MotoNews.pl

Zalety napędu TDI i elektryfikacji w modelach Audi S

niedziela, 02 czerwca 2019

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Rynek Premium
Audi-S6-2019

Wydajny silnik wysokoprężny, idealny na długie trasy i konsekwentnie zelektryfikowany. W modelach typu S, Audi wykorzystuje zalety napędu TDI i elektryfikacji. Modele Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 pojawią się na rynku wyposażone w jednostkę napędową V6 TDI, 48-woltowy system mild-hybrid oraz w napędzaną elektrycznie sprężarkę. Maksymalny moment obrotowy 700 Nm oraz moc wyjściowa sięgająca 257 kW (349 KM) sprawiają, że modele typu S mają na długich trasach wystarczającą moc, przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa i znacznym zasięgu. Ich wyjątkowa zwinność sprawia, że dla wielu klientów nastawionych na osiągi, są one samochodami pierwszego wyboru. Nowe moduły zawieszenia, na przykład dynamiczny układ czterech kół skrętnych oraz robiąca wrażenie stylistyka sprawiają, że modele Audi S6 i S7 Sportback prezentują się na drodze mocno i imponująco.

We wszystkich sytuacjach drogowych, od sportowego prowadzenia na krętych górskich drogach, po długie odcinki jazdy autostradowej czy codzienne dojazdy do pracy, modele Audi S TDI łączą w sobie wyjątkową zwinność, błyskawiczne zwiększanie mocy i dużą siłę ciągu z niskim zużyciem paliwa i dużym zasięgiem. Interakcja wysokoobrotowego silnika 3.0 V6 TDI z zasilaną elektrycznie sprężarką (EAV) oraz 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid, dają po temu idealne podstawy.

Płynne dostarczanie mocy i poczucie sportowej jazdy

Dzięki trzylitrowej jednostce napędowej V6 TDI, z zaledwie 2500 obr./min generującej maksymalny moment obrotowy 700 Nm, szybko reagującej sprężarce z napędem elektrycznym (EAV) i zasilającemu ją 48-woltowemu głównemu układowi elektrycznemu, wysoka moc układu napędowego jest dostępna w szerokim zakresie prędkość obrotowych silnika. Wynik: natychmiastowe reakcja już przy minimalnych obrotach i duży, stały przyrost mocy aż do 3100 obr./min. Ponadto w połączeniu z 48-woltowym systemem hybrydowym mild-hybrid, silnik V6 TDI oferuje bezkonkurencyjny zasięg: na przykład S6 Limousine ze zbiornikiem o pojemności 73 l., może przejechać na jednym zbiorniku paliwa około 1170 km, odnotowując spalanie rzędu ok. 6,2 l/100 km.

Modele Audi S TDI z segmentów średniego i wyższego-średniego dają klientom szeroką gamę wyboru obejmującą pojazdy w całym spektrum wydajności: od wyraziście sportowych do komfortowych, gdzie komfort postrzegany jest z punktu widzenia ogólnej koncepcji, układu napędowego i wyposażenia. To czyni je pojazdami idealnymi do odbywania długich podróży, a jednocześnie autami ze sportowym zacięciem. S4 i S5 to dynamicznie przyspieszające pojazdy segmentu D, S6 to mocna, biznesowa limuzyna, S6 Avant to elegancki wariant kombi, a S7 Sportback ma charyzmę czterodrzwiowego Gran Turismo. Nowo zaprezentowana druga generacja SQ5 TDI wpisuje się z kolei w tradycję praktycznych, mocnych SUV-ów.

Uderzenie momentu obrotowego: 700 Nm pochodzących z jednostki V6 TDI, turbosprężarki, EAV oraz z 48-woltowego systemu elektrycznego

Modele S TDI czerpią z udanej koncepcji SQ7 TDI, jednak w połączeniu z silnikiem V6 idą jeszcze o krok dalej. Duży, sportowy SUV był pierwszym Audi wyposażonym seryjnie w elektrycznie napędzaną sprężarkę EAV. Sprężarka ta gwarantuje szybki wzrost momentu obrotowego podczas przyspieszania. To samo rozwiązanie zastosowano w nowych modelach S. Dla uzyskania jeszcze krótszego czasu reakcji, sprężarka EAV została w nich przeniesiona tuż obok silnika. Gwarantuje to uzyskanie krótszych i bardziej bezpośrednich ścieżek przepływu gazów i jeszcze większą wydajność. Interakcja sprężarki elektrycznej i turbosprężarki umożliwia natychmiastową reakcję i świetne przyspieszenie we wszystkich sytuacjach drogowych.

Sprężarka elektryczna jest zasilana z 48-woltowego układu hybrydowego mild-hybrid, co oznacza, że w prawie każdej sytuacji dostępna jest tu wystarczająca moc energii elektrycznej. Inaczej niż w przypadku konwencjonalnej turbosprężarki, jest ona uruchamiana wyłącznie za pomocą zasilania elektrycznego. Ma bardzo krótki czas reakcji: około 250 milisekund. Kombinacja elektrycznie napędzanej sprężarki i turbosprężarki, w zakresie od 2500 do 3100 obr./min daje natychmiastowy, równy wzrost momentu obrotowego do maksymalnie 700 Nm. Kierowca ma poczucie płynnego dostarczania mocy i sportowej jazdy, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Audi po raz pierwszy połączyło tu 48-woltowy główny system elektryczny ze sprężarką elektryczną i silnikiem V TDI. Zestawienie sprężarki z napędem elektrycznym i systemu hybrydowego mild-hybrid (MHEV) w ten wysokowydajny główny system elektryczny, jest potwierdzeniem kolejnego kroku w kierunku szeroko zakrojonej elektryfikacji marki. Sprężarka elektryczna zwiększa osiągi, a system MHEV pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. W zakresie prędkości od 55 do 160 km/h, samochód może nawet przez 40 sekund żeglować z wyłączonym silnikiem. Podczas hamowania rekuperacyjnego maksymalna moc wyjściowa wynosi 8 kW. Ponieważ system hybrydowy mild-hybrid jest połączony z układem czujników pojazdu, zużycie paliwa w modelach S w realnych warunkach jazdy spadło nawet o 0,4 l/100 km.

Trzylitrową jednostkę napędową V6 TDI opracowano z myślą o wysokiej dynamice modeli S i pod wieloma względami dostosowano do zwiększonej mocy wyjściowej. Aluminiowe tłoki są teraz bardziej odporne na wysokie temperatury, zmodyfikowane zostały korbowody i wał korbowy, głowice zoptymalizowano jeśli chodzi o ich chłodzenie oraz powiększono pompy oleju i płynu chłodzącego. W sumie, te i inne adaptacje techniczne zapewniają o wiele większą wydajność. Dzięki wyjątkowej koncepcji połączenia mocnego silnika wysokoprężnego V6 i zelektryfikowanego napędu, modele S TDI charakteryzują się ogromnym zasięgiem.

Wszystkie Audi S TDI homologowane są zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp. System wtrysku paliwa Common Rail wtryskuje paliwo przez ośmiootworowe dysze, pod ciśnieniem nawet 2500 barów. Tak osiągane wysokie ciśnienie wtrysku umożliwia dokładne rozpylenie oraz efektywne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. W zorientowanych na wysoką moc silnikach Diesla, komponent oczyszczający spaliny zawiera dwa zintegrowane z podzespołem silnika duże, współdziałające ze sobą moduły. Katalizator NOC (NOx-Oxidation Catalyst) magazynuje tlenki azotu, aż do swojego całkowitego wypełnienia. Oczyszczanie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki. W celu zmniejszenia związanego z tym zwiększonego zużycia paliwa, katalizator NOC jest aktywny przede wszystkim w niskich temperaturach spalin. Po osiągnięciu właściwej temperatury pracy, za przemianę NOx podczas jazdy po autostradzie lub poza terenem zabudowanym (np. w średnim zakresie prędkości obrotowej silnika) odpowiada drugi element — filtr cząstek stałych oleju napędowego powlekany SCR.

Dla kierowców lubiących sportową jazdę, miłośników stylistyki i komfortu: zawieszenie, prezencja i wyposażenie

Modele S TDI są stworzone do dynamicznego pokonywania zakrętów na autostradach i w długich trasach. Świadczy o tym nie tylko układ napędowy, ale również układ kierowniczy i zawieszenie. Zaawansowane rozwiązania techniczne zawieszenia gwarantują zwiększoną dynamikę skrętów. W modelach S6 i S7 standardem jest zawieszenie S Sport z układem regulacji tłumienia. Opcjonalnie dostępne jest również bardziej komfortowo zestrojone, adaptacyjne zwieszenie pneumatyczne. Sportowe zawieszenie sprężynowo-pneumatyczne jest standardowo montowane w SQ5.

Na życzenie, zamiast standardowego układu wspomagania kierownicy w S4 i S5 oraz progresywnego układu kierowniczego w S6 i S7, Audi może zamontować dynamiczny układ kierowniczy dostosowujący swe przełożenie do prędkości jazdy. Układ ten standardowo montowany jest w modelu SQ5. Dynamiczny układ czterech kół skrętnych dostępny jest opcjonalnie w modelach Audi S6 i S7. Modele klasy wyższej-średniej można zamówić z lekkimi, odpornymi na ścieranie ceramicznymi tarczami hamulcowymi z włókna węglowego, które zapewniają maksymalne hamowanie nawet przy bardzo dużym obciążeniu. We wszystkich modelach S TDI, za przenoszenie mocy odpowiada ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz stały napęd na cztery koła quattro. Opcjonalnie, samochód wyposażyć można również w mechanizm różnicowy quattro sport, aktywnie, zgodnie z potrzebą przenoszący moc między tylnymi kołami i zapewniający jeszcze większą zwinność podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Stylistyka modeli S podkreśla ich sportowy i elegancki charakter. Robiąca wrażenie stylistyka zewnętrzna i wyraźnie sportowe wnętrze sprawiają, że samochód natychmiast przyciąga uwagę. Atrakcyjną koncepcję stylistyczną dopełnia szeroki zakres standardowego wyposażenia. W modelach S6 Limousine, S6 Avant i S7 Sportback do wyposażenia standardowego należą Audi virtual cockpit i wysokiej klasy system infotainment MMI Navigation plus.

Fakty i dane

Modele Audi S są wyposażone w silnik TDI

Koncepcja S TDI

  • Elektrycznie wspomagany Diesel nastawiony na wysokie osiągi na długich trasach: idealny wybór dynamicznej wydajności
  • Koncepcja S TDI łączy w sobie dynamikę, komfort, możliwość pokonywania długich tras i wysoką wydajność
  • Zasada działania: 3-litrowy silnik V6 TDI, elektrycznie napędzana sprężarka i 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid (MHEV)
  • Zalety połączenia silnika S TDI, elektrycznie napędzanej sprężarki i systemu MHEV: duża zwinność, natychmiastowy przyrost mocy, spora siła ciągu, duży zasięg i niskie zużycie paliwa
  • Natychmiastowy czas reakcji już od najniższych prędkości obrotowych oraz nawet 700 Nm momentu obrotowego
  • Ogromne zasięgi: 1170 km w przypadku S6 Limousine z opcjonalnym zbiornikiem o pojemności 73 l, przy średnim zużyciu paliwa 6,2 l/100 km
  • W kategoriach układu napędowego, zawieszenia, wyposażenia i ogólnej koncepcji, modele S zapewniają szeroki zakres stylów jazdy: od sportowego po komfortowy

Układ napędowy

  • Silnik 3.0 TDI o mocy 257 kW (349 KM) w modelach S6 i S7, 255 kW (347 KM) w S4, S5 i SQ5, z maksymalnym momentem obrotowym 700 Nm dostępnym w zakresie od 2500 do 3100 obr./min
  • 48-woltowy główny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką
  • Elektrycznie napędzana sprężarka EAV służąca do szybkiego zwiększania momentu obrotowego podczas przyspieszenia już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, moc wyjściowa do 7 kW, czas reakcji około 250 milisekund
  • 48-woltowy, główny system elektryczny jako układ hybrydowy mild hybrid z alternatorem-rozrusznikiem oraz z akumulatorem litowo-jonowym 10 Ah.
    Żeglowanie i rekuperacja z mocą wyjściową do 8 kW
    Poszerzony zakres systemu start-stop – włącza się przy 22 km/h
    Zużycie paliwa w warunkach codziennej jazdy mniejsze nawet o 0,4 l paliwa na 100 km
  • Wydajne przenoszenie mocy przez ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami oraz z mechanizmem różnicowym quattro sport dostępnym opcjonalnie

Zawieszenie

  • Zawieszenie S Sport z adaptacyjnymi amortyzatorami (opcjonalnie w S4 i S5), zwiększające komfort adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension (S6/S7) dostępne na życzenie, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport w specyficznym zestrojeniu S, standardowo wyposażone w możliwość obniżania lub podwyższania (SQ5 TDI)
  • S4, S5 i SQ5 TDI z dynamicznym układem kierowniczym (opcja); progresywny układ kierowniczy standardowo w S6 i S7, dynamiczny układ czterech kół skrętnych dostępny na życzenie
  • W opcji ceramiczne tarcze hamulcowe i duże koła (max. 21 cali) w modelach S6 i S7

Wyposażenie

  • Specyficzne dla modeli S cechy stylistyczne o robiącej wrażenie estetyce i wyglądzie: specyficzny dla modeli przód z szerokimi wlotami powietrza, aluminiowymi kratownicami z podwójną obejmą, przednim spojlerem i obudowami zewnętrznych lusterek w kolorze aluminium, specyficznymi dla modeli typu S tylnym dyfuzorem i felgami
  • Wygląd i ogólne wrażenie wnętrza podkreślają sportowy charakter pojazdu: wnętrze w ciemnych odcieniach (opcjonalnie magma red) z barwnymi, kontrastowymi przeszyciami, aluminiowymi dekoracyjnymi wstawkami, sportowymi fotelami/fotelami S Sport pokrytymi zestawieniem skóry i Alcantary z wytłoczonymi emblematami S, Audi virtual cockpit z ekranem S
  • Wzbogacone wyposażenie: Audi virtual cockpit, MMI navigation plus, usługi Audi connect, czterostrefowa, automatyczna klimatyzacja montowana standardowo w modelach S6 i S7
  • SQ5 TDI wchodzi na rynek europejski latem 2019 r.,
  • S4/S5 TDI; S6/S7 TDI wchodzą na rynek europejski w maju 2019 r.,

