MotoNews.pl

Subaru XV – trochę więcej niż crossover

13 września 2020

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Subaru-XV-2020

Subaru XV to crossover produkowany od 2012 roku, który zbudowany został na płycie podłogowej Imprezy. W roku 2017 do produkcji trafiła druga generacja tego modelu. Jakie są nasze odczucia względem XV? Dlaczego jest to tak mało popularny samochód? Zapraszam do artykułu.

Stylistyka Subaru XV

XV jest najmniejszym z podniesionych samochodów od Subaru. Nie jest jednak to mały samochód, co dopiero widać, kiedy stanie się nim obok innych aut. Patrząc na przód samochody jest stonowany, praktycznie niczym się nie wyróżnia. U dołu zderzaka znajdziemy czarne osłony, powyżej atrapę chłodnicy, która wydaje się dość skromna w porównaniu z większością samochodów, gdzie lampy przednie płynnie przechodzą w atrapę.

Patrząc od boku pierwsze, co rzuca się w oczy to długa maska, która zdaje się zajmować 1/3 długości samochodu. Przy zastosowanym kolorze, który często wśród oglądających auto określany był mianem podkładu, od razu widać nakładki na nadkola z tworzywa sztucznego sprawiające wrażenie samochodu terenowego.

Mimo zastosowania aż 18-calowych felg aluminiowych, Subaru XV wygląda bardziej na samochód na bezdroża i szutry aniżeli na asfaltowe drogi. Przechodząc do tyłu, w oczy rzuca się najbardziej masywny, aż napompowany zderzak z czarnymi osłonami po bokach. Nad nimi znajdują się duże lampy, które trochę wystają poza linię samochodu, a góra klosza tworzy półkę.

Co zaskakujące, ta półka jest bardzo dobrze wyprofilowana i wygodnie się można o nią oprzeć. Przy całym natłoku zderzaka i lamp, tylna klapa wraz z szybą schowaną pod niewielkim spoilerem, sprawia wrażenie małej.

Wnętrze Subaru XV

We wnętrzu praktycznie króluje prostota. Deska rozdzielcza jest zrobiona estetycznie, prosto i minimalistycznie. Czarna deska rozdzielcza z pomarańczowymi przeszyciami daje przyjemne wrażenia estetycznie poprzez brak monotonii.

W środkowej części deski zlokalizowany jest duży dotykowy wyświetlacz odpowiedzialny za sterowanie całym systemem multimedialnym, który wspiera obsługę Android Auto oraz CarPlay.
Wyświetlacz jest bardzo czytelny i nawet w słońcu wszystko dobrze widać. Jest to przydatna funkcja, gdyż nad przednimi fotelami jest szyberdach. Pod wyświetlaczem jest prosty moduł sterowania automatyczną klimatyzacją.

Cały minimalizm znika jednak, kiedy spojrzy się na kierownicę tego crossovera, ponieważ dużo funkcji włączane jest właśnie z kierownicy. Możemy ściszyć lub zrobić głośniej radio, zmienić utwór/stację, aktywować lub dezaktywować tempomat czy też limiter prędkości, uruchomić asystenta pasa ruchu, odebrać połączenie telefoniczne i je zakończyć, co oczywiste.

Praktycznie każda funkcja ma swój przycisk na kierownicy. Z koła kierownicy można włączyć nawet podgrzewanie kierownicy. Mimo tego nagromadzenia przycisków obsługa jest prosta i intuicyjna, a przyciski duże i łatwe do obsługi.

Schowki z przodu nie odbiegają od innych samochodów tej klasy, znajdziemy schowek przed nogami pasażera, półkę przed lewarkiem zmiany biegów, za którym są uchwyty na kubki oraz mała kieszonka. W podłokietniku miedzy fotelami również znajdziemy miejsce na schowanie czegoś niewielkiego.

Fotele w Subaru XV są podgrzewane dwustopniowo. Niestety, o ile wyprofilowanie oparć jest wygodne, to siedzisko daje o sobie znać na dłuższych trasach. W tylnym rzędzie siedzeń jest zadziwiająco dużo miejsca na nogi. Dzięki dużym tylnym drzwiom, łatwo jest wsiąść i wysiąść z tyłu.

Cała tapicerka, zarówno tylna jak i z przodu pojazdu jest przeszywana pomarańczową nicią, dzięki czemu całość wygląda dużo ciekawiej i milej niż jednolite czarne wnętrza jak w większości samochodów.

Bagażnik tego modelu Subaru jest po prostu OK. Nie wyróżnia się zbytnio pojemnością, nie jest też mały. Zwyczajnie standard dla tej klasy samochodów. Na pochwałę zasługują haczyki na zakupy, wyglądają na dość słabe jednak znakomicie spełniają swoje zadanie.

Osiągi Subaru XV

Subaru słynie z symetrycznego napędu na cztery koła oraz silników typu boxer. Ten egzemplarz został wyposażony w dwulitrowy silnik boxer ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym – taki układ zyskał nazwę e-BOXER.

Silnik ten przekazuje moc na wszystkie cztery koła poprzez automatyczną skrzynię biegów CVT Lineartronic. Moc, jaką dysponuje Subaru XV to 150KM, nie czyni to oczywiście z tego auta wyścigówki, ale w zupełności wystarczy do codziennego użytkowania.

Spalanie w trybie mieszanym oscyluje około 7,5l/100km. Biorąc pod uwagę fakt, że jest tu stały napęd na 4 koła to nie jest to wcale tak wiele.

Prowadzenie samochodu jest pewne i przyjemne niezależnie od tego, czy jedziemy po asfalcie czy postanowimy z niego zjechać. Po opuszczeniu utwardzonych dróg można dopiero docenić możliwości jezdne tego samochodu.

Napęd AWD zastosowany przez japońskiego producenta praktycznie ośmieszy każdy inny samochód tego typu. Mając do dyspozycji opcję X-MODE wjedziemy tam gdzie większość aut w tej klasie nie może, no i wyjedziemy.

Prześwit Subaru XV to aż 22cm. Samochodem bez obaw można wybrać się do lasu czy przejechać polną drogą bez obaw o urwanie czegokolwiek. Na szutrowych drogach XV czuje się jak w domu, i co ciekawe, zawieszenie zdecydowanie oddaje większy komfort, jeżeli jedzie się troszkę szybciej niż 20km/h.

Podsumowanie

Najmniejszy z crossoverów/SUVów Subaru to samochód dający dużo satysfakcji z jazdy. Świadomość stałego napędu na 4 koła oraz większy prześwit zachęcają do opuszczania ubitych szlaków i poznawania zwiedzanych miejsc od zupełnie innej strony.

Jednak mimo bardzo dobrych właściwości terenowych, Subaru nadal pozostaje niszową marką w Polsce. Pewnie jednym z powodów tego stanu są dość wysokie ceny zakupu oraz koszty serwisu, ale nie pomaga również fakt, że w naszym klimacie nie uświadczymy już srogich zim z dużą ilością śniegu, a większość kupowanych samochodów spędza 90% czasu swego użytkowania na asfalcie.
Subaru XV jest bardzo fajnym modelem, ale nadal ma spory problem żeby przebić się przez konkurencję, która oferuje wprawdzie mniejsze możliwości terenowe w tej klasie, ale jednak za niższą cenę.

Dziękujemy firmie Subaru Importer Polska za udostępnienie samochodu do testów.

Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-10841-subaru-xv.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl