MotoNews.pl

Suzuki Splash 1.0 Club

13 czerwca 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Splash zadebiutował w 2007 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie i wiosną 2008 pojawił się w ofercie Suzuki. Pojazd stworzony na bazie konceptu „Projekt Splash” jest następcą mikrovana Wagon R+. W ubiegłym roku poddany został face liftingowi, który objął design zewnętrzny oraz nieliczne elementy wnętrza. Mikrovan pozycjonowany pomiędzy Alto i Swiftem rywalizuje na rynku z takimi konkurentami jak Chevrolet Spark lub Fiat Panda i dotychczas znalazł w Polsce ponad 3000 nabywców.

Wygląd zewnętrzny
Zmiany stylistyczne niewielkiego vana są raczej ewolucyjne niż rewolucyjne. W zwartej, wysokiej bryle nadwozia zmodernizowano zderzak przedni i tylny, pokrywę silnika, kształt reflektorów przednich i świateł przeciwmgielnych oraz osłonę chłodnicy. Modyfikacje te wpłynęły na zwiększenie długości Splasha pozostawiając pozostałe wymiary niezmienione – długość (większa o 6 cm) wynosi obecnie 3775 mm, szerokość 1680 mm, a wysokość 1590 mm. Duże reflektory przednie komponują się z masywną, schodzącą nisko osłoną chłodnicy oraz wyraźnymi przetłoczeniami na masce, nadając niewielkiemu pojazdowi sympatyczny wygląd. W profilu mikrovana uwagę zwraca krótka komora silnika, wysokie drzwi, krótkie zwisy nadwozia oraz pionowa szyba tylna. Z tyłu dominują charakterystyczne pionowe światła w kształcie bumerangu. Całość sprawia wrażenie lekkiego i zwinnego miejskiego pojazdu.

Szeroka gama akcesoriów firmowanych przez japońskiego producenta pozwala na dodatkową personalizację wyglądu Splasha. Do wyboru są spoilery, końcówki układu wydechowego, naklejki, sportowe osłony chłodnicy, nakładki na lusterka, ramki tylnych lamp, listwy progowe lub aluminiowe tarcze kół. Będą one doskonałym uzupełnieniem jednego z 10 atrakcyjnych kolorów lakierów dostępnych w tym modelu.

Wnętrze pojazdu
Podwyższone nadwozie oraz kształt i rozmiar drzwi ułatwiają bezproblemowe zajmowanie miejsc w kabinie Suzuki pomimo niewielkiego (2360 mm) rozstawu osi. We wnętrzu w porównaniu do Swifta od razu daje się odczuć znacznie większą ilość miejsca nad głową. Pasażerowie pierwszego rzędu mogą cieszyć się dodatkowymi 24, tylnego zaś dodatkowymi 31 milimetrami wysokości. Ilość miejsca w środku zaskakuje pozytywnie i cztery osoby bez problemu zajmą komfortowe pozycje. Nieznacznie mniejsza (niż w Swifcie) szerokość kabiny pozwala w praktyce na przewiezienie z tyłu tylko dwóch osób. Konfiguracja: kierowca plus czworo pasażerów jak w większości tego typu pojazdów sprawdzi się wyłącznie w przypadku dzieci lub na bardzo krótkich dystansach.

Przy komplecie pasażerów pojawia się również problem niewielkiej przestrzeni bagażowej. Zaledwie 142 litry pojemności bagażnika to kubatura satysfakcjonująca dla samochodu sportowego lub modelu dla singla, niewystarczająca jednak jeżeli Splash ma być wykorzystywany jako pojazd rodzinny. Niewielkim pocieszeniem jest dodatkowy schowek pod podłogą bagażnika o pojemności 36 litrów lub możliwość złożenia oparcia tylnej kanapy (otrzymamy wtedy płaską podłogę) i przewiezienia bagaży o łącznej pojemności 1050 litrów. Atutem niewielkiego kufra jest niski próg załadunku oraz wysoko otwierana pokrywa bagażnika, wadą natomiast jest brak linek podnoszących półkę przestrzeni ładunkowej.

Walory estetyczne kabiny Splasha przypadną do gustu miłośnikom japońskich konstrukcji. Wnętrze w kompletacji Club wita nas wszystkimi odcieniami szarości. Elementami, które urozmaicają przestrzeń pasażerską są nieliczne detale w kolorze srebrnym czy fortepianowej czerni, odmienna faktura niektórych płaszczyzn oraz białe tarcze prędkościomierza i obrotomierza. Kontrastujące tło tych dwóch zegarów jest pierwszym detalem zwracającym uwagę w kabinie mikrovana. Kombinacja rozwiązań znanych choćby z Mini (duży prędkościomierz) i np. z Toyoty Aygo (odrębny obrotomierz) wygląda nietypowo, ale okazuje się przyjazna dla kierowcy. Na dole dużego wskaźnika prędkości umieszczono prosty wyświetlacz komputera pokładowego, który informuje nas m.in. o średnim zużyciu paliwa, zasięgu lub temperaturze zewnętrznej. Mankamentem tego rozwiązania jest umieszczenie przycisku sterowania funkcjami komputera bezpośrednio na prędkościomierzu. Skutkuje to koniecznością włożenia dłoni w wieniec kierownicy w celu zmiany prezentowanych przez komputer informacji. Podczas jazdy taka operacja jest trudna i bardzo niebezpieczna, co w codziennej eksploatacji oznacza możliwość sterowania komputerem pokładowym wyłącznie podczas postoju.

Przed niekonwencjonalnymi zegarami znalazła się trójramienna, regulowana w pionie kierownica. Pod lewym kciukiem na jej wieńcu umieszczono przyciski sterowania systemem audio. Czterogłośnikowy zestaw odtwarzający m.in. pliki mp3, może być kontrolowany również za pomocą przycisków na konsoli centralnej. Nad panelem radioodtwarzacza znajduję się niewielki wyświetlacz prezentujący podstawowe informacje o źródle dźwięku. Na szczycie konsoli centralnej umieszczono praktyczny zamykany schowek, a na jej dole pokrętła sterowania manualną klimatyzacją i funkcjonalną wnękę np. na telefon.

Analogicznie jak w przypadku nadwozia, Suzuki oferuje możliwość indywidualizacji wnętrza Splasha. Poprzez zastosowanie oklein wykańczających deskę rozdzielczą i dźwignię zmiany biegów, montaż przedniego podłokietnika lub osłon przeciwsłonecznych na szyby tylne boczne możemy dostosować wygląd kabiny do swoich preferencji.

Mikrovan Suzuki oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia: Club oraz Comfort. Kompletacja podstawowa zawiera m.in.: wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie, zdalnie sterowany zamek centralny, radioodtwarzacz CD/MP3, fotele przednie z regulacją wysokości, dzielone asymetrycznie oparcie tylnej kanapy, klimatyzację manualną, cztery poduszki powietrzne system ABS z rozdziałem siły hamowania oraz systemem hamowania awaryjnego. Bogatsza odmiana Comfort posiada dodatkowo elektrycznie podgrzewane i regulowane lusterka zewnętrzne, srebrne elementy wykończenia wnętrza oraz kurtyny powietrzne.

Silnik i właściwości jezdne

Wybór wersji wyposażenia determinuje również dobór jednostki napędowej. Ponieważ wariant Club występuje tylko w połączeniu z trzycylindrową, jednostką o pojemności jednego litra, natomiast wersja Comfort dostępna jest wyłącznie z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1242 cm3. Testowany egzemplarz wyposażony był mniejszy, 68-konny silnik o nieparzystej liczbie cylindrów. Mankamentem takiej konstrukcji jest mniejsza kultura pracy (w porównaniu do jednostek 4-cylindrowych), odczuwalna przede wszystkim poprzez nieprzyjemne wibracje na biegu jałowym. Silnik z układem zmiennych faz rozrządu, generujący 90 Nm momentu obrotowego pozwala na osiągniecie 100 km/h po 14.7 sekundy i rozpędzenie się do maksymalnej prędkości 160 km/h. W codziennej eksploatacji dynamiczna jazda wymaga utrzymywania jednostki w zakresie przekraczającym 3,5-4 tys. obrotów. Zaletą mniejszego silnika jest niższa (o 3000 zł) cena zakupu i nieznacznie niższe spalanie – w cyklu mieszanym wynoszące ok 6.5 l/100 km. Niewielki silnik sprawdza się jako napęd ważącego niepełna tonę (975 kg) pojazdu w mieście, jednak na trasach szybkiego ruchu odczuwalny jest brak mocy. Dlatego dla osób osiągających duże przebiegi roczne poza miastami, optymalnym i bezpieczniejszym (szczególnie podczas manewrów wyprzedzania) wyborem będzie jednostka o pojemności 1.2 litra.

Model zbudowany na płycie podłogowej Swifta odziedziczył po nim również zawieszenie. Oparte na kolumnach McPhersona z przodu i popularnej w konstrukcjach budżetowych belce skrętnej z tyłu sprawdza się doskonale w tym niewielkim pojeździe. Dość twardo zestrojone bez problemu radzi sobie z niedoskonałościami nawierzchni oraz zapewnia pewne i stabilne prowadzenie.

Z niewielką jednostką benzynową współpracuje pięciostopniowa skrzynia biegów. Precyzja jej działania nie budzi zastrzeżeń, jednak gumowy mieszek ją okalający jest przesadną oszczędnością. Zaletą Splasha jest jego zwrotność i dobra widoczność z miejsca kierowcy. Średnica zawracania wynosząca zaledwie 9,4 metra sprawia, że jego żywiołem są zatłoczone miejskie uliczki oraz ciasne sklepowe parkingi.

Podsumowanie

Zmodernizowany japoński mikrovan uatrakcyjnił ofertę Suzuki w segmencie aut miejskich. Nieszablonowe nadwozie, atrakcyjne wyposażenie standardowe i przestronna kabina powinny zrekompensować wyższą cenę zakupu na tle europejskich konkurentów i pozwolić mu utrzymać pozycję na rynku. Japończyk w podstawowej wersji silnikowej i wyposażeniowej to wydatek rzędu 42 900 zł. Jest więc o 6000 zł droższy od najmniejszego w ofercie Alto i 4000 zł tańszy od najuboższej, pięciodrzwiowej odmiany Swifta.

Dane techniczne

Silnik– benzynowy
– Pojemność skokowa – 996 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 50(68) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) –90 przy 4800

Pojemność zbiornika paliwa: 45l

Wymiary
– Długość (mm) – 3775
– Wysokość (mm) – 1590
– Szerokość (mm) –1680
– Rozstaw osi (mm) – 2360

Napęd
– przód

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 185/60 R15
– Standardowe obręcze kół – 15” (stalowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 975
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1485

Pojemność bagażnika:
175 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Club. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Alarm otwartych drzwi
  • Alarm włączonych świateł i pozostawionego kluczyka
  • Alarm niezapięcia pasa bezpieczeństwa kierowcy
  • Antena dachowa
  • Boczne poduszki powietrzne SRS Dla kierowcy i pasażera z przodu
  • Czołowe poduszki powietrzne
  • Elektrycznie regulowane szyby przednie
  • Filtr przeciwpyłkowy
  • Głośniki szerokopasmowe x 4 (w drzwiach przednich / tylnych)
  • Immobiliser
  • Kierownica trójramienna, wykończona skórą, z przyciskami sterowania systemu audio
  • Kieszeń w oparciu fotela pasażera
  • Klimatyzacja manualna
  • Ogrzewanie tylnej szyby
  • Półka bagażnika
  • Radioodtwarzacz CD/MP3
  • Regulacja kolumny kierownicy – pionowa
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy
  • Regulacja wysokości fotela pasażera
  • System ABS z EBD
  • System Brake Assist (BAS)
  • System dezaktywacji czołowej poduszki powietrznej pasażera
  • Szyby atermiczne
  • Tylna kanapa dzielona i składana asymetrycznie 60:40
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny
  • Zdalne sterowanie zamkiem centralnym

Wyposażenie dodatkowe:

  • Obrotomierz
  • Schowek pod podłogą bagażnika ( 36l)

Test przeprowadzony w dniach 26.04–30.04.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert