MotoNews.pl

Hyundai i30 1.6 GDI Premium

13 maja 2014

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Ofensywa rynkowa Hyundaia trwa w najlepsze. Południowokoreański producent co kilka miesięcy ogłasza facelifting lub debiut kolejnego modelu. W szerokiej gamie pojazdów miłośnicy marki znajdą czternaście modeli, od najmniejszego przedstawiciela segmentu A – i10, poprzez limuzynę – i40, aż po dużego SUV’a – Santa Fe. Najpopularniejszym produktem marki z Seulu jest jednak kompaktowy i30. Sukces rynkowy modelu, który od 2007 roku na całym świecie znalazł ponad milion nabywców, skłonił producenta do rozszerzenia oferty nadwoziowej kompaktowego koreańczyka. W ubiegłym roku do pięciodrzwiowego hatchbacka i praktycznego kombi dołączyło trzydrzwiowe coupe. Sportowa stylistyka i niższa cena mogą zainteresować tych entuzjastów marki dla których Veloster jest zbyt awangardowy, a trzydrzwiowy i20 za mały i zbyt szablonowy.

Wygląd zewnętrzny
Pomimo tylko jednej pary drzwi, znacznie bardziej dynamicznej i atrakcyjnej bryły nadwozia trzydrzwiowy model charakteryzuje się dokładnie takimi samymi wymiarami zewnętrznymi jak jego pięciodrzwiowy protoplasta. Karoseria o długości 4300 mm, wysokości 1780 mm i szerokości 1470 mm jest mniejsza od konkurencyjnej Astry GTC, ale przewyższa wymiarami np. trzydrzwiowego Seata Leona. Jednym z kluczy do sukcesu nowych modeli Hyundaia jest ich stylistyka zewnętrzna – Fluidic Sculpture. Koreańczycy zaprojektowali i30 w Europie (w Niemczech), produkują go na Starym Kontynencie (w Czechach) i być może dlatego spełnia on oczekiwania stylistyczne Europejczyków. Front kompaktowego hatchbacka zdobi charakterystyczny sześciokątny wlot powietrza, podłużne reflektory przednie z charakterystyczną listwą rozdzielającą światła mijania, drogowe i kierunkowskazy oraz LED-owe świata dzienne efektownie połączone z kloszem świateł przeciwmgielnych. Przetłoczenia na skraju pokrywy silnika płynnie przechodzą w słupki A okalające mocno pochyloną szybę przednią. Opadająca linia dachu w połączeniu ze smukłą linią okien i wyraźnie zaznaczone nadkola tworzą dynamiczny profil i30. Zwieńczeniem sylwetki jest niewielki spoiler dachowy oraz LED-owe światła tylne.

Wnętrze pojazdu
Niewielkie trójkątne szybki tylne mogą sugerować, że kabina Hyundaia pomieści co najwyżej dwie osoby i ich podręczny bagaż. Miłym zaskoczeniem jest więc fakt, że w trzydrzwiowym hatchabaku wygodnie mogą podróżować cztery osoby o wzroście nawet 180 cm. Wrażenie przestronności potęguje wymagający dopłaty 4500 zł elektrycznie otwierany szklany dach. Po zajęciu miejsc na tylnej kanapie okazuje się, że jest tam wygodnie i komfortowo, brakuje jedynie podłokietnika. Z przodu jest jeszcze lepiej i niezależnie od postury każdy zajmie optymalną pozycję. Fotele są miękkie i wygodne, ale w modelu aspirującym do miana coupe przydałoby się lepsze podparcie boczne. Brązowa skórzano-materiałowa tapicerka siedzisk idealnie kontrastuje z czarnym wykończeniem wnętrza.

Deska rozdzielcza zaprojektowana została nowocześnie i przejrzyście. Przed czteroramienną multifunkcyjną kierownicą znalazły się osadzone w głębokich tubach analogowe zegary, pomiędzy którymi umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego. Na szczycie konsoli centralnej znajduje się siedmiocalowy multimedialny, dotykowy monitor obsługujący system audio, kamerę cofania i nawigację. Nawigacja cechuje się rewelacyjną czytelnością, a kamera w przypadku nadwozia trzydrzwiowego zdecydowanie ułatwia parkowanie, więc obie te opcje warte są wydania dodatkowych 5000 zł. Pod kolorowym wyświetlaczem znalazł się tradycyjny panel dwustrefowej klimatyzacji pod którym umiejscowiono złącza AUX, iPod i USB oraz dwa gniazda 12 V. Wszystkie elementy na desce rozdzielczej znajdują się w zasięgu dłoni kierowcy, a ich obsługa jest prosta i intuicyjna.

Za przestrzenią pasażerską wygospodarowano bagażnik o pojemności identycznej jak w pięciodrzwiowej odmianie modelu – 378 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy powiększymy przestrzeń bagażową do 1316 litów.

Hyundai i30 oferowany jest aż w sześciu wersjach wyposażenia: Base, Classic, Classic +, Comfort, Style oraz Premium. Topowa kompletacja oprócz elementów spodziewanych w tej klasie pojazdu takich jak: klimatyzacja, komputer pokładowy czy elektryczne szyby i lusterka zawiera m.in.: czujnik deszczu, aluminiowe tarcze kół, system Bluetooth, światła do jazdy dziennej LED, reflektory ksenonowe, podgrzewane fotele przednie oraz materiałowo-skórzaną tapicerkę.

Lista dostępnych opcji jest krótka i obejmuje tylko lakier metalik, automatyczną skrzynię biegów, panoramiczny dach, reflektory ksenonowe, tempomat, nawigację oraz pakiet multimedialny.

Silnik i właściwości jezdne
Gama jednostek napędowych kompaktowego Hyundaia składa się z trzech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych o mocach od 90 do 135 KM. Sercem testowego egzemplarza był najmocniejszy silnik zasilany benzyną o pojemności 1591 cm3, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Czterocylindrowa jednostka o mocy 135 KM i momencie 164 Nm w połączeniu z ospale działającą sześciostopniową przekładnią, potrzebuje aż 11 sekund aby rozpędzić ważące 1225 kg auto do 100 km/h. Wykorzystanie pełnych możliwości silnika obarczone jest zużyciem paliwa oscylującym w granicach 10 l/ 100 km, w trasie Hyundai zadowoli się 6-6.5 litrami paliwa na każde pokonane 100 kilometrów. Atutem koreańskiego hatchbacka jest zawieszenie z przodu oparte na kolumnach McPhersona, z tyłu wielowahaczowe. Zestrojone dość komfortowo dobrze radzi sobie z niedoskonałościami nawierzchni, zapewniając jednocześnie przewidywalne i precyzyjne prowadzenie. Przy prędkościach autostradowych i30 jest stabilny, a w mieście zwrotny i wystarczająco dynamiczny. Codzienną eksploatację ułatwia elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Flex Ster posiadający trzy tryby pracy: Normal, Comfort i Sport zmieniające siłę wspomagania kierownicy.

O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dba siedem poduszek powietrznych oraz zestaw systemów kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu.

Podsumowanie
Trzydrzwiowy Hyundai i30 jest o 2 000 zł tańszy od pięciodrzwiowego hatchbacka i o 5 500 zł tańszy od kombi. Jest atrakcyjnym uzupełnieniem oferty koreańskiego producenta w segmencie C, interesującą propozycją na tle konkurencji i kolejnym trafnym krokiem Hyundaia w sukcesywnym zdobywaniu europejskiego rynku. Europejska jakość wykończenia, pięcioletnia gwarancja i ceny zaczynające się już od 46 300 zł mogą zachęcić część klientów do zastanowienia się czy warto wydawać 54 800 zł na trzydrzwiowego Seata Leona, 55 900 zł na Opla Astrę GTC, bądź 67 850 zł na Renault Coupe.

Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1591 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 100 (135) przy 6300
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 164 przy 4850

Pojemność zbiornika paliwa: 53l

Wymiary
– Długość (mm) – 4300
– Wysokość (mm) – 1470
– Szerokość bez lusterek (mm) – 1780

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy

– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)

Masa(kg)

– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1225
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1850

Pojemność bagażnika: 378 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  •  ABS/ESC/VSM – systemy kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu
  • Aluminiowe obręcze kół 16″
  • Audio RDS/CD/MP3
  • Centralny schowek na okulary nad głową
  • Chłodzony schowek po stronie pasażera
  • Czujnik ciśnienia w oponach
  • Czujnik deszczu i częściowo ogrzewana szyba przednia
  • Dwustrefowa klimatyzacja elektroniczna
  • Dzielone oparcie tylnego siedzenia 60:40
  • Elektryczne wspomaganie kierownicy
  • Elektrycznie składane lusterka
  • Elektrycznie sterowane lusterka boczne
  • Flex Steer
  • Głośniki 4 szt. + tweetery
  • Gniazdko 12V w bagażniku
  • HAC – system kontroli podjazdu
  • Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Komputer pokładowy
  • Lampki do czytania z przodu
  • Lusterko wsteczne fotochromatyczne
  • Materiałowe wykończenie drzwi
  • Pełnowymiarowe aluminiowe koło zapasowe
  • Pilot centralnego zamka, składany kluczyk; alarm
  • Podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia ze zintegrowanymi kierunkowskazami
  • Podgrzewane siedzenia przednie
  • Podłączenie AUX, USB
  • Podłokietnik przedni ze schowkiem
  • Podświetlana stacyjka
  • Podświetlone lusterko do makijażu
  • Poduszka kolanowa kierowcy
  • Poduszki bezpieczeństwa przednie, boczne (przód) i kurtynowe (przód i tył)
  • Połączenie bezprzewodowe Bluetooth
  • Przednie ksenonowe światła adaptacyjne
  • Przednie szyby elektryczne
  • Przednie światła przeciwmgielne
  • Przyciemniane szyby
  • Regulacja wysokości siedzenia kierowcy
  • Schowek pod podłogą bagażnika
  • Siatka zabezpieczająca bagaż
  • Skórzana kierownica i gałka zmiany biegów
  • Skórzano-materiałowa tapicerka siedzeń
  • Sygnalizator niezapiętych pasów
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Tubowa obudowa zegarów (Supervision)
  • Tylne światła LED
  • Uchwyt na kubek
  • Wszystkie szyby z funkcją bezpieczeństwa
  • Wycieraczki z płaskim piórem
  • Wyciszenie pod maską dla silników Diesla
  • Wyłącznik poduszki bezpieczeństwa pasażera
  • Zdalne sterowanie audio na kierownicy

Wyposażenie dodatkowe:

  • Lakier metalik
  • Automatyczna skrzynia biegów
  • Dach panoramiczny
  • Ksenonowe światła adaptacyjne
  • Tempomat
  • Nawigacja fabryczna z kamerą cofania

Test przeprowadzony w dniach 31.03–07.04.2014 r. Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert