MotoNews.pl

45 lat AMG: rocznica, która rozpoczyna nową erę – premiery i zmiany w ofercie

18 czerwca 2012

Mercedes-Benz AMG 3

Mercedes-AMG zdradza szczegóły dotyczące modelu A 45 AMG. Najmocniejsza Klasa A rozpoczyna nową erę w 45-letniej historii tunera Mercedes-Benz – po raz pierwszy AMG zaoferuje sportowy kompakt. A 45 AMG to prekursor najnowszej strategii “AMG Performance 50”, przygotowanej z myślą o 50. urodzinach Mercedes-AMG GmbH. Firma z Affalterbach daje jasny sygnał co do swoich planów dynamicznego wzrostu, bazując na unikalnej gamie modeli. Ofensywa rozpoczyna się jeszcze tego lata wraz z prezentacją najnowszego GL 63 AMG oraz SLS AMG GT.

Światowa premiera A 45 AMG w pierwszym kwartale 2013 r.
Pod maską najmocniejszej Klasy A zagości turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów. Opracowany specjalnie z myślą o A 45 AMG, generuje maksymalny moment obrotowy powyżej 400 Nm i ma ambicje, by zostać klasowym prymusem zarówno w dziedzinie osiągów, jak i zużycia paliwa.

Naszym celem jest stworzenie najmocniejszego, a jednocześnie najbardziej wydajnego produkowanego seryjnie samochodu kompaktowego z silnikiem czterocylindrowym. Wraz z innymi sportowymi modelami kompaktowymi AMG, nowy model A 45 AMG będzie ucieleśnieniem strategii “AMG Performance 50” – mówi Ola Källenius, szef Mercedes-AMG GmbH.

Za transmisję siły napędowej do kół obu osi odpowiada zautomatyzowana, siedmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa AMG SPEEDSHIFT DCT. Sportowe zawieszenie AMG z zaprojektowaną indywidualnie architekturą przedniej i tylnej osi oraz elektrohydrauliczny układ kierowniczy zapewniają wyśmienite prowadzenie, a nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwają wydajne hamulce AMG oraz trzystopniowy układ ESP® z trybem “SPORT”.

Model A 45 AMG adresowany jest do nowej grupy klientów w wieku od 30 do 45 lat – młodszych od dotychczasowych nabywców AMG. Zawodowo spełnieni i niezależni, szukają oni samochodu kompaktowego z dużym ładunkiem dynamiki i indywidualizmu. Przystępna cena pozwoli A 45 AMG zdobyć także zupełnie nowe rynki. Auto zostanie oficjalnie zaprezentowane w I kwartale 2013 roku.

Za A 45 AMG podąży gama sportowych kompaktów AMG o zróżnicowanym charakterze. Mercedes-AMG już we wczesnym etapie był zaangażowany w konstruowanie przednio- i czteronapędowej platformy kompaktowych modeli. Najbardziej dynamiczne wersje nowej Klasy A – A 250 Sport oraz A 220 CDI Sport – już teraz korzystają z przedniej osi zaprojektowanej przez AMG, a także ze specjalnie zestrojonego zawieszenia oraz pięcioramiennych obręczy AMG w kolorze lśniącej czerni z oponami 235/40 R18.

Więcej modeli AMG z napędem na obie osie

Napęd na cztery koła będzie odgrywał w Mercedes-AMG większą rolę – i to nie tylko ze względu na rosnącą gamę SUV-ów i pojazdów terenowych. Obecnie firma oferuje cztery takie modele: ML 63 AMG, G 63 i 65 AMG oraz GL 63 AMG. Nową erę zapoczątkuje właśnie A 45 AMG, standardowo oferowany z napędem na obie osie.

Strategia konsekwentnego rozwoju: “AMG Performance 50”
Modele AMG cieszą się dużym popytem, szczególnie na trzech największych dla firmy rynkach, na których odnotowała ona w zeszłym roku wyjątkowe wzrosty. Sprzedaż w USA wzrosła o 7 proc., w Niemczech – o 15 proc., a w Chinach – niemal o 50 proc. Ostatnie miesiące przyniosły kolejne znaczące wzrosty – w rekordowym w historii firmy I kwartale br. sprzedaż wzrosła o 30 proc.

AMG zamierza kontynuować ofensywę po 2012 roku i wnieść istotny wkład w wyniki Mercedes-Benz Cars. Bazując na ambitnej strategii “AMG Performance 50”, w najbliższych latach zaprezentuje kolejne sportowe modele.

Zadecydowaliśmy o rozszerzeniu naszej gamy modeli z obecnych 22 do około 30 w przyszłości. W ciągu pięciu lat chcemy zwiększyć globalną sprzedaż z około 20 000 do 30 000 aut rocznie, zaznaczając naszą wiodącą pozycję w tym ekskluzywnym segmencie – podkreśla Ola Källenius.

Poza nowym kompaktem i modelami SLS AMG GT oraz GL 63 AMG, w przyszłości jeszcze bardziej istotną rolę w gamie AMG odegra Klasa S. Aktualna oferta, złożona z modeli S 63 AMG i S 65 AMG oraz CL 63 AMG i CL 65 AMG, zostanie w najbliższych latach dodatkowo poszerzona.

