Audi RS 7 to najbardziej sportowe wcielenie modelu A7 Sportback, będące dziełem działu Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH).
To samochód, który łączy elegancję pięciodrzwiowego coupé z praktycznością liftbacka i osiągami rodem z supersamochodów.
Od momentu debiutu w 2013 roku Audi RS 7 stało się jednym z symboli całego segmentu czterodrzwiowych Gran Turismo, konkurując bezpośrednio z Mercedesem-AMG GT 63 4-Door Coupé i BMW M8 Gran Coupé.
Audi RS 7 od początku charakteryzuje się muskularnym nadwoziem, poszerzonymi nadkolami, agresywnymi zderzakami i unikalnym grillem Singleframe o sportowej stylistyce. Wnętrze łączy luksus z detalami typowymi dla Audi Sport – znajdziemy tu sportowe fotele, przeszycia w kontrastowych kolorach, włókno węglowe czy Alcantarę.
Mimo sportowego charakteru samochód zachowuje funkcjonalność Audi A7 – oferuje pięciodrzwiowe nadwozie z praktycznym bagażnikiem i przestrzenią dla czterech dorosłych pasażerów.
Najważniejszym punktem RS 7 są jednak jego osiągi. Każda generacja napędzana była potężnym silnikiem V8 biturbo, współpracującym z automatyczną skrzynią Tiptronic i napędem na cztery koła quattro. Dzięki temu RS 7 oferuje brutalne przyspieszenie, pewność prowadzenia i stabilność niezależnie od warunków pogodowych.
Model ten stał się synonimem sportowej wszechstronności – może służyć jako luksusowe auto na co dzień, rodzinny Gran Turismo, a jednocześnie zapewniać emocje porównywalne z rasowymi superautami.
Audi RS7 (2013–2018)
Pierwsza generacja RS 7 zadebiutowała w 2013 roku, bazując na A7 po faceliftingu. Od razu zyskała miano jednego z najszybszych i najbardziej spektakularnych liftbacków na rynku.
Pod maską znalazł się 4.0 V8 TFSI biturbo o mocy 560 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Dzięki 8-biegowej automatycznej skrzyni Tiptronic i napędowi quattro samochód rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, ale w opcjonalnych pakietach Dynamic i Dynamic Plus zwiększano ją do 280 lub 305 km/h.
RS 7 wyróżniało się muskularnym nadwoziem – szerszymi zderzakami, dużymi wlotami powietrza, czarnymi akcentami stylistycznymi i 20- lub 21-calowymi felgami. Standardem były reflektory LED, a opcją – innowacyjne Matrix LED. Wnętrze wykończono luksusowo, ale z naciskiem na sport – pojawiły się sportowe fotele RS, kierownica z perforowanej skóry i liczne detale w aluminium lub karbonie.
W 2014 roku zaprezentowano wersję RS 7 Performance, w której moc silnika wzrosła do 605 KM, a moment obrotowy do 750 Nm w funkcji overboost. Przyspieszenie do „setki” spadło do 3,7 sekundy, czyniąc RS 7 jednym z najszybszych samochodów w historii Audi.
Pierwsza generacja RS 7 została świetnie przyjęta – klienci doceniali połączenie luksusu, praktyczności i niesamowitych osiągów. Auto uchodziło za idealny kompromis między codziennym Gran Turismo a samochodem sportowym.
Audi RS 7 (2019-)
Druga generacja RS 7 zadebiutowała we wrześniu 2019 roku, bazując na A7 C8. W porównaniu z poprzednikiem auto stało się jeszcze bardziej muskularne – poszerzono nadwozie o 40 mm, nadano mu szersze nadkola i bardziej agresywną stylistykę. Charakterystycznym elementem są reflektory Matrix LED (opcjonalnie laserowe) oraz ciągła listwa świetlna z tyłu.
Pod maską znalazł się zmodernizowany 4.0 V8 TFSI biturbo, generujący 600 KM i 800 Nm momentu obrotowego. Standardem jest 8-biegowa automatyczna skrzynia Tiptronic i napęd quattro z aktywnym rozdziałem momentu. Sprint do 100 km/h zajmuje 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna – zależnie od pakietu – wynosi 250, 280 lub 305 km/h.
Nowością stała się technologia mild hybrid (48 V), która pozwala obniżyć spalanie i emisję CO₂. Silnik wyposażono również w system dezaktywacji cylindrów COD (Cylinder on Demand), co poprawia efektywność podczas spokojnej jazdy.
Wnętrze drugiej generacji RS 7 przeszło cyfrową rewolucję - zegary zastąpił wirtualny kokpit z dedykowanym trybem RS, a konsolę centralną zdominowały dwa ekrany systemu MMI Touch Response. Pojawiły się także ekskluzywne wykończenia – od karbonu po Alcantarę – oraz sportowe fotele RS z opcją wentylacji i masażu.
Audi zadbało też o układ jezdny - standardem jest adaptacyjne zawieszenie RS, a opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne lub sportowy układ Dynamic Ride Control (DRC). Auto wyposażono w ceramiczne hamulce o średnicy tarcz 440 mm oraz dynamiczny układ kierowniczy.
Druga generacja RS 7 to samochód jeszcze bardziej wszechstronny – luksusowy, cyfrowy i nowoczesny, a jednocześnie zdolny konkurować osiągami z supersamochodami.
Od 2022 roku dostępna jest też wersja RS 7 Sportback Performance – jeszcze bardziej ekstremalna odmiana, w której moc silnika podniesiono do 630 KM, a moment obrotowy do 850 Nm. Osiągi poprawiono – sprint do 100 km/h trwa 3,4 s. Zmieniono także przełożenia skrzyni biegów, zastosowano lżejsze materiały (m.in. karbonowe elementy) i nowe detale wykończenia.


