MotoNews.pl

Test DS 7 Crossback 1.6 PureTech 225 Grand Chic

środa, 31 lipca 2019

« poprzedni | auto test | następny »
Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | , ,
DS7-Crossback-16-PureTech

W 2014 roku koncern PSA ogłosił wyodrębnienie ze swoich struktur prestiżowej marki DS, która ma nawiązywać do legendarnego już modelu DS marki Citroen, produkowanego przez 20 lat od 1955 roku. Prezentowany DS 7 Crossback to spory SUV zaliczany też do grona aut premium z segmentu D. Model zadebiutował na salonie samochodowym w Genewie, w marcu 2017 roku. Budowa została oparta na płycie podłogowej EMP2 – tej samej, która stanowi podstawę konstrukcji Peugeota 3008 i 5008.

To pierwszy model stworzony jako DS w zestawieniu z innymi dotychczas produkowanymi przez koncern, które były oparte o istniejące modele Citroena. Wyrafinowany design, liczne możliwości personalizacji oraz zastosowane technologie i materiały odzwierciedlają przynależność do gamy aut segmentu premium. W gronie silników stosowanych w pojeździe znajdziemy trzy jednostki benzynowe 1.2 130KM, 1.6 180KM i 225KM oraz dwie wysokoprężne 1.5 130KM i 2.0 180KM.

Bogato przygotowana oferta obejmuje cztery zakresy kompletacji wyposażenia standardowego o nazwach wersji: Chic, Be Chic, So Chic oraz Grand Chic. Takie zróżnicowanie pojazdów oraz możliwość doposażenia auta pozwala dopasować go do indywidualnych potrzeb użytkownika. Przed DS7 niełatwe wyzwanie, na rynku musi konkurować z takimi pojazdami jak: Audi Q5, BMW X3, Lexus NX, Infiniti QX50 czy też Volvo XC60.

DS 7 Crossback  – wygląd zewnętrzny

Odważny design to jest to, co wyróżnia DS 7 Crossback na drodze. Nie sposób go pomylić z żadnym innym pojazdem. Klasyczna sylwetka typu SUV charakteryzuje się obłymi i smukłymi liniami. Masywny zderzak przedni z sześciokątną kratą wlotu powietrza, chromowane listwy wykończeniowe oraz smukłe reflektory LED to elementy cechujące przednią część nadwozia. Wzrok przykuwają światła przednie z systemem DS ACTIVE LED VISION. Dostosowuje on natężenie światła do panujących warunków. Dodatkowo podczas ich włączania elementy wewnętrzne obracają się wokół własnej osi i połyskują niczym kryształy tworząc niesamowity efekt.

Chromowane obramowania szyb bocznych, srebrne relingi dachowe oraz duże 20 calowe aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie podkreślają przynależność auta do klasy premium nadając mu eleganckiego wyglądu. Bryłę nadwozia wieńczy duży spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem Stop.

Tył to pokrywa komory bagażnika z dużą przyciemnianą szybą, przedzielona szeroką, chromowaną listwą z subtelnie wkomponowanymi kloszami lamp tylnych. Światła tylne zostały wykonane w technologii 3D Full LED. Ich wewnętrzne elementy stwarzają wrażenie połączonych rombów. Oświetlenie zewnętrzne modelu jest jego wyróżnikiem i przyciąga wzrok innych uczestników ruchu drogowego.

W stylistyce pojazdu nie zabrakło też sportowych akcentów w postaci zwężających się ku tyłowi szyb bocznych, podniesionego do góry zderzaka tylnego czy też wykończonych chromowanymi obwódkami dużych czworokątnych końcówek układu wydechowego. Prezentowane auto bez wątpienia wygląda interesująco i oryginalnie.

DS 7 Crossback  – wnętrze samochodu

Odważna stylistyka dominuje również we wnętrzu. Projektanci dołożyli wszelkich starań, aby było ono nowoczesne i szykowne. Inspiracją stał się dział modowy Haute Couture, który charakteryzuje się wysoką jakością materiałów i wykończenia oraz tworzeniem produktów szytych na miarę pod konkretnego klienta.

Unikalne elementy wykończeniowe w postaci przełączników na konsoli centralnej, których kształt przypomina szlifowany kryształ, analogowego zegara jak i pikowanej tapicerki skórzanej siedzeń, drzwi oraz górnej części deski rozdzielczej nadają wnętrzu szyku odpowiedniego dla aut klasy wyższej. Stylistycznie wnętrze pojazdu to esencja francuskiego charakteru pojazdów marki DS. Wstawki wykończeniowe w kolorze aluminium i czarnego połyskującego plastiku oraz miękkiej w dotyku skóry o tej samej barwie, co tapicerka siedzeń dodaje kabinie wyjątkowej elegancji.

Fotele są nad wymiar wygodne. Miejsca jest pod dostatkiem, co pozwala na podróżowanie pięciu osobom w komfortowych warunkach. Profil foteli przednich, zarówno siedziska, jak i oparcia, skutkuje znakomitym trzymaniem na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Sposób regulacji wraz z wysuwanymi poduszkami pod uda pozwala na idealne dopasowanie ich kształtu do sylwetki.

