MotoNews.pl

Chevrolet Camaro Z/28 2014 – najbardziej wyścigowe Camaro w historii

30 marca 2013

Chevrolet Camaro Z28 14

Podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku Chevrolet zaprezentował linię przeprojektowanych modeli Camaro 2014, łącznie z wersją Z/28, będącą najbardziej kultowym Camaro w historii.

Modele Camaro 2014 wyróżniają się przeprojektowanym nadwoziem, które zostało aerodynamicznie wyprofilowane w celu zwiększenia efektywności chłodzenia i stabilności samochodu podczas jazdy z dużą prędkością. Nowe Camaro Z/28 zawiera również pełny pakiet aerodynamiczny, zapewniający większą siłę docisku, co sprawia, że model ten jest najlepiej dostosowanym do jazdy na torze Camaro w historii.

Pierwsze Camaro Z/28 zadebiutowało na rynku w 1967 roku i powstało z myślą o uczestnictwie w wyścigach Trans-Am klasy 2 organizowanych przez Sports Car Club of America. Samochód był wyposażony w mniejszy i lżejszy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych, który zapewniał lepsze wyważenie, układ kierowniczy o krótszym przełożeniu oraz wytrzymałe zawieszenie do jazdy po torze. Z uwagi na sportowy charakter auta producent nie oferował w modelu Camaro Z/28 z 1968 roku klimatyzacji ani automatycznej skrzyni biegów.

Mimo że nowe Camaro Z/28 nie jest przeznaczone do uczestnictwa w konkretnej serii wyścigowej, powstało z myślą o wykorzystaniu na torze wyścigowym. Pierwsze testy dowiodły, że wersja Z/28 jest o trzy sekundy szybsza na każdym okrążeniu od Camaro ZL1. Większa prędkość to zasługa m.in.:

  • Zwiększonej przyczepności – dzięki zmianom wprowadzonym w podwoziu model Z/28 może osiągnąć w zakręcie przeciążenie 1,05 g
  • Zwiększonej siły hamowania – wersja Z/28 została wyposażona w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo, zdolne do wytworzenia przeciążenia podczas hamowania na poziomie 1,5 g; układ odznacza się także niezmiennym wyczuciem pedału hamulca, niezależnie od stopnia rozgrzania
  • Zredukowanej masy własnej – wolnossący silnik pracujący pod maską Z/28 jest lżejszy o około 136 kilogramów od doładowanej jednostki napędzającej model Camaro ZL1, zastosowano też m.in. lżejsze koła i cieńsze szkło w tylnej szybie.

Podobnie, jak pierwsze Camaro Z/28, samochód z roku modelowego 2014 będzie oferowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Z kolei klimatyzacja jest dostępna w ramach wyposażenia opcjonalnego.

Nowa gama modelu Camaro 2014 pojawi się w salonach sprzedaży Chevroleta jeszcze w 2013 roku. Camaro Z/28 pojawi się na torach wyścigowych w Stanach Zjednoczonych wiosną 2014 roku.

Zmiany aerodynamiczne w nadwoziu nowego Camaro 2014
Camaro 2014 zostało poddane największym zmianom stylizacyjnym od czasu prezentacji koncepcyjnego modelu piątej generacji w 2006 roku. W porównaniu z poprzednikiem, nowe Camaro ma zmieniony design przedniej i tylnej części nadwozia, co skutkuje uzyskaniem niższej, szerszej i bardziej nowoczesnej sylwetki. Z przodu uwagę zwraca szerszy dolny wlot powietrza oraz węższy górny wlot, na linii którego znalazły się także odświeżone reflektory HID z charakterystycznymi obwódkami, dostępne w pakiecie Camaro RS. Funkcjonalny wlot powietrza na masce wersji Camaro SS przyczynia się do lepszego odprowadzenia ciepła i pomaga ograniczyć siłę nośną. Dopełnieniem całości są elementy umieszczone z tyłu samochodu, takie jak wyprofilowana pokrywa bagażnika, poziome lampy i dyfuzor.

Camaro Z/28 zostało również wyposażone w pełny pakiet aerodynamiczny, który zapewnia odpowiednią siłę docisku podczas jazdy po torze. Niekorzystną siłę nośną redukuje duży przedni spoiler, natomiast z boku ponad przednimi i tylnymi kołami znalazły się specjalne owiewki. Odpowiednią stabilność aerodynamiczną zapewniają poszerzone nakładki progowe, a uzupełnieniem pakietu jest tylny spoiler i funkcjonalny dyfuzor.

Wewnątrz modelu Camaro Z/28 dominuje wykończenie w matowo-metalicznym odcieniu. Znalazły się tu również takie elementy, jak spłaszczona kierownica z modelu ZL1 oraz standardowe fotele Recaro z wstawkami z zamszu. Nowe siedzenia (dostępne również w wersjach SS i ZL1) mają agresywnie wyprofilowane boczne podparcia, co sprzyja dynamicznej jeździe, a także specjalne wycięcia inspirowane pięciopunktową uprzężą spotykaną w samochodach typowo sportowych. Przednie fotele zostały wyposażone w system manualnej regulacji, co pozwoliło na obniżenie ich wagi.

Tylne fotele modelu Z/28 również zostały zmodyfikowane w celu uzyskanie niższej wagi. Zmniejszoną ją łącznie o 4 kilogramy poprzez usunięcie otworu przelotowego w oparciach oraz zastąpienie sztywnej struktury oparć i stalowej kratownicy siedzisk pianką o dużej gęstości.

Silnik LS7 o pojemności 7,0 l – źródło doskonałych osiągów Camaro Z/28
Podobnie jak pierwszy model Z/28, nowe Camaro przedkłada lepszy rozkład mas oraz osiągi na torze ponad moc silnika i moment obrotowy.

W 1967 roku najmocniejszy silnik oferowany w seryjnym Camaro miał 8 cylindrów w układzie V, 396 cali sześciennych pojemności i 375 KM mocy. W celu przygotowania modelu Camaro Z/28 do wyścigów, inżynierowie wybrali mniejszy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych i mocy 290 KM. Jednostka ta nie sprawdzała się w wyścigach równoległych, ale była idealnym rozwiązaniem na tor.

Dziś najmocniejszym silnikiem jest 580-konna doładowana jednostka 6,2 l LSA pracująca pod maską Camaro ZL1. W modelu Camaro Z/28 2014 wykorzystano natomiast lżejszy silnik wolnossący 7,0 l LS7, który zadebiutował w Chevrolecie Corvette Z06.

Ręcznie składany silnik V8 7,0 l (427 cali sześciennych) został opracowany we współpracy z Corvette Racing i cechują go takie elementy, jak:

  • Tytanowe zawory wlotowe i korbowody, a także zawory wylotowe wypełnione sodem
  • Aluminiowe głowice cylindrów obrabiane metodą CNC
  • Kuty stalowy wał korbowy i stalowa pokrywa łożyska głównego
  • Wał rozrządu o wysokim wzniosie
  • Hydroformowane kolektory wydechowe
  • Stopień sprężania 11,0:1, maksymalna prędkość obrotowa 7000 obr./min
  • Układ smarowania z suchą miską olejową o pojemności 10,5 kwarty.

W modelu Camaro Z/28 jednostka LS7 wykorzystuje unikatowy układ wlotowy i wydechowy, produkując przynajmniej 500 KM (373 kW) mocy oraz 637 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Wyścigowy układ dolotowy oraz duży filtr powietrza K&N zapewniają maksymalny przepływ powietrza.

Wyższa wydajność w tym zakresie to także zasługa standardowego, dwutrybowego układu wydechowego oraz rur wydechowych o większej średnicy. Poprzez pominięcie tłumików, system zwiększa moment obrotowy oraz potęguje dźwięk generowany przez silnik LS7 podczas przyspieszania.

Camaro Z/28 będzie oferowane wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów Tremec TR6060. Układ ma krótko zestopniowane przełożenia i przełożenie główne wynoszące 3,91:1, przy czym działanie skrzyni zostało zoptymalizowane z uwzględnieniem charakterystyki silnika LS7.

Moc jest dostarczana do tylnych kół poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wyposażony w koła zębate o zębach śrubowych, które zastąpiły tradycyjne sprzęgła. Nowa konstrukcja pozwala kierowcom na aplikowanie wyższej mocy i szybsze pokonywanie zakrętów, ponieważ system nieustannie dostosowuje rozkład momentu obrotowego, zapewniając maksymalną trakcję.

Dyferencjał współpracuje z opracowanym przez Chevroleta systemem Performance Traction Management, który pozwala na dostosowanie działania przepustnicy i układu hamulcowego do umiejętności prowadzącego i warunków drogowych.

W przeciwieństwie do „pakietów torowych” oferowanych przez innych producentów, w Camaro Z/28 standardem są wszystkie systemy chłodzenia wymagane podczas jazdy po torze. Wśród nich znalazł się układ smarowania silnika z suchą miską olejową, który jest połączony z systemem chłodzenia oleju cieczą.

