Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.12

Audi RS2

Audi RS2

Audi RS2 Avant to model, który zapoczątkował segment wysokowydajnych kombi, łącząc praktyczność rodzinnego auta z osiągami typowymi dla samochodów sportowych.

Wyprodukowany w limitowanej liczbie Audi RS2 Avant, był pierwszym modelem linii RS i na stałe zapisał się w historii motoryzacji.

Jego historia to efekt współpracy Audi i Porsche, co dodatkowo uczyniło Audi RS2 wyjątkowym i do dziś bardzo cenionym klasykiem. Model zapoczątkował serię sportowych wersji kombi produkowanych przez Audi.

Powstanie i rozwój RS2 Avant

Pod koniec lat 80. i na początku 90. Audi intensywnie rozwijało swoje sportowe modele, a rajdowa sława legendarnego Audi Quattro stała się fundamentem dla przyszłych projektów. W tym kontekście narodziła się idea stworzenia wyjątkowego, sportowego kombi. Audi zdecydowało się na współpracę z Porsche, wykorzystując model Audi 80 Avant (B4) jako bazę.

RS2 Avant produkowano w latach 1994-1995 w limitowanej liczbie około 2891 egzemplarzy. Samochód był montowany w fabryce Porsche w Zuffenhausen, co wyraźnie odróżniało go od standardowych modeli Audi.

Silnik i osiągi
Pod maską RS2 znalazł się pięciocylindrowy silnik rzędowy 2.2 20V Turbo (ABY), który po modyfikacjach Porsche osiągał moc rzędu 315 KM i 410 Nm momentu obrotowego. W porównaniu do standardowej jednostki Audi 2.2 Turbo, Porsche zastosowało m.in.:

  • Większą turbosprężarkę KKK K24,
  • Nowe wtryskiwacze i pompę paliwa,
  • Zmodyfikowany układ dolotowy,
  • Sportowy układ wydechowy.

Dzięki temu RS2 mógł przyspieszać 0-100 km/h w 4,8 sekundy, co było wówczas rewelacyjnym wynikiem, zwłaszcza dla kombi. Prędkość maksymalna wynosiła 262 km/h.

Zawieszenie, hamulce i układ napędowy
Audi RS2 było wyposażone w stały napęd quattro, który zapewniał doskonałą trakcję w każdych warunkach. Porsche dostarczyło również zawieszenie i hamulce, bazując na rozwiązaniach stosowanych w modelach Porsche 911. W samochodzie zastosowano:

  • Amortyzatory i sprężyny Bilstein,
  • Tarczowe hamulce Brembo (przednie zaciski pochodziły z Porsche 968 Club Sport).
  • Charakterystycznym elementem RS2 były 17-calowe felgi „Cup” stylizowane na modele Porsche.

Design i wnętrze
RS2 był oferowany w kilku wyrazistych kolorach, ale najbardziej rozpoznawalnym stał się Nogaro Blue – niebieski lakier nawiązujący do sportowych modeli Audi. Wyróżnikiem modelu były także:

  • Lusterka boczne pochodzące z Porsche 911,
  • Logo „RS2” oraz „Porsche” na klapie bagażnika,
  • Unikalne zderzaki i progi.

Wnętrze oferowało sportowe fotele Recaro, opcjonalnie wykończone skórą i Alcantarą. Na desce rozdzielczej dominowały wskaźniki w stylu Porsche oraz bogate wyposażenie, w tym klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i system nagłośnienia Bose.

Modernizacje i wpływ Audi RS2 Avant na przyszłość

RS2 Avant było modelem jedynym w swoim rodzaju i nie doczekało się bezpośredniego następcy. Jego duch jednak przetrwał w kolejnych generacjach Audi RS, takich jak:

Kultowy status Audi RS2

Dziś Audi RS2 Avant jest jednym z najbardziej pożądanych klasyków w segmencie youngtimerów. Jego unikalna historia, ograniczona produkcja i znakomite osiągi sprawiają, że ceny dobrze zachowanych egzemplarzy sięgają ponad 100 000 euro. To pokazuje, jak dużą wartość ma ten model w świecie motoryzacji.

RS2 Avant to legenda, która zapoczątkowała erę superszybkich kombi, inspirując zarówno kolejne generacje Audi RS, jak i konkurencję, taką jak Mercedes-AMG czy BMW M.