MotoNews.pl

Giulia GTA: legenda powraca na drogi

17 maja 2021

Alfa-Romeo-Giulia-GTA-2021

12 maja w Balocco przedstawiciele międzynarodowej prasy mogli poznać i przetestować Alfę Romeo Giulię GTA oraz jej „ekstremalną”, 2-miejscową odmianę GTAm, stanowiącą hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki, jakim była Giulia GTA z 1965 roku.

Alfa Romeo Giulia GTA

Jest to zatem autentyczny powrót do korzeni marki powstałej ponad 111 lat temu, której DNA jest głęboko osadzony w świecie osiągów oraz wyścigów samochodowych. Nowy model reprezentuje wyjątkową umiejętność łączenia w sobie stylu i sportowego, drapieżnego charakteru, jakimi cechują się modele Alfa Romeo. Premiera Giulii GTA mogła odbyć się tylko w jednym miejscu, w atelier Autodelta w Balocco Proving Ground (w prowincji Vercelli we Włoszech), gdzie w latach 60. XX wieku powstała Giulia Sprint GTA, będąca jednym z najbardziej udanych i pożądanych samochodów w historii Alfy Romeo. W tym sugestywnym miejscu o powierzchni 6 km2, powstałym 60 lat temu i obejmującym 27 różnych odcinków toru o łącznej długości 80 km, są opracowywane i testowane wszystkie samochody Alfa Romeo. To właśnie tutaj dziennikarze przetestowali nowy supersamochód Alfy Romeo, aby następnie docenić jego wszystkie walory podczas przejazdu piękną, panoramiczną trasą biegnącą przez sielskie krajobrazy Vercelli po morenowe wzgórza otaczające Ivreę i jezioro Viverone u podnóża Alp.

Podstawowe informacje o nowym modelu

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA nawet o 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy wynoszącej 540 KM w porównaniu do 510 KM z wersji Quadrifoglio oraz najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr.

Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie z Sauber Engineering. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze. Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym. Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w zestawieniu z Giulią Quadrifoglio, która już poprzednio stanowiła punkt odniesienia w swojej klasie.

Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano specjalną konfigurację zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i niezależny schemat zawieszenia multilink z tyłu). Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość w zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych. Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chłodzenia tłoków i konstrukcję korbowodów. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Dla tak ekskluzywnego modelu GTA marka stworzyła szeroką gamę akcesoriów mających na celu podkreślenie wyjątkowych doświadczeń, związanych z tym supersamochodem. Nowy właściciel auta otrzyma spersonalizowany pakiet powitalny „Experience Pack, zawierający kask w kolorze nadwozia z numerem seryjnym, pokrowiec na samochód Goodwool i dedykowane usługi. Przyszli posiadacze GTAm mogą liczyć również na zestaw odzieży wyścigowej frimy Alpinestars.

W Polsce ceny na wersje Giulia GTA i GTAm zaczynają się odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro bez podatku VAT.

Ponadczasowy, unikalny i funkcjonalny design

Do elementów, które od zawsze wyróżniały modele Alfy Romeo należy z pewnością unikatowy design, oparty na umiejętnym połączeniu formy i funkcji. W istocie styl samochodu musi odpowiadać kanonowi piękna wykraczającemu poza ramy czasowe, zachowując jednocześnie funkcjonalność wspierającą jego możliwości aerodynamiczne i mechaniczne. Dzięki zastosowaniu specjalnych procesów zarówno w nadwoziu, jak i we wnętrzu, zasada ta znajduje doskonałe odzwierciedlenie w Giulii GTA, pozwalając na uwydatnienie odważnego charakteru Quadrifoglio, na którym bazuje.
Nadwozie ma mocno zarysowany przód, wyrażający całą moc wyzwalaną przez silnik, a dzięki nowym, większym wlotom powietrza i elementom aerodynamicznym z włókna węglowego, estetyka pełni jednocześnie określoną i precyzyjną funkcję. Nawet Trilobo (kombinacja scudetto – charakterystycznego centralnego grilla – z dwoma poziomymi wlotami po jego bokach) prezentuje się ekstremalnie i jednocześnie odnosi do pięknej historii marki. O początkach w Formule 1 przypominają z kolei szczeliny na grillu scudetto, mające na celu optymalizację chłodzenia, które przez lata również stały się typowym elementem modeli Alfy Romeo. Aktywny przedni aerodynamiczny spoiler (aerosplitter), umieszczony w dolnej części zderzaka, znajdujący się również w Giulii Quadrifoglio, został przeprojektowany, a w wersji GTAm nawet powiększony. Jest teraz wzdłużnie regulowany o 40 mm, co ma zapewnić idealną harmonię przedniej części samochodu z tylną częścią nadwozia.

Z tyłu, szczególnie w GTAm, honorowe miejsce zajmuje duży spoiler w kształcie skrzydła, który dzięki swojemu aerodynamicznemu profilowi i 4-stopniowej regulacji (niski-wysoki opór powietrza) w środkowej części przyczynia się do dalszej poprawy aerodynamiki. Po bokach, zewnętrzne listwy progowe z włókna węglowego, poszerzone nadkola przednie i elementy z tego samego materiału na nadkolach kół tylnych, podkreślają „size impression” samochodu, oparte na mocy i dynamice. Nowe 20-calowe czarne felgi aluminiowe z pojedynczą centralną nakrętką mocującą, zostały specjalnie zaprojektowane, aby połączyć styl oraz lekkość, poprawiając tym samym właściwości jezdne samochodu: jest to typowe rozwiązanie dla bolidów F1, a unikalne wśród dostępnych na rynku sedanów.

Wnętrze auta jest wyraźnie zainspirowane światem wyścigów. Wyposażenie standardowe obejmuje wykończenia z Alcantary®, począwszy od deski rozdzielczej, paneli drzwi, podsufitki, słupków bocznych i podłokietnika środkowego pomiędzy przednimi fotelami.

Ten szlachetny materiał redukuje powszechnie występujące odbicia światła od deski rozdzielczej oraz innych plastikowych elementów, a użyty na fotelach – działa antypoślizgowo. Alcantara® jest jeszcze szerzej zastosowana w wersji GTAm, w której usunięto tylną kanapę, adaptując tylną część o specyficznym kształcie z licznymi wnękami i wgłębieniami na kask i gaśnicę. Ponadto w tylnej części umieszczono klatkę bezpieczeństwa (roll-bar), a przednie drzwi otwierane są za pomocą tzw. „pull loops” (pasków zamiast klamek) w kolorach dobranych do 6-punktowych pasów bezpieczeństwa firmy Sabelt, będących kolejnym akcentem zainspirowanym ze świata wyścigów. Elementy wykończeniowe z matowego włókna węglowego nadają kabinie wyjątkowe techniczne i estetyczne wyrafinowanie.

Doskonały stosunek masy do mocy

Sama moc to za mało, aby zapewnić niezwykłe osiągi. Dlatego Giulię GTA i GTAm poddano bardzo szerokim i skrupulatnym pracom nad zredukowaniem masy własnej, co dało imponujące wyniki: udało się ją „odchudzić” o około 100 kg (GTAm), dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów: włókno węglowe na przednim zderzaku i na nadkolach przednich i tylnych oraz w specjalnych sportowych fotelach typu monocoque, Również dach i maska samochodu oraz wał korbowy wykonano z włókna węglowego. Użyto również aluminium, z którego wykonano silnik, zawieszenie oraz drzwi. Dodatkowo zastosowano materiały kompozytowe, a w przypadku wersji GTAm, tylne szyby wykonano z poliwęglanu w celu dodatkowego zmniejszenia masy. W wyniku połączenia tych działań i zwiększenia mocy do 540 KM, uzyskano doskonałe osiągi. Dzięki systemowi Launch Control przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy. W odróżnieniu od GTA, Giulia GTAm oferuje konfigurację 2-miejscową ale ma również homologację dopuszczającą ją do ruchu drogowego. W wersji GTA, przy tej samej mocy silnika, Giulia oferuje pięć miejsc: to prawdziwy supersamochód, który może pomieścić całą rodzinę.

Aerodynamika F1, dzięki nieocenionemu know-how Sauber Engineering

Aerodynamika to obszar, w którym inżynierowie Alfy Romeo mogli w znacznym stopniu korzystać z wiedzy i zaplecza technicznego Sauber Engineering. Szwajcarska firma szczyci się 50-letnim doświadczeniem w sportach motorowych, w tym 27-letnim w Formule 1, dzięki czemu zdobyła bezcenną wiedzę w tym zakresie. Częściowo swoje know-how zawdzięcza własnemu tunelowi aerodynamicznemu – jednemu z najbardziej zaawansowanych w Europie. Team Sauber odegrał aktywną rolę w projektowaniu, prototypowaniu i produkcji elementów aerodynamicznych nowej Giulii GTA. Dzięki ręcznie regulowanemu przedniemu aerosplitterowi i tylnemu „skrzydłu”, Giulia GTAm jest w stanie dostosować aerodynamikę do każdego rodzaju toru, zgodnie z preferencjami kierowcy. W modelach GTA i GTAm zastosowano również nowy, specjalny przepływ powietrza, który zwiększa tzw. efekt „przysysania” samochodu do nawierzchni, gwarantując tym samym doskonałą przyczepność przy wysokich prędkościach. Giulia GTAm jest w stanie wytworzyć dwukrotnie większą siłę docisku w stosunku do Giulii Quadrifoglio. To znakomit wynik, który świadczy o ogromnej pracy wykonanej przez techników Alfy Romeo i Saubera. Swoje zasługi w osiągnięciu tak imponujących wyników mieli też dwaj kierowcy zespołu F1, Antonio Giovinazzi i Kimi Räikkönen, którzy aktywnie uczestniczyli w niektórych sesjach testowych na torze, dostarczając cennych wskazówek, zwłaszcza na temat elementów aerodynamicznych samochodu i jego prowadzenia.

Supersamochody szyte na miarę

Przyjemność posiadania samochodu takiego, jak Alfa Romeo Giulia GTA, tkwi nie tylko w jego wyjątkowych osiągach, ale również w jego ekskluzywności. Dlatego też Alfa Romeo stworzyła ekskluzywny, specjalny proces zakupu, polegający na bezpośrednim kontakcie Klienta z Ambasadorem Marki. Ekskluzywny charakter podkreślony jest również przez pakiet „experience pack”, na który składają się kask w specjalnej kolorystyce GTA z dedykowanym numerem seryjnym, specjalny pokrowiec Goodwool w kolorze nadwozia, personalizowany na życzenie oraz ekskluzywne usługi posprzedażowe. Klienci GTAm dodatkowo otrzymują zestaw odzieży wyścigowej firmy Alpinestars (kombinez, rękawiczki i buty). Bogata jest również oferta personalizacji nadwozia, mającą na celu zapewnienie wyjątkowych wrażeń podczas zakupu tego supersamochodu. Punktem wyjścia jest kolorystyka nadwozia stworzona bezpośrednio przez centrum stylistyczne Centro Stile Alfa Romeo, nawiązująca do historii i wydobywająca to, co najlepsze w zwycięstwach i ikonografii Alfy Romeo: przód, wyróżniający się legendarną stylizacją dwukolorową: przednia część nadwozia w kolorze białym lub złotym (ochra), pozostałą część nadwozia w kolorze czerwonym lub zielonym, jest bez wątpienia pierwszym charakterystycznym elementem, który w połączeniu z podłużnymi pasami na dachu i pokrywie bagażnika, a także ikonograficznymi elementami logo Alfa Romeo takimi, jak krzyż i wąż na masce, natychmiast przenosi serce i umysł do świata wyścigów. Klient może zamówić dla swojego samochodu wersję z włoską flagą, nie mówiąc już o dalszych opcjach, pozwalających na wybór dowolnego numeru umieszczanego na drzwiach bocznych. Dla tych, którzy nie zdecydują się na spersonalizowany kolor nadwozia, wersje GTA lub GTAm dostępne są w 3 kolorach będącej hołdem dla włoskiej flagi: czerwony Etna Red, biały Trophy White i zielony Montreal Green. Dodatkowo Klient może wybrać kolor zacisków hamulcowych (czerwony, czarny, żółty lub nowy złoty), a we wnętrzu kolor tylnego roll-baru, pasów bezpieczeństwa, obszyć foteli i deski rozdzielczej.

GTA i Autodelta – połączenie bogate w historię i sukcesy sportowe

Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita”. Powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wariantu Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i zaprezentowaną na Amsterdam Motor Show w tym samym roku. Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione nadwoziem wykonanym z aluminium, a łączna masa własna samochodu wynosiła 745 kg wobec 950 kg odmiany regularnej. Druga modyfikacja dotyczyła silnika o pojemności 1570 cm3 z dwoma wałkami rozrządu, który w konfiguracji cywilnej, z podwójnym zapłonem, osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, a więc oficjalnego zespołu wyścigowego Alfy Romeo, wybrali Giulię Sprint GT, jako wzorcowy samochód w kategorii „Turismo” i pracowali nad jego jednostką napędową aż do osiągnięcia maksymalnej mocy

170 KM. Sukces w zawodach był natychmiastowy: zwycięstwa w trzech kolejnych „Challenge Europeo Marche”, dziesiątkach krajowych mistrzostw i setkach pojedynczych wyścigów w każdym zakątku świata. Imponujący był też sposób, w jaki polepszył się wizerunek całej gamy: Giulia Sprint GTA najlepiej odzwierciedlała hasło „Codzienne zwycięstwo samochodem na każdy dzień”. Od tamtego czasu GTA weszła do zbiorowej świadomości, jako niekwestionowana sportowa ikona Alfy Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność wkrótce zaczęła kojarzyć go ze wszystkimi sportowymi samochodami Alfa Romeo. Na koniec warto zaznaczyć, że podobnie jak anagram GTA, nazwa „Autodelta” jest równie kultowa, a warsztaty o tej samej nazwie znajdujące się na torze testowym w Balocco, stoją na straży jej cennego dziedzictwa.

Współpraca znakomitych Partnerów

Alfa Romeo skorzystała z know-how i współpracy znakomitych partnerów, jak Michelin, Bosch i Alcantara. Poniżej zamieszczamy krótki opis ich cennego wkładu.

Michelin: właściwa przyczepność dla ekstremalnych osiągów

Nowe opony Pilot Sport Cup 2 CONNECT pozwalają Giulii GTA przesunąć granice przyczepności, wspomagając jej ekstremalne osiągi. Innowacyjna budowa tych opon z technologią podwójnej mieszanki gumowej bieżnika, sztywniejszy materiał po stronie wewnętrznej i bardziej elastyczny po stronie zewnętrznej oraz technologia „Wavy summit” zapewniają poprawę sztywności bieżnika, zapewniając większą precyzję manewrowania, co w znacznym stopniu przekłada się na zwiększenie przyjemności z jazdy i doskonałą kontrolę nad pojazdem przy każdej prędkości.

Bosch: bezpieczeństwo i kontrola osiągów w nowej Giulii GTAm

Bosch wyposażył Giulię GTAm w dwie centralki silnika, z których każda obsługuje połowę cylindrów. Obie mogą być sterowane pojedynczo, a w razie potrzeby jedna może zostać wyłączona, w zależności od wymaganego momentu obrotowego, co pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Centralki Boscha nadzorują również niskociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego.

W ramach wspólnego projektu inżynierowie Boscha i Alfy Romeo pracowali również nad funkcjami sterowania przyspieszeniem i nowymi ustawieniami dla turbodoładowania.
Wreszcie, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego Bosch z napędem pasowym zapewnia doskonałą precyzję wyboru toru jazdy, większe bezpieczeństwo w razie awarii oraz niższy poziom emisji spalin i zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego.

Alcantara: elegancja i funkcjonalność „Made in Italy”

We wnętrzu Alfy Romeo GTA zastosowano ekskluzywną tapicerkę z Alcantary® w kolorze antracytowej szarości i czerni, a więc wyjątkowy materiał, który łączy w sobie estetykę i funkcjonalność.
Przyjemna w dotyku, wyróżniająca się i elegancka, z praktycznego punktu widzenia Alcantara jest odporna na uszkodzenia a zarazem „oddychająca” i jednocześnie przylega do ciała kierowcy, zapobiegając ślizganiu się w fotelu przy dużych prędkościach. Zastosowanie jej na desce rozdzielczej, dzięki właściwościom antyrefleksyjnym, pozwala uniknąć irytujących odbić światła podczas prowadzenia samochodu.

Ponadto, lekkość tego materiału w połączeniu z włóknem węglowym przyczynia się do znacznego zmniejszenia masy samochodu w porównaniu z innymi materiałami, co wpływa korzystnie na jego osiągi. Z tego powodu jest ona jeszcze szerzej wykorzystywana w modelu GTAm, gdzie po usunięciu tylnych siedzeń pozostawiono miejsce na specjalne, wykończone Alcantarą, schowki na kask i gaśnicę. Kontrastujące obszycia w kolorze nadwozia oraz logo GTA wyhaftowane w kolorze czerwonym Alfa Romeo podkreślają wyścigowy charakter tego modelu.
Wreszcie, podobnie jak Alfa Romeo, Alcantara jest marką „Made in Italy”, co oznacza zdolność tworzenia produktów przy użyciu zaawansowanych technologii, ale z jednoczesnym zachowaniem dbałości o typowe dla rzemiosła szczegóły.

Zdjęcia: Alfa Romeo