Technika

TDI + EAV + MHEV = zwinność, wydajność i zasięg

Duża zwinność i siła ciągu, połączone z niskim zużyciem, dużym zasięgiem i niewielką emisją spalin: kompleksowa koncepcja układu przeniesienia napędu konsekwentnie stawia na pracę mocnego i wydajnego silnika wysokoprężnego TDI, szybkie wytwarzanie momentu obrotowego przez elektrycznie napędzaną sprężarkę (EAV) i oszczędność paliwa wynikającą z zastosowania systemu mild-hybrid (MHEV). Wytwarzająca 700 Nm momentu obrotowego i wyposażona w turbosprężarkę jednostka 3.0 TDI jest mocną bazą napędu modeli S marki Audi. Sprężarka EAV generuje moc do 7 kW i wspiera turbosprężarkę spalin podczas ruszania z postoju, przyspieszania z niskich obrotów i zmiany obciążeń. Silnik wysokoprężny V6 i EAV współpracują z 48-woltową, główną siecią pokładową, którą Audi konsekwentnie wdraża zalety bazowej elektryfikacji w produkcji seryjnej.

48-woltowy układ elektryczny zadebiutował jako podukład elektryczny w modelu SQ7 TDI, gdzie również zasila elektryczną sprężarkę. Obecnie, w nowych modelach typu S, Audi po raz pierwszy zestawiło sprężarkę EAV z 48-woltową główną siecią pokładową. Z siecią 12-woltową jest ona połączona za pośrednictwem konwertera prądu stałego. Główne elementy składowe 48-woltowej sieci pokładowej – generator-rozrusznik (RSG) i akumulator litowo-jonowy magazynujący energię – tworzą system mild-hybrid (MHEV). W realnych warunkach drogowych może on zaoszczędzić do 0,4 litra paliwa na 100 km.

Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, nowe modele typu S – w zależności od konkretnej sytuacji – mogą toczyć się na wolnym biegu z całkowicie wyłączonym silnikiem, aż do 40 sekund pozostawać w trybie żeglowania albo rekuperować. W tym ostatnim przypadku RSG zamienia energię kinetyczną w elektryczność i kieruje ją do 48-woltowego akumulatora. Zakres działania systemu start-stop zaczyna się już przy prędkości poniżej 22 km/h.

Oprócz tego, że 48-woltowy system elektryczny jest ważnym mechanizmem wspomagającym efektywność nowych modeli typu S, wpływa również na ich moc. Sprężarka EAV jest zintegrowana z systemem zarządzania napędem MHEV. Wykorzystuje odzyskiwaną energię czasowo magazynowaną w akumulatorze litowo-jonowym, by szybko i sprawnie, przy pomocy silnika elektrycznego przyspieszyć turbinę. Wysoka wydajność rekuperacyjna systemu MHEV oznacza, że EAV jest stale dostępna.

Co więcej, sam silnik 3.0 TDI został w wielu zakresach znacznie ulepszony. Wał korbowy, tłoki, korbowody i pompa olejowa zostały na nowo zaprojektowane, tak by sprostać wymaganiom wyższych osiągów, przy jednoczesnym zachowaniu typowej dla silników TDI wydajności pod względem zużycia paliwa. Układ chłodzenia chłodzi również sprężarkę EAV, generator-rozrusznik RSG i obudowę turbosprężarki.

Całe to złożone rozwiązanie umożliwia uzyskiwanie sportowych osiągów i zapewnia doskonałą równowagę przy niskim spalaniu. S4 i S5 od 0 do 100 km/h przyspieszają w 4,8 sekundy. Audi S6 Limousine potrzebuje na standardowy sprint 5 sekund. W przypadku S7 Sportback i SQ5 TDI trwa on jedną dziesiątą sekundy dłużej. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna tych modeli wynosi 250 km/h. Wszystkie modele S TDI posiadają homologację zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp.

Przegląd struktury systemu

Silnik: trzylitrowa jednostka napędowa V6 TDI

Silnik 3.0 TDI napędzający nowe modele S, to najnowsza, znacznie ulepszona faza rozwojowa wysokoprężnej jednostki V6. W S6, S6 Avant i S7 Sportback, z pojemności skokowej 2967 cm3 generuje on moc 257 kW (349 KM) oraz dostępny w zakresie od 2500 do 3100 obrotów na minutę moment obrotowy rzędu 700 Nm. Moc jednostkowa: 117,9 KM na jeden litr pojemności skokowej, a jednostkowy moment obrotowy: 235,9 Nm na litr. W Audi S4, S5 i SQ5 parametry te wynoszą odpowiednio: 255 kW (347 KM) i również 700 Nm.

Wysokoprężny silnik V6 pracujący pod wysokim ciśnieniem zapłonu – do 205 bar, na praktycznie każdym polu techniki pochwalić się może ultranowoczesnymi rozwiązaniami. Tłoki wykonano z odpornego na wysokie temperatury stopu aluminium. Zmieniono ich geometrię, odpowiednio dopasowując korbowody i wał korbowy. Zespół powiększonych kół podnosi moc pompy olejowej, a dodatkowe płyty chłodzące w chłodnicy oleju zapewniają lepszą wydajność chłodzącą. Obiegi chłodzenia cieczą skrzyni korbowej i głowic cylindrów są od siebie odseparowane, dzięki czemu olej w silniku szybko nagrzewa się po zimnym starcie. Zmniejsza to straty powstające na skutek tarcia, a tym samym zużycie paliwa. Głowice są chłodzone dwuczęściowymi płaszczami wodnymi. W ich górnej części chłodziwo cyrkuluje wolniej niż w wysoce obciążonej strefie dolnej. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszają się straty przepływu, a pompa wodna potrzebuje mniej energii napędowej.

Duża turbosprężarka spalin wytwarza do 2,4 bara względnego ciśnienia ładowania – na godzinę może sprężyć do 1100 kg powietrza. Jej zmienna geometria łopatek (VTG) jest zoptymalizowana w taki sposób, by gwarantować minimalne straty. Dodatkowy, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin, aktywny w większości sytuacji drogowych, odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdą one przez kolejne elementy układu oczyszczania spalin i dopiero wtedy ponownie kieruje je do sprężarki. W ten sposób – w przeciwieństwie do konwencjonalnego, zwrotnego prowadzenia spalin pod wysokim ciśnieniem – umożliwia napędzanie sprężarki przy pomocy pełnego przepływu mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. Dzięki dużej ilości prowadzonych zwrotnie spalin, spalanie przebiega w niższych temperaturach, co znacznie obniża emisję niefiltrowaną NOx.

Do uzyskania wysokiej czystości spalin przyczynia się również układ wtryskowy Common Rail. Wtryskuje on paliwo przez ośmiootworowe dysze, pod ciśnieniem do 2500 barów. Podczas każdego cyklu pracy może wtrysnąć do siedmiu osobnych dawek paliwa. Oznacza to dokładne rozpylanie i dzięki temu precyzyjne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. Nowe modele S TDI są homologowane zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp (168 mg NOx/km).

Wydajne, wysokoprężne jednostki napędowe czerpią korzyści z tego, że oczyszczanie spalin odbywa się w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Funkcjonują tu trzy moduły pracujące w tandemie: Katalizator NOx magazynuje tlenki azotu aż do swego całkowitego wypełnienia, a jego czyszczenie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki w silniku. By zminimalizować związane z tym dodatkowe zużycie paliwa, katalizator włącza się przede wszystkim przy niskich temperaturach spalin.

Po osiągnięciu temperatury roboczej o konwersję NOx w większości sytuacji drogowych dba drugi moduł systemu – filtr cząstek stałych z powłoką SCR. Ulepszona powłoka SCR gwarantuje również stabilną konwersję tlenków azotu w nieszkodliwy azot przy dużych obciążeniach, na przykład podczas ciągnięcia przyczepy. Konwersję ułatwią roztwór AdBlue. Ostatnim elementem systemu kontroli emisji zanieczyszczeń jest katalizator nieprzereagowanego amoniaku – SCR.

EAV: Elektrycznie napędzana sprężarka

Elektrycznie napędzana sprężarka EAV to doskonały partner klasycznej turbosprężarki spalin. Przejmuje ona wytwarzanie ciśnienia doładowania zawsze wtedy, gdy spaliny mają zbyt mało energii napędowej by uruchomić konwencjonalną turbosprężarkę. EAV eliminuje zjawisko turbodziury i przy pomocy swego elektrycznego napędu dostarcza powietrze potrzebne silnikowi do przeprowadzenia procesu spalania. W rezultacie tego, TDI natychmiast wytwarza większą moc i moment obrotowy, a w konsekwencji wystarczającą ilość spalin do zasilania konwencjonalnej turbosprężarki.

Sprężarka EAV jest montowana w odcinku dróg dolotowych, za chłodnicą międzystopniową, blisko przepustnicy – jest to pozycja montażowa gwarantująca natychmiastową reakcję. W przypadku większości obciążeń, zasysane powietrze omija sprężarkę EAV, docierając bezpośrednio do silnika. Jeśli jednak żądanie mocy związane z wciśnięciem pedału gazu jest duże, a równocześnie energia wytwarzana po stronie turbiny turbosprężarki jest mała, zawór bypassu zamyka bezpośrednią drogę powietrza. Teraz zasysane powietrze za pośrednictwem bypassu dociera do sprężarki EAV i jest tu sprężane pod ciśnieniem max. 2,4 bara. Mały silnik elektryczny przyspiesza koło turbiny sprężarki z mocą do 7 kW. Sprawia, że turbina o średnicy 68 mm w mniej niż 250 milisekund osiąga prędkość do 70 tys. obrotów na minutę.

Dzięki tej dodatkowej sile, sprężarka EAV umożliwia szybkie reakcje i świetne przyspieszenie w każdej sytuacji: czy to podczas wyprzedzania, czy wyjeżdżania z zakrętu, czy też spontanicznego przyspieszenia. Połączenie sprężarki EAV z systemem mild-hybrid sprawia, że jej pełną moc można wykorzystać kilka razy z rzędu. Efektem tego jest mocny, homogenicznie rosnący moment obrotowy.

MHEV: technika mild-hybrid i 48-woltowa główna sieć pokładowa

Funkcjonowanie sprężarki EAV możliwe jest dzięki 48-woltowemu systemowi mild-hybrid. Składa się on z dwóch głównych podzespołów: alternatora-rozrusznika RSG połączonego z wałem korbowym przy pomocy paska wieloklinowego i z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah umieszczonego pod powierzchnią ładunkową bagażnika. Razem tworzą one system mild-hybrid nowych modeli typu S. Dzięki inteligentnemu sterowaniu z użyciem predyktywnego asystenta wydajności sprzężonego z czujnikami pojazdu, system ten w realnych warunkach drogowych może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,4 litra na 100 km.

Gdy kierowca, jadąc z prędkością pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem, w zależności od sytuacji wybiera jedno z trzech rozwiązań: modele typu S mogą wtedy rekuperować, toczyć się na biegu jałowym albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez maksymalnie 40 sekund. Decyzja o wyborze jednego z tych trybów jest podejmowana na podstawie analizy informacji przekazywanych przez predyktywnego asystenta wydajności (element wyposażenia standardowego w modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback). Korzysta on z mapy trasy standardowej nawigacji i danych pozyskiwanych z pokładowych czujników. Ważną rolę odgrywa tu także ustawienie trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select: w trybie dynamic odbywa się raczej rekuperacja, a w trybie efficiency – żeglowanie.

System mild-hybrid jest powiązany z czujnikami pojazdu, dlatego możliwa jest także prospektywna rekuperacja. Jeśli np. jadący przed nami pojazd zahamuje, to radarowy czujnik standardowego systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense rozpozna sytuację i inteligentne zarządzanie napędem samoczynnie wybierze oszczędzający paliwo tryb żeglowania albo rekuperacji.

Podczas rekuperacji alternator-rozrusznik RSG zamienia energię kinetyczną w elektryczną, a następnie magazynuje ją w akumulatorze litowo-jonowym. W przypadku trybu toczenia się – czyli po zdjęciu przez kierowcę nogi z pedału gazu – pracując jako generator może rekuperować z toczącego się pojazdu do 4 kW mocy. Przy lekkim hamowaniu wartość ta może wzrastać nawet do 8 kW – hamowanie w tym zakresie odbywa się czysto elektrycznie. Gdy jednak przekroczona zostanie pewna granica oporu pedału hamulca, gdy zostanie on wciśnięty mocniej, za cały proces hamowania zaczyna odpowiadać klasyczny, hydrauliczny układ hamulcowy. Rekuperacja kończy się dopiero wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Jeśli teraz ponownie doda gazu, to alternator-rozrusznik RSG ponownie włączy silnik – w zależności od sytuacji szybciej i bardziej komfortowo niż konwencjonalny rozrusznik. System start-stop załącza się już przy prędkości rezydualnej 22 km/h. Zatrzymany raz pojazd może wystartować nawet przy wciśniętym pedale hamulca, gdy tylko ruszy pojazd przed nami.

Przegląd gamy modeli Audi S TDI

Moc, prezencja i komfort – Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 TDI łączą sportowe osiągi z pełną wyrazu stylistyką i wysokimi walorami użytkowymi na co dzień. Kompleksowa ich koncepcja daje szeroki zakres osiągów – od dynamicznych, sportowych, po wysoki poziom komfortu. Cechy te od zawsze charakteryzują wysokiej mocy modele marki Audi.

Fakt ten podkreśla nowa koncepcja napędu w skład której wchodzi silnik TDI, sprężarka EAV i system MHEV. Stały napęd na cztery koła quattro i zawieszenie sportowe S z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia pewnie przenoszą moc silnika na jezdnię. Nowe komponenty zawieszenia i jego zestrojenie podkreślają zarówno zwinność oraz zwrotność, jak i przystosowanie modeli S do jazdy na długich trasach. Rozbudowane, standardowe wyposażenie infotainment i connectivity oraz wyższy niż normalnie standardowy poziom komfortu, czynią z modeli Audi typu S prawdziwych zwycięzców długich tras.

Osiągi: układ przeniesienia mocy i zawieszenie

W nowych modelach typu S , za przenoszenie mocy odpowiada szybko i komfortowo działająca, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Posiada ona dostosowujący się do liczby obrotów tłumik drgań, w wysokim stopniu kompensujący drgania silnika 3.0 TDI przy bardzo niskich obrotach.

Nowe rozwiązania szczegółów doskonalą ścisłą współpracę skrzyni tiptronic z systemem mild-hybrid. Sprzęgło w przekładni centralnej przerywa dopływ mocy w przypadku toczenia się pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub gdy jest całkowicie wyłączony. Podczas żeglowania, elektryczna pompa oleju, niezależna od silnika spalinowego, umożliwia załączenie odpowiedniego biegu przy ponownym starcie silnika. Dodatkowe moduły techniczne przyczyniają się do zwiększenia wydajności skrzyni. Wąskie sprężyny w wielopłytkowych zestawach oddzielają jedną płytkę od drugiej, redukując w ten sposób opór tarcia.

Jak w każdym modelu typu S marki Audi, stały napęd na cztery koła quattro jest tu dostępny standardowo. Podczas normalnego trybu jazdy samoblokujący się międzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 40:60. Gdy dochodzi do poślizgu, większa część sił przenoszona jest na oś z lepszą przyczepnością – w ekstremalnym przypadku nawet aż 70 procent może trafiać na oś przednią, a 85 procent na oś tylną. Idealnym uzupełnieniem napędu na cztery koła quattro jest selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych – czyli inteligentny program komputerowy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów program ten minimalnie przyhamowuje odciążone koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zanim jeszcze mogłyby wpaść one w poślizg. W ten sposób nasze Audi bardzo lekko wchodzi w zakręt, a zachowanie pojazdu podczas jazdy jest jeszcze bardziej sportowe, zwrotne i stabilne.

Na życzenie, Audi montuje we wszystkich nowych modelach typu S sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, aktywnie transferuje on większą część momentów napędowych na mające lepszą przyczepność tylne koło toczące się po zewnętrznym łuku zakrętu. W ten sposób sportowe zawieszenie dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterowności.

W porównaniu z poprzednikami, nowe modele typu S są także lepsze pod względem dynamiki poprzecznej. Progresywny układ kierowniczy, który wraz z rosnącym promieniem skrętu kierownicy działa coraz bardziej bezpośrednio, jest w Audi S6 i S7 elementem wyposażenia standardowego. W modelach S4, S5 i SQ5 TDI, Audi montuje na życzenie dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od prędkości zmieniający swoje przełożenie nawet o prawie 100 procent. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback można zamówić jeszcze bardziej złożone rozwiązanie – dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Układ ten to połączenie dynamicznego układu kierowniczego przedniej osi ze zmiennym przełożeniem o stosunku 9,5:1 i 16,5:1, z osobnym układem kierowniczym osi tylnej, sterowanym przy pomocy napędu wrzecionowego i poprzecznych drążków kierowniczych. Przy prędkościach do 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. W ten sposób kąt zawracania zmniejsza się o maksymalnie 1,1 m. Przy średnich i dużych prędkościach powyżej 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki temu, modele typu S oferują znacznie większą zwrotność i zwinność przy niskich prędkościach oraz większą stabilność jazdy przy prędkościach wysokich i podczas zmiany pasa ruchu.

Standardowo, Audi wyposaża modele S6 i S7 w zawieszenie sportowe S z systemem kontroli stopnia tłumienia. W modelu S7 Sportback obniża ono karoserię o 10 mm, w S6 i S6 Avant – o 20 mm, a w SQ5 TDI – o 30 mm. W modelach S4 i S5 zawieszenie sportowe S obniża środek ciężkości pojazdu o 23 mm. Komfortową alternatywą dostępną po raz pierwszy dla modeli S6 i S7 jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension – pneumatyczna amortyzacja z regulowanym tłumieniem. Pracuje ono w trzech trybach i posiada pozycję „lift“ (unoszenie) zestrojoną specjalnie do jazdy po kiepskich drogach oraz funkcję samopoziomowania. W trybie „auto“, powyżej prędkości 120 km/h obniża ono karoserię o kolejne 10 mm, a w trybie „dynamic“ pojazd zawsze zawieszony jest nisko.

Zarówno w przypadku regulowanego zawieszenia, jak i zawieszenia pneumatycznego, centralną jednostką sterującą jest elektroniczna platforma zawieszenia (EFP). Zarządza ona także systemami opcjonalnymi: dynamicznym układem czterech kół skrętnych i sportowym mechanizmem różnicowym, szybko i dokładnie koordynując ich pracę. Sposób pracy tego i innych komponentów technicznych kierowca może zgodnie ze swoimi preferencjami indywidualnie regulować w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten jest zestrojony w sposób typowy dla modeli S i posiada szeroki wachlarz trybów: „comfort“, „auto“ „dynamic“, „efficiency“ i „individual“. W Audi SQ5 TDI dochodzą jeszcze tryby offroad i allroad.

Tarcze hamulcowe nowych modeli S mogą mieć średnicę do 400 mm przy przedniej osi i 350 mm przy osi tylnej. Ich – opcjonalnie lakierowane na czerwono – sześciotłoczkowe zaciski, wykonane są z aluminium i ozdobione emblematem S. Na życzenie, Audi montuje w modelach S6 i S7 tarcze z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym, które przy przedniej osi także mają średnicę 400 mm. Ceramiczny układ hamulcowy waży 9 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik.

Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback standardowo jeżdżą na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 255/40. W Audi SQ5 TDI opony mają rozmiar 255/45. Opcjonalnie dostępne są felgi 21-calowe, z oponami w rozmiarach 255/35 lub 255/40 dla modelu SQ5 TDI. Audi Sport GmbH oferuje dodatkowo 20-calowe opony performance cechujące się jeszcze lepszymi właściwościami pod względem przyczepności i dynamiki jazdy.

Prezencja: wyrazista stylistyka, sportowy i ekskluzywny wygląd

Nowe modele typu S charakteryzują się indywidualną stylistyką, zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Prezentują własny, sportowy, a równocześnie pełen umiaru charakter. Mocno zarysowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza, ozdobne litery S w kolorze ciemnego chromu i aluminium, na przykład na osłonie chłodnicy i przednim spojlerze, wyraziste progi, obudowy lusterek w kolorze aluminium, szeroki tylny dyfuzor i cztery końcówki rur układu wydechowego, nadają im na ulicy wyrazistej prezencji.

Wnętrze ma wygląd typowy dla modeli S – w zimnych, ciemnych kolorach, z aluminiowymi wstawkami dekoracyjnymi, kontrastowymi szwami i charakterystycznymi dla nich detalami wyposażenia. Fotele sportowe z obiciami ze skóry/tkaniny Alcantara i tłoczonymi emblematami S są elementem wyposażenia standardowego. Dla modeli S6 Limousine i S6 Avant alternatywnie dostępne są fotele sportowe S z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami, wytłaczanymi emblematami S i stebnowaniem w kształcie rombów. W S7 Sportback są one elementem wyposażenia standardowego. Ponadto Audi oferuje regulowane w wielu kierunkach, zindywidualizowane fotele konturowe, do wyboru z wentylacją i z funkcją masażu. Dostępne są też obicia z najszlachetniejszej skóry Valcona. By jeszcze bardziej zindywidualizować auto, można wybrać różne pakiety skórzane i wstawki ozdobne.

Podpórkę pod lewą stopę oraz pedały we wszystkich modelach S wykonano ze stali szlachetnej. Przy wsiadaniu kierowcę witają podświetlane aluminiowe listwy progowe z logo S. Do elementów charakterystycznych dla tych luksusowych modeli klasy wyższej należy także forma graficzna standardowego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. W jego centrum znajduje się obrotomierz, ma on czerwone cyfry na czarnym tle. W Audi S4, S5 i SQ5 wyposażenie podstawowe obejmuje system informacji kierowcy z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem.

Komfort: pewna technika na długie trasy

Sześć nowych modeli S dysponuje bogatym wyposażeniem. Obok już wymienionych elementów, w standardzie dostępne są reflektory diodowe. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback dochodzi nawigacja MMI Navigation plus, kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit i czterostrefowa automatyczna klimatyzacja. Bardzo bogata jest paleta systemów infotainment i usług Audi connect.

Nowe modele S oferują także obszerne portfolio systemów wsparcia kierowcy. W Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback na uwagę zasługuje adaptacyjny asystent jazdy (AFA) – podporządkowanymi sobie funkcjami wspiera on kierowcę w kontroli ruchów wzdłużnych i poprzecznych pojazdu od chwili ruszenia, aż po najwyższą prędkość. We współpracy ze standardowym asystentem wydajności, adaptacyjny asystent jazdy AFA może samoczynnie przyspieszać i hamować duże Audi S6 Avant. W modelu SQ5 TDI kontrola ruchów pojazdu w przód i w bok jest podzielona pomiędzy korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, a aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist.

Modele S marki Audi są doskonałymi towarzyszami podróży na długich trasach nie tylko z powodu swego dużego zasięgu, ale również dzięki sztywnej strukturze karoserii, która stanowi bazę precyzyjnego zachowania pojazdu podczas jazdy, niskiego poziomu hałasu we wnętrzu i wysokiego bezpieczeństwa podczas zderzenia. Inne ich zalety to dopracowana aerodynamika i aeroakustyka oraz przestronne wnętrze i duży bagażnik.

Na europejskich rynkach modele S zadebiutują wiosną albo latem 2019 roku.

Dane o zużyciu w/w modeli:

(Dane o zużyciu, o emisji CO2 oraz o klasach wydajności zależą od użytych jednostkowo zestawów kół i opon).

Audi S4 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161

Audi S4 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164

Audi S5 Coupé TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161

Audi S5 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161

Audi S6 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3 — 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164

Audi S6 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 171

Audi S7 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 170

Audi SQ5 TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,8 – 6,6; emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 177 – 172

Zdjęcia: Audi