MotoNews.pl

Koenigsegg Agera R Hundra – jedyny taki

05 marca 2013

Kategoria | Premiery  Rynek Premium  Targi
Koenigsegg Hundra 7

Szwedzki producent superdrogich, superluksusowych supersamochodów Koenigsegg pokazuje właśnie podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie swoją najnowszą “zabawkę dla dużych chłopców”. Tym razem chodzi o pojazd, który powstał dla uczczenia produkcji setnego samochodu marki Koenigsegg. Nosi nazwę Agera R Hundra. Słowo „Hundra” to po szwedzku „sto”. Produkcja o wolumenie 100 egzemplarzy może wydawać się bardzo skromna, biorąc pod uwagę, że Koenigsegg działa na rynku od 1994 roku, jednak jeśli uwzględnimy w naszych rozważaniach, jak bardzo wyjątkowe są wszystkie modele marki, wynik ten wydaje się całkiem satysfakcjonujący.

Hundra jest jedyna w swoim rodzaju z tego powodu, że rzemieślnicy pracujący dla szwedzkiego producenta pokryli ręcznie 24-karatowym złotem dekoracyjne elementy na nadwoziu, a na fotelach i desce rozdzielczej umieścili elementy wyhaftowane złotymi nićmi (i w tym przypadku mówimy nie o kolorze, lecz materiale, z jakiego zostały wykonane). Nadwozie pokryto specjalnym lakierem, lecz pod względem stylistyki i kształtu nie odbiega ono od standardowej Agery R.

To samo dotyczy osiągów. Pod maską Hundry pracuje ten sam 5-litrowy silnik V8 biturbo, co w przypadku Koenigsegg Agera R. generuje 960 KM mocy, jeśli damy mu się napić 93-oktanowego paliwa lub 1140 KM, jeśli wlejemy do zbiornika E85 z bioetanolem. Sprint z miejsca do „setki” zabiera temu supersamochodowi 2,9 sekundy, a do 200 km/h – 7,5 sekundy.

Wyróżnikiem Hundry są też pierwsze na świecie koła wykonane w jednym kawałku z włókna węglowego i puste w środku, co pozwala zmniejszyć ich wagę o 20 kg.

Koenigsegg Agera R Hundra jest unikalnym pojazdem również z tego względu, że wyprodukowano tylko jeden egzemplarze tego supersamochodu. Został już sprzedany, jednak nowy właściciel zastrzegł sobie anonimowość. Wiemy jednak na pewno, że mieszka w kraju, w którym obowiązuje ruch lewostronny, ponieważ w Hundrze kierownicę umieszczono z prawej strony.

Zdjęcia: Koenigsegg, newspress.co.uk, opracowanie: BM