MotoNews.pl

Mercedes-Benz Viano 2.2 CDI 4X4

27 grudnia 2012

1mercedes viano 2.2cdi 4x4

Jakimi pojazdami wożeni są prezesi, dyrektorzy i inni przedstawiciele wyższych sfer? Przede wszystkim limuzynami. Mercedes, oprócz swoich prestiżowych sedanów ma jednak w ofercie coś bardziej praktycznego. Czy Mercedes Viano, o którym właśnie mowa, ma szanse odebrać kilku klientów swoim bardziej prestiżowym braciom? Zapraszamy na test luksusowej wersji z silnikiem 2,2 CDI pod maską!

Z zewnątrz
Model Viano dzieli większość podzespołów ze swoim bardziej użytkowym bratem. Mimo tego, design niemieckiego samochodu budzi pozytywne emocje. Przód charakteryzują reflektory o klasycznej formie, potężny grill z trzema srebrnymi listwami oraz nieco inny zderzak niż ten, który można spotkać w Vito. Z tyłu oba auta różnią się jedynie lampami i nazwą na klapie bagażnika. Testowany Mercedes posiada biały lakier, który coraz rzadziej kojarzy się z taksówkami. Szyby, jakby dla kontrastu, zostały wyraźnie przyciemnione. W tych barwach Viano wygląda naprawdę dobrze. Nie trzeba mieć sokolego wzroku, aby dostrzec niestandardowy prześwit – nie jest to przypadek, bowiem auto posiada stały napęd na cztery koła (4MATIC).

Wnętrze
Szczerze przyznam, że najbardziej obawiałem się wykończenia testowanego „Merca”. Obawy okazały się jednak niepotrzebne. Choć auto ma użytkowe pochodzenie, nie można tu narzekać na brak staranności. Materiały są naprawdę wysokiej jakości, podobnie jak ich spasowanie. Kokpit uzupełniono drewnianymi wstawkami, które dodają wnętrzu elegancji. Konsola centralna jest bardzo łatwa w obsłudze i dobrze rozplanowana. Duży plus należy się również za zegary – są proste i czytelne. Wyposażenie obejmuje wszystko, czego można wymagać od auta tego typu – oprócz automatycznej klimatyzacji znajdują się tu: nawigacja satelitarna, odtwarzacz DVD, tempomat, tylne drzwi przesuwne sterowane elektrycznie, a nawet dwa okna dachowe. To jednak nie koniec pochwał. Na wysokie noty zasługuje również skóra dobrego gatunku, która zastosowano praktycznie wszędzie – od foteli po obicia drzwi.

Choć auto jest spore, znajdziemy tu tylko 6 miejsc siedzących. Ale za to jakich! Nikt nie powinien narzekać na brak wygody. Za kierownicą siedzi się wysoko, dzięki czemu widoczność jest bardzo dobra. Nie można liczyć na świetne podparcie boczne, aczkolwiek ten samochód nie został stworzony do rajdowych przygód. Najciekawiej jest natomiast z tyłu. Fotele w drugim i trzecim rzędzie można przesuwać, przestawiać i zamieniać. Można wybrać praktycznie każdą konfigurację. Najciekawsza opcja związana jest z rozłożonym stolikiem między czterema siedziskami. Wtedy można pracować i… robić inne ciekawe rzeczy. Brakuje tylko rolety oddzielającej pasażerów od kierowcy – po to, by dyżurujący „za kółkiem” nie żałował, że wybrał (bądź wybrano za niego) to miejsce. Należy poruszyć także kwestię przestrzeni – miejsca jest tu pod dostatkiem. Takie warunki powinna oferować każda limuzyna. A gdzie będą leżały drogie torby podróżne włoskich producentów? Oczywiście w bagażniku. Jego pojemność zależna jest oczywiście od ułożenia foteli. Mimo to, nawet w najbardziej wygodnym dla podróżnych ustawieniu, powinno się wiele zmieścić.

Technika

Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się ponad 160-konny silnik Diesla o pojemności 2,2 litra, który współpracuje z 5-biegową skrzynią automatyczną. Czy to wystarczy w ważącym ponad 2 tony aucie? Jeśli ktoś nie oczekuje sportowych wrażeń – z pewnością ten zestaw sprosta jego oczekiwaniom. Sprint do setki trwa ponad 12 sekund, jednakże w praktyce wygląda to znacznie lepiej niż na papierze. Duży udział ma w tym wysoki moment obrotowy wynoszący 380 Nm. Elementem poprawiającym bezpieczeństwo w każdych warunkach jest stały napęd na cztery koła – VIP będzie spokojniejszy o swoje życie, a kierowcę zadowolą lepsze właściwości jezdne. Pozostaje jedno pytanie: ile ten samochód pali? Nie tak dawno testowałem Vito, które w cyklu mieszanym uzyskało 10 litrów. Viano spaliło litr mniej. Dlaczego? Widocznie z dnia na dzień staje się coraz bardziej spokojnym kierowcą.

Wrażenia z jazdy
W aucie tego typu kierowca odgrywa drugoplanową rolę. Najważniejszy jest bowiem komfort podróżowania tylnego pasażera. I rzeczywiście, zawieszenie dobrze pokonuje wszelkiego rodzaju nierówności bez zbędnego hałasu, a zwarte podwozie umożliwia jazdę bez jakichkolwiek komplikacji. Biorąc pod uwagę wielkość auta, należy pochwalić niemieckiego producenta za całkiem niezłe wyciszenie. Z punktu widzenia kierowcy, Viano jest małym autobusem. Lubi przechylić się na bok, aczkolwiek pozostaje stabilne w najtrudniejszych sytuacjach. Układ kierowniczy jest odpowiednio zestrojony – zarówno podczas dynamicznej jazdy jak i parkowania pod zatłoczonym hipermarketem nie budzi zastrzeżeń. Testowany Mercedes do najmniejszych nie należy, jednakże manewrowanie nim nie sprawia żadnych kłopotów. Widoczność jest znakomita, lusterka są wielkie jak pizza, a w chwilach niepewności pomaga kamera cofania. Czego chcieć więcej? Dynamicznym kierowcom nie przypadnie do gustu automatyczna skrzynia. Jest bardzo płynna, ale nie można liczyć na szybką zmianę przełożeń. Mimo to, wyprzedzanie nie należy do czynności niebezpiecznych. To oczywiście zasługa wysokiego momentu obrotowego. W praktyce, testowane auto zasługuje na czwórkę z plusem.

Okiem przedsiębiorcy
Mamy do czynienia z Mercedesem, dlatego też wysoka cena tego egzemplarza nie powinna budzić żadnych zastrzeżeń. Tym bardziej, że wyposażenie jest kompletne. Spójrzmy na to jednak z innej strony. Samochody klasy średniej wyższej i limuzyny są znacznie droższymi propozycjami. Viano może być dla nich alternatywą – jest znacznie tańsze, większe i potrafi więcej przewieźć. Jedynym minusem są gorsze właściwości jezdne. Wszystko więc zależy od potrzeb i grubości portfela. Jeśli już mowa o kwestiach ekonomicznych, warto wspomnieć o ofertach finansowania producenta ze Stuttgartu. Leasing możliwy jest w dwóch wariantach: 105% (raty malejące) i 108% (raty równe). W przypadku kredytu, scenariusz jest bardzo popularny – 0% przy wpłacie połowy kwoty. Teraz kilka słów o sprawach gwarancyjnych. Podstawowy okres ochrony wynosi dwa lata bez limitu przebiegu. Obejmuje on także lakier i assistance.

Podsumowanie

Mercedes Viano 2,2 CDI 163 KM A/T to propozycja dla zamożnych osób, które nie chcą dopłacać do drogich limuzyn. Osobom funkcjonującym w ciągłym pośpiechu polecamy jednak wersję z mocniejszym, 3-litrowym silnikiem. Wtedy ten model sprosta wszelkim oczekiwaniom.

 

autor: Wojciech Krzemiński, źródło: auto-strefa.pl