MotoNews.pl

Audi w wersjach coupe – sportowy duch i elegancja na ekspozycji w Audi museum mobile

04 maja 2016

Kategoria | Rynek
Marka, model |
Audi-Coupe 3

Na wystawie „Dynamic Sculptures – tradycja sportowego ducha i elegancji w Audi“, Audi museum mobile prezentuje dwanaście samochodów typu coupe, wyprodukowanych od lat trzydziestych ubiegłego wieku, aż do czasów współczesnych. Wystawę można zwiedzać od 3 maja do 18 września. Tematem przewodnim ekspozycji jest wyjątkowa forma karoserii coupe i geneza tego typu samochodów.

Rzadko który typ karoserii budzi u miłośników pięknych samochodów tak wiele emocji jak coupe. Taka forma pojazdu, która swoją genezę ma w konstrukcji powozów, szybko stała się symbolem elegancji i dobrego wzornictwa w branży motoryzacyjnej. Gdy samochody tego typu po raz pierwszy pojawiły się na ulicach, nazywano je z francuska „Les Desobligeantes” („niezobowiązujący“). Jednak cały styl wziął swoją nazwę z pomysłu „przecięcia”(w języku francuskim – couper/coupe) czteromiejscowego powozu, by zmienić go w dwumiejscową bryczkę. W ten sposób powstał typ karoserii, wzbudzający zainteresowanie tzw. „wyższych sfer”. Na przestrzeni lat, dobrze wyposażone, wysokiej jakości samochody typu coupe stały się ulubionym pojazdem elit w europejskich metropoliach.

W latach trzydziestych XX wieku, wraz ze stylistycznym rozwojem pojazdów o opływowych kształtach, opadająca ku tyłowi forma dachu również zaczęła ewoluować. Definicja modelu coupe krystalizowała się stopniowo, aż do tej obowiązującej współcześnie: krótki, spłaszczony dach osadzony na dwóch słupkach, z dwoma miejscami we wnętrzu. Okres rozkwitu modeli typu coupe przypada na lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte ubiegłego wieku. Głównym motorem ich popularności były sławne, ówczesne wyścigi długodystansowe: Mille Miglia, Targa Florio, Liege – Rzym – Liege, czy rajd „2000 kilometrów przez Niemcy“, jawiący się dziś jako wręcz stworzony z myślą o samochodach typu coupe. Typowym dla coupe było wówczas połączenie pięknej formy zewnętrznej z najlepszymi rozwiązaniami technicznymi. Do dziś modele typu coupe uchodzą za „perły w koronie” oferty praktycznie każdego producenta samochodów.

Jak coupe zmieniały się przez te lata? Jak będą wyglądały w przyszłości? Wystawa „Dynamic Sculptures – tradycja sportowego ducha i elegancji w Audi“ przynosi odpowiedzi na takie pytania.

Na zwiedzających czeka dwanaście aut coupe, tworzących historię marki Audi. Prawdziwą gratką jest replika „Manueli” – jedynego w swoim rodzaju coupe marki Horch 853. Samochód ten wyprodukowano w roku 1937, specjalnie dla Bernda Rosemeyera. Ten najbardziej wówczas utytułowany i najbardziej znany kierowca wyścigowy Grand Prix Auto Union, kochał ten luksusowy samochód, o czym świadczy zachowana do dziś bogata dokumentacja fotograficzna. To, a także fakt, że Rosemeyer, wówczas światowa gwiazda sportów motorowych, zaledwie kilka miesięcy po otrzymaniu samochodu zginął podczas próby ustanowienia rekordu świata sprawiło, że „Manuela” stała się samochodem legendarnym. Oryginał pojazdu od czasów II wojny światowej uważa się za zaginiony.

Lata pięćdziesiąte XX wieku to czas produkcji przez marki dające później podwaliny świetności Audi całej gamy dwumiejscowych pojazdów. Podczas wystawy zobaczyć będzie można: DKW Meisterclasse Coupe, którego karoserię wykonała specjalistyczna firma Hebmueller, DKW Monza z roku 1956, egzemplarz Auto Union 1000 Sp z 1958 oraz NSU Sport Prinz z 1959. Pierwszym powojennym coupe stworzonym pod marką Audi, jest wystawione Audi 100 Coupe S z roku 1970. Symbolem powrotu czterech pierścieni do segmentu premium są: Audi Coupe GT z 1980, Audi quattro z 1981, Audi Sport quattro z 1983 i Audi Coupe z roku 1988. Zwiedzający będą mogli również obejrzeć ikonę stylistyki, Audi TT pierwszej generacji, z roku 1998. Najbliższe nam czasy dokumentuje z kolei Audi A5 z roku 2007.

Zdjęcia: Audi