MotoNews.pl

Peugeot 207 SW vs Skoda Fabia Combi

02 kwietnia 2012

Kategoria | Testy samochodów
Peugeot-207-SW

„Są dwa światy i nas jest dwoje” – właśnie ten fragment piosenki Maryli Rodowicz idealnie pasuje do dzisiejszego porównania. Choć oba auta reprezentują tę samą klasę, ich charakter oraz przeznaczenie odwraca je do siebie klapami bagażnika. Jak w starym, dobrym małżeństwie. Oprócz tego, iż są to miejskie kombi, łączy je coś jeszcze – silnik. Skoda Fabia, jak i Peugeot 207 to weterani rynku. Czy wciąż mogą zagrażać konkurencji? Zapraszamy na czesko-francuski test, w którym wzięły udział praktyczne odmiany bestsellerów polskiego rynku wyposażone w jednostki wysokoprężne.

Optycznie
Zacznijmy od designu. Nie da się ukryć, że obie konstrukcje nie mają ze sobą wiele wspólnego. Na początek weźmy pod lupę Fabię Combi. Jakim słowem można określić jej urodę? Chyba „konserwatywna” pasuje tu najlepiej. Karoseria czeskiego przeboju została skrojona tak, by uzyskać jak najwięcej przestrzeni w kabinie. Ma być książkowa i nie rzucać się w oczy – taki cel najwyraźniej przyświecał projektantom przy tworzeniu Czeszki. I udało im się trafić w gusta Polaków, bowiem to najpopularniejszy samochód w naszym kraju.

Peugeot 207 SW wygląda nietuzinkowo. Testowany egzemplarz to wersja Outdoor, która jeszcze skuteczniej wyróżnia się na tle miejskiej dżungli. W porównaniu z bazowym wariantem nadwozie zostało podniesione o 20 milimetrów i wyposażone w kilka dodatkowych, czarnych nakładek – w ten sposób francuska marka próbuje odebrać kilku klientów miejskim crossoverom. Przednia część nadwozia została zdominowana przez typowe dla Peugeota lampy i „uśmiech” od lusterka do lusterka. Takie połączenie wciąż jest na czasie, gdyż ten model to dalej jeden z dziesięciu najchętniej kupowanych aut w Europie. Tył charakteryzują łezkowate lampy głęboko zachodzące na boki samochodu.

Wnętrze

Z zewnątrz oba samochody różniły się znacznie. A wewnątrz? Jeszcze bardziej. Skoda kontynuuje politykę: „nie rzucać się w oczy”. Ciemny kokpit został wykonany z dobrej jakości materiałów, a ich spasowanie należy do najlepszych w klasie. Brakuje tu nieco finezji, aczkolwiek ma to swoje plusy – żaden konkurent nie oferuje bardziej ergonomicznego wnętrza. Testowana wersja została wyposażona w wiele udogodnień poprawiających komfort. Zacznijmy od wielofunkcyjnej, 4-ramiennej skórzanej kierownicy – dobrze leży w dłoniach i pozwala na obsługę urządzeń pokładowych bez odrywania wzroku od drogi. Kolejnym elementem dodatkowym jest nawigacja satelitarna. Według mnie powinna zostać umieszczona nieco wyżej. Do jej pracy nie mam jednak żadnych zastrzeżeń. Oczywiście takie elementy, jak klimatyzacja i pełna elektryka także znajdują się na pokładzie Fabii. Opcją, która przydaje się w zimne dni jest system podgrzewania foteli. Na przednich siedziskach podróżuje się wygodnie, choć mają one zbyt słabe podparcie boczne. Tylna kanapa oferuje najwięcej przestrzeni w klasie, lecz ze względu na niewielką szerokość auta najwygodniej będzie tam dwójce pasażerów. Jak to w czeskich samochodach bywa, kluczową kwestią jest praktyczność. Oprócz wielu schowków mamy do dyspozycji siatkę bagażową i uchwyt mocujący na dwa rowery w bagażniku. Jeśli już o przestrzeni załadunkowej mowa, należy wyróżnić litraż bagażnika – 505 litrów pojemności to imponujący wynik.

Peugeot 207 SW Outdoor jest stylowy także wewnątrz. Materiały oraz ich spasowanie zasługują na czwórkę z plusem. Mimo wielu lat na karku, projekt kokpitu może podobać się do dziś. Srebrne wstawki na konsoli centralnej, skórzana, świetnie leżąca w dłoniach kierownica, chromowane obwódki zegarów i sportowe nakładki na pedały – dzięki kilku zabiegom stylistycznym, wnętrze zostało skutecznie ożywione. Ergonomia również jest bardzo dobra. Każde urządzenie obsługuje się intuicyjnie, a większość przycisków i pokręteł jest odpowiedniej wielkości. Podobnie jak w przypadku Skody, mamy do czynienia z bardzo bogatym wyposażeniem. Oprócz kompletu poduszek, pełnej elektryki i komputera pokładowego, testowany model otrzymał automatyczną, dwustrefową klimatyzację i częściowo obszyte skórą, podgrzewane fotele. Przednie siedziska są dobrze wyprofilowane i mają duży zakres regulacji, dzięki czemu łatwo dobrać odpowiednią pozycję za kierownicą. Na tylnej kanapie jest nieco mniej miejsca na nogi niż u konkurenta, aczkolwiek we dwójkę będzie również komfortowo. Jeśli chodzi o bagażnik, Peugeot oddaje pole Skodzie – niecałe 340 litrów to znacznie mniej niż u konkurenta. Jednak mimo niewielkiej przestrzeni, jej wykorzystanie jest banalnie proste ze względu na regularne kształty. Dużym plusem jest także niski próg załadunkowy.

Prowadzenie
Skoda Fabia Combi prowadzi się całkiem nieźle. Jej precyzyjny układ kierowniczy pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów. Dość twardo zestrojone zawieszenie niweluje przechylanie się nadwozia, lecz ma to wpływ na zmniejszenie komfortu podróżowania. Peugeot 207 SW Outdoor jest nieco wyższy niż normalna wersja, przez co karoseria „buja się” trochę bardziej. Układ kierowniczy pracuje bardzo miękko i zachęca do spokojnej jazdy. W porównaniu do czeskiego samochodu, Francuz znacznie subtelniej pokonuje nierówności, zachowując przy tym ciszę we wnętrzu. Praktyczność w mieście jest podobna w obu przypadkach. Dobra widoczność wokół kabiny oraz niewielka szerokość tych miejskich samochodów pozwalają na wygodne manewrowanie. W trasie obaj przedstawiciele segmentu B zachowują się dobrze. Wyciszenie wnętrza jest minimalnie lepsze w Peugeocie, jednakże Skoda nadrabia mniejszą wrażliwością na podmuchy wiatru.

Zaglądając pod maskę
Oba auta zostały wyposażone w silniki diesla o pojemności 1,6 litra. Nie są to jednak te same jednostki, aczkolwiek mają podobny charakter. 1,6 TDI pracujący w Skodzie znany jest z niewielkiego apetytu na paliwo. W naszym teście Fabia Kombi spaliła 5,2 litra w cyklu mieszanym. Tyle, że większość kilometrów nabiła w mieście. To pokazuje, jak wiele można zaoszczędzić w porównaniu do „benzyniaka”. 1,6 HDI ma zbliżoną moc i niewiele większe spalanie w identycznych warunkach – 5,4 litra to oczywiście wciąż świetny wynik. Choć silniki mają podobną specyfikację, skrzynie manualne różnią się dość wyraźnie. Ta w Skodzie działa dość twardo i precyzyjnie, lecz jest 5-biegowa. W Peugeocie skrzynia pracuje lżej, jednak przydałaby się większa precyzja. 207 SW ma za to jeden bieg więcej. Dzięki szóstemu przełożeniu, przy wyższych prędkościach utrzymamy niższe obroty. Osiągi obu samochodów plasują się na zbliżonym poziomie. Skoda rozpędza się do pierwszej setki w 12,6 sekundy, a Peugeot o ponad sekundę krócej. Te rezultaty można uznać za przyzwoite, biorąc pod uwagę przeznaczenie i średnie spalanie prezentowanych jednostek.

Podsumowanie
Porównywane dziś auta segmentu B mają zupełnie inny charakter. Nie ma to jednak znaczenia w kwestii ceny – na każde z nich trzeba wydać ponad 80 tysięcy złotych. Oczywiście ma na to wpływ bardzo bogate wyposażenie i silniki Diesla pod maską. W przypadku Peugeota można powalczyć o spore rabaty, gdyż wkrótce wjedzie do salonów jego następca. Mimo sporej kwoty, jaką trzeba wydać na te miejskie kombi, warto rozważyć ich zakup, choć dużo korzystniej będzie zrezygnować z kilku opcji. Kto ostatecznie wygrał porównanie? To zależy od punktu widzenia. Jeśli chcemy mieć „lajfstajlowe” kombi, które świetnie wygląda z zewnątrz jak i wewnątrz, wybierzmy 207 SW Outdoor. Jego styl pozwoli nam na wyróżnianie się z tłumu, a jednocześnie będziemy mogli przewieźć w nim dużego czworonoga. Natomiast, jeśli poszukujemy niewielkiego, wyjątkowo praktycznego kombi z ogromnym bagażnikiem, zdecydujmy się na Fabię Kombi. Bez względu na to, jaki samochód uważamy za lepszy w naszej sytuacji, najlepiej będzie, jeśli pod maską pozostanie silnik Diesla – w obu przypadkach to dobry kompromis między ekonomią a dynamiką.

Dane techniczne Peugeot 207 SW 1.6 HDi Outdoor
– Silnik: turbodiesel, R4, 16 zaw.
– Typ zasilania paliwem: wtrysk bezpośredni Common Rail
– Pojemność: 1560 cm³
– Moc maksymalna: 112 KM, 3600 obr/min
– Maks. moment obrotowy: 270 Nm, 1750 obr/min
– Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
– Zbiornik paliwa: 50 l
– Napęd: przedni
– Wymiary (dł./szer./wys.): 4164 x 1720 x 1547 mm
– Masa własna/ładowność: 1204/503 kg
– Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń: 337/1258 l
– Spalanie: miasto/trasa/średnie: 5,8/4,1/4,7  l (średnie z testu: 5,4 l)
– Emisja CO2: 124 g/km
– Prędkość maksymalna: 188 km/h
– Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,4 s
– Cena wersji podstawowe:j 78 000 zł (1.6 HDi Outdoor)
– Cena wersji testowej: 81 600 zł (1.6 Hdi Outdoor)
– Cena modelu testowego: 81 600 zł

Dane techniczne Skoda Fabia Combi 1.6 TDI Ambition
– Silnik: turbodiesel, R4, 16 zaw.
– Typ zasilania paliwem: wtrysk bezpośredni Common Rail
– Pojemność: 1598 cm³
– Moc maksymalna: 66 kW (90 KM), 4200 obr/min
– Maks. moment obrotowy: 230 Nm, 1500 – 2500 obr/min
– Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
– Zbiornik paliwa: 45 l
– Napęd: przedni
– Wymiary (dł./szer./wys.): 4247 x 1642 x 1498 mm
– Masa własna/ładowność: 1129/530 kg
– Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń: 505/1485 l
– Spalanie: miasto/trasa/średnie: 5,1/3,6/4,2  l(średnie z testu: 5,2 l)
– Emisja CO2: 109 g/km
– Prędkość maksymalna: 176 km/h
– Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12,6 s
– Cena wersji podstawowej: 41 050 zł (1.2 Active)
– Cena wersji testowej: 56 600 zł (1.6 TDI Ambition)
– Cena modelu testowego: 81 240 zł

tekst: Wojciech Krzemiński, zdjęcia: Michał Łęgowski - źródło: auto-strefa.pl