MotoNews.pl

Światowa premiera Volkswagena Cross Coupe

30 listopada 2011

VW Cross Coupe 11

Atrakcją stoiska Volkswagena podczas salonu motoryzacyjnego w Tokio (3-11 grudnia) będzie debiutujący tam koncepcyjny SUV o nazwie Cross Coupé. Od strony wizualnej ten pojazd z napędem hybrydowym typu plug-in to crossover łączący cechy czterodrzwiowego coupe i kompaktowego SUVa. Koncept wyróżnia się bardzo krótkimi zwisami nadwozia. Zespołem projektantów kierowali Walter de Silva i Klaus Bischoff.

Sportowe Cross Coupé bazuje na platformie podłogowej MQB (modular transverse matrix) z umieszczonym poprzecznie silnikiem przekazującym moc na wszystkie koła. Czteroosobowego SUVa napędzają dwa silniki elektryczne (jeden zamontowany z przodu, drugi – z tyłu) i silnik benzynowy TSI turbo z wtryskiem bezpośrednim. Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego Cross Coupé może przejechać do 45 km. Napęd na wszystkie koła to innowacja w Volkswagenie – w systemie tym tylną oś napędza tylny silnik elektryczny, który otrzymuje moc od silnika umieszczonego z przodu, w tej fazie zachowującego się jak generator zasilany przez silnik TSI. W Cross Coupé przepływ energii elektrycznej zastępuje więc konwencjonalny transfer mocy za pomocą wału napędowego. Dzięki temu w tunelu centralnym, gdzie zwykle znajduje się wał napędowy, można było zamontować baterię litowo-jonową. Umieszczona nisko bateria i rozkład ogólny systemu napędowego sprawiają, że pojazd ma bardzo nisko zawieszony środek ciężkości.

Mimo, że Cross Coupé sprawdza się jako SUV, zapewnia także dynamikę jazdy podobną do coupe. Jednostka benzynowa odznacza się mocą 110 kW i maksymalnym momentem obrotowym 210 Nm, a silnik elektrycznych umieszczony z przodu mocą 40 kW i maksymalnym momentem obrotowym 180 Nm. Motor elektryczny zamontowany przy tylnej osi generuje moc 85 kW i maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Ogólna moc systemu hybrydowego to 195 kW. Ważące 1748 kg Cross Coupé (z pełnym zbiornikiem) zużywa 2,7 litra paliwa na 100 km w nowym europejskim cyklu jazdy. Emituje 62 g CO2 na km.

Cross Coupé ma 4345 mm długości, czyli jest dłuższy od Golfa i krótszy od Tiguana. Wysokość 1523 mm i szerokość 1868 mm również plasuje je między oboma modelami wspomnianymi powyżej. Właściwości terenowe Cross Coupé są typowe dla SUVa: kąt natarcia z przodu to 24,2 stopnia, a z tyłu 32,5 stopnia. Pojazd ma też całkiem przyzwoity prześwit pozwalający na pokonywanie nierówności na drodze. We wnętrzu znalazło się miejsce dla czwórki pasażerów oraz bagażnik o pojemności 380 l. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność ta zwiększa się do 1230 l. Nowego SUVa Volkswagena można do tego załadować 450 kg bagaży.

Cross Coupé przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 7 sekund i rozwija prędkość maksymalną 201 km/h, w trybie czysto elektrycznym prędkość maksymalna spada do 120 km/h.

Zdjęcia: Volkswagen, opracowanie: BM