MotoNews.pl

SSC Ultimate Aero XT – lepszy niż Bugatti Veyron Super Sport

06 sierpnia 2012

Kategoria | Rynek Premium
SSC Ultimate Aero XT 2

Produkty firm takich, jak Bugatti, czy Koenigsegg zadziwiają swoimi osiągami – rozpędzają się z miejsca do 100 km/h szybciej, niż trwa wypowiedzenie słowa “przyspieszenie” i osiągają taką prędkość maksymalną, przy której (jesteśmy tego pewni) zwinąłby się asfalt na wszystkich polskich autostradach.

Jednak w rodzinie ultraszybkich supersamochodów jest też kilka takich, które – przynajmniej w Europie – są nieco mniej znane, choć ich wyniki są równie imponujące. Na przykład produkowany przez amerykańską firmę SSC North America (przedtem Shelby SuperCars należąca do zmarłego niedawno Carrolla Shelby, legendarnej postaci w historii motoryzacji w USA) model SSC Ultimate Aero. Wyposażony w 6,3-litrowy silnik V8 biturbo pojazd o mocy 1287 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 1361 Nm przez dłuższy czas okupował szczyt listy supersamochodów.

SSC Ultimate Aero wkrótce ma zastąpić nowy model o nazwie Tuatara, który zapowiada się równie ekscytująco, jednak na pożegnanie ze starym supersamochodem SSC North America przygotowało dla (zamożnych) fanów coś wyjątkowego. To edycja specjalna o nazwie Ultimate Aero XT. Będzie to ekstremalnie limitowana seria, obejmująca zaledwie pięć egzemplarzy (w związku z czym należy się również spodziewać, że oferowana będzie za równie ekstremalną cenę).

Specyfikacja techniczna SSC Ultimate Aero XT przyprawi o przyspieszone bicie serca każdego entuzjastę ekstremalnych osiągów. Superwersja amerykańskiego supersamochodu będzie bowiem wyposażona w 6,9-litrowy silnik V8 o mocy 1300 koni mechanicznych (dla porównania moc Bugatti Veyron Super Sport: 1200 KM, Koengisegg Agera R: 1115 KM). Jednostka napędowa będzie współpracować z 7-stopniową przekładnią SMG. Układ chłodzenia, paliwowy i hamulcowy w Ultimate Aero XT zapożyczono z nowej Tuatary. Model zaopatrzono także w lekkie, aerodynamiczne nadwozie z włókna węglowego, dzięki czemu masa pojazdu nie przekracza 1270 kg.

Ale do rzeczy – ten wyjątkowy samochód wykonuje sprint z miejsca do setki w 2,65 sekundy, wskazanie 200 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 15,65 sekundy. SSC Ultimate Aero XT rozwija prędkość maksymalną 439 km/h. Tak, tak, prosimy nie regulować odbiorników – amerykański “hypercar” jest o 8 km/h szybszy od Bugatti Veyron Super Sport i o 19 km/h szybszy od Agery R.

Trzeba przyznać, że Amerykanie wysoko ustawili poprzeczkę. Ciekawe, jaka będzie odpowiedź Europejczyków.

 

Zdjęcia: SSC North America, opracowanie: BM