Na pół roku przed Rajdem Dakar 2017 Toyota przedstawiła skonstruowaną przez Toyota South Africa Motors i Toyota Gazoo Racing South Africa specjalnie do udziału w tej imprezie nową, rajdową wersję swego bestsellerowego samochodu terenowego. Toyota Hilux Evo ma napęd tylko kół tylnych. W stosunku do napędu obu osi dało to konstruktorom auta dużo większą swobodę ze względu na bardziej liberalne przepisy dla tego rodzaju pojazdów.
„Z obraną koncepcją samochodu wiążemy bardzo duże nadzieje” – mówi Glenn Crompton z Toyota SA Motors. – „W istocie nowy pojazd to wciąż najprawdziwsza Toyota Hilux. Uważamy jednak, że da nam zupełnie nowe możliwości w Rajdzie Dakar 2017 i następnych imprezach”.
Specyfikacja modelu Toyota Hilux Evo
Toyota Hilux Evo spełnia wszystkie wymagania ustalone przez FIA i przyjęte przez Amaury Sports Organisation (ASO), organizatora Rajdu Dakar. Oznacza to w szczególności mniejszą masę całkowitą, równą 1300 kg. To o 615 kg mniej od Hiluxa 4×4, ważącego 1915 kg. Samochód ma także większe koła i opony o średnicy 940 mm (805 mm w 4×4). Wyposażono go także w zawieszenie o znacznie większym skoku i układ regulacji ciśnienia w oponach podczas jazdy.
„Toyota Hilux Evo jest efektem pięciu lat doświadczeń ze startów Hiluxów 4×4 w rajdach oraz ich normalnej eksploatacji. Zastosowaliśmy je w lżejszym i szybszym samochodzie” – mówi szef zespołu Toyota Gazoo Racing SA, Glyn Hall. – „Staraliśmy się zachować najlepsze cechy poprzedniej konstrukcji, na przykład sprawdzony, doskonały silnik”.
Napęd
Toyotę Hilux Evo napędza pięciolitrowy, wolnossący silnik V8. Jest stosowany w wyczynowym Lexusie RC F. Tym razem jednak, ponieważ średnia wysokość trasy Rajdu Dakar 2017 przekracza 2000 m, zgodnie z przepisami konstruktorzy mogli zwiększyć średnicę zwężki w układzie dolotowym do 38 mm. Poprawia to osiągi silnika. Po raz pierwszy auta Toyoty, MINI i Peugeota będą miały zwężkę o tej samej średnicy. Poprzednio konkurenci korzystali z 1 lub 2 mm handicapu.
„To dobra wiadomość” – podsumowuje Crompton. – „Nowe auto z mocniejszym silnikiem daje naszym kierowcom większe możliwości podczas przyszłorocznego rajdu.”
Wzmocniona załoga
Oprócz nowego pojazdu, zespół Toyota Gazoo Racing SA wzmocniło dołączenie nowych członków. Są nimi wielokrotny zwycięzca Dakaru i niedawny zdobywca tytułu mistrzowskiego FIA Cross Country World Cup, Nasser Al-Attiyah i jego nawigator Matthieu Baumela.
„Nasser był rewelacyjny za kierownicą Toyoty Hilux, wygrywając kolejne rundy FIA World Cup” – mówi Glyn Hall. – „Cieszymy się, że wniesie swój wkład w rozwój nowego auta i wystartuje w naszych barwach w Rajdzie Dakar 2017”.
Al-Attiyah i Baumel dołączą do jeżdżących Toyotami Hilux załóg Giniel de Villiers / Dirk von Zitzewitz oraz Leeroy Poulter / Rob Howie.
Toyota Hilux Evo przejdzie teraz serię rygorystycznych prób i proces dostrajania. Następnie zostanie przetransportowany do Ameryki Południowej. Weźmie tam udział w najtrudniejszej imprezie motoryzacyjnej świata – Rajdzie Dakar.