MotoNews.pl

Nowe Audi A3 – Stylowa innowacja

09 marca 2012

Kategoria | Premiery  Targi
Marka, model | ,
Audi A3 18

Nowe A3, mające swoją premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, prezentuje technologiczne kompetencje marki z Ingolstadt w kompaktowym formacie. Z lekką karoserią, innowacyjną architekturą wnętrza i doskonałą ergonomią, ten trzydrzwiowy pojazd po raz kolejny wyznacza standardy w swