MotoNews.pl

IAA 2017: Nowe Porsche Cayenne Turbo

14 września 2017

Porsche-Cayenne-Turbo 10

Podczas 67. międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie swój globalny debiut świętuje nowe Porsche Cayenne Turbo. Zupełnie nowy topowy wariant w gamie trzeciej generacji Cayenne po raz kolejny podnosi poprzeczkę sportowych osiągów w swoim segmencie. Jego 4-litrowy silnik V8 biturbo osiąga moc 404 kW (550 KM). Jeszcze lepsza niż w poprzedniku dynamika jazdy opiera się na połączeniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak aktywna aerodynamika obejmująca spojler dachowy, aktywne trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, mieszane ogumienie oraz nowe, wysokowydajne hamulce.

Z opcjami takimi jak skrętna tylna oś czy elektryczny system stabilizacji przechyłów korzystający z 48 woltowej instalacji elektrycznej nowe Cayenne Turbo oferuje charakterystykę prowadzenia na poziomie rasowego auta sportowego. SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (3,9 s z pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 286 km/h.

Porsche Cayenne Turbo – jeszcze bardziej wyrazisty design

Zarezerwowany dla wersji Turbo przedni pas i diodowe reflektory z układem Porsche Dynamic Light System (PDLS) podkreślają dominującą naturę najmocniejszego Porsche Cayenne – a jednocześnie nadają mu indywidualny charakter. Nocą na tle innych wariantów modelu wyróżniają go podwójne moduły przednich świateł. W profilu uwagę zwracają seryjne 21-calowe obręcze Turbo, również zarezerwowane specjalnie dla topowej odmiany, oraz poszerzone nadkola z lakierowanymi osłonami. Znak rozpoznawczy tylnej partii nadwozia stanowią przeznaczone dla wersji Turbo podwójne końcówki układu wydechowego. Elementy ozdobne drzwi i tylny zderzak są lakierowane w kolorze nadwozia.

Imponującą wszechstronność Cayenne Turbo demonstruje zupełnie nowa kabina, która większy ładunek sportu łączy z jeszcze wyższym komfortem. SUV jest w pełni skomunikowany ze światem, a niemal wszystkie jego funkcje mogą być prezentowane i obsługiwane za pośrednictwem ekranu o wysokiej rozdzielczości oraz paneli dotykowych kokpitu Porsche Advanced Cockpit. Należy do nich m.in. montowany w standardzie system nagłośnienia BOSE® Surround Sound System o mocy 710 watów. Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji sportowe fotele o 18-zakresowej regulacji. Nowością – i odwołaniem do modelu 911 – są zintegrowane zagłówki. Wszystkie siedzenia oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica, zaprojektowana specjalnie do modelu Turbo, standardowo oferują funkcję podgrzewania.

Więcej mocy i momentu: 8-cylindrowa jednostka biturbo o mocy 550 KM

Sercem nowego Cayenne Turbo jest nowy, 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 404 kW (550 KM) i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 22 kW (30 KM) oraz o 20 Nm więcej niż w poprzedniku. Nowa 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S łączy się z aktywnym napędem na obie osie Porsche Traction Management (PTM). Najnowsze Cayenne Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (3,9 s z pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 286 km/h. Charakterystyczną cechą nowych generacji jednostek są turbosprężarki umieszczone pomiędzy rozwidlonymi głowicami (tzw. centralny układ turbo). Skrócenie odległości dzielącej komory spalania i turbosprężarki oznacza, że silnik wyjątkowo spontanicznie reaguje na gaz, a centralny układ turbo pozwala generować znacznie wyższą moc. Jednocześnie umożliwia niższe zamocowanie silnika, a to pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy – gdy środek ciężkości znajduje się bliżej podłoża, rośnie precyzja pokonywania zakrętów.

Aktywne podwozie z trójkomorowym zawieszeniem pneumatycznym i mieszanym ogumieniem

Nowe, lekkie podwozie Cayenne Turbo łączy walory trzech różnych światów: precyzję auta sportowego, komfort limuzyny i zdolności samochodu terenowego. Zakres jego możliwości poszerza szczególnie połączenie nowego trójkomorowego zawieszenia pneumatycznego z systemem PASM z aktywnymi amortyzatorami. Koncepcja nowego, mieszanego ogumienia – standardowo w rozmiarze 285/40 z przodu i 315/35 z tyłu – wywodzi się z konstrukcji samochodu sportowego i owocuje jeszcze lepszymi przyspieszeniami poprzecznymi oraz wzdłużnymi. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje trzy kolumny powietrzne na każdą kolumnę – w efekcie może odwzorowywać zróżnicowaną sztywność sprężyn.

Z sześcioma wysokościami zawieszenia do wyboru można ręcznie dopasować prześwit do aktualnych warunków terenowych. Prześwit zmienia się też automatycznie, przy wyborze jednego z pięciu dostępnych programów jazdy po utwardzonych i nieutwardzonych drogach. Wyposażone w opcjonalną tylną oś skrętną, elektryczną stabilizację przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) połączoną z 48-woltową instalacją elektryczną oraz układ Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), nowe Cayenne Turbo zapewnia dynamikę jazdy godną rasowego auta sportowego. Równocześnie rośnie poziom komfortu oraz codzienna użyteczność w zakresie parkowania i manewrowania.

Pierwszy SUV z adaptacyjnym spojlerem dachowym i nowymi, wysokowydajnymi hamulcami

Nowe Cayenne Turbo to pierwszy SUV z adaptacyjnym spojlerem dachowym, należącym do pakietu aktywnej aerodynamiki. Zależnie od swojej pozycji, spojler optymalizuje efektywność, zwiększa siłę docisku tylnej osi albo, w pozycji hamulca aerodynamicznego, skraca drogę hamowania ze znacznych prędkości. Efekt: przy pełnym hamowaniu z 250 km/h SUV zatrzymuje się na dystansie nawet o 2 m krótszym. W ten sposób aerodynamika uzupełnia działanie nowych, wysokowydajnych hamulców Porsche Surface Coated Brake (PSCB), które standardowo odpowiadają za wytracanie prędkości w nowym Cayenne Turbo. Warstwa węglika wolframu na stalowych tarczach zwiększa skuteczność hamulców i ich odporność na zużycie, a jednocześnie ogranicza ilość pyłu – co oznacza mniej zabrudzeń na obręczach. Topowym układem hamulcowym w ofercie pozostaje opcjonalny system Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Nowe Cayenne Turbo można już zamawiać. Jego rynkową premierę w Europie zaplanowano na koniec 2017 roku. W Polsce topowy wariant w gamie Cayenne kosztuje od 676 920 zł z VAT.

Zdjęcia: Porsche