MotoNews.pl

Test Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI DSG Comfortline

10 stycznia 2017

Kategoria | Testy samochodów
VW-Multivan-20-BiTDI-DSG 11

Volkswagen Transporter produkowany jest nieprzerwanie przez niemiecki koncern od marca 1950 roku. Jest jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów użytkowych na świecie, od początku produkcji do dnia dzisiejszego znalazł on około 12 milionów nabywców. Przez cały ten czas wielokrotnie się zmieniał i ulegał modernizacjom. Prezentowana odmiana Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI DSG Comfortline to już szósta generacja modelu.

Po raz pierwszy zaprezentowany został na specjalnym pokazie zorganizowanym 15 kwietnia 2015 roku w Amsterdamie. Tak jak poprzednie wersje obecna oferowana jest w trzech odmianach: jako samochód użytkowy, osobowy oraz rekreacyjny. Do użytkowych zaliczyć należy pojazdy z pojedynczą jak i podwójną kabiną o nadwoziach typu: furgon, skrzynia oraz kombi. Osobowe to bardzo popularny Caravelle i Multivan. California natomiast to odmiana rekreacyjna (kempingowa).

 

Różnorodność to zaleta modelu. Dostępny jest on w wersji krótkiej z rozstawem osi, który wynosi 3000mm i długiej z rozstawem 3400mm. Gama konfiguracji układów napędowych też robi wrażenie. Trzy wysokoprężne jednostki 2.0 BiTDI i jedna benzynowa 2.0 TSI mogą współpracować z 5-cio lub 6-cio biegową przekładnią manualną jak i 7-mio biegową automatyczną DSG. Napęd może być przenoszony na oś przednią lub obie osie za pośrednictwem układu 4MOTION o rozdziale mocy na oś przednią i tylną realizowanym za pomocą sprzęgła Haldex. Model produkowany jest w Hanowerze (Niemcy) oraz w polskich zakładach w Poznaniu. Konkurencji dla niego należy upatrywać w takich pojazdach jak: Mercedes-Benz klasy V, Opel Vivaro, Peugeot Traveller, Ford Transit, Fiat Ducato oraz Renault Trafic.

Test Volkswagen Multivan – wygląd zewnętrzny

6 generacja modelu na pierwszy rzut oka niewiele się różni od swojego poprzednika. Nadwozie nowego Multivana jest jednak stylistycznie nieco inne. Całkowicie zmieniony został przód pojazdu. Mocniej zarysowane krawędzie pokrywy komory silnika, szersze chromowane listwy ozdobne górnej kraty wlotu powietrza łączącej reflektory o bardziej wyrazistym kształcie, bardziej masywny zderzak z poszerzoną dolną osłoną chłodnicy oraz subtelnie wkomponowane światła przeciwmgielne w dolną część zderzaka to cechy, które wyróżniają przednią część nadwozia. Współczesny design opierający się na zastosowaniu prostych linii i przetłoczeń powoduje, że profil pojazdu zyskał więcej wyrazistości i stał się ponadczasowy.

Mocno przyciemniane szyby, przetłoczenia wzdłużne, aluminiowe tarcze kół o ciekawym wzorze oraz klamki i lusterka zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia nadają bryle elegancji i dynamiki, sugerują też, że wnętrze może być równie atrakcyjne. Tył to typowe dla rodzaju nadwozia pionowe drzwi z dużą przyciemnianą szybą otwierane do góry. Pojazd występuje w dwóch długościach 4892 mm 5292 i mm, a uzależnione jest to od zastosowanego rozstawu osi 3000 mm lub 3400 mm. Stylistyka nowego Multivana powoduje, że trudno byłoby go pomylić z jakimkolwiek pojazdem o podobnej charakterystyce użytkowej wytwarzanym przez konkurencję.

Test Volkswagen Multivan – wnętrze samochodu

Multivan już od samego wprowadzenia go do sprzedaży zaskakuje przestronnym wnętrzem. Ponadto testowany model jest wersją wydłużoną o rozstawie osi 3400mm, przez co kabina jest jeszcze bardziej obszerna. W przedniej części znajduje się miejsce dla kierowcy i jednego pasażera. Fotele pokryte poszyciem ze skóry i alcantary są bardzo wygodne, a sposób regulacji pozwala na optymalne ich dopasowanie do ciała. Wyposażone zostały dodatkowo w podłokietniki z regulacją położenia.

Przed kierowcą rozpościera się deska rozdzielcza niczym z samochodu osobowego wyższej klasy. Kierownica wielofunkcyjna została obszyta miłą w dotyku skórą oraz wykończona czarnym połyskującym plastikiem i elementami aluminiowymi. Za nią znalazł się tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza z centralnie umieszczonym wyświetlaczem komputera pokładowego. W środkowej części kokpitu dominuje 6,5 calowy wyświetlacz systemu “Discover Media Plus” wyposażony w nawigacje satelitarną. Poniżej umiejscowiony został tradycyjny dla marki panel układu automatycznej klimatyzacji.

 

Wykończenie podstawy dźwigni zmiany biegów oraz głównego zamykanego schowka deski rozdzielczej czarnym błyszczącym tworzywem wraz z poziomą, długą listwą w kolorze aluminium w dolnej części kokpitu nadają przedniej części kabiny elegancji bliskiej autu osobowemu. Jak przystało na pojazd zbudowany na podbudowie modelu dostawczego, przestrzeni w przedniej jak i tylnej części nadwozia jest pod dostatkiem.

Za przednim rzędem siedzeń znajduje się przedział pasażerski, gdzie drugi rząd siedzeń to dwa indywidualne, obracane fotele a trzeci kanapa trzyosobowa. Wszystkie te siedzenia osadzone zostały na systemie szyn, dzięki czemu możemy je dowolnie umiejscawiać w kabinie. Dodatkowo testowany pojazd wyposażony został w rozkładany, funkcjonalny stolik, który też możemy dowolnie przesuwać na wspomnianym systemie szyn. Dowolne usytuowanie foteli tylnych to duża zaleta Multivana, która pozwala na dostosowanie przestrzeni do potrzeb. Kanapa trzeciego rzędu posiada funkcję rozłożenia, dzięki której możemy uzyskać miejsce do leżenia, wykorzystując Multivana w roli kampera.

 

Z chwilą, gdy potrzebujemy zwiększyć przestrzeń bagażnika, możemy odpowiednio przesunąć do przodu siedzenia zarówno drugiego i trzeciego rzędu i odpowiednio je zakotwiczyć. Dostęp do przestrzeni ładunkowej uzyskujemy poprzez otwarcie pokrywy wyposażonej w funkcje domykania automatycznego, która ułatwia jej zamykanie bez używania większej siły, a jednocześnie bardzo cicho.

Wyciszenie wnętrza pojazdu to cecha, za którą należy pochwalić konstruktorów nowego Multivana. Poziom hałasu podczas jazdy jest tak niski, że nie powstydziłoby się nim niejedno auto osobowe i wynosi 70,00 dB. O funkcjonalności auta decyduje nie tylko przestrzeń ładunkowa, ale również ilość schowków a tych w prezentowanym pojeździe jest pod dostatkiem. Sama deska rozdzielca skrywa kilka zamykanych schowków a pod każdym miejscem siedzącym producent umiejscowił szuflady na drobne przedmioty. Ciekawy i ponadczasowy design oraz wielozadaniowość to zalety wyróżniające model niemieckiej marki.

Test Volkswagen Multivan – silnik i właściwości jezdne

Prezentowany Multivan napędzany jest najmocniejszą dostępną w modelu czterocylindrową, dwulitrową jednostka napędową. Silnik maksymalną mocą 204 KM uzyskuje przy 4000 obr/min. i charakteryzuje się bardzo dużym momentem 450 Nm, który osiąga w przedziale pomiędzy 1400 a 2400obr./min. Parametry jednostki umożliwiają uzyskanie bardzo dynamicznych właściwości przy jednoczesnym niskim zapotrzebowaniu na olej napędowy. Jak podaje producent jego spalanie jest bardzo niskie, w ruchu miejskim potrafi zadowolić się zaledwie 6,3 litrami paliwa na 100km. Możliwość uzyskania maksymalnej prędkości 203 km/h oraz przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 9,9 sekundy to cechy ilustrujące możliwości testowanego Multivana.

Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Działa ona bardzo sprawnie, zmiany przełożeń następują prawie niezauważalnie dla kierowcy. Konstrukcja zawieszenia z przodu niezależne z kolumnami McPherson oraz tylne również niezależne z zastosowaniem wahaczy skośnych, sprężyn śrubowych i amortyzatorów teleskopowych sprawia, że stabilność pojazdu porównywalna jest z samochodem osobowym. Nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie nie przechyla się oraz przy przejeżdżaniu przez nierówności nie traci stabilności.

 

Podczas jazdy do kabiny nie przedostają się żadne odgłosy pracy układu jezdnego pojazdu, co jest zasługą zastosowanej charakterystyki tłumienia amortyzatorów. Duże gabaryty auta mogą być znacznym utrudnieniem podczas parkowania. Aby zminimalizować ten efekt producent wyposażył prezentowany model w tylne czujniki parkowania i kamerę cofania. System uruchamia się z chwilą włączenia przez kierowcę biegu wstecznego i wyświetla na ekranie systemu Discover Media Plus obraz tego, co znajduje się za pojazdem.

Test Volkswagen Multivan – podsumowanie

Volkswagen Transporter to jeden z najlepiej sprzedających się pojazdów w swojej klasie w Polsce. Nowe oszczędne jednostki napędowe, bardzo dobre właściwości jezdne, funkcjonalność, komfort oraz bardzo bogata kompletacja to cechy przemawiające za nowym Multivanem. Wielozadaniowość testowanego modelu przedstawia się tym, że może on być środkiem do przewozu osób w luksusowych warunkach jak i pełnić rolę rodzinnego vana czy też samochodu dostawczego.

Zaletą jego oprócz eleganckiego i ponadczasowego design jest z pewnością bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Już w standardzie auto wyposażone jest w takie systemy jak: ESP – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, ASR – system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania, EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, MSR – system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych podczas hamowania silnikiem czy też system automatycznego hamowania po kolizji.

 

Najtańszy Multivan kosztuje 125 276 złotych brutto. Cena ta dotyczy modelu napędzanego silnikiem 2.0 TDI o mocy 84KM w wersji Trendline. Natomiast prezentowany pojazd to już duży wydatek, na którego zakup trzeba przeznaczyć kwotę 261 288 złotych brutto. Jest to pojazd tak bogato wyposażony, że jego kompletacji nie powstydziłby się samochód osobowy klasy premium.

Dane techniczne testowanego samochodu

Silnik – wysokoprężny (diesel)

  •   Pojemność skokowa (ccm) – 1968
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 150 (204)
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 450 w zakresie 1400-2400
  • Rodzaj zasilania –Common rail

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 203
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,9

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 7,3
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,7
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 6,3
  • Średni poziom emisji CO2 (g/km) – 164

Pojemność zbiornika paliwa

  •  Litrów – 80

Wymiary

  •  Długość (mm) – 5304
  • Szerokość (mm) – 1904
  • Wysokość (mm) – 1990
  • Rozstaw osi (mm) – 3400
  • Zwis przedni (mm) – 908
  • Zwis tylny (mm) – 993
  • Prześwit (mm) – 193

Napęd

  •  Przedni

Układ kierowniczy

  •  ze wspomaganiem
  • średnica zawracania (m) – 13,2

Koła i opony

  •  Wymiary opon standardowych – 235/55 R17
  • Standardowe obręcze kół (“) – 17

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy z kierowcą (kg) – 2419
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 3080
  • Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 5300

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Comfortline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Akumulator 420 A (75 Ah)
  • Alternator 180 A
  • Boczne poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera
  • Dach niski, 10 punktów mocowania bagażnika dachowego
  • Deska rozdzielcza komfortowa
  • Dogrzewacz
  • Drzwi boczne przesuwne po prawej stronie przestrzeni pasażerskiej/ładunkowej
  • Fotel lewy w kabinie kierowcy z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
  • Fotel prawy w kabinie kierowcy, regulacja podparcia odcinka lędźwiowego
  • Fotele obrotowe w II rzędzie 2 szt.
  • Fotele w kabinie kierowcy z regulacją wysokości
  • Głośniki 8 szt.
  • Hill hold control (układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach)
  • Immobilizer
  • Instalacja telefoniczna Bluetooth
  • Kierownica obszyta skórą
  • Kierunkowskazy z elementami chromowanymi
  • Kieszenie z siatki na drzwiach dwuskrzydłowych
  • Klapa tylna z oknem
  • Klimatyzacja Climatic z nawiewem w kabinie kierowcy i przewietrzaniem przestrzeni pasażerskiej
  • Klosze tylnych lamp standardowe
  • Kluczyki składane 2 szt.
  • Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
  • Kołpaki
  • Lampa przeciwmgielna tylna
  • Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane
  • Lusterko zewnętrzne lewe asferyczne
  • Lusterko zewnętrzne prawe wypukłe
  • Maskownica chłodnic, czarna, trzy elementy chromowane
  • Materiały dekoracyjne na desce rozdzielczej “Dark SilverBrushed” “Anthracite Metallic”
  • Nawiewy w podsufitce na boczne szyby
  • Obudowy lusterek i klamki lakierowane w kolorze nadwozia
  • Okna lewe w przestrzeni pasażerskiej/ładunkowej
  • Okna prawe w przestrzeni pasażerskiej/ładunkowej
  • Osłony przeciwsłoneczne z lusterkiem podświetlane
  • Ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka informująca o niezapiętych pasach bezpieczeństwa kierowcy
  • Oświetlenie stopnia wejściowego w kabinie kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej/ładunkowe
  • Oświetlenie wnętrza przestrzeni pasażerskiej Multivan
  • Otwieranie tylnej klapy za pomocą pilota
  • Pakiet dla niepalących (gniazdo 12V, uchwyt do kubka w desce rozdzielczej
  • Panel wewnętrzny drzwi
  • Panele ścian bocznych dla Multivan
  • Podłoga w kabinie kierowcy wyłożona wykładziną dywanową
  • Podłoga w przestrzeni pasażerskiej wyłożona wzmocnioną wykładziną dywanową
  • Podłokietniki dla foteli w kabinie kierowcy
  • Podsufitka komfortowa w kabinie kierowcy z 2 listwami w przestrzeni pasażerskiej
  • Podświetlenie deski rozdzielczej regulowane
  • Podświetlenie stopnia wejściowego z emblematem “Multivan”
  • Poduszki powietrzne i napinacze pasów dla kierowcy i pasażera; możliwość dezaktywacji poduszki pasażera
  • Rolety przeciwsłoneczne w bocznych oknach przestrzeni pasażerskiej
  • Schowki i pojemniki dodatkowe
  • Siedzenie trzyosobowe w IV rzędzie z funkcją spania i schowkiem
  • Skórzane obszycie dźwigni zmiany biegów
  • System ABS, ASR, EDS, wspomaganie ruszania pod górę
  • System ESP z asystentem hamowania
  • System Rest Assist
  • System start-stop, funkcja odzyskiwania energii hamowania
  • Szyba przednia termoizolacyjna
  • Szyba tylna ogrzewana ze spryskiwaczem i wycieraczką
  • Szyby sterowane elektrycznie
  • Szyby termoizolacyjne (zielone)
  • Szyny do montażu bagażnika dachowego
  • Światła do jazdy dziennej
  • Tarcze kół aluminiowe “Devonport” 7J x 17
  • Uchwyty do mocowania ładunku dla wytrzymałego wyłożenia podłogi
  • Uchwyty ISOFIX
  • Wskaźnik ciśnienia w oponach
  • Wskaźnik poziomu płynu do spryskiwaczy
  • Wycieraczki przedniej szyby z regulacją prędkości
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny “Plus”
  • Zabezpieczenie drzwi przesuwnych przed otwarciem przez dzieci
  • Zbiornik paliwa 70l
  • Zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia
  • Zestaw naprawczy (kompresor 12V, środek uszczelniający)
  • Złącze USB

Wyposażenie dodatkowe

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Comfortline posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Aktywny tempomat ACC
  • Alarm antywłamaniowy z własnym zasilaniem, funkcją dozoru wnętrza oraz zabezpieczeniem przed odholowaniem
  • Centralny zamek z funkcją SAFE z możliwością uruchamiania od wewnątrz, sterowany pilotem
  • City Emergency Brake
  • Czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku oraz kamera wspomagająca cofanie “RearAssist”
  • Elektryczne wspomaganie domykania klapy tylnej
  • Front Assist
  • Klimatyzacja Climatronic z dodatkowym sterowaniem i listwami nawiewów w przestrzeni pasażerskiej
  • Koło zapasowe pełnowymiarowe z obręczą aluminiową
  • Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane
  • Narzędzia i podnośnik wzmocnione
  • Nawiew powietrza z filtrem węglowym
  • Nawigacja “Discover Media Plus”
  • Ogrzewanie fotela lewego i prawego w kabinie kierowcy z niezależną regulacją
  • Otwieranie tylnej klapy za pomocą pilota lub przycisku wewnątrz
  • Pakiet “Lights & Vision”
  • Pakiet akustyczny, przyciemnienie szyb
  • Przygotowanie do telefonu komórkowego “Comfort” oraz WLAN
  • Reflektory LED wraz z tylnymi światłami w technologii LED
  • Szuflady pod trzyosobowym siedzeniem tylnym
  • Szyba przednia podgrzewana
  • Szyny do montażu bagażnika dachowego
  • Światła przeciwmgielne przednie z funkcją doświetlania zakrętów
  • Tapicerka siedzeń z Alcantary
  • Zabezpieczenie drzwi i klapy w przestrzeni pasażerskiej przed otwarciem przez dzieci
  • Zbiornik paliwa 80l

Test przeprowadzony w dniach 18 – 25.11 2016r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert