MotoNews.pl

Test Renault Espace 1.8 TCe Initiale Paris

15 lipca 2019

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Renault-Espace 1

Prezentując najnowszą odsłonę Renault Espace warto pamiętać, iż jej pierwsze wcielenie debiutowało na rynku w 1984 roku. Było pionierską propozycją, która zapoczątkowała obecność segmentu rodzinnych, wielofunkcyjnych vanów na rynku europejskim. Nieskrywaną przez producenta inspiracją w tworzeniu nowej wówczas bryły samochodu osobowego dla klienta na Starym Kontynencie były konstrukcje cieszące się rosnącą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Ugruntowaną pozycję w ofercie sprzedażowej francuskiego producenta może stanowić fakt, iż Espace jest aktualnie najdłużej, nieprzerwanie produkowanym modelem spod znaku rombu.

Obecna piąta generacja debiutowała podczas Paris Motor Show w 2014 roku. Zbudowano ją na platformie podłogowej CMF (Common Module Family) Mitsubishi i aliansu Renault-Nissan, którą współdzieli m.in. z Nissanem Qashqai i X-Trail, najnowszym Mitsubishi Eclipse Cross oraz modelami stajni Renault: Kadjar, Koleos, Talisman, Megane i Scenic. W salonach samochód dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych: dwulitrowym dieslem oraz jednostką benzynową o pojemności 1,8 litra zestrojonych z automatyczną skrzynią biegów i napędem przenoszonym na przednią oś. Oferta wyposażenia obejmuje wersje Zen oraz Initiale Paris.

Renault Espace – wygląd zewnętrzny

Jednobryłowe nadwozie dzięki designerskiej wizji przykuwa uwagę. Stylistycznie konsekwentne detale nawiązujące do centralnie dominującego na przednim, kaskadowym grillu rombu, nadają indywidualnych cech spójnych jednak ze współczesną linią Renault. Odwołania do logo marki widoczne są w chromowanych wykończeniach kierunkowskazów umieszczonych w dolnej części przedniego zderzaka oraz kształcie reflektorów LED Pure Vision. Nieprzypadkowy zdaje się również obrys szyb bocznych, które postrzegane całościowo budzą skojarzenia z emblematem francuskiego producenta.

Duże opcjonalne, 19-calowe koła wraz z ciemnymi osłonami progów oraz zderzaków dodatkowo uzupełnionych o dolne wzmocnienia w kolorystyce aluminium, zdecydowanie wskazują na ewolucję vana w kierunku estetyki miejskich SUV-ów. W tylnej części uwagę przykuwają ogromne, zachodzące głęboko ku przodowi lampy. Niemal pionową pokrywę bagażnika przełamują poprzeczne przetłoczenia. Wkomponowano w nie elementy tylnych lamp oraz chromowaną listwę umieszczoną nad tablicą rejestracyjną. W centralnej części umieszczono logotyp modelu.

Renault Espace 2

Wielkość samochodu sprawia, iż chromowane dodatki wprowadzone z subtelną koncepcją uzupełniają nie przytłaczając pozytywnego, indywidualnego charakteru całości. Paletę ośmiu metalizowanych kolorów nadwozia (Szary Kasjopea, Szary Platynowy, Szary Titanium, Beż Dune, Niebieski Cosmos, Brąz Kasztanowy, Czarny Etoile, Biała Perła) uzupełnia niemetalizowana Biel Alpejska. Testowana, rozbudowana kompletacja wyposażenia – Initiale Paris dostępna jest również w dedykowanym metalizowanym kolorze – Fioletowym Amethyste. Ta opcja wyposażenia została również wyeksponowana poprzez grawer umieszczony na przednim grillu.

Renault Espace – wnętrze pojazdu

Poszukiwania oryginalnej estetyki nie zawsze gwarantują sukces. W przypadku Espace-a stylistyczna bezkompromisowość przyniosła jednakże zaskakująco pozytywne efekty. Przykuwająca wzrok, odważna propozycja „wiszącej” środkowej konsoli sprawia wrażenie wyjętej z samochodu koncepcyjnego. W bezbłędny sposób ten śmiały projekt łączy w sobie walory wizualne i ergonomię.

Rozmieszczenie elementów sterujących bogatym wyposażeniem optymalizującym parametry jazdy i komfortu zmuszają wręcz do zajęcia „kanapowej” pozycji kierowcy. Nietuzinkowym elementem jest dźwignia sterująca automatyczną skrzynią biegów w kształcie odwróconej litery L. Obok niej umieszczono przełącznik systemu MULTI-SENSE umożliwiający wybór trybu jazdy. Prowadzący ma do wyboru cztery przygotowane charakterystyki (Eco, Komfort, Neutral, Sport) oraz możliwość ich indywidualizacji w trybie Perso. Oprócz parametrów silnika i skrzyni biegów dostosowywane są również układ kierowniczy i amortyzatory z elektronicznie regulowaną siłą tłumienia. Dodatkowo tryb jazdy jest wizualizowany odcieniem ambientowego oświetlenia wnętrza. Również podświetlenie i kompozycja cyfrowego zespołu zegarów wynikają z wybranego stylu jazdy.

Renault Espace 3

Wielofunkcyjna kierownica wraz 8,7-calowym dotykowym ekranem oraz pokrętłem sterującym w centralnej konsoli w intuicyjny sposób pozwalają korzystać z dostępnych funkcjonalności takich jak m.in. system R-Link2 obsługujący multimedia z nagłośnieniem Bose® Surround Sound System, nawigacją z funkcją TomTom® HD Traffic z informacją o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Elektryczna regulacja foteli przednich wraz z systemem wentylacji i podgrzewania zapewniają idealne warunki do długodystansowych podróży. Pierwszy rząd foteli wyposażony jest również w pamięć ustawień oraz funkcję masażu.

 

W miejscu schowka po stronie pasażera umieszczono łatwo dostępną również dla kierowcy, wysuwającą się, chłodzoną szufladę. Dla podróżujących w drugim rzędzie przewidziano panel sterujący nawiewem dwustrefowej klimatyzacji oraz podgrzewaniem skrajnych foteli. Do ich dyspozycji, w zagłówkach przednich foteli testowanego egzemplarza, umieszczono również dwa niezależne odtwarzacze DVD.

Wbrew obawom podróżowanie w stanowiącym wyposażenie opcjonalne trzecim rzędzie foteli nie należy do zbyt uciążliwych również dla osób dorosłych. Z zastrzeżeniem, że nie jest to miejsce dla osób szczególnie wysokich. Szeroko otwierane drzwi oraz przesuwające się do przodu, odchylane skrajne fotele w drugim rzędzie pozwalają na swobodne zajęcie miejsca. Wyprofilowanie wszystkich foteli jest poprawne. Zapewniają one odpowiednie trzymanie i wysoki komfort.

Renault Espace 4

Istotną cechą w segmencie aut przeznaczonych do rodzinnego podróżowania jest pojemność przestrzeni bagażowej. Standardowa pojemność w opcji podróżowania pięciu osób to 680 litrów. Podróżowanie w składzie siedmioosobowym ogranicza tę przestrzeń do 247 litrów. Skonfigurowanie przestrzeni dzięki systemowi One Touch pozwala na dowolne składanie foteli w drugim i trzecim rzędzie zarówno z pozycji kierowcy, na dotykowym ekranie, jak i za pomocą przycisków umieszczonych w części bagażowej. Po ich złożeniu do dyspozycji dostępna jest przestrzeń 2101 dcm3.

Jakość materiałów oraz estetyka wykonania zapewniają pozytywny odbiór całości i dopełniają koncepcję ukierunkowaną na komfort i oryginalną wizję stylistyczną.

