MotoNews.pl

Renault Frendzy – do pracy i na rodzinne wyjazdy

13 września 2011

Renault Frendzy 4

Wraz z Frendzy Renault przedstawia czwarty z kolei rozdział nowej strategii designu, którą zapoczątkowało Renault DeZir. Frendzy stanowi oryginalną i innowacyjną propozycję w niezwykle istotnym w działalności Renault segmencie pojazdów dostawczych.

Po symbolizującym zakochanie DeZir, odkrywaniu świata dzięki Captur, zakładaniu rodziny z R-Space, wraz z Frendzy przyszedł czas na wkroczenie w świat pracy. Nowy samochód koncepcyjny Frendzy, tworzony pod okiem Laurensa van den Ackera, jest w założeniu dwufunkcyjny: jako pojazd dostawczy i osobowy spełnia oczekiwania zarówno użytkowników prowadzących działalność gospodarczą jak i rodzin. Frendzy jest wspaniałym narzędziem, odzwierciedlającym silne dążenie czy wręcz wymóg bycia elastycznym i wszechstronnym. Jest skuteczny i nowoczesny w pracy, sportowy i przyjazny dla rodziny – Axel Breun, Dyrektor ds. Designu Samochodów Koncepcyjnych i Show Carów.

Od zewnątrz …

Po stronie pasażera brak środkowego słupka, oprócz tego możemy zobaczyć klasyczne drzwi boczne oraz boczne drzwi przesuwne z wbudowanym 37-calowym ekranem: to świat pracy. Po stronie kierowcy również brak środkowego słupka, jest natomiast dwoje przeszklonych, symetrycznie otwierających się drzwi: to świat rodziny. W obydwu tych światach Renault gwarantuje łatwość załadunku i dostępu do wnętrza.

Jak mówi Deyan Denkov, projektant bryły pojazdu, stworzenie asymetrycznego nadwozia było najbardziej logicznym sposobem wyrażenia podwójnego przeznaczenia tego auta – Od samego początku dążyłem do uwolnienia się od tradycyjnego sposobu projektowania pojazdów dostawczych i pokazania w ten sposób, że pojazdy te mogą być bardziej emocjonalne, dynamiczne i atrakcyjne. Inspiracje czerpałem z różnych źródeł, na przykład z samolotów o niekonwencjonalnych kształtach, takich jak Airbus Beluga czy Antonov 224.

W ciągu tygodnia Frendzy jest pojazdem przystosowanym do potrzeb działalności zawodowej, z dużym zewnętrznym monitorem umożliwiającym wyświetlanie przydatnych informacji (na przykład: „dostawa towaru, wracam za 5 minut”, tryb ładowania lub poziom naładowania akumulatorów) lub reklamowym, zarówno na postoju jak i podczas jazdy.

Podczas weekendu auto zamienia się w pojazd rodzinny, z wygodnym fotelem pasażera i obszerną kanapą z tyłu. Zależnie od nastroju, dzieci mogą oglądać filmy lub bawić się w różne gry na wysuwanym z oparcia fotela pasażera dotykowym tablecie. Mogą również rysować na wbudowanej w przesuwne drzwi „tablicy”.

Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom kierowca może dostosowywać pojazd do swoich potrzeb:
w trybie „pracy” lusterka wsteczne ustawiają się pionowo, a oświetlenie wnętrza zmienia kolor na zielony; w trybie „rodzinnym” lusterka obracają się do położenia poziomego, a wnętrze wypełnia światło o pomarańczowej barwie. Od zewnątrz, zmieniające barwę według tej samej zasady światła przednie i tylne przypominają o aktualnym trybie użytkowania pojazdu.

We wnętrzu …

Zaprojektowany jako swoisty „warsztat pracy”, futurystyczny kokpit kierowcy lśni powierzchniami w kolorze płynnego metalu. Tę gładką, organiczną strukturę ożywia płynące z deski rozdzielczej zielone światło. Informuje ono o aktualnym użytkowaniu pojazdu w trybie pracy i stanowi nawiązanie do zewnętrznego koloru auta. W trybie rodzinnym atmosfera wnętrza staje się cieplejsza: zielone światła zmieniają kolor na pomarańczowy, co jest swoistym ukłonem w stronę dedykowanego rodzinie, koncepcyjnego modelu R-Space.

Zdaniem Antoine Génin, Dyrektora ds. Designu Wnętrz, Kolorystyki i Materiałów: Poszukiwanie materiałów było ukierunkowane na pogodzenie zawodowego wyglądu „high tech” z ciepłem rodzinnego wnętrza. To nowoczesne połączenie drewna i metalu jest odzwierciedleniem strategii Renault w dziedzinie designu stawiającej na prostotę, zmysłowość i ciepło. Z praktycznego punktu widzenia płócienny dach dopasowuje się do wielkowymiarowych kształtów i przedmiotów, magnesy umożliwiają zamocowanie ładunku na podłodze, a system modułowych schowków ułatwia codzienną działalność zawodową. Tylna jednoczęściowa kanapa jest zintegrowana z podłogą, a fotel pasażera daje się odchylać, zwalniając dodatkową przestrzeń ładunkową.

Według Any Zadnik, projektantki wnętrz: Wnętrze pojazdu jest odzwierciedleniem jego podwójnej tożsamości; z jednej strony obszerna przestrzeń, otwarta i prosta, gotowa do załadunku, z drugiej zaś czteromiejscowe, zabawne i interaktywne wnętrze. Niektóre elementy deski rozdzielczej i płatów tylnych drzwi są wytłaczane i tworzą nakładki, które mogą pełnić rolę schowków na różne akcesoria, ułatwiających codzienne życie użytkownikowi.

Innowacja na usługach mobilnego biura

Ergonomicznie zaprojektowane miejsce kierowcy wyposażone w tablet BlackBerry® PlayBook™ zapewnia Frendzy stałą łączność ze światem. Wprowadzony niedawno na rynek przez firmę Research In Motion (RIM) tablet posiada połączenie z deską rozdzielczą i stanowi ważny element koncepcji biura na kółkach. BlackBerry® PlayBook™ charakteryzuje się niezwykle poręcznym designem (7-calowy dotykowy wyświetlacz, waga 425 g, wymiary 130x194x10 mm) oraz posiada szereg technologicznie zaawansowanych funkcji: niezwykle wydajną przeglądarkę internetową z obsługą Adobe® Flash®, multimedialny interfejs o wysokiej rozdzielczości i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa umożliwiające natychmiastowe uwzględnienie firmowych potrzeb.

BlackBerry® PlayBook™ oferuje użytkownikom możliwość korzystania z funkcjonalnego stanowiska pracy oraz zapewnia 100–procentową mobilność podczas wyjazdów w teren. Jest to szczególnie przydatne w przypadku lokalnych dostawców czy rzemieślników, dla których stanowi on prawdziwe narzędzie pracy, zarówno w kabinie jak i poza autem. Po odłączeniu umożliwia dalszą nieprzerwaną pracę z zachowaniem dostępu do wszystkich funkcji. BlackBerry® PlayBook™ odgrywa również kluczową rolę w personalizacji pojazdu, ponieważ umożliwia kontrolę treści wyświetlanych na ekranie zewnętrznym podczas jazdy i na postoju, tak w zastosowaniach zawodowych jak i osobistych.

Zamontowane w każdym progu drzwi czujniki umożliwiają wykrywanie paczek z chipem RFID (Radio Frequency IDentification) podczas załadunku/rozładunku pojazdu. Chipy te zawierają szereg istotnych informacji, takich jak: adresat przesyłki, jej waga, wymiary itp., dostarczając użytkownikowi informacji w czasie rzeczywistym o faktycznej zawartości pojazdu. Ponadto kierowcy mogą również na podstawie powyższych parametrów automatycznie wytyczać lub zmieniać trasy przejazdu.

Frendzy – elektryczny pojazd dostawczy

Frendzy jest samochodem elektrycznym wyposażonym w zespół napędowy Kangoo Z.E., a gniazdo ładowania akumulatorów, usytuowane pod przednim logo jest identyczne jak w ZOE Preview. {PHOTO_4}Ponieważ pojazdy elektryczne są bezgłośne, firma Renault podjęła szeroko zakrojone badania nad emisją dźwięków, prowadzone wspólnie z Instytutem Badawczo-Koordynacyjnym Akustyki i Muzyki IRCAM w celu zapewnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza przy niskiej prędkości. Dwoista natura Frendzy skłoniła Renault i IRCAM do opracowania dla niego bardzo zróżnicowanego wachlarza dźwięków pozwalającego rozpoznać czy mamy do czynienia z zastosowaniem auta do celów zawodowych czy prywatnych.

Kompozytor Andrea Cera, który pracował z wykorzystaniem oprogramowania Modalys instytutu IRCAM, wyjaśnia: Poszukiwania możliwie jak najbardziej czytelnego dźwięku skłoniły mnie do dokładnego przeanalizowania zmian prędkości, aby móc następnie jasno je wyrazić. Podczas ostrego przyspieszania dźwięk staje się ostrzejszy, bardziej przebojowy i klarowny. Natomiast przy zwalnianiu dodałem składową przypominającą wiatr.

Zdjęcia: Renault