Kierowca zajmując miejsce w kabinie ma przed sobą spłaszczoną u dołu, pokrytą prawie w całości skórą kierownicę wielofunkcyjną. Tuż za nią osadzony jest zestaw zegarów. Nie znajdziemy jednak tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza. Znajduje się tam 12 calowy cyfrowy wyświetlacz o ciekawej grafice. Pola z informacjami wyświetlane są w panelach przypominających kształt rombu. Informacje prezentowane na ekranie kierowca może z pozycji koła kierownicy dostosować do swoich potrzeb i wybrać jeden z sześciu trybów jego pracy.

W centralnej części deski rozdzielczej dominuje drugi 12 calowy, kolorowy wyświetlacz z funkcją dotykowego sterownia, z poziomu, którego można zarządzać prawie wszystkimi funkcjami samochodu takimi jak system audio, bluetooth, nawigacja czy też komfortem. Wnętrze pojazdu działa prawie na wszystkie zmysły, po włączeniu systemu audio wypełnia go znakomitej jakości dźwięk płynący z zestawu głośników. Te odczucia zawdzięczamy systemowi Hi-Fi zaprojektowanymi dla testowanego modelu przez francuską firmę FOCAL Elektra.

Materiały oraz jakość wykończenia są możliwie na najwyższym poziomie typowym dla aut segmentu premium. Poza walorami estetycznymi DS7 zapewnia sporą funkcjonalność. Wyposażony został w praktyczne schowki o dużej pojemności. Największym z nich jest ten z funkcją chłodzenia, umieszczony pomiędzy fotelami przednimi w konsoli centralnej. Model skrywa dość sporych rozmiarów bagażnik, do którego dostajemy się po otwarciu elektrycznie sterowanej pokrywy. Standardowa przestrzeń ładunkowa wynosi 555 litrów, którą po złożeniu kanapy tylnej i wymontowaniu rolety możemy powiększyć do objętości aż 1752 litrów.

DS 7 Crossback  – silnik i właściwości jezdne

Pod maską prezentowanego pojazdu znalazł się turbodoładowany silnik benzynowy PureTech o pojemności skokowej 1598 ccm. Jednostka charakteryzuje się maksymalną mocą 225 KM oraz momentem 300 Nm, którym dysponuje już od 1900 obr./min. Parametry te wraz zaawansowanymi technologiami, wysokim ciśnieniem wtrysku bezpośredniego pozwala na osiągnięcie prędkości 100km/h w czasie 8,3 sekundy oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 232 km/h.

Auto bardzo płynnie i dynamicznie przyśpiesza, pomaga w tym dobrze zestrojona 8 stopniowa automatyczna przekładnia EAT8. Napęd przenoszony jest na koła osi przedniej, brakuje możliwości zastosowania napędu 4×4. Przeniesienie napędu na wszystkie koła dostępne ma być w przyszłości w hybrydowej odmianie modelu.

Kultura pracy jednostki napędowej oraz jakość wyciszenia kabiny powodują, że do wnętrza nie przedostają się prawie żadne odgłosy jej pracy. Jedynie po włączeniu trybu jazdy Sport słychać rasowy dźwięk, który wydobywa się jednak z systemu audio.

Charakterystyka zawieszenia uzależniona jest ściśle od wyboru trybu jazdy Comfort, Auto lub Sport – może być miękkie lub usztywnione. Zastosowanie DS Active Scan Suspension, który cały czas kontroluje nierówności drogi i automatycznie steruje zakresem tłumienia amortyzatorów, skutkuje prawie idealnym tłumieniem zapewniając bardzo wysoki poziom komfortu. Trzeba jednak zaznaczyć, że podczas szybkiego pokonywania zakrętów były odczuwalne niewielkie przechyły nadwozia.

Wysoki poziom komfortu, dynamiczny silnik, możliwość dostosowania charakterystyki auta do upodobań użytkownika oraz stabilność poruszania się po drodze to główne cechy modelu.

DS 7 Crossback  – podsumowanie

129 400 złotych to kwota, za którą możemy zakupić najtańszą odmianę prezentowanego auta. Cena dotyczy samochodu napędzanego silnikiem benzynowym 1.2 z manualna skrzynią biegów w kompletacji wyposażenia Chic. Gdy jednak zdecydowalibyśmy się na zakup prezentowanego pojazdu, to jego cena wzrosłaby do kwoty zdecydowanie powyżej 200 000 złotych.

Auta tego typu mają za zadanie dać dużą dawkę wrażeń estetycznych, wizerunkowych oraz ekskluzywności przy zachowaniu funkcjonalnych walorów. Bogate wyposażenie, wysoki poziom bezpieczeństwa, ciekawy i nowatorski design przestronne wnętrze oraz duży bagażnik to zdecydowane plusy testowanego samochodu. DS7 Crossback to propozycja dająca powiew świeżości i luksusu wśród francuskich SUVów i zdecydowanie zasługujący na uwagę potencjalnych nabywców.

DS 7 Crossback  – dane techniczne

Silnik

  •  Benzynowy turbodoładowany Twinscroll
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1598
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 165 (225) przy 5500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 przy 1900
  • Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni
  • Norma emisji spalin – EURO 6.2

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 232
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,3

Zużycie paliwa

  • Cykl niski (l/100 km) –10,9–10,7
  • Cykl średni (l/100 km) – 8,1-7,4
  • Cykl wysoki (l/100 km) – 7,1-6,5
  • Cykl bardzo wysoki (l/100 km) – 8,8-7,9
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 8,4-7,7
  • Emisja CO2 wartość uśredniona (g/km) – 189-174

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 62

Wymiary

  • Długość (mm) – 4573
  • Szerokość (mm) – 1906
  • Wysokość (mm) – 1625
  • Rozstaw osi (mm) – 2738
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1621
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1598
  • Zwis przedni (mm) – 925
  • Zwis tylny (mm) – 910

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania miedzy krawężnikami (m) – 10,45

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/55 R18
  • Standardowe obręcze kół (“) – 18

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1425
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2050
  • Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 3600

Pojemność bagażnika

  • Standardowa (litry) – 555
  • Maksymalna (litry) – 1752

DS 7 Crossback – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Grand Chic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Alarm aktywny niezamierzonego przekroczenia linii (LKA)
  • Alarm spadku uwagi kierowcy z kamerą
  • Czujniki parkowania – przód
  • Czujniki parkowania – tył
  • Deska rozdzielcza cyfrowa z ekranem kolorowym 12,3″
  • Dywaniki przód/tył
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Filtr p/pyłkowy z węglem aktywnym
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
  • Fotel kierowcy z pamięcią położenia
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Gniazdo 12V w konsoli przedniej
  • Hamulec awaryjny automatyczny
  • Kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
  • Koło zapasowe dojazdowe
  • Kompozycja wnętrza Inspiration DS 3 – Rivoli
  • Komputer pokładowy
  • Krata wlotu powietrza lakierowana Noir brillant
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Listwa miedzy końcówkami wydechu lakierowana Silver Chrome
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami LED
  • Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Ładowarka bezprzewodowa do smartfonów
  • Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX (3x)
  • Osłony przeciwsłoneczne poszerzane z lusterkami podświetlanymi
  • Oświetlenie wnętrza Poly Ambient
  • Pakiet Advanced Safety
  • Pakiet Auto Confort
  • Pakiet Fotele sterowane elektrycznie
  • Pakiet Modularność
  • Podłokietnik centralny przedni Noir Basalte pikowany
  • Podłokietniki w drzwiach pokryte TEP PU
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Poduszki powietrzne boczne tylne
  • Przycisk uruchamiający silnik
  • Reflektory Full LED DS Active LED Vision
  • Relingi dachowe
  • Schowek chłodzony
  • Schowek w desce rozdzielczej flokowany
  • Schowek w podłokietniku przednim z podwójnym uchwytem na kubki
  • Siedzenia tylne z regulacja elektryczna
  • System bez kluczykowego dostępu do auta ADML
  • System DS Connect Box
  • System kontroli martwego pola SAM
  • System kontroli uwagi kierowcy
  • System nawigacji NAC B3 – DS Connect Navi 3D on-line
  • System ostrzegający przed niezamierzona zmiana pasa ruchu LDW
  • System rozpoznawania znaków drogowych rozszerzony ETSR
  • System rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SLI – ISA), z możliwością programowania tempomatu lub ogranicznika
  • Szyba przednia akustyczna
  • Szyba przednia przyciemniana
  • Szyby boczne laminowane, tylne przyciemniane
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  •  Światła do jazdy dziennej (DRL) w technologii LED
  • Światła p/mgielne przednie LED z doświetlaniem łuków
  • Tarcze kół aluminiowe 18″ Buenos Aires
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wycieraczki z wbudowanymi spryskiwaczami Magic Wash
  • Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
  • Zegar obrotowy B.R.M R180
  • Złącze “USB” dla II rzędu siedzeń 2 szt.
  • Złącze USB Data CarPlay 2,5A w konsoli

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Grand Chic posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Kamera cofania
  • Dach panoramiczny regulowany elektrycznie z roletą przeciwsłoneczną
  • Fotel pasażera z pamięcią regulacji lędźwiowej
  • Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
  • Fotele przednie podgrzewane, wentylowane, z masażem
  • Głośniki 14 szt. + głośnik basowy HiFi FOCAL Electra
  • Lakier metalizowany
  • System ADML + automatycznie podnoszone drzwi tyłu nadwozia
  • Tarcze kół aluminiowe 20″ Tokyo

Test przeprowadzony w dniach 7-14 maj 2019 r. Serdecznie dziękujemy firmie DS Automobiles za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert