Kierowcy VW powiększają przewagę nad rywalami

Kierowcy VW powiększają przewagę nad rywalami12.01.2010
Na dziewiątym odcinku specjalnym Volkswagen zanotował potrójne zwycięstwo etapowe, tym samym trzy Race Touraegi niezmiennie utrzymują się na czele klasyfikacji generalnej. Nasserowi Al-Attiyah i Timo Gottschalkowi (Q/D) udało się ...

...wygrać etap z Copiapó do La Serena w Chile, była to trzecia wygrana tego duetu w Rajdzie Dakar 2010. Kolejne pozycje zajęli koledzy z teamu Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E) oraz Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D). Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) uzyskali w swoim Race Touaregu piąty czas dnia za francuskim kierowcą Guerlainem Chicherit, jadącym w BMW X-raid. W klasyfikacji generalnej prowadzi nadal Carlos Sainz przez Nasserem Al-Attiyah i Markiem Millerem.

Przy czwartym w tym roku zwycięstwie etapowym dla Volkswagena, Nasser Al-Attiyah uzyskał 5 minut i 59 sekund przewagi nad kolejnym rywalem i jest to największa przewaga etapowego zwycięzcy w tegorocznym „Dakarze”. Warto podkreślić, że kierowca rajdowy z Kataru dokonał tego wyczynu na najkrótszym z dotychczas pokonanych odcinków specjalnych, który prowadził przez trudne wydmy pustyni Atacama. Mający pierwotnie liczyć 354 kilometry etap został skrócony o ponad połowę do 170 kilometrów z powodu mgły. Organizator przesunął także start o 3 godziny i 45 minut.

Dziewiątego dnia „Dakaru” uczestnicy ostatecznie zostawili za sobą pustynię Atacama, pokonując pasma wydm i głęboki, miękki piasek. Kluczem do sukcesu były umiejętności kierowców. Musieli oni dobrze ocenić stromo schodzące w dół wydmy z trawą wielbłądzią, aby nie zakopać się w piasku.

Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
"Na bardzo piaszczystym odcinku Race Touareg z silnikiem TDI po raz kolejny pokazał, co jest potrzebne, aby wygrywać w najtrudniejszych warunkach. Również nasi kierowcy pokazali, że są doskonałymi fachowcami. Mimo że dzisiejszy etap był bardzo krótki, Nasser Al-Attiyah i jego pilot Timo Gottschalk wywalczyli na pustyni znaczną przewagę. Cztery Race Touaregi wśród pięciu najszybszych samochodów to bardzo dobre osiągnięcie, podobnie jak potrójne prowadzenie w klasyfikacji generalnej.”

#300 – Giniel de Villiers, 3. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej
"Etap od początku do samego końca przebiegał po wydmach. Bardzo mi się podobał ten odcinek specjalny. Zaraz na starcie czekaliśmy na naszego kolegę z zespołu Nassera Al-Attiyah, aby mu ewentualnie pomóc, gdyby miał kłopoty, a potem jechaliśmy za nim. Nawigacja nie była dzisiaj łatwa – dlatego dziękuje mojemu pilotowi Dirkowi von Zitzewitz, który wykonał doskonałą robotę.”

#303 – Carlos Sainz, 2. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
"To nie był prosty OS, łatwo można było stracić dużo czasu. Po około 40 – 50 kilometrach uszkodziliśmy oponę, ale szybko ją wymieniliśmy. Potem wyprzedziliśmy Stephane Peterhansela jadącego BMW X-raid, który zakopał się w piasku. Od tego momentu razem z pilotem Lucasem Cruz otwieraliśmy trasę, a to była wątpliwa przyjemność. Ogólnie jestem zadowolony z rezultatu, ponieważ ciągle jeszcze jesteśmy na czele klasyfikacji.”

#305 – Mark Miller, 5. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. w klasyfikacji generalnej
"Jestem trochę rozczarowany po dzisiejszym etapie, bo przez pierwsze 80 kilometrów mieliśmy dobre tempo, ale potem zabłądziliśmy. Straciłem kontakt z moimi kolegami z zespołu Nasserem Al-Attiyah oraz Carlosem Sainzem i pozostałą część odcinka jechałem chyba zbyt ostrożnie. Jutro czeka nas zupełnie nowy teren z dużą ilością szutru. Takie etapy lubię, i będę chciał nadrobić czas, który straciłem.”

#306 – Nasser Al-Attiyah, 1. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej
"To był mój etap. Przed startem założyliśmy sobie, że będziemy atakować. Dużo piasku, wiele wydm, częściowo z trawą wielbłądzią. Teraz strata do mojego kolegi z teamu Carlosa Sainza skurczyła się do ośmiu minut. Ponieważ także następne etapy będą mi odpowiadały, mam nadzieję, że będę miał coś do powiedzenia w kwestii zwycięstwa w klasyfikacji generalnej.

Liczba dnia
Od momentu rozpoczęcia „Dakaru” Race Touaregi przejechały już ponad 3.000 kilometrów odcinków specjalnych. Najkrótszy dystans przejechał de Villiers – 3.138 km, najdłuższy Al-Attiyah - 3.163 km. Odległości te różnią się między sobą o 25 km, różnią się także od sumy długości etapów zanotowanych w roadbooku niemal o ok. 100 km. Odchyłka ta spowodowana jest obracającymi się w miękkim piasku lub szutrze kołami oraz przez różnice wynikające z nawigacji.

Kolejny etap…
Dziś: 10. etap, La Serena (RCH) – Santiago (RCH).
Obraz dziesiątego etapu „Dakaru” będzie zdominowany przez wąskie górskie drogi. Na tym odcinku decydującą rolę odegrają kierowcy. Liczne manewry hamowania i ciasne zakręty wymagają dużej aktywności w kokpicie. Do tego trzeba nastawić się na ciągle zmieniające się podłoże.

Źródło: Volkswagen