MotoNews.pl

Peugeot 5008 2.0 HDi Allure A/T – MPV po francusku

20 sierpnia 2012

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1peugeot 5008 2.0hdi allure at

Samochody typu MPV mają jedno kluczowe zadanie – przewozić całą rodzinę w komfortowych warunkach. Niestety producenci tak bardzo opierają się na tej teorii, że zapominają o całej masie innych czynników, które mają wpływ na jakość ich produktów. Są jednak wyjątki. W tym przypadku mam na myśli auto francuskie. Peugeot 5008, bo właśnie o nim mowa, potrafi wyróżnić się na tle konkurencji, którą wchłania szara codzienność polskich dróg. Zapraszam na test tego modelu z 2-litrowym silnikiem HDi pod maską!

Z zewnątrz
Wygląd ma znaczenie. Przynajmniej dla Europejczyków. Wie o tym doskonale Peugeot, który zawsze stara się stworzyć auto o ciekawym designie. Model 5008 jest tego dobrym przykładem. Przód samochodu tworzą dynamicznie zaprojektowane reflektory, bardzo krótka maska i obły zderzak, który nie ma typowego dla aut tej marki „uśmiechu”. Tylna część nadwozia jest równie atrakcyjna. Lampy o ciekawej formie (przypominające trochę te z Citroena C6) oraz znaczek znajdujący się na szybie sprawiają, iż bardzo trudno pomylić 5008 z innym pojazdem. Testowany egzemplarz został wyposażony w aluminiowe felgi o klasycznym wzorze idealnie współgrające z białym lakierem. Udaną całość dopełniają chromowane wstawki podkreślające awangardowy styl tego modelu. W efekcie trudno przejść obok tego auta obojętnie, a to rzadkość wśród minivanów. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że to najlepiej wyglądający samochód w swojej klasie.

Wnętrze
Dopiero zasiadając w kabinie można w pełni docenić francuski smak. Kokpit z mocno pochyloną konsolą centralną wygląda bardzo efektownie. Co ciekawe, nikt nie powinien mieć problemów z jego obsługą – wszystkie przyciski mają odpowiedni rozmiar, a ich rozmieszczenie jest intuicyjne. Równie pozytywne wrażenie wywołują zegary. Wyglądają ciekawie, są czytelne, a ich białe podświetlenie nie męczy wzroku nocą. Na szczycie kokpitu znalazło się miejsce na duży wyświetlacz przekazujący wszystkie istotne informacje. Imponująca jest natomiast przestrzeń przed kierownicą. Na upartego można by się tam położyć… Przednie fotele umieszczono wysoko, aczkolwiek kierowca nie ma wrażenia, że siedzi na krześle. Są dobrze wyprofilowane, mają spory zakres regulacji i sprawdzają się w długich trasach.

Tylne siedziska są ustawiane indywidualnie, dzięki czemu każdy powinien znaleźć odpowiednią pozycję. Jeśli z przodu usiądzie dwumetrowy kierowca, z tyłu zmieści się… dwumetrowy pasażer. W obu rzędach nie brakuje miejsca. Wrażenie przestronności dodatkowo potęguje szklany dach, który można zasłonić roletą sterowaną automatycznie. Auta tego typu tworzone są z myślą o większych rodzinach, dlatego nie mogło zabraknąć trzeciego rzędu. Znajdują się tu dwa indywidualne fotele chowane w podłodze bagażnika. Nie ma na nich tyle miejsca, co w drugim rzędzie, jednakże osoby do 165 cm wzrostu nie będą czuły się klaustrofobicznie. Należy dodać, że trzeci rząd można rozłożyć lub złożyć jednym ruchem ręki – plus za praktyczność.

Jeśli na pokładzie znajduje się komplet pasażerów, bagażnik wystarczy na przeciętne zakupy. Gdy w aucie podróżuje piątka, przestrzeń załadunkowa mieści od 758 do 823 litrów. Jeśli to wciąż za mało, można złożyć środkowy rząd – wtedy owa pojemność bagażowa wzrośnie do 2506 litrów. Żaden sklep RTV i AGD nie zarobi już na nas transportując nam do domu pralki, zmywarki, a nawet lodówki. Testowany egzemplarz został wyposażony we wszystko, co może znaleźć się w rodzinnym samochodzie. Oprócz nawigacji satelitarnej, znajduje się tu dwustrefowa klimatyzacja, niezły zestaw audio firmy JBL oraz 7-calowe monitory w zagłówkach współpracujące z bezprzewodowymi słuchawkami oraz rozbudowany panel gniazd RCA umożliwiający podpięcie np. konsoli do gier – bezcenne podczas dalekich podróży.

W praktyce
Testowany egzemplarz został wyposażony w silnik HDi o mocy 163 KM współpracujący z sześciobiegowym, klasycznym „automatem”. Trzeba przyznać, że to zgrany duet. Samochód potrafi być dynamiczny i oszczędny zarazem. Nie da się jednak ukryć, że auto nie namawia do szybkiej jazdy. Skrzynia biegów pracuje bardzo płynnie i szybko redukuje bieg w razie konieczności. Dzięki sporej mocy, auto nawet z kompletem pasażerów radzi sobie bardzo dobrze. Wyprzedzanie ciężarówki nie należy do czynności długotrwałych, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo. W trasie 5008 czuje się najlepiej. Jest dobrze wyciszony i nieźle radzi sobie z podmuchami wiatru.

Należy dodać, że nie odczuwa się w nim prędkości, dlatego też trzeba być czujnym – gminni urzędnicy się nie obijają, a zdjęcia sporo kosztują… Prezentowany Peugeot nie należy do aut miejskich – chyba dość łatwo można to dostrzec. Mimo to bardzo sprawnie porusza się po mieście. Sporo przeszklonych powierzchni, duże lusterka, czujniki parkowania oraz niezła zwrotność sprawiają, że jazda po zatłoczonych parkingach nie stanowi żadnego problemu.

Na krętych drogach daje się odczuć rodzinny charakter auta. Francuski minivan przechyla się nieco na boki, aczkolwiek pozostaje stabilny nawet w ekstremalnych sytuacjach. Ma na to wpływ dobrze zestrojone zawieszenie, które nadąża za wysoką karoserią. Należy dodać, że wszelkiego rodzaju nierówności tłumione są cicho i „bez bólu”. Układ kierowniczy nie ma sportowych aspiracji, ale w tym wypadku to żadna wada. Dla każdego kierowcy istotny jest aspekt ekonomiczny. Spokojną jazdą można zejść bez problemu do 5,5 litra. Dynamiczny kierowca uzyska w mieście wynik w okolicach 7,5 litra. Biorąc pod uwagę masę auta, to bardzo dobry rezultat.

Podsumowanie

Peugeot 5008 2,0 HDi z automatyczną skrzynią biegów to propozycja dla wymagających klientów, którzy poszukują wszechstronnego auta rodzinnego, rozpieszczającego wyposażeniem i komfortem podróżowania. Należy dodać, że jest to również jeden z najlepiej wykonanych minivanów w tej klasie. Kosztuje dużo, ale tylko z pozoru – konkurenci po doposażeniu we wszystkie „bajery” bywają znacznie drożsi.

Dane techniczne Peugeot 5008 2.0 HDi Allure A/T

  • Silnik: turbodiesel, R4, 16 zaw.
  • Typ zasilania paliwem: wtrysk bezpośredni Common Rail
  • Pojemność: 875 cm³
  • Moc maksymalna: 120 kW (163 KM), 3750 obr/min
  • Maks. moment obrotowy: 340 Nm, 2000 obr/min
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
  • Zbiornik paliwa: 60 l
  • Napęd: przedni
  • Wymiary (dł. / szer. / wys.): 4529 x 1837 x 1644 mm
  • Masa własna/ładowność: 1638/487 kg
  • Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń: 679 / 1754 l
  • Spalanie (miasto/trasa/ średnie):  8,8/ 5,7/6,8 l  (średnie z testu: 6,5 l)
  • Emisja CO2: 177 g/km
  • Prędkość maksymalna: 190 km/h
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 10,4 s
  • Cena wersji podstawowej: 75 800 zł (1.6 VTi 120 KM Access)
  • Cena wersji testowej: 113 800 zł
  • Cena modelu testowego: 113 800 zł

 

autor: Wojciech Krzemiński - źródło: auto-strefa.pl