MotoNews.pl

Nowy Jeep Gladiator – wszechstronny pickup łączący tradycję i innowacyjność

11 marca 2021

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Jeep-Gladiator-Overland

W jubileuszowym roku 80-lecia swojego istnienia, marka Jeep wprowadza na europejskie rynki nowego Gladiatora, czyli pickupa przeznaczonego dla Klientów prowadzących wyjątkowo aktywny styl życia, wyróżniającego się dużą wszechstronnością oraz zaspokajającego potrzeby w zakresie mobilności i wolności.

Nowy Jeep Gladiator

Nowy Jeep Gladiator może poszczycić się solidnym, wyróżniającym się designem, który jest natychmiast rozpoznawalny, dzięki tradycyjnym dla Jeepa akcentom stylistycznym. Zespół projektantów marki utrzymał legendarny siedmioszczelinowy grill, znany z Wranglera, wprowadzając niewielkie zmiany, został on m.in. delikatnie cofnięty, co poprawia aerodynamikę samochodu. Reflektory LED, lampy tylne i światła przeciwmgielne, zapewniające mocny, jasny snop światła są standardem we wszystkich wersjach wyposażenia i nadają Gladiatorowi niepowtarzalny wygląd.

Podczas projektowania wytrzymałej, 153-centymetrowej skrzyni ładunkowej Gladiatora, skupiono się głównie na funkcjonalności i wszechstronności. System oświetlenia under-rail, opcjonalne zewnętrzne źródło zasilania (230V) i solidne, wbudowane mocowania zapewniają odpowiednio wysoką trwałość i wszechstronność.

Nowy Jeep Gladiator to wyjątkowy samochód oferujący liczne konfiguracje, które umożliwiają różne opcje jazdy pod gołym niebem, dzięki rozlicznym zestawieniom dachów: złożonego z 3 paneli twardego dachu, miękkiego dachu, a także wersji „topless” bez dachu. Każda opcja jazdy pod gołym niebem zapewnia maksymalną swobodę podróżowania przez cały rok zarówno w mieście, jak i z dala od utartych szlaków. Cargo Management Group z zamykanym schowkiem pod kanapą oferuje dodatkowe możliwości składowania i zabezpieczenia ładunku, co zwiększa praktyczność Gladiatora. Ponadto dostępne ochronne, lakierowane poszycie skrzyni ładunkowej oraz różne opcje rolet bagażnika (zwijane, miękkie oraz twarde, składane na trzy) zapewniają jeszcze więcej możliwości i zabezpieczają ładunek zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Dodatkową funkcjonalność gwarantuje trzypozycyjna tylna klapa.

Wnętrze nowego Jeepa Gladiatora łączy w sobie autentyczny styl, komfort i wszechstronność oraz wyróżnia się dużą liczbą schowków, do których należą zamykany na klucz schowek pod tylnymi siedzeniami, zamykane przegrody za oparciem foteli tylnych siedzeń i kieszenie z siatki na całej długości drzwi. Zmywalne wnętrze to kolejna ekskluzywna cecha, niespotykana w innych modelach segmentu, do którego należy Gladiator.

Inspirowana tradycją konsola centralna ma czystą formę i dopełnia poziomy design deski rozdzielczej oraz charakteryzuje się różnym wykończeniem dla poszczególnych wersji wyposażenia. W kabinie znajdują się czarne lub brązowe fotele z tapicerką tkaninową, albo opcjonalnie, czarne lub ciemne fotele obite skórą z kontrastowymi przeszyciami i z podparciem lędźwiowym. Aby zwiększyć komfort podróżowania można zamówić również podgrzewane siedzenia kierowcy i pasażera oraz podgrzewaną kierownicę. Drugi rząd daje się złożyć na płasko, co pozwala na uzyskanie dostępu do schowka w tylnej części kabiny i tym samym zapewnienie większej przestrzeń podczas transportu przedmiotów o dużych gabarytach.

W schowku pod drugim rzędem foteli znajduje się także funkcjonalny organizer, zaprojektowany do przechowywania śrub przeznaczonych do mocowania dachu, drzwi i składanej szyby przedniej. To niewielki, ale istotny element, który podkreśla, że wszystko w pickupie Jeepa zostało zaprojektowane tak, aby było łatwe i praktyczne w użyciu.

Gladiator oferuje system multimedialny Uconnect™ czwartej generacji z 7- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym oraz zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem (TFT), który umożliwia kierowcy skonfigurowanie przekazywanych informacji na ponad 100 sposobów, a tym samym ułatwia dostęp do nich podczas jazdy, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo.

Jeep Gladiator wyróżnia się wszechstronnością i funkcjami przyjaznymi dla użytkownika. Kamera przednia, dostępna w standardzie w wersji Launch Edition (jako opcja w wersjach Sport i Overland), pozwala łatwo dostrzec przeszkody na drodze zarówno na szlakach off-roadowych, jak i podczas codziennych dojazdów do pracy w mieście. Umieszczona za środkową szczeliną grilla Gladiatora, jest uruchamiana przyciskiem na wyświetlaczu systemu Uconnect. Montowana po raz pierwszy w samochodzie marki Jeep kamera poprawia funkcjonalność i bezpieczeństwo oferowane przez Gladiatora nie tylko podczas jazdy terenowej, ale także w trakcie codziennego użytkowania. Co ważne, kamera ma funkcję samooczyszczania, a więc zawsze zapewnia wyraźny obraz.

Standardowe wyposażenie obejmuje 9-głośnikowy system audio Premium Alpine z subwooferem o mocy 552W, 12-kanałowy wzmacniacz i przenośny bezprzewodowy głośnik Bluetooth. Ten ostatni, umieszczony za tylnymi siedzeniami i ładowany podczas jazdy, ma niepodatną na warunki atmosferyczne oraz kurz obudowę. Jest też wodoodporny, co pozwala na jego zanurzenie w wodzie o głębokości do 90 cm przez maksymalnie 30 minut. Istnieje również możliwość sparowania go z głośnikiem innego Jeepa Gladiatora. Co więcej, w razie potrzeby służy za ładowarkę dla urządzeń podłączonych do jego portu USB. Dzięki temu, Klienci mogą „zabrać ze sobą” w podróż muzykę, niezależnie od tego, czy ich wyprawa kończy się na plaży, w mieście, czy trwa dalej na ekstremalnych terenowych szlakach.

Zaawansowany silnik diesla Euro 6-D Final – najmocniejsza jednostka w swojej kategorii na europejskim rynku

Potężny 3,0-litrowy silnik MultiJet V6, montowany w europejskiej gamie Jeepa Gladiatora i wyposażony w system Stop-Start (ESS), generuje moc 264 KM przy 3600 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm w zakresie 1400-2800 obr./min. Zaprojektowana i wyprodukowana w zakładzie Cento w Ferrarze, ta wysokiej klasy jednostka napędowa wykorzystuje zaawansowaną technicznie turbosprężarkę z łożyskiem o niskim współczynniku tarcia, opracowaną tak, aby zapewnić jak najlepsze osiągi, szczególnie w niskim zakresie obrotów. Silnik współpracuje z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów, umożliwiającą optymalizację jego pracy podczas jazdy w terenie i zapewniającą płynne, wydajne dostarczanie mocy w czasie podróżowania autostradą. Jednostka napędowa Gladiatora jest zgodna z normą Euro 6D Final.

Trzecia generacja 3,0-litrowego silnika MultiJet V6 oferuje nie tylko wysoki moment obrotowy i moc, ale także bardzo oszczędne obchodzenie się z paliwem oraz minimalny poziom hałasu i wibracji (NVH), aby sprostać wymaganiom Klientów Gladiatora.

Do licznych znaczących zmian, które przyczyniły się do poprawy dynamiki silnika i oszczędności paliwa należą:

  • Chłodzona wodą turbosprężarka nowej generacji o zmiennej geometrii (VGT) i z łożyskiem o niskim współczynniku tarcia, które zwiększa wydajność oraz szybkość reakcji na dodanie gazu.
  • Przeprojektowane wloty dolotowe głowicy cylindrów zapewniają większe natężenie przepływu, zwiększając wydajność i jednocześnie obniżając zużycie paliwa.
  • Układ recyrkulacji spalin (EGR) został zaktualizowany przez zastosowanie systemu z podwójnym obwodem (niskiego i wysokiego ciśnienia). Nowy system recyrkulacji pod niskim ciśnieniem zasysa gazy za filtrem cząstek stałych, minimalizując w ten sposób straty energii turbosprężarki i tym samym zwiększając oszczędność paliwa.
  • Zoptymalizowano stopień sprężania z 16,0:1 na 16,5:1, aby poprawić oszczędność paliwa i zmniejszyć hałas pochodzący z pracującego silnika
  • Dysze wysokociśnieniowego układu bezpośredniego wtrysku paliwa (29 000 psi/2000 bar) zostały przeprojektowane tak, aby pasowały do nowo zaprojektowanej i zoptymalizowanej komory spalania, dodatkowo obniżając zużycie paliwa.
  • Lekkie tłoki ze stopu aluminium zostały całkowicie przeprojektowane i zawierają teraz cieńsze pierścienie oraz powłokę DLC (Diamond Like Carbon) z węgla podobnego do diamentu o niskim współczynniku tarcia na sworzniu i pierścieniu tłokowym.
  • Współczynnik NVH (wartość drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu) został ulepszony poprzez przesunięcie sworznia tłoka o 0,3 milimetra w stosunku do osi środkowej.
  • Dolną część miski olejowej wykonano z dwóch elementów z lekkiego materiału polimerowo-metalowego, który dodatkowo obniża NVH.

3,0-litrowy silnik V6 wykorzystuje podwójne wałki rozrządu w głowicy (DOHC) z czterema zaworami na cylinder i 60-stopniowym kątem rozwarcia pomiędzy rzędami cylindrów. Blok jest odlany z zagęszczonego żeliwa grafitowego, które zapewnia lepszą zdolność do tłumienia drgań, a przy okazji waży mniej niż zwyczajne żeliwo szare. Poza tym zastosowanie takiego materiału zwiększa sztywność bloku.

W silniku V6 zastosowano wał korbowy i korbowody z kutej stali, co zapewnia odpowiednie wytrzymałość oraz trwałość. Tłoki ze stopu aluminium są chłodzone od spodu przez dysze olejowe. Aluminiowe głowice cylindrów poddane obróbce termicznej wykorzystują indywidualne osłony łożysk, aby zmniejszyć tarcie i zminimalizować NVH. Górne wałki rozrządu są napędzane łańcuchem i wykorzystają popychacze rolkowe.

Aby maksymalnie obniżyć temperaturę powietrza zasysanego przez silnik, chłodnica powietrza doładowującego (CAC) została umieszczona u podstawy grilla, przed właściwą chłodnicą.

Najwszechstronniejszy pickup Jeepa w historii z emblematem „Trail Rated” we wszystkich wersjach wyposażenia

Jeep Gladiator zapewnia legendarne możliwości terenowe, z jakich znane są produkty amerykańskiej marki, m.in., dzięki zaawansowanemu systemowi napędu 4×4 Selec-Trac®, obejmującemu dwubiegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym 2,72:1, a także oś przednią i tylną Dana 44 heavy-duty trzeciej generacji z przełożeniem 3,73.

System Selec-Trac® oferuje 5 trybów pracy:

  • 2H – napęd na tylne koła, przeznaczony do jazdy po drogach utwardzonych.
  • 4H AUTO – napęd Full-Time na cztery koła: do jazdy w terenie lub po drogach utwardzonych.
  • 4H Part-Time – napęd Part-Time na cztery koła, przeznaczony do jazdy w terenie lub po drogach z luźną nawierzchnią.
  • N (Neutral) – odłączenie napędu w skrzyni rozdzielczej.
  • 4L – napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym: do jazdy w trudnym terenie.

Nowy Gladiator wyposażony jest w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości nieprzekraczającej 72 km/h. W normalnych warunkach jazdy system Selec-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% momentu obrotowego na koła tylne.

Przesuwając dedykowaną dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć auto w tryb jazdy z napędem na cztery koła, a więc idealny podczas poruszania się po śliskich nawierzchniach, jak piasek, błoto, śnieg lub lód. Tryb 4H można wybrać zarówno w nowym ustawieniu Auto – idealnym do bezpiecznego i komfortowego użytkowania w każdych warunkach, dzięki ciągłemu monitorowaniu i sterowaniu momentem obrotowym oraz automatycznemu włączaniu i wyłączaniu napędu 4WD w celu utrzymania optymalnej trakcji – jak i w trybie 4H Part Time, zapewniającym zawsze równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Aby sprostać ekstremalnym wyzwaniom i wymagającym szlakom terenowym, kierowcy Gladiatora mogą używać trybu 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, które zwielokrotnia moment obrotowy silnika.

Standardowy tylny mechanizm różnicowy Trac-Lock o ograniczonym poślizgu zapewnia dodatkowy moment obrotowy i przyczepność podczas śliskich, trudnych warunków drogowych, jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.

Oprócz doskonałych kątów natarcia, rampowego i zejścia oraz tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, wszystkie poziomy wyposażenia w gamie Gladiatora – Sport, Overland i Launch Edition – „noszą” emblemat Trail Rated, potwierdzające ich legendarne możliwości terenowe. Logo Trail Rated jest wynikiem serii ciężkich testów przeprowadzonych w kluczowych obszarach: trakcja, głębokość brodzenia, zwrotność, artykulacja zawieszenia i prześwit.

W nowym Jeepie Gladiatorze oznaczenie Trail Rated wsparte jest takimi elementami wyposażenia jak:

  • System napędu 4×4 Selec-Trac o przełożeniu redukcyjnym 2,72:1 i występującym w standardzie wszystkich wersji wyposażenia.
  • Osłony podwozia oraz hak holowniczy.
  • Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszące, odpowiednio, 41°, 18,4° i 25°; prześwit: 25,3 cm.
  • Dostępne opony all-terrain, zamontowane na 17- lub 18-calowych obręczach kół.
  • Głębokość brodzenia: 76 cm.
  • Maksymalna masa przyczepy 2,721 kg i maksymalna ładowność 565 kg.

Mocna konstrukcja na ramie u podstaw legendarnej wytrzymałości i wszechstronności pickupów Jeepa

Dzięki swojej konstrukcji na ramie oraz doskonałemu zawieszeniu typu five-link, Jeep Gladiator zapewnia zarówno wysokie dynamikę jazdy, jak i bezpieczeństwa pasażerów.

Konstrukcja na ramie Gladiatora wykorzystuje niezwykle zaawansowane materiały i techniki inżynieryjne, aby uzyskać efekt lekkości, a jednocześnie sztywności i wytrzymałości. W porównaniu do czterodrzwiowego Jeepa Wranglera, rama Gladiatora jest o 78,7 cm dłuższa, natomiast rozstaw osi większy o 49,2 cm. Ta ostatnia cecha w połączeniu z umiejscowieniem skrzyni w pozycji cofniętej w stosunku do osi symetrii tylnych kół pozwala uzyskać lepsze rozłożenie masy oraz bardziej płynną jazdę podczas transportu ładunku.

W Gladiatorze zastosowano niezawodną, wielowahaczową konfigurację zawieszenia typu five-link. Sprężyny zostały tak zestrojone, aby uzyskać doskonałą równowagę pomiędzy jakością prowadzenia podczas spokojniejszej jazdy (z lub bez ładunku), a legendarnymi możliwościami off-roadowymi. Komfort, stabilność, ładowność i uciąg znacząco się poprawiły, dzięki odpowiedniemu tuningowi amortyzatorów, wzmocnieniu ich punktów mocowania oraz sposobowi podparcia nadwozia.

Pełna gama standardowych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i ochrony

Podczas projektowania nowego Jeepa Gladiatora nadrzędne znaczenie miało bezpieczeństwo oraz ochrona kierowcy i pasażerów. Uzyskano je choćby poprzez standardowe zastosowanie reflektorów full LED, a także diodowych lamp tylnych i świateł przeciwmgielnych w całej gamie Gladiatora. Dodatkowe standardowe elementy to kamera cofania Parkview z funkcją dynamicznej siatki, asystent parkowania przodem i tyłem oraz system stabilizacji toru jazdy (ESC) z przeciwdziałaniem przewróceniu się pojazdu. Opcjonalne systemy bezpieczeństwa obejmują: system wykrywania pojazdów w martwym polu (Blind Spot Monitoring) oraz wykrywanie obiektów na drodze cofania (Rear Cross Path Detection), ekskluzywną off-roadową kamerę przednią, ostrzeganie o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (Forward collision warning plus), tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

System multimedialny Uconnect™ czwartej generacji z nowymi usługami Uconnect™

Jeep Gladiator oferuje system multimedialny Uconnect™ czwartej generacji z 7- lub 8,4-calowym ekranem, zapewniający kierowcy i pasażerom zaawansowane funkcje związane z komunikacją, rozrywką oraz nawigacją. Uconnect™ 8.4 cala NAV obejmuje przyjazne użytkownikowi funkcje, procesor o podwyższonej mocy, szybszy czas uruchomienia oraz wysokiej rozdzielczości ekran dotykowy, a także kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto do obsługi telefonu, nawigacji i wiadomości głosowych bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Nowy Gladiator zapewnia również najnowocześniejszą łączność, aby sprostać coraz większym oczekiwaniom Klientów, dzięki nowym usługom Uconnect™. Dostęp do nich można uzyskać za pośrednictwem m.in. aplikacji mobilnej My Uconnect, smartwatcha, strony internetowej, czy też przycisków znajdujących się na panelach oświetlenia kabiny i radia. Oferowane we wszystkich wariantach wyposażenia, począwszy od wersji Sport, w połączeniu z systemem multimedialnym z 8,4-calowym ekranem, usługi Uconnect zapewniają zaawansowaną łączność na pokładzie auta i poza nim oraz szereg funkcji zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie i komforcie.

Klienci mogą korzystać z aplikacji My Uconnect, aby m.in. skontrolować poziom paliwa, odryglować lub zaryglować drzwi, włączyć światła oraz sprawdzić ostatnią lokalizację pojazdu. W przypadku awarii można uruchomić połączenie alarmowe z samochodu z operatorem centrum alarmowego celem wysłania pomocy drogowej lub z obsługą klienta, aby uzyskać niezbędne wsparcie.
Oprócz usług zawartych w cenie pojazdu, dostępne są opcjonalne pakiety, takie jak My Alert i My Fleet Manager, które można zakupić na dedykowanej im stronie e-commerce.

Dzięki My Alert Klienci mogą na bieżąco monitorować swój samochód, otrzymując powiadomienia w przypadku próby kradzieży czy włamania lub ingerencji w Uconnect™ box. Klienci uzyskają także pomoc w odzyskaniu pojazdu.

Poziomy wyposażenia

Każda z trzech specyfikacji dostępnych dla Jeepa Gladiatora oferuje unikatowe wyposażenie i spełnia wszystkie oczekiwania Klientów. Wersja Sport zapewnia ulepszoną funkcjonalność i off-roadową personalizację, natomiast Overland jest punktem odniesienia zarówno pod względem komfortu, jak i technologii, z szeroką gamą elementów zawartych w standardzie. Dwie odmiany wyposażenia oferowane w europejskiej gamie Gladiatora w momencie premiery uzupełni ekskluzywny wariant Launch Edition, a więc model z limitowanej serii zarezerwowany dla pierwszych Klientów, którzy zamówią nowego pickupa. Wersja Launch Edition, zawierająca elementy wyposażenia, których Klienci oczekują od topowej specyfikacji Gladiatora, będzie dostępna wyłącznie w kolorach czarnym, czerwonym Firecracker Red, srebrnym Billet Silver, białym lub grafitowym Granite Crystal. 18-calowe felgi aluminiowe, ekskluzywne logo, twardy dach w kolorze nadwozia, poszerzone nadkola, podłoga skrzyni ładunkowej wykończona wytrzymałym lakierem, przegroda i miękka osłona skrzyni ładunkowej zapewniają praktyczność oraz wygodę, poprawiając jednocześnie wygląd samochodu.

We wnętrzu odmiany Launch Edition znajdują się podgrzewane fotele pokryte czarną skórą oraz deska rozdzielcza wykończoną materiałem Monaco, co dodatkowo podnosi atrakcyjność i tak bogato wyposażonej kabiny. Pozostałe standardowe elementy w zakresie rozrywki, komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy obejmują system Alpine Premium Audio z subwooferem i przenośnym głośnikiem bezprzewodowym, system Uconnect™ z 8,4-calowym ekranem dotykowym, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, off-roadową kamerę przednią, monitorowanie martwego pola (Blind Spot Monitoring), wykrywanie obiektów na drodze cofania (Rear Cross Path Detection), system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning Plus), adaptacyjny tempomat z funkcją stop oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

Bogate dziedzictwo wytrzymałych i niezawodnych pickupów Jeepa

Współczesny Gladiator to najnowszy model w obszernej gamie pickupów Jeepa, zapoczątkowanej w 1947 roku, kiedy to Willys Overland wprowadził na rynek jednotonowego pickupa z napędem na cztery koła, bazującego na CJ-2A. Gladiator to najnowszy pickup z szerokiej gamy Jeepa, która obejmuje:

  • Jeep Pickup: 1947-1965
    Pickup o rozstawie osi 300 cm, w którym wprowadzono kilka zmian produktowych. Stanowił on pierwszą próbę rozróżnienia modelu marki Jeep od modelu CJ.
  • Jeep FC-150/170 Pickup: 1957-1965
    Samochody z serii Jeep Forward Control (FC) były w zasadzie typowymi wołami roboczymi – z 207- (model FC-150) lub 263-centymetrowym rozstawem osi (model FC-170). W trakcie ich cyklu życia wprowadzono do nich niewiele zmian, chociaż modele z 1959 i 1960 roku miały w pełni pływające przednie i tylne osie, a niektóre egzemplarze FC-170 wyróżniały się podwójnymi tylnymi kołami i czterostopniową manualną skrzynią biegów.
  • Jeep Gladiator/J-Series Pickup: 1963-1987
    Przypominający linią Wagoneera, Jeep Gladiator zadebiutował w roku 1963 jako model J-200 i J-300, wyposażony w skrzynkę rozdzielczą Dana 20 oraz przedni i tylny most napędowy Dana 44. Nazwa Gladiator zniknęła z katalogów Jeepa w roku 1972.
  • Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-1985
    Zaprezentowany w roku 1981 Jeep Scrambler różnił się od CJ-7 głównie dłuższym rozstawem osi. Znany na świecie jako model CJ-8, samochód dostępny był z twardym (hardtop) lub miękkim dachem (soft top). Wyprodukowany w liczbie niemal 30 tys. sztuk, do dziś cieszy się ogromną popularnością wśród kolekcjonerów.
  • Jeep Comanche (MJ): 1986-1992
    Jeep Comanche był oparty na tej samej platformie, co Cherokee i podobnie wyposażony. W 1987 roku otrzymał skrzynię ładunkową o długości 182 cm. W ofercie późniejszych modeli dostępne były systemy napędu 4×4 Selec-Trac oraz Command-Trac.
Zdjęcia: Jeep