MotoNews.pl

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ jako limuzyna oraz kombi

14 marca 2024

Mercedes-AMG-E-53-HYBRID-4MATIC-2024

Marka samochodów sportowych z Affalterbach prezentuje dwa kolejne modele z hybrydowym napędem plug-in – to Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ w wersjach Limuzyna i Kombi. Łączą one wyjątkowe osiągi i dynamikę jazdy z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Nowy Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ 2024

„Klasa E od dziesięcioleci jest jednym z naszych najpopularniejszych modeli i na tym chcemy bazować, wprowadzając nowy wariant E 53 HYBRID. Oferuje on typową dla AMG radość z jazdy, doskonałą reakcję, świetną dynamikę jazdy i sportowy design. Jako hybryda plug-in E 53 HYBRID scala potężne osiągi z efektywnością. A duży zasięg w trybie elektrycznym sprawia, że wiele codziennych podróży można pokonywać bez udziału silnika spalinowego.

Jednocześnie nasz nowy model ma bogate wyposażenie standardowe, w tym w pełni zmienny napęd na wszystkie koła i aktywną tylną oś skrętną. W skrócie, dostarczamy naszym klientom samochód, który idealnie spełnia ich wysokie wymagania” – powiedział Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Klasy G oraz Mercedes-Maybach.

Połączenie 3,0-litrowego 6-cylindrowego silnika rzędowego i elektrycznego motoru synchronicznego generuje maksymalną moc systemową 430 kW (585 KM), a z funkcją RACE START – 450 kW/612 KM, oraz maksymalny systemowy moment obrotowy 750 Nm. Osiągi są na miarę mocy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s (Limuzyna z RACE START, elementem opcjonalnego Pakietu AMG DYNAMIC PLUS). Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 280 km/h (Limuzyna z opcjonalnym Pakietem kierowcy AMG). W trybie elektrycznym można osiągnąć szybkość do 140 km/h.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 4

Aby zaoszczędzić przestrzeń, silnik elektryczny o mocy 120 kW (163 KM) jest zintegrowany z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Dzięki zastosowaniu jednostki synchronicznej z magnesami trwałymi uzyskano wysoką gęstość mocy hybrydowego modułu napędowego. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego wynoszący 480 Nm jest dostępny natychmiast i zapewnia wysoką dynamikę już przy ruszaniu.

Akumulator trakcyjny o napięciu 400 V ma pojemność brutto 28,6 kWh i jest zamontowany z tyłu, pod podłogą bagażnika. Zawartość energii netto do wykorzystania wynosi 21,22 kWh, ponieważ część tej energii jest zawsze rezerwowana na potrzeby sportowej jazdy. Mimo to wysokonapięciowy akumulator umożliwia jednorazowe przejechanie na napędzie elektrycznym nawet ponad 100 km.

Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo na życzenie dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu baterię można naładować od 10% do 80% w około 20 minut. Moc rekuperacji sięga 120 kW. W trybie DAuto układ odzyskiwania energii automatycznie dobiera poziom siły rekuperacji w zależności od sytuacji na drodze.

Jeśli kierowca zechce wpłynąć na wydajność odzysku energii, za pomocą instrumentu na kierownicy może wybrać jeden z trzech poziomów; program D- oferuje możliwość jazdy niemal bez używania pedału hamulca: po zdjęciu nogi z gazu pojazd zwalnia na tyle intensywnie, że często hydrauliczny hamulec nożny nie jest potrzebny.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 5

Podstawą sportowego, efektywnego napędu jest sprawdzony, 3,0-litrowy silnik R6 AMG z turbodoładowaniem. W E 53 HYBRID 4MATIC+ generuje on moc 330 kW (449 KM). W porównaniu do poprzedniego E 53 z serii 213 oznacza to przyrost o 10 kW (14 KM). Liczne zabiegi w zakresie oprogramowania i sprzętu przyczyniają się do zwiększenia jego efektywności.

Aktualizacja obejmuje zastosowanie nowej turbosprężarki twin-scroll o wyższym ciśnieniu doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara), a także nowego oprogramowania oraz dodatkowej przedniej chłodnicy i chłodnicy w nadkolu. Rezultat: 3,0-litrowy silnik spontanicznie reaguje na komendy wydawane pedałem gazu, zapewniając bardzo dynamiczną reakcję.

Wzmocnione nadwozie z licznymi elementami usztywniającymi

Aby uwzględnić wysoki potencjał napędu w obszarze dynamiki, nadwozie zostało zmodyfikowane poprzez zastosowanie licznych elementów usztywniających. Rozpórka pomiędzy mocowaniami przedniego zawieszenia usztywnia konstrukcję przodu i zapewnia pole dla zwiększonej dynamiki poprzecznej.

Płyta pod silnikiem ogranicza skręcanie przedniej partii nadwozia, zwiększając precyzję prowadzenia. Za pomocą dodatkowych rozpórek połączono ją z podłużnicami. Stabilność i precyzję prowadzenia poprawia też zastosowanie dodatkowych rozpórek połączonych z podłużnicami w tylnej partii nadwozia.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 6

Charakterystyczne dla hybryd elementy stylistyczne AMG

Nowego Mercedesa-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ można błyskawicznie rozpoznać po wielu wyjątkowych elementach designu. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami jest standardowo podświetlana. Szersze przednie błotniki (+11 mm z każdej strony względem Klasy E) zapewniają miejsce dla większego rozstawu kół przedniej osi.

Niezależny przedni zderzak AMG charakteryzują mocno wyprofilowane boczne wloty powietrza, każdy z dwiema pionowymi poprzeczkami. Duży, centralny dolny wlot kieruje powietrze do dodatkowej przedniej chłodnicy AMG. Jest tu również duży otwór dla chłodnicy w nadkolu.

W profilu dominują płynnie modelowane powierzchnie bez wyraźnych przetłoczeń. Oba nadkola wizualnie łączą charakterystyczne dla AMG panele progowe, a moc i dynamikę podkreślają lekkie obręcze, niemal zlicowane z nadkolami. W muskularny tył wpisują się spłaszczone tylne lampy LED z wyraźną, efektowną grafiką na kształt gwiazdy Mercedesa, podkreślające optyczną szerokość Klasy E.

Uwagę zwracają też spojler AMG na pokrywie bagażnika (tylko Limuzyna) oraz tylny zderzak AMG z dyfuzorem i dwiema okrągłymi, podwójnymi końcówkami wydechu po bokach.

Na zelektryfikowany napęd wskazują charakterystyczne dla hybryd AMG emblematy na przednich błotnikach i z tyłu. E 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 19-calowe obręcze kół z lekkiego stopu. Opcjonalnie dostępne są również felgi 20-calowe oraz kute obręcze o średnicy 21 cali.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 16

Ekskluzywne wykończenie, opcjonalny Superscreen z monitorem dla pasażera

Kokpit imponuje harmonijnym designem. Standardowo dostępne są specyficzne dla E 53 HYBRID podświetlane listwy ozdobne z szarego drewna jesionowego o otwartych porach, z logo AMG. Na życzenie można zamówić MBUX Superscreen z monitorem dla pasażera.

System multimedialny MBUX oferuje wyświetlacze i funkcje zarezerwowane dla maszyn AMG, a także dodatkowe menu parametrów osiągów AMG Performance oraz aplikację AMG TRACK PACE (opcjonalnie). Do tego dochodzą widoki i funkcje specyficzne dla pojazdów hybrydowych, w tym menu ładowania. Dostarczają one informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze akumulatora wysokonapięciowego, a także o dostępnym zasięgu w trybie elektrycznym.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 17

Standardowa specyfikacja obejmuje elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG z tapicerką ze skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry MICROCUT, z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i unikalną grafiką AMG. W opcji dostępne są elektrycznie sterowne siedzenia AMG Performance. Do seryjnego wyposażenia należy kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa, z przyciskami AMG.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Standardowy napęd na wszystkie koła zapewnia optymalną przyczepność, zapewniając wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy zarówno na drogach suchych, jak i mokrych czy zaśnieżonych. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią. Efekt: maksymalny poziom trakcji, dynamiki jazdy i bezpieczeństwa w każdych warunkach.

Mercedes AMG E 53 HYBRID 4MATIC 2024 18

Model specjalny Edition 1 z bogatym wyposażeniem

Przez rok od chwili wprowadzenia na rynek nowy Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ będzie oferowany w ekskluzywnej wersji Edition 1, w kolorach nadwozia MANUFAKTUR szary alpejski uni lub MANUFAKTUR biel opalitu magno. Do jej znaków rozpoznawczych należy oklejenie z ozdobnymi paskami w kolorze czarnym, optycznie wydłużające boki samochodu. 21-calowe kute obręcze AMG ze skrzyżowanymi ramionami są polakierowane na czarny matowy kolor, który akcentują błyszczące ranty. Osłony piast mają etykietę Edition w wieńcu laurowym. Z wzornictwem felg harmonijnie komponują się zaciski hamulcowe z białym logo AMG.

Źródło: Mercedes-Benz