Kolejny układ chłodzenia cieczą chłodzi przekładnię i dyferencjał. System pompuje nadmiernie schłodzony olej przekładniowy do wymiennika ciepła w tylnym dyferencjale przed dostarczeniem go do samej przekładni. W ten sposób można zredukować temperaturę dyferencjału nawet o 38 stopni Celsjusza.

Podwozie Camaro Z/28 pozwala wygenerować przeciążenie na poziomie 1,05 g w zakręcie
Wyścigowy charakter modelu Camaro Z/28 zauważalny jest szczególnie w podwoziu samochodu, gdzie inżynierowie wprowadzili najwięcej zmian, poczynając od wykorzystania wyczynowych opon, a kończąc na zainstalowaniu wyścigowych amortyzatorów.

„Wykorzystaliśmy najlepsze komponenty dostępne na rynku, aby zapewnić bezkompromisowe osiągi na torze”, powiedział Mark Stielow, główny inżynier Camaro Z/28. „Wprowadziliśmy blisko 200 zmian, aby poprawić osiągi auta, dzięki czemu jest ono w stanie wygenerować przeciążenie w zakręcie na poziomie 1,05 g. Zwiększenie przyczepności, w połączeniu z pozostałymi zmianami, pozwala skrócić czas przejazdu jednego okrążenia nawet o cztery sekundy”.

Camaro Z/28 to jeden z pierwszych seryjnych samochodów wyposażonych w sprawdzone w wyścigach amortyzatory z zaworem hydraulicznym. Inżynierowie zwiększyli też sztywność amortyzatorów, co jednak nie miało negatywnego wpływu na komfort prowadzenia. W podwoziu zastosowano też sztywniejsze sprężyny i tuleje zawieszenia, co zaowocowało lepszą reakcją samochodu w zakrętach.

Camaro Z/28 zostało wyposażone w 19-calowe koła i opony, które redukują masę nieresorowaną samochodu o 19 kilogramów w porównaniu ze standardowymi 20-calowymi kołami montowanymi w Camaro SS i ZL1. Dodatkowo, koła o mniejszej średnicy obniżają środek ciężkości auta o 33 milimetry, co poprawia trakcję.

Wszystkie cztery aluminiowe obręcze kół wyposażono w ogromne opony 305/30ZR19 Pirelli PZero Trofeo R, które po raz pierwszy znalazły się w seryjnym samochodzie. Są to prawdopodobnie najszersze na świecie opony, jakie zastosowano na przedniej osi auta fabrycznego.

Camaro Z/28 zostało również wyposażone w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo Carbon Ceramic Matrix™ oraz zaciski hamulcowe typu monoblock. Przy przednich tarczach o wymiarach 394 x 36 mm znalazły się zaciski sześciotłoczkowe, natomiast tylne tarcze o wymiarach 390 x 32 mm zostały wyposażone w zaciski czterotłoczkowe. W porównaniu ze stalowymi, dwuczęściowymi tarczami tej samej wielkości, tarcze ceramiczne zastosowane w Camaro Z/28 są lżejsze w sumie o 12,5 kilograma.

Dzięki dużej przyczepności opon oraz wydajnym hamulcom Camaro Z/28 jest zdolne do wytworzenia przeciążenia podczas hamowania na poziomie 1,5 g. Kanały chłodzące hamulce pozwalają również na zachowanie niezmiennego wyczucia pedału hamulca.

W celu zapewnienia jak najlepszej jazdy po torze, inżynierowie nowego Chevroleta Camaro Z/28 poddali ten model „kuracji odchudzającej”, co zaowocowało obniżeniem masy własnej samochodu o 45 kilogramów w porównaniu z Camaro SS i o 136 kilogramów w porównaniu z Camaro ZL1.

Inne przykłady redukcji wagi:

  • Usunięcie zestawu do naprawy przebitej opony
  • Usunięcie elementów wygłuszających kabinę pasażerską oraz wykładziny z bagażnika
  • Zastąpienie standardowego akumulatora LN4 mniejszym i lżejszym akumulatorem LN3
  • Zastosowanie cieńszej, 3,2-milimetrowej tylnej szyby w miejsce standardowej szyby o grubości 3,5 mm
  • Reflektory HID i światła przeciwmgielne nie są dostępne
  • Klimatyzacja jest oferowana wyłącznie opcjonalnie

Zdjęcia: Chevrolet, newspress.co.uk