MotoNews.pl

Test modelu Nissan Qashqai e-Power – elektryk na benzynę

24 kwietnia 2023

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Nissan-Qashqai-ePower-2023

W internecie pojawiały się już filmiki, jak ktoś podjeżdża samochodem elektrycznym na stację benzynową i ustawia się obok dystrybutora. Następnie po otwarciu klapki zakrywającej gniazda lądowania, zamyka ją i rozpoczyna poszukiwania wlewu paliwa. Dla tworzących te filmiki mam jednak informację: jeździłem samochodem elektrycznym na benzynę. Oto test modelu Nissan Qashqai e-Power, którym jeździłem przez 2000 km.

Latem 2021 odbyła się prezentacja najnowszego Nissana Qashqai. Był on zaprezentowany w dwóch dostępnych wówczas wersjach silnikowych o mocy 140 KM i 158 KM. Równocześnie zaznaczono, że w późniejszym terminie, trafi na rynek innowacyjna wersja e-Power. Aktualnie mam okazję zaprezentować test modelu Nissan Qashqai e-Power. Modelu, który jest napędzany silnikiem elektrycznym, tankuje benzynę, a jego silnik spalinowy ma zmienny stopień sprężania. Jak to możliwe?

Nissan Qashqai – trzeciej generacji

Atutem crossovera pierwszej i drugiej generacji były wymiary, zapewniające wygodne zagospodarowanie wnętrza i łatwość parkowania. Nie inaczej jest obecnie.

Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, a długość całkowitą zwiększono o 35 mm. Nieznacznie wzrosła także wysokość samochodu (+25 mm), a jego szerokość zwiększyła się o 32 mm. Dzięki temu samochód lepiej prezentuje się na drodze, ale zachował atuty poprzedników.

Z przodu nowego modelu dumnie prezentuje się powiększona chromowana krata wlotu powietrza z motywem litery V. Po obu stronach wlotu powietrza umieszczono wąskie, zaawansowane technologicznie matrycowe reflektory full LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu. Doskonale spasowane elementy tworzą wrażenie precyzyjnie dopracowanego samochodu klasy premium.

Nissan Qashqai EPower 2023 5

Z boku nowy Qashqai ma bardziej atletyczny i dynamiczny wygląd dzięki pojedynczej ostrej linii, która biegnie wzdłuż całego nadwozia od przodu do tyłu, nadając sylwetce bardziej wyrazisty wygląd, a także dodając jej dynamiki.

Qashqai nowej generacji jest dostępny nawet z 20-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich (największe obręcze kół w modelu poprzedniej generacji miały średnicę 19 cali), które idealnie wypełniają przestrzeń nadkoli i znacznie lepiej się prezentują.

Nissan Qashqai EPower 2023 4

Redukcja masy nadwozia

W samochodzie zastosowano nowe materiały w produkcji nadwozia, co zaowocowało znacznym zmniejszeniem masy karoserii.

Pokrywa silnika, drzwi i przednie błotniki wykonano ze stopu aluminium, dzięki czemu nadwozie jest o 60 kg lżejsze w porównaniu do modelu poprzedniej generacji.

Wyjątkowa atmosfera wnętrza

Dużą wagę przykładano do subiektywnego odczucia we wnętrzu kabiny. Wiele uwagi poświęcono także ergonomii i estetyce dźwigni zmiany biegów i przycisków, których wysoka jakość i miłe w dotyku wykończenie dają użytkownikowi poczucie pewności i wyrafinowania.

Qashqai III daje kierowcy poczucie pełnego panowania nad sytuacją na drodze dzięki lepszej widoczności do przodu, do tyłu i na boki w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Wśród ulepszeń należy wymienić większy kąt widzenia do przodu, cieńsze przednie słupki oraz umieszczenie lusterek bocznych na drzwiach, a nie na przednich słupkach, w celu zmniejszenia strefy ograniczonej widoczności.

Nissan Qashqai EPower 2023 6

Większy rozstaw osi w nowym Nissanie Qashqai oraz optymalne rozmieszczenie podzespołów samochodu pozwoliły wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła o 28 mm, do 608 mm. Jednocześnie zwiększono odległość dzieląca kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu została zwiększona o 15 mm.

Ważne było także zjawisko NVH, które jest skrótem od wyrazów hałas, wibracja, chropowatość (z ang. Noise, Vibration, Harshness). Minimalizacja dźwięków emitowanych w czasie jazdy dzięki analizom NVH stanowiła ważny element projektowania samochodu.

Jednakże to, co interesuje nas w tym modelu to innowacyjny układ e-Power i tym tematem się zajmiemy.

Nissan Qashqai e-Power, czyli wersja elektryczna zasilana benzyną

Silnik elektryczny napędzający koła, ma w samochodzie niepodważalne zalety. Po pierwsze, moment obrotowy jest dostępny już od chwili ruszenia, co przekłada się na doskonałe przyspieszenie. Druga zaleta to fakt, iż silnik pracuje w tak dużym zakresie obrotów, że nie potrzebujemy skrzyni biegów. Trzecim plusem jest zaś fantastyczne liniowe przyspieszanie, czego nie udaje się zrealizować w wersjach spalinowych.

Pozostaje jednak problem zasięgu samochodu i ładowania baterii akumulatorowych.

Nissan Qashqai EPower 2023 13

Jeżeli mamy samochód średniej wielkości, to nie może on mieć dużej baterii. Tym samym zasięg nigdy nie będzie satysfakcjonujący. Oczywiście możemy dać większą baterię, ale przez to wzrasta masa pojazdu. Aby zapewnić dobre osiągi, trzeba wówczas zastosować większy silnik. Tu jednak rozpoczyna się spirala zasięgu, mocy, wagi i ceny. Dodatkowo problematyczne jest ładowanie baterii. Wyjściem z tej sytuacji jest… produkcja prądu w samochodzie. Właśnie tak działa układ e-POWER.

Nissan Qashqai e-Power, czyli własna elektrownia

Sercem układu jest akumulator dużej mocy o pojemności 2,1 kWh, zasilany trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra, generującym moc 158 KM. W skład zespołu napędowego wchodzi także generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM.

Silnik benzynowy wytwarza energię elektryczną, która może zostać przekazana przez falownik bezpośrednio do akumulatora, silnika elektrycznego lub obu jednocześnie. Wszystko zależy od potrzeb, jakie wykrywa napęd.

Jedynym źródłem napędu kół jest silnik elektryczny. Sprawia to, że układ reaguje natychmiastowo i płynnie. Jest to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych układów hybrydowych, w przypadku których kierowcy zmuszeni są akceptować typowe dla hybryd niedogodności pod względem wrażeń z jazdy.

Nissan Qashqai EPower 2023 17

Silnik spalinowy – innowacja techniczna

Kluczowym elementem wyjątkowego układu napędowego Nissana e-POWER jest trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra. Wyróżnia go zmienny stopień. Wykorzystany po raz pierwszy w Infiniti – marce premium Nissana – układ zmiennego stopnia sprężania jest wyjątkowym rozwiązaniem stosowanym w silnikach spalinowych. Umożliwia regulację stopnia sprężania, co zapewnia optymalne osiągi i gwarantuje oszczędności niezależnie od obciążenia silnika.

Zakres stopnia sprężania wynosi od 8:1 do 14:1 i został osiągnięty dzięki siłownikowi, który zmienia skok tłoka w zależności od zapotrzebowania na moc. Ponieważ jest to dość innowacyjna technologia, prezentujemy film obrazujący istotę tej technologii. https://www.youtube.com/watch?v=HED7509bCr8

W warunkach niskiego zapotrzebowania na moc, na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością i przy wysokim stanie naładowania akumulatora, stopień sprężania jest wyższy, co sprzyja optymalizacji zużycia paliwa i emisji. W warunkach wysokiego zapotrzebowania na moc (konieczności doładowania akumulatora lub przekazania mocy bezpośrednio do silnika) uruchamiany jest tryb niższego stopnia sprężania, by maksymalnie zwiększyć moc jednostki napędowej. Przejście pomiędzy poszczególnymi stopniami sprężania jest niezauważalne i nie wymaga wykonania żadnej czynności przez kierowcę.

Nissan Qashqai EPower 2023 18

Kluczowym elementem procesu opracowania układu napędowego e-POWER, było zapewnienie spójnych wrażeń z jazdy, czyli dopasowanie tempa pracy silnika benzynowego do prędkości pojazdu. Funkcja Linear Tune steruje pracą silnika benzynowego, zwiększając prędkość obrotów tak, aby sprostać zapotrzebowaniu na moc w miarę przyspieszania. Tym samym wyeliminowano efekt niespójności osiągów i dźwięku pracy silnika, tak często odczuwane np. w hybrydach Toyoty.

Nissan Qashqai e-Power sprawdzam

Pierwsze odczucie w modelu e-Power to… normalność. Pojazd jest taki sam jak klasyczne wersje 1,3. Jedyną różnicą jest tylko system infotainments. W miejscu obrotomierza mamy bowiem procentowe wykorzystanie energii, a centralny ekran dotykowy jest nieco większy niż w wersji klasycznej. Możemy także ustawić na wyświetlaczu między zegarami przepływ energii i zobaczyć, czy w danej chwili mamy rekuperację, napęd z baterii, czy też napęd i ładowanie baterii.

Podobnie jak w modelu LEAF, w Nissanie Qashqai zastosowano technologię e-Pedal. Stworzono ją z myślą o wyeliminowaniu konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał gazu podczas przyspieszenia i hamowania w mieście. System e-Pedal umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia. W praktyce, e-Pedal wymaga jedynie aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Po zmniejszeniu nacisku na pedał przyspieszenia system e-Pedal zacznie hamować samochód z siłą 0,2 g (to wystarcza, by zapaliły się światła stopu). Samochód zwolni aż do momentu osiągnięcia prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się całkowicie. Rozwiązanie to zapewnia płynność manewrów na ulicach, gdyż podczas dojazdu do skrzyżowań czy drogi, w którą skręcamy, musimy zwolnić.

Nissan Qashqai EPower 2023 19

Nissan Qashqai e-Power i silnik benzynowy

Zaletą układu e-POWER jest praca silnika benzynowego w optymalnym zakresie. Oznacza to oszczędność paliwa i większy komfort akustyczny. Jednocześnie dzięki w pełni elektrycznemu napędowi kół nie występują opóźnienia w dostarczaniu momentu obrotowego. W przypadku tradycyjnego układu hybrydowego, w odpowiedzi na wciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia jest gwałtowne wejście silnika na obroty. Natychmiastowa reakcja układu napędowego e-POWER zapewnia zaś wyjątkowe, ekscytujące wrażenia z jazdy, niezależnie od warunków. Zresztą dane katalogowe mówią same za siebie. Przyspieszenie w tym modelu wynosi tylko 7,9 sekundy.

Tak jak w innych modelach Qashqai, także tutaj mamy możliwość wyboru trybu jazdy. W zależności od tego, czy mamy tryb ECO, Standard, czy Sport, samochód inaczej reaguje na naciśnięcie na pedał przyspieszenia. Oczywiście zużycie paliwa też jest wówczas różne.

Nissan Qashqai EPower 2023 27

A ile wynosi zużycie paliwa w modelu Qashqai e-Power?

Pierwsza część testu przebiegała na trasie Warszawa-Kraków. Ponieważ jechałem dość szybko, średnie zużycie wyniosło 6,9 l/100 km. Z jednej strony nie jest to duża wartość, jak na tej wielkości auto, ale liczyłem na niższe spalanie. Okazało się, że miałem rację. Podczas testu w terenach podmiejskich i w mieście model zużywał od 4,7 l/100 km do 5,1 l/100 km. Gdy sprawdzałem w danych katalogowych, okazało się, że Nissan e-Power zużywa od 4,4 l/100 km do 6,5 l/100 km, więc moje spostrzeżenia były jak najbardziej prawidłowe. Zresztą wracając z Krakowa do Warszawy i jadąc bez gwałtownego naciskania na pedał przyspieszenia, zużycie wyniosło 5,0 l/100 km.

Te różnice w spalaniu wynikają z faktu, że w przypadku znacznego przyspieszenia lub wysokiej prędkości jednostka sterująca zasilaniem układu e-POWER przekazuje moc wytwarzaną przez silnik spalinowy bezpośrednio przez falownik do silnika elektrycznego.

Podczas zwalniania i hamowania energia kinetyczna jest zaś odzyskiwania i wykorzystywana do ładowania akumulatora, aby zwiększyć wydajność układu.

Nissan Qashqai EPower 2023 23

Dla kogo jest Nissan Qashqai e-Power?

Przeprowadzone przez Nissana badania wykazały, że kierowcy europejskich crossoverów często czują się zobligowani do rezygnacji z przyjemności z jazdy na rzecz wyboru pojazdu przyjaznego dla środowiska.

Układ napędowy e-POWER jest odpowiedzią na ten trend i zapewnia optymalną wydajność zużycia paliwa bez konieczności akceptowania kompromisów pod względem przyjemności z jazdy. Zatem e-POWER to idealna technologia dla kierowców codziennie pokonujących trasy miejskie lub podmiejskie, którzy chcieliby w przyszłości przejść na w 100% elektryczny napęd, ale nie mają możliwości ładowania akumulatora lub nie są jeszcze gotowi na zmianę samochodu na elektryczny.

Cena modelu zaczyna się od 176 200 zł. Wersja 1,3 140 KM jest wyceniona od 136 500 zł, a model 1,3 158 KM od 140 800 zł.

Tekst / zdjęcia: Bogusław Korzeniowski