MotoNews.pl

Opel ADAM ROCKS przechodzi test elektromagnetyczny

poniedziałek, 26 maja 2014

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Opel ADAM ROCKS 6

Energiczny Opel ADAM ROCKS jest gotowy do akcji. Po niedawnej premierze modelu podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie, już za kilka dni na wybranych rynkach firma Opel zacznie przyjmować zamówienia na nowe miniaturowe cudo. Już od września pierwszy trzydrzwiowy minicrossover o długości niespełna czterech metrów będzie ozdobą europejskich ulic. ADAM ROCKS, wyróżniający się stylistyką, wyznacza wiele nowych standardów. Debiutuje w nim innowacyjny silnik Opla 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ta kompaktowa jednostka — dostępna opcjonalnie w odmianach o mocy 66 kW/90 KM lub 85 kW/115 KM — wyznacza nowe standardy dla trzycylindrowych silników pod względem poziomu hałasu i wibracji, a także komfortu eksploatacji. Na uwagę zasługuje także nietuzinkowa i zadziorna stylistyka luksusowego samochodu z unikatowym brezentowym dachem Swing Top, wyposażonego w wysoko oceniany, zaawansowany system multimedialny IntelliLink. ADAM ROCKS oferuje zatem komplet innowacyjnej elektroniki zapewniającej rozrywkę, nawigację oraz wszelkie możliwe opcje łączności.

Oczywiście wszystkie te funkcje muszą działać perfekcyjnie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dlatego również ADAM ROCKS — jak każdy inny model Opla — musi przejść drobiazgowe testy w Centrum EMC w Rüsselsheim.

Skrótowiec EMC oznacza: „kompatybilność elektromagnetyczna” (electro-magnetic compatibility). Inżynierowie z firmowego laboratorium EMC Opla uczestniczą w całym procesie opracowania pojazdu, aż do uruchomienia produkcji seryjnej. Na każdym etapie tego procesu dbają, by poszczególne układy elektroniczne nie zakłócały wzajemnie swojej pracy. Dawniej wystarczało wytłumienie trzasków i szumów w głośnikach radia powodowanych działaniem alternatora, układu zapłonowego czy silniczka wycieraczek. Dziś jest to dużo bardziej złożone zagadnienie. ADAM ROCKS — podobnie jak pozostałe wersje modelu — oferuje szeroki zakres najnowocześniejszych funkcji realizowanych przez układy elektroniczne. Są to między innymi funkcje zapewniające bezpieczeństwo, takie jak elektroniczny program stabilizacji (ESP) i elektroniczny układ rozdziału siły hamowania, a także pilot parkowania, system nagłośnienia oraz elektronika multimedialna. Dostępność kompleksowego zestawu opcji łączności za pośrednictwem IntelliLink oraz ciągłe pobieranie danych przez system nawigacji powodują, że tłumienie wszelkich zakłóceń musi być wyjątkowo skuteczne. Układy elektroniczne są więc hermetycznie zamknięte i odizolowane od zewnętrznych czynników. Okazało się, że jest to możliwe nie tylko w sedanie z zabudowaną na stałe kabiną, ale także w pojeździe z unikatowym brezentowym dachem Swing Top.

Stosowną weryfikację pod tym względem ADAM ROCKS przeszedł w czasie ostatniej wizyty w Centrum EMC. To, co na pierwszy rzut oka wygląda jak gigantyczne opakowanie na jaja, jest komorą absorbującą promieniowanie. W specjalnie wyposażonych pomieszczeniach Centrum, spełniających wyznaczone przez Niemiecki Urząd Akredytacji i zgodne z normą ISO 17025 standardy jakości dla profesjonalnych laboratoriów testujących, zespół inżynierów firmy Opel bada, jak pokładowa elektronika reaguje na zakłócenia wywoływane przez pole elektromagnetyczne. Zakłócenia te mogą być przenoszone przez wiązki kablowe lub mogą pochodzić spoza pojazdu, który w trakcie testów jest poddawany działaniu fal elektromagnetycznych w możliwie najszerszym spektrum częstotliwości. Zadaniem specjalnie wyprofilowanych paneli, którymi wyłożono ściany, jest pochłanianie emitowanych fal, aby nie rozchodziły się one po pomieszczeniu w niekontrolowany sposób. Dzięki temu inżynierowie otrzymują użyteczne dane z przeprowadzanych pomiarów. Nowy model Opla dostaje zielone światło od Centrum EMC tylko wtedy, gdy wszystkie systemy pojazdu są w pełni odporne na działanie zewnętrznych źródeł promieniowania elektromagnetycznego. ADAM ROCKS i jego układy elektroniczne zdały ten test z wyróżnieniem. W nowym luksusowym minicrossoverze marki Opel nic nie zakłóci korzystania z systemów multimedialnych.

Zdjęcia: Opel