By sprostać rosnącemu popytowi, AMG odpowiednio zwiększa także moce produkcyjne. W rezultacie nowy, dwulitrowy silnik AMG będzie produkowany w zakładach Mercedes-Benz MDC Power w Kölledzie. To tutaj powstają czterocylindrowe jednostki, zasilające modele Klasy A i B. Na potrzeby nowego motoru AMG powstanie specjalna linia montażowa. Oczywiście turbodoładowane jednostki produkowane będą zgodnie z filozofią AMG: “jeden człowiek, jeden silnik”. Cechą charakterystyczną każdego silnika jest emblemat z podpisem odpowiedzialnego zań inżyniera.

“AMG Performance 50” pomoże ograniczyć zużycie paliwa
Jednym z celów nowej strategii jest redukcja zużycia paliwa floty modeli AMG.

Na 50-lecie AMG chcemy, by średnia emisja dwutlenku węgla gamy naszych aut oscylowała w okolicy 200 g/km. Nowe, kompaktowe samochody oczywiście pomogą w realizacji tych planów, aczkolwiek zamierzamy również ograniczyć apetyt pozostałych aut. Liczne modele AMG już teraz są najlepsze w klasie, gdy idzie o zużycie paliwa, osiągi czy moc i moment obrotowy. Nasz sukces to zasługa najnowocześniejszej technologii – mówi Ola Källenius.

Wzorem do naśladowania jest w tej dziedzinie SLK 55 AMG. Jego ośmiocylindrowe serce korzysta z technologii stosowanej w Formule 1. Dzięki nowo opracowanemu systemowi odłączania cylindrów AMG Cylinder Management, to najbardziej wydajny silnik V8 na świecie. SLK 55 AMG zużywa średnio 8,4 l/100 km, o 30 proc. mniej od poprzednika, i emituje 195 gramów dwutlenku węgla na kilometr (NEDC). Ta sama technologia używana jest w widlastych „ósemkach” Mercedesa o mocy około 750 KM, stosowanych w Formule 1. Cztery cylindry zostają uśpione przez odcięcie wtrysku paliwa, gdy kierowca zmniejsza obciążenie silnika.
Pionierską rolę Mercedes-AMG w dziedzinie rozwoju inteligentnych koncepcji napędu odegra Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL. Jego układ napędowy z bateriami litowo-jonowymi powstaje w kooperacji z ekspertami z Mercedes AMG High Performance Powertrains w Brixworth w Wielkiej Brytanii. Premiera SLS AMG E-CELL nastąpi jesienią, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Później pierwszy w pełni elektryczny samochód supersportowy trafi do produkcji seryjnej. Model wyjedzie na drogi w 2013 roku.

Strategia projektowania “AMG Lightweight Performance”
Ambitne założenia strategii projektowania “AMG Lightweight Performance” dotyczą dalszego ograniczenia masy własnej samochodów. Mniej kilogramów to lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Mercedes-AMG będzie tu korzystać ze swoich ponad 10-letnich doświadczeń w stosowaniu włókna węglowego, zdobytych przy okazji udziału w sporcie motorowym oraz projektowaniu modeli SLR i AMG Black Series. Z włókna węglowego powstaje obecnie na przykład wał napędowy SLS AMG oraz struktura osłony przeciwwiatrowej w SLS AMG Roadster, a także zintegrowany z nadwoziem i połączony z aluminiową ramą przestrzenną monokok baterii w SLS AMG E-CELL. W przypadku SL 63 AMG i SL 65 AMG, po raz pierwszy włókno węglowe wykorzystano do produkcji tylnej klapy. Zupełna nowość to wykonany z tego samego materiału tylny panel z pałąkiem przeciwkapotażowym, dostępny jako ekskluzywna opcja AMG Performance Studio dla C 63 AMG Coupé AMG Black Series. Wyjątkowo odporne, atrakcyjne wizualnie komponenty z włókna węglowego stanowią integralną część nadwozia i pozwalają na ograniczenie masy pojazdu o 7 kilogramów w porównaniu do cywilnego egzemplarza z panelem stalowym.

Przyszłość silników V12 w rękach Mercedes-AMG

W przyszłości rozwój i produkcja wszystkich agregatów V12 dla Mercedes-Benz zostanie powierzony Mercedes-AMG. Będą one powstawać zgodnie z filozofią “jeden człowiek, jeden silnik”. Obecnie w Affalterbach wytwarzane są jednostki V12 biturbo (M 279) o pojemności 6 litrów dla modeli: S 65 AMG, CL 65 AMG, SL 65 AMG oraz G 65 AMG.

Czynnik sukcesu: pakiet AMG Sports
Kolejnym elementem strategii rozwoju “AMG Performance 50” jest konsekwentne poszerzanie oferty pakiet AMG Sports. Dynamiczne dodatki zarezerwowane są dla wielu modeli Mercedes-Benz i obejmują elementy stylizacji, lekkie obręcze AMG oraz sportowe zawieszenia AMG. Obecnie już co czwarty Mercedes-Benz wyjeżdża z fabryki wyposażony w pakiet AMG Sports – w 2011 roku zamówiło go ponad 300 tysięcy klientów.
Już teraz możliwości AMG można zasmakować w przypadku modeli A 250 Sport i A 220 CDI Sport oraz specjalnych wariantów Klasy C – C 250 Sport oraz C 250 CDI Sport, opracowanych pod okiem specjalistów z Affalterbach. Poza walorami wizualnymi pakietu AMG Sports Plus, oba auta korzystają z szeregu rozwiązań technicznych AMG, zwiększających przyjemność z jazdy.

Zdjęcia: Mercedes-Benz