Audi A7 to luksusowy liftback klasy Gran Turismo, który od 2010 roku łączy elegancję coupé z funkcjonalnością pięciodrzwiowego nadwozia i technologiami klasy premium.
Audi A7 powstało jako odpowiedź na rosnącą popularność aut z segmentu czterodrzwiowych coupé – konkurując m.in. z Mercedesem CLS czy BMW serii 6 Gran Coupé.
Wyróżnikiem A7 jest jego sylwetka – długi, muskularny profil, nisko opadająca linia dachu i charakterystyczna klapa bagażnika zakończona chowanym spojlerem. Dzięki takiemu projektowi A7 łączy sportowy charakter z praktycznością – oferuje przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności ponad 500 litrów, co odróżnia go od klasycznych coupé.
W kabinie dominują najwyższej jakości materiały, minimalistyczny design i zaawansowane technologie. Kolejne generacje przynosiły coraz więcej rozwiązań cyfrowych – od wirtualnego kokpitu Virtual Cockpit po system multimedialny MMI Touch Response z podwójnymi ekranami.
Pod względem napędu Audi A7 oferuje szeroką gamę silników: od wydajnych diesli TDI i mocnych benzyn TFSI po hybrydy plug-in. Najmocniejsze odmiany to sportowe Audi S7 i ekstremalne Audi RS 7, które oferują osiągi na poziomie supersamochodów. Standardem w większości wersji jest napęd na cztery koła quattro, zapewniający pewność prowadzenia i stabilność w każdych warunkach.
Audi A7 od lat uchodzi za jedno z najbardziej prestiżowych aut w gamie marki – samochód dla tych, którzy chcą czegoś bardziej ekstrawaganckiego niż klasyczne Audi A6, ale równie wszechstronnego i luksusowego.
Audi A7 (4G, 2010-2018)
Pierwsza generacja Audi A7 Sportback zadebiutowała w 2010 roku. Była oparta na platformie MLB, dzielonej m.in. z A6 C7. Stylistycznie auto wyróżniało się smukłą, dynamiczną sylwetką i charakterystyczną linią dachu coupé, która przechodziła w długą klapę bagażnika. Dzięki temu A7 łączyło sportowy design z funkcjonalnością liftbacka.
Pod maską znalazła się szeroka paleta silników – benzynowych TFSI i wysokoprężnych TDI. Jednostki obejmowały moce od 204 do ponad 300 KM, a wszystkie współpracowały z automatycznymi skrzyniami biegów (S tronic lub Tiptronic) i często z napędem quattro.
Wnętrze bazowało na rozwiązaniach znanych z Audi A6, ale oferowało bardziej sportowy charakter. Audi postawiło na wysoką jakość materiałów, aluminiowe i drewniane wstawki oraz bogate wyposażenie – od zaawansowanych systemów audio Bang & Olufsen po nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
W 2014 roku przeprowadzono facelifting – A7 otrzymało nowe reflektory Matrix LED, zmodyfikowany grill i zderzaki oraz zmodernizowane silniki, spełniające surowsze normy emisji. Zwiększono też moc jednostek i poprawiono wydajność skrzyń biegów.
Największe emocje budziły wersje sportowe. Audi S7 wyposażono w 4.0 V8 TFSI o mocy 420 KM, pozwalający na sprint 0–100 km/h w 4,7 s. Topowa odmiana, Audi RS 7 oferowało ten sam silnik w wersji 560 KM (a później 605 KM w wersji RS7 Performance). To sprawiło, że A7 stało się jednym z najszybszych i najbardziej luksusowych liftbacków na rynku.
Pierwsza generacja sprzedała się w ponad 270 tys. egzemplarzy, zdobywając uznanie za design i wszechstronność.
Audi A7 (4K, 2018-)
Druga generacja Audi A7 została zaprezentowana w 2018 roku. Powstała na platformie MLB Evo i otrzymała zupełnie nowy design, który jeszcze bardziej podkreślał sportowy charakter. Charakterystycznym elementem stała się tylna listwa świetlna LED, łącząca oba reflektory – motyw ten stał się znakiem rozpoznawczym nowej linii modeli Audi.
Nadwozie urosło do 4,97 m długości, co zapewniło większą przestrzeń w kabinie. Sylwetka pozostała jednak smukła i dynamiczna, z nisko poprowadzonym dachem i muskularnymi nadkolami.
We wnętrzu dominują ekrany – cyfrowy kokpit Virtual Cockpit oraz system MMI Touch Response z dwoma wyświetlaczami dotykowymi (10,1 i 8,6 cala), zastępującymi klasyczne przyciski. Kabina stała się jeszcze bardziej minimalistyczna, ale zarazem luksusowa.
Paleta silników obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne wspierane przez system mild hybrid (48V), co poprawia efektywność i redukuje emisję. Dostępne są wersje 2.0 i 3.0 TFSI (245–340 KM) oraz 3.0 TDI (231–286 KM). W ofercie znalazły się także hybrydy plug-in TFSIe o mocy systemowej do 367 KM. Standardem w większości odmian jest napęd quattro.
Sportowe wersje również przeszły ewolucję. S7 otrzymało w Europie jednostkę wysokoprężną 3.0 V6 TDI (349 KM), a w USA – benzynowe 2.9 V6 TFSI. Topowe Audi RS 7 pozostało przy silniku 4.0 V8 TFSI, który w obecnej generacji generuje 600 KM i 800 Nm. Sprint do 100 km/h zajmuje 3,6 s, a prędkość maksymalna wynosi do 305 km/h (z pakietem Dynamic).
Druga generacja A7 wyróżnia się także nowoczesnymi systemami wspomagającymi – asystent jazdy w korku, adaptacyjny tempomat, system kamer 360 stopni czy półautonomiczny system parkowania. To samochód, który łączy prestiż, sport i najnowsze technologie.