Renault Espace – silnik i właściwości jezdne

Prezentowany samochód napędzany jest 224-konnym, doładowanym dwukanałową sprężarką, silnikiem TCe o pojemności 1798ccm. Ta czterocylindrowa konstrukcja z wtryskiem bezpośrednim osiągająca max. moc przy 5600 obr/min. jest rozwojową wersją 1,6 litrowej jednostki benzynowej napędzającej Espace do 2017r. Poprzez szereg modyfikacji polegających m.in. na zastosowaniu podwójnego układu zmiennych faz rozrządu, kolektora dolotowego o zmiennej geometrii, elektrycznie sterowanego zaworu upustowego spalin w układzie turbodoładowania czy ośmiootworowych rozpylaczy wtryskiwaczy pozwala na wygenerowanie 300Nm momentu w zakresie od 1750÷5000 obr./min. Współpracując z automatyczną, dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynią EDC pozwala osiągnąć prędkość 100km/h w 7,9s.

Podczas jazdy testowej w cyklu mieszanym samochód zadowalał się ilościami paliwa podawanymi przez producenta (wg normy WLTP) na poziomie 8,5 l/100km.

Renault Espace 5

Innowacyjnym rozwiązaniem zapewniającym komfort i poprawiającym właściwości jezdne jest standardowy w wersji Initiale Paris oraz opcjonalny w wersji Zen, system 4Control. Sterując kołami skrętnymi tylnej osi, w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy w tym samym lub przeciwnym kierunku w stosunku do kół przednich, zmniejsza promień skrętu, poprawia zwrotność samochodu oraz przy wyższych prędkościach precyzuje toru jazdy. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 11,1m co dla samochodu o rozstawie osi 2884mm oraz kół przednich 1630mm jest wynikiem pozytywnie zaskakującym, szczególnie istotnym podczas manewrów parkingowych.

Elektronicznie sterowana siła tłumienia amortyzatorów (Electronic Damper Control) uzupełnia pakiet rozwiązań zawieszenia, wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i przyjemność podróżowania. Konfiguracja testowanego układu napędowego wraz z optymalizującym wybrane parametry systemem Multi-Sense pozwalają dostosować charakterystykę samochodu do oczekiwanego sposobu wykorzystania. W zależności od potrzeb możemy dynamicznie przemieszczać się w ruchu miejskim lub też komfortowo pokonywać autostrady.

Escape V generacji jest dostępny także z dwulitrowym dieslem o mocy 160KM, w kompletacji wyposażenia Zen oraz mocniejszym o 40KM doposażonym w pakiet Initiale Paris. Silniki diesla współpracują również z automatyczną, lecz 6-stopniową skrzynią biegów EDC.

Test Renault Espace – podsumowanie

Renault Espace to rodziny van, który oferuje przestronne, ciekawe stylistycznie wnętrze zapewaniające wysoki komfort podróżowania. Najtańsza napędzana silnikiem benzynowym wersja wyposażenia Zen to wydatek 145 000 zł. Za tę sumę wyposażono samochód m.in. w system Multi-Sense, system monitorowania martwego pola, aluminiowe 18“ obręcze kół, światła LED Pure Vision, system multimedialny Renault R-LINK 2 z ekranem dotykowym 8,7” i radiem cyfrowym (DAB) oraz system wspomagania parkowania przód/tył/bok.

Droższa linia wyposażenia Initiale Paris z silnikiem diesla o mocy 200KM to wydatek rzędu 185 000 zł. Niewątpliwie prezentowany model jest przykładem udanej kompilacji oryginalnego, odważnego designu, ergonomii we wnętrzu oraz indywidualnego charakteru na zewnątrz. Konkludując nietuzinkowy produkt dla nietuzinkowego klienta.

Renault Espace – dane techniczne

Silnik – wysokoprężny

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1798
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 165 (225) przy 5 600
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 300 w zakresie 1750-5000

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 224
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,9

Zużycie paliwa

  • Cykl mieszany (l/100 km) – 8,5
  • Emisja CO2 (g/km) – 190

Pojemność zbiornika paliwa

  • 58 litrów

Napęd

  • przedni

Układ kierowniczy

  • Przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem
  • Minimalna średnica zawracania (m) – 11,1

Wymiary

  • Długość (mm) – 4 857
  • Wysokość (mm) – 1 684
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1 888
  • Rozstaw osi (mm) – 2 884
  • Zwis przedni (mm) – 1 034
  • Zwis tylny (mm) – 939
  • Rozstaw kół przednich (mm) – 1 630
  • Rozstaw kół tylnych (mm) – 1 621

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/55
  • Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1 633

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (trzy rzędy siedzeń) (litry) – 247
  • Standardowa (litry) – 680
  • Maksymalna (litry) – 2 101
  • Maksymalna długość załadunku (mm) – 2020
  • Maksymalna szerokość otworu bagażnika (mm) – 1 160
  • Wysokość otworu bagażnika (mm) – 800
  • Wysokość progu załadunku (mm) – 710

Renault Espace – wyposażenie

Testowany samochód to wersja Initiale Paris, która na wyposażeniu posiada między innymi:

  • elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
  • ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania
  • system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC
  • system wspomagania przy ruszaniu pod górę
  • system kontroli bezpiecznej odległości
  • system kontroli pasa ruchu LDW
  • system kontroli martwego pola
  • światła LED Pure Vision
  • czujnik światła i deszczu
  • system automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania
  • system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych
  • aktywny regulator prędkości, ogranicznik prędkości
  • automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
  • komputer pokładowy z wielofunkcyjnym kolorowym ekranem wykonanym w technologii TFT
  • system ESM (Energy Smart Management)
  • sygnalizację dźwiękową i wizualną niezapięcia pasów bezpieczeństwa
  • adaptacyjne czołowe poduszki powietrze kierowcy i pasażera (możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera)
  • boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu chroniące głowę i klatkę piersiową
  • poduszki kurtynowe w 1. i 2. rzędzie
  • automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy
  • system kontroli ciśnienia w oponach
  • zestaw do naprawy uszkodzenia opony
  • system 4kół skrętnych 4CONTROL
  • układ Electronic Damper Control (elektronicznie regulowana siła tłumienia amortyzatorów)
  • podgrzewane fotele przednie z regulacją elektryczną, regulacją podparcia lędźwiowego, funkcją masażu, funkcją wentylacji
  • 5 zagłówków typu Relax
  • 3 niezależne fotele 2. rzędu z system Isofix
  • podgrzewane fotele boczne w 2. rzędzie
  • przednią szybę atermiczną
  • klimatyzację automatyczną, dwustrefową z dodatkowym modułem sterującym
  • elektrycznie, bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika
  • system wspomagania parkowania Easy Park Assist (system wspomagania parkowania przód/tył/bok, kamera cofania i asystent parkowania)
  • elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne z pamięcią ustawienia
  • elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
  • system zmiany konfiguracji wnętrza One Touch (składane elektrycznie fotele, sterowane za pomocą panelu umieszczonego
  • kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną
  • elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne z włącznikiem impulsowym
  • szyby tylne przyciemniane
  • podgrzewaną szybę przednia
  • podgrzewaną kierownicę
  • dach panoramiczny elektrycznie otwierany w części przedniej
  • wysuwany schowek deski rozdzielczej Easy Life: chłodzony i oświetlony
  • system multimedialny R-LINK 2 z nagłośnieniem Bose® Surround Sound System, 11 głośnikami i subwooferem
  • wyświetlacz Head-Up
  • dotykowy ekran pojemnościowy o przekątnej 8,7”
  • obudowy lusterek bocznych w kolorze lśniącej czerni z chromowaną wstawką
  • zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia z chromowaną wstawką
  • obramowanie szyb bocznych i boczne listwy chromowane
  • oznakowanie INITIALE PARIS
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 19”
  • DVD wbudowane w zagłówki

Test przeprowadzono w dniach 17-23 kwietnia 2019 r.  Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

 

Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert

Info-Ekspert