MotoNews.pl

Mitsubishi Eclipse Cross S-AWC Instyle

05 kwietnia 2020

Mitsubishi-Eclipse-Cross-S-AWC-Instyle

Nasza redakcja miała już okazję testować Eclipse Crossa. Jednak była to inna wersja wyposażenia, Intense Plus, oraz napęd był przekazywany tylko na jedną oś. Czym różni się najbogatsza wersja? Co to jest S-AWC i jak się sprawuje auto z tym napędem?

Mitsubishi Eclipse Cross z zewnątrz

Z zewnątrz jedynymi zmianami w wyposażeniu jakie zauważyliśmy jest brak ozdobnych nakładek na progi i zderzaki. Najwięcej jednak czyni kolorystyka. Niebieski metalizowany kolor w połączeniu z odważną stylistyką sprawia, że ciężko oderwać wzrok od samochodu. Ciekawym dodatkiem jest też szklany dach. Z zewnątrz jest to czarna tafla szkła, która w środku przypomina bardziej dwa osobne szyberdachy. Przednia część dachu jest otwierana, ale tylna niestety nie.

Mitsubishi Eclipse Cross S AWC 4

Wnętrze

Wnętrze to miejsce, gdzie znajdziemy najwięcej różnic. Zamiast tapicerki materiałowej dostajemy tym razem skórę. Trzeba przyznać, że nie jest to cienka jak kartka papieru warstwa, która ma tylko wyglądać. Jest to gruba, dobrej jakości skóra z estetycznymi przeszyciami w kolorze pomarańczowym.

Wszystkie elementy wnętrza są z należytą starannością wykonane i dopasowane. Dołóżmy do tego bardzo dobre wyprofilowanie foteli oraz podgrzewane siedzenia i oparcia, a szybko przekonamy się, że aż szkoda z tego auta wysiadać.

Ergonomia i multimedia

Główne funkcje systemu multimedialnego się nie zmieniły, zmianie uległ natomiast system nagłośnienia. W wersji wyposażenia Instyle nagłośnienie pochodzi od firmy Rockford Fosgate i brzmi bardzo dobrze.

Jedyną niedogodnością jaką można znaleźć w środku Eclipse Crossa jest lokalizacja przycisku start/stop. Można powiedzieć, że znajduje się on w szczelinie między kolumną kierownicy, a centralnym elementem deski rozdzielczej. Rozwiązanie to nie jest zbyt wygodne, ale z drugiej strony za często się z tego przycisku nie korzysta.

Mitsubishi Eclipse Cross S AWC 8

To co to jest S-AWC?

Na środkowej konsoli znajdziemy duży przycisk opisany jako S-AWC. Jest to nic innego jak przycisk sterujący ustawieniami napędu na cztery koła. Do wybory mamy tutaj 3 tryby pracy:

  • Auto – napęd działa w trybie automatycznym zapewniając optymalne działanie w różnych warunkach.
  • Snow – ma za zadanie poprawić stabilność na śliskiej nawierzchni i zaprogramowany został z myślą o jeździe na zaśnieżonych drogach.
  • Gravel – zapewnia odpowiednie właściwości trakcyjne na luźnych nawierzchniach, co zapobiega ugrzęźnięciu kół.

Ale na tym praca tego systemu się nie kończy. S-AWC działa razem z systemem aktywnej kontroli znoszenia AYC, który wykorzystuje hamulce przedniej osi, aby utrzymać samochód na właściwym torze jazdy. System działa tak, aby nawet wtedy, kiedy wciśniemy za dużo gazu lub za mocno przyhamujemy w zakręcie na zaśnieżonej drodze, S-AWC skoryguje siłę hamowania oraz odpowiednio rozdzieli moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś. Całą pracę systemu możemy podczas jazdy obserwować na wyświetlaczu między zegarami.

Dynamika jazdy i spalanie

Jak ten nowy napęd wpływa na wynik spalania oraz jak jeździ się Eclipse Crossem z półtora liltrową turbodoładowaną jednostką benzynową? Poruszając kwestię jazdy i przyspieszenia. Mitsubishi Eclipse Cross prowadzi się stabilnie, jest zrywny i czuły na pedał gazu. Ta mała jednostka o pojemności zaledwie 1,5 litra, bardzo dobrze radzi sobie w mieście, w trasie i nie ma problemów, żeby przejechać tym samochodem po drogach nieutwardzonych.

Pozostaje jeszcze kwestia spalania. W mieście mimo małego silnika spalanie wynosi w okolicach 10 litrów. W trasie jadąc równo można bez problemu osiągnąć wynik na poziomie 7,6 litra na 100km. Jak na taki rozmiar samochodu oraz poziom komfortu jaki proponuje Mitsubishi w tym modelu jest to bardzo dobry wynik. Należy jednak pamiętać, że przy jeździe bardziej sportowej, czyli częstym dynamicznym przyspieszaniu oraz gwałtownym hamowaniu spalanie może podskoczyć nawet do 13-14 litrów.

Mitsubishi Eclipse Cross S AWC 18

Podsumowując

Wybierając pomiędzy napędami dostępnymi w Eclipse Cross warto pochylić się nad wersją z S-AWC. Zyskujemy dużo większą funkcjonalność, która znacznie poprawia właściwości jezdne samochodu, nie pogarszając jednocześnie komfortu oraz ekonomii użytkowania.

Wyposażenie wnętrza wersji Instyle jest naprawdę wystarczająco dobrze wykonane i bardzo wygodne, może więc podczas konfigurowania auta lepiej dołożyć do lepszej trakcji (i wybrać wersję S-AWC) niż do ozdobnych progów i nakładek? Polecamy.

Dziękujemy firmie Mitsubishi Motors za użyczenie samochodu do testów.

Specyfikacja testowanego modelu dostępna jest pod linkiem:
https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-78007-mitsubishi-eclipse-cross.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl