MotoNews.pl

Renault R-Space: dużo miejsca dla każdego

07 marca 2011

Marka, model |
Renault R-Space: dużo miejsca dla każdego

Na Salonie Genewskim 2011 firma Renault prezentuje swój nowy concept-car R-Space. Jest to trzeci concept-car zaprojektowany pod kierownictwem Laurensa van den Ackera. R-Space odzwierciedla etap życia rodzinnego zgodnie ze strategią designu odwołującego się do kolejnych etapów życia człowieka. R-Space, wyróżniający się masywną, sportową sylwetką, udowadnia, że van może być sexy. Innowacyjny design wnętrza uwzględnia potrzeby każdego z użytkowników. R-Space jest wyposażony w 3-cylindrowy silnik benzynowy turbo o pojemności 900 cm³, rozwijający moc 110 KM i współpracujący ze skrzynią EDC z podwójnym sprzęgłem. Jednostka ta stanowi zapowiedź gamy modularnych silników TCe – Energy TCe, która zostanie wprowadzona przez Renault
w przyszłym roku.

Styliści otrzymali zadanie stworzenia prostego i ciepłego samochodu rodzinnego, który prezentowałby nową stylistykę Renault w gamie minivanów. Aby sprostać temu zadaniu, styliści połączyli architekturę minivana ze zmysłowością.

Wynikiem ich prac był kompaktowy minivan o długości 4,25 m i płynnej, solidnej sportowej sylwetce. R-Space połączył w sobie elementy przez długi czas uznawane za przeciwstawne: rodzinny charakter i sportowe zacięcie, funkcjonalność i zmysłowość – tłumaczy Axel Breun, dyrektor ds. samochodów koncepcyjnych i pokazowych. – Odpowiada on oczekiwaniom dużej części współczesnego społeczeństwa.
Smukły kształt szyb podkreśla dynamizm sylwetki, podczas gdy duża przednia szyba i panoramiczny stopniowo przyciemniany dach sprawiają, że kabina staje się cienistym schronieniem.

Przód R-Space jest charakterystyczny dla nowej stylistyki marki – zarysowany wokół powiększonego i pionowo ustawionego logo – z proporcjami dopasowanymi do jednobryłowego nadwozia. Bryła nadwozia jest muskularna i masywna. Dlatego nie linie przyciągają wzrok, ale przede wszystkim gra świateł.
Zewnętrzny styl jest oparty na kształtach, inspirowanych ludzkim ciałem. Przy projektowaniu R-Space inspiracją była dla mnie energia wynikająca z kształtu mięśnia – wyznał Fabrice Pouille, stylista nadwozi. – Chciałem, aby ludzie mieli ochotę pogłaskać karoserię, chciałem zrobić z niej przedmiot pobudzający zmysły, nawet jeśli jest to tylko rodzinny van.

Strategia rozwoju samochodów koncepcyjnych przewiduje również różnorodność kolorystyczną: począwszy od intensywnej czerwieni modelu DeZir, przyszłe samochody koncepcyjne będą podlegać logice koła barw. I tak, po pomarańczowym kolorze modelu Captur, model R-Space sięga po kolor złocistego miodu. Ponieważ motywem przewodnim była rodzina, źródłem inspiracji przy wyborze kolorów i materiałów było niedzielne śniadanie w gronie rodzinnym. Łagodność i ciepło tej dzielonej z najbliższymi chwili wyraża się w ciepłych i ‘słodkich’ tonacjach: białej jak mleko, żółtej jak miód, brązowej jak czekolada – tłumaczy Laurence Widmer, odpowiadająca za kolory i materiały samochodu koncepcyjnego R-SPACE. Ta idea ciepła wyraża się również poprzez użycie tworzyw pobudzających zmysł wzroku i dotyku, jak na przykład zamsz.

Marka Renault, która była pionierem na rynku minivanów, projektując R-Space proponuje zrobić kolejny krok naprzód. W tym celu styliści wykorzystali to, co w przeszłości zapewniło sukces minivanowi: inteligentną koncepcję. Współczesna interpretacja tego pomysłu, jak tłumaczy Alexandre Gommier, stylista, który zaprojektował wnętrze auta, polegała na stworzeniu silnego wizualnego i funkcyjnego kontrastu pomiędzy strefą kierowcy, której koncepcja wyzwala przyjemność kierowania i całkowicie niespotykaną oraz zaskakującą częścią tylną, która przybiera kształt placu zabaw dla dzieci. Wnętrze zaprojektowane na bazie dwuskrzydłowo otwierających się drzwi i z szerokim dostępem bez centralnego słupka ma za zadanie wyzwolić emocje od pierwszego wejrzenia.

W zakresie designu wnętrza, pokrewieństwo z samochodem koncepcyjnym DeZir jest widoczne z przodu – w sposobie wykończenia deski rozdzielczej i foteli. Miejsce kierowcy jest zaprojektowane jak kokpit z zawieszoną w powietrzu deską rozdzielczą, której część jest przeznaczona wyłącznie dla kierowcy. Przestrzeń z tyłu jest przeznaczona dla dzieci: jest to miejsce do zabawy, o zmiennej konfiguracji, stworzonej przez jedną prostą i uniwersalną bryłę: sześcian. 27 silniczków steruje taką samą ilością prostopadłościanów o zmiennych wysokościach, co pozwala na zaprogramowanie 4 konfiguracji: płaskiej strefy, podwyższenia, konsoli i placu zabaw (tylko na postoju).

Sześcian, zazwyczaj używany we wzornictwie meblowym, jest nieoczekiwanym elementem w świecie motoryzacji: jest obecny wszędzie w kabinie, nawet na podłodze i panelach drzwi.

Zaawansowane technologie: ekologiczny samochód rodzinny
R-Space jest wyposażony w silnik Energy TCe Concept. Ta stanowiąca kwintesencję zaawansowanych technologii jednostka benzynowa z wtryskiem bezpośrednim zapowiada gamę modularnych silników TCe, która będzie wprowadzona przez Renault począwszy od roku 2012. Ten 3-cylindrowy silnik koncepcyjny o pojemności 900 cm³ jest produktem Aliansu Renault-Nissan. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów EDC z podwójnym sprzęgłem odznacza się takimi samymi osiągami jak silnik 1.6 litra o mocy 110 km (80 kW) i momencie 160 Nm. Cechuje go obniżona emisja CO2 wynosząca zaledwie 95 g/km, co odpowiada zużyciu paliwa jedynie 3,7 l/100 km.

Energy TCe concept jest owocem strategii downsizingu Renault. Wykorzystano w nim wszystkie innowacyjne technologie, które będą stosowane w silnikach następnej generacji w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Od strony technicznej cechuje go: bezpośredni wtrysk benzyny, świece zapłonowe sterowane falami radiowymi, technologia EGR Boost, system Stop&Start i sterowana pompa oleju o zmiennej pojemności. W połączeniu ze zoptymalizowanym współczynnikiem tarcia elementów silnika, zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 bez obniżenia osiągów. Przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów był również proces spalania – wprowadzono sterowania wałkiem rozrządu i ulepszoną kompaktową turbosprężarkę, co dało doskonały czas reakcji przy przyspieszeniu, w szczególności w niskich zakresach obrotów.

Bezpośredni wtrysk benzyny: wtrysk dokonuje się pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do komory spalania. Połączony z użyciem sterowanych radiowo świec zapłonowych, które zwiększają wielkość iskry (aż do 1000 razy w porównaniu do systemu konwencjonalnego) pozwala na maksymalne zwiększenie sprawności procesu spalania. Ta technologia przerywanego zapłonu jest rozwijana we współpracy z firmą BorgWagner Beru System.

Wzorem rozwiązań stosowanych w niektórych silnikach wysokoprężnych, w silniku Energy dCi 130 technologia EGR Boost polega na odzyskiwaniu spalin po ich przejściu przez turbinę i przez system oczyszczania. Przed ich ponownym przetworzeniem spaliny są schładzane w chłodnicy spalin, mieszane z powietrzem na wejściu do turbosprężarki i następnie wprowadzane poprzez układ chłodzenia powietrza do komory spalania w celu rozrzedzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Technologia ta, zastosowana w silnikach benzynowych, pozwala na obniżenie temperatury spalania, a tym samym na zwiększenie współczynnika sprężania w celu polepszenia spalania i obniżenia emisji CO2.

System start: między innymi dzięki bezpośredniemu wtryskowi technologia ta umożliwia bardzo szybkie zgaszenie/uruchomienie silnika.

Pompa oleju o zmiennej pojemności dopasowuje ilość oleju do rzeczywistych potrzeb silnika, ograniczając w ten sposób zużycie energii. Dużą uwagę poświęcono również optymalizacji procesu tarcia, zwłaszcza w odniesieniu do 12 popychaczy wałka rozrządu, łańcucha rozrządu i płaszczy tłoków.

I wreszcie system termozarządzania umożliwia przyspieszony wzrost temperatury silnika podczas uruchamiania na zimno. Ponieważ olej szybciej osiąga optymalną lepkość, tarcia wewnątrz silnika ulegają zmniejszeniu.

W celu optymalizacji zużycia paliwa i zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, R-Space jest wyposażony w system “DRIVINGECO2”. Po naciśnięciu przycisku “ECO” system dostosowuje automatycznie reakcje silnika w zależności od różnych czynników wpływających na zużycie energii (podjazd, temperatura zewnętrzna, stopień załadowania, włączenie ogrzewania lub klimatyzacji, itp.) Funkcja “DRIVINGECO2 Conseil” ostrzega i informuje kierowcę jak stosować zasady eko-jazdy przy zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa.

R-Space jest wyposażony w Visio System, obejmujący kamerę czołową połączoną ze wspomaganiem prowadzenia. Dzięki temu systemowi “DRIVINGECO2” zbiera informacje o otoczeniu (światła, przejścia dla pieszych, itp.), co pozwala funkcji “DRIVINGECO2 Conseil” zaproponować właściwe zastosowanie stylu eko-jazdy.

Na przykład, kiedy kamera zarejestruje zmianę światła z zielonego na czerwone, “DRIVINGECO2” zaleci kierowcy, aby nie przyspieszał. I odwrotnie, jeśli kamera zarejestruje wolną drogę i jeśli pozwoli na to jej długość, to system doradzi stopniowe osiągnięcie zaplanowanej prędkości przelotowej.

Po zakończeniu jazdy “DRIVINGECO2 Score” wyświetli wynik jazdy ekonomicznej i wyszczególni kierowcy różne elementy składowe, takie jak korzystanie z pedału przyspieszenia lub hamowania silnikiem. Pozwoli to kierowcy na ocenę jego sposobu eko-jazdy wraz z odpowiednimi poradami.

Śledzenie w czasie rzeczywistym razem z innymi pasażerami wyników eko-jazdy może też stać się rozrywką dla pasażerów. I tak dzieci grające w gry video na ekranach wbudowanych w zagłówki mogą otrzymać automatycznie bonusy w grze, kiedy tylko kierowca uzyska dobry eko-wynik na określonym odcinku drogi.

Zdjęcia: Renault