MotoNews.pl

Nowe hybrydy plug-in – Ford Transit i Tourneo

środa, 16 października 2019

« poprzedni | news | następny »
Ford-Transit-PHEV 1

Ford jest pierwszym producentem oferującym układy napędowe PHEV w segmencie rynku samochodów dostawczych o ładowności jednej tony. Do sprzedaży trafia właśnie najnowszy Transit Custom Plug-In Hybrid.

Ford Transit i Tourneo Plug-In Hybrid

Pierwszy w segmencie dostawczy Transit Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z sieci elektrycznej, co umożliwia przejechanie do 56 km przy zerowej emisji, bez obaw o zasięg pojazdu i przyczynia się do zmniejszenia lokalnych zanieczyszczeń powietrza. Pozwala też na wjazd do coraz większej liczby stref dostępnych tylko dla pojazdów o ultra niskiej emisji, wprowadzanych w całej Europie.

Transit Custom Plug-In Hybrid, korzystający z zaawansowanej architektury hybrydowej, przenosi na przednie koła moment obrotowy generowany wyłącznie przez silnik elektryczny o mocy 92,9 kW, zasilany energią z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,6 kWh.

Wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,0-litra wykorzystywany jest jako agregat – przedłużacz zasięgu, dzięki czemu pojazd może pokonać do 500 kilometrów, przy zużyciu paliwa 3,08 l/100 km i emisji CO2 60 g/km.*

Dużej ładowności netto, wynoszącej 1130 kg i przestrzeni ładunkowej 6 m3 nie zmniejszył starannie zapakowany pod podłogą kompaktowy akumulator. Akumulator trakcyjny objęty jest standardową gwarancją na osiem lat lub 160 000 km, co powinno być argumentem dla myślących o spokojnej eksploatacji przedsiębiorców.**

– Nasi klienci chcieliby korzystać ze zelektryfikowanych pojazdów, ale rozumiemy, że mogą mieć obawy dotyczące infrastruktury i zasięgu. Nasz Transit – będący elektryczną hybrydą ładowaną z gniazdka – nie potrzebuje żadnych kompromisów, aby podnieść swoją efektywność, dzięki możliwości zasilania czystą energią elektryczną i jazdy przy zerowej emisji, a jednocześnie daje swobodę odbywania dłuższych podróży – powiedział Ian Porter, szef programu Transit Custom w Ford of Europe.

Transit Custom Plug-In Hybrid jest już dostępny w ofercie, a pierwsze egzemplarze odbierane będą pod koniec roku. Samochód stanowi alternatywny środek transportu dla firm, które myślą o podniesieniu efektywności, a jednocześnie muszą wspierać działania proekologiczne w środowisku miejskim, zachowując jednocześnie zasięg dostaw, oferowany przez modele z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.

Pokładowy modem FordPass Connect, dostępny w standardzie, umożliwia przedsiębiorcom znaczną poprawę wykorzystania pojazdu, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Od wiosny 2020 roku dostępny będzie – również jako opcjonalny system dla właścicieli wcześniejszych generacji – nowy moduł Geofencing, który jest zdolny do automatycznego przełączania trybu jazdy na bezemisyjny w chwili wjazdu do miejskich stref niskiej emisji. System zadba o przestrzeganie prawa przez kierowców i pozwoli uniknąć dodatkowych opłat lub kar.

W salonach pojawi się również nowa, ośmioosobowa wersja Tourneo Custom Plug-In Hybrid, wykorzystująca tę samą zaawansowaną technologię układu napędowego. Tourneo Custom Plug-In Hybrid, oferujący użytkownikom luksusową, przestronną kabinę z unikatowym układem tylnych foteli, ustawianych również w formacie konferencyjnym face-to-face, sprawdzi się jako mikrobus dla firm, które powinny dbać o niską emisję, jeżdżąc głównie w strefach śródmiejskich lub w okolicach lotnisk.

Ford Transit PHEV

Zerowa emisja spalin. Bez ograniczeń zasięgu

Za pomocą gniazda ładowania znajdującego się w przednim zderzaku, Transit Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z domowego 240-woltowego gniazda sieci elektrycznej o poborze prądu ograniczonym do 10 A, osiągając pełne naładowanie w ciągu 4,3 godziny. Można też skorzystać z wydajniejszego gniazda AC type-2, co powinno zapewnić pełne naładowanie akumulatorów w ciągu 2,7 godziny. Dodatkowa energia elektryczna jest odzyskiwana przez system ładowania regeneracyjnego, kiedy pojazd zwalnia lub hamuje.

Cztery tryby jazdy , kiedy układ zasilany jest energią elektryczną, umożliwiają kierowcy wybór sposobu i momentu skorzystania z dostępnej w akumulatorze energii:

  • Tryb EV Auto ma zapewnić optymalne połączenie osiągów i sprawności energetycznej. Algorytmy sterowania systemami pojazdu monitorują poziomy naładowania akumulatora i aktualny scenariusz jazdy – na przykład, czy samochód jedzie autostradą, czy przedziera się przez wielkomiejskie korki i na tej podstawie decydują, czy włączyć ładowanie akumulatora silnikiem spalinowym,
  • W trybie EV Now priorytetem jest korzystanie z energii zgromadzonej w akumulatorze przy wyłączonym spalinowym “przedłużaczu” zasięgu, aż do momentu, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do dopuszczalnego minimum,
  • W trybie EV Later uruchomiony zostaje silnik spalinowy, który wraz z ładowaniem regeneracyjnym ma za zadanie jak najskuteczniej utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora, by ten był gotowy do późniejszego użycia,
  • W trybie EV Charge 1silnik spalinowy wykorzystywany jest do ładowania akumulatora do pełnej pojemności, by następnie umożliwić jak największy zasięg, po przełączeniu w tryb EV Now.

Kierowca może również wybrać intensywność odzyskiwania energii przy wspomaganiu hamowania przez system ładowania regeneracyjnego, wybierając opcję Drive lub Low za pomocą selektora zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Low zwiększa zaprogramowaną intensywność hamowania regeneracyjnego i automatycznie włącza światła hamowania, gdy jest to konieczne, by ostrzec kierowców z tyłu. Intensywniejsze hamowanie regeneracyjne sprzyja utrzymaniu sposobu jazdy, polegającego na operowaniu jednym pedałem, szczególnie w scenariuszach miejskich, w korkach. Zwiększa też ilość odzyskiwanej energii kinetycznej, przechowywanej w akumulatorze, wydłużając dostępny zasięg jazdy bezemisyjnej.

W kabinie znalazł się wskaźnik mocy i ładowania zastępujący standardowy obrotomierz. Przychylając się do sugestii uczestników testu Forda Transita Plug-In Hybrid, trwającego rok w warunkach realnej eksploatacji na ulicach Londynu, zmieniono zegary, aby jasno wizualizowały odzyskiwanie energii w czasie rzeczywistym, co pomoże kierowcom przedłużać do maksimum zasięg jazdy w trybie elektrycznym.

Mniejszy wskaźnik stanu naładowania akumulatora zastąpił wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnik, a funkcje komputera pokładowego są skonfigurowane specjalnie dla hybrydowego układu napędowego. Na desce są teraz wyświetlane wskaźniki trybu EV, ostrzeżenia obsługowe i alarmy pojawiające się, gdy pojazd jest podłączony do ładowania. Graficznie przedstawiony zasięg do opróżnienia akumulatora i zasięg z wykorzystaniem silnika spalinowego jest widoczny na wszystkich ekranach.

Pokładowy modem FordPass Connect, wraz z mobilną aplikacją FordPass, umożliwiają teraz kierowcom zdalne monitorowanie stanu naładowania akumulatorów pojazdu. Niedawno uruchomiona aplikacja FordPass Pro – zaprojektowana specjalnie dla mniejszych firm i właścicieli samochodów firmowych, którzy dążą do zwiększenia produktywności – pozwoli klientom już od wiosny 2020 roku sprawdzać stan naładowania akumulatorów nawet pięciu pojazdów.

Ford wprowadza również nową aplikację na smartfony i tablety, która ułatwi przedsiębiorcom i właścicielom pojazdów hybrydowych typu plug-in lokalizowanie ładowarek, dotarcie do nich i opłaty za ładowanie. We współpracy z NewMotion, Ford oferuje dostęp do największej publicznej sieci ładowania, obejmującej swoim zasięgiem całą Europę. Nowa aplikacja zapewni klientom Forda uproszczony dostęp i płatności w ponad 118 000 punktach ładowania w 30 krajach. Klienci bez problemów będą mogli korzystać z punktów ładowania na wielu rynkach, dla uproszczenia obsługi płacąc za ładowanie z jednego konta.

Niedawno Ford ogłosił również, że będzie współpracował z sześcioma wiodącymi dostawcami energii w całej Europie, świadcząc usługę instalacji domowych ładowarek (wallboxów) i oferując taryfy zielonej energii klientom jeżdżącym hybrydami plug-in, w tym klientom Centrica w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Naścienne ładowarki Forda zapewnią do 50 proc. wyższą moc ładowania, niż typowe domowe gniazdko, co skróci klientom korzystającym z hybrydowych modeli Forda typu plug-in czas ładowania w domu nawet o jedną trzecią.

Ford Tourneo Custom PHEV

Tourneo Custom Plug-In Hybrid

Pierwszy w swojej klasie hybrydowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid, którego można będzie zamawiać pod koniec roku, dzieli zaawansowany hybrydowy zespół napędowy z Transitem Custom Plug-In Hybrid. Tourneo Custom Plug-In Hybrid oferuje niskie spalanie, w granicach 3,57 l/100 km, przy emisji CO2 70 g/km. Pozwala też na pokonanie do 56 km w trybie bezemisyjnym, a jego akumulator trakcyjny objęty jest także gwarancją Forda na osiem lat eksploatacji lub 160 000 km.

Nowy ośmioosobowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid, dostępny w luksusowej wersji Titanium, został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu pasażerom najwyższego poziomu wyrafinowania i komfortu podróży, zwłaszcza jeśli odbywa się ona w trybie EV. Wymiary przestronnego wnętrza pozostają takie same, jak w wersji z silnikiem wysokoprężnym 2,0 EcoBlue, dzięki czemu pojazd idealnie sprawdzi się jako służbowy samochód, wykorzystywany w ruchu miejskim.

Tourneo Custom Plug-In Hybrid zachowuje unikalną w swoim segmencie możliwość ustawienia dwóch tylnych rzędów siedzeń w układzie konferencyjnym, by uzyskać doskonały dostęp i lepszą interakcję między pasażerami, zachowując możliwość ustawienia dwóch tylnych rzędów w tradycyjnym układzie – po trzy siedzenia skierowane do przodu w każdym rzędzie.

– Niezwykle innowacyjny nowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid, oferujący elastyczne warianty ustawienia przestrzeni, może dać przedsiębiorcom i firmom rynkową przewagę, dzięki swobodnemu wjazdowi do stref niskiej emisji – powiedział Porter. – Niezależnie od tego, czy będzie używany jako firmowy samochód dowożący gości, czy jako pojazd dla dużej rodziny, Tourneo Custom Plug-In Hybrid zapewni pasażerom przyjemną i relaksującą przestrzeń podróżowania, a jednocześnie przyczyni się do poprawy jakości powietrza w zatłoczonych obszarach miejskich.

Ford Tourneo Custom PHEV

Testowany przez klientów

Wyniki trwającego przez cały rok testu Forda Transita Custom Plug-In Hybrid, przeprowadzanego w Londynie w warunkach realnej eksploatacji, świadczą, że elektryczne hybrydy ładowane z gniazdka, użytkowane jako pojazdy dostawcze, mogą stanowić najbardziej praktyczną i łatwo dostępną alternatywę transportu dla firm starających się funkcjonować w proekologicznych miastach.

Flota 20 prototypowych dostawczych modeli Transita Custom Plug-In Hybrid odbyła testy na trasach liczących ponad 240 000 km, by sprawdzić, jak firmy korzystające z pojazdów z silnikiem Diesla mogą funkcjonować w biznesie, maksymalnie wykorzystując możliwości bezemisyjnego poruszania się w trybie EV.

Podczas testu auta floty przejechały 75 procent dystansu w centralnym Londynie i 49 procent w regionie Greater London, pracując w czystym trybie bezemisyjnym. Wyniki pokazują, że nawet bez rozwiniętej sieci ładowania pojazdów elektrycznych hybrydowe samochody dostawcze były w stanie radykalnie zmniejszyć emisję spalin w centrum miasta, w razie potrzeby pokonując dłuższe dystanse dzięki benzynowemu silnikowi przedłużającemu zasięg.

Kolejne testy w Kolonii (Niemcy) i Walencji (Hiszpania) dostarczą danych typowych dla innych grup klientów, z innych rynków i miast. Będą też dokumentować eksploatację obu modeli hybryd ładowanych z gniazdka: samochodów dostawczych Transit Custom Plug-In Hybrid i Tourneo Custom Plug-In Hybrid.

Na początku tego roku Ford anonsował poszerzenie gamy Transita o nowy w pełni elektryczny samochód dostawczy – przewiduje się jego wprowadzenie na rynek w 2021 roku. Ford ogłosił też, że każdy z nowych modeli pasażerskich jego gamy będzie miał wersję ze zelektryfikowanym układem napędowym – miękką hybrydę, pełną hybrydę, hybrydę plug-in lub wersję całkowicie elektryczną – przez co europejscy klienci otrzymają jedną z najbardziej wszechstronnych linii zelektryfikowanych pojazdów.

* Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Informacje dotyczące zużycia paliwa oraz emisji CO2 odnoszą się do danej wersji modelu, a nie do konkretnego egzemplarza.

** Kompletna informacja na temat ograniczonej gwarancji będzie dostępna u dealerów Forda.

Zdjęcia: Ford, informacja mototarget.pl

Dodaj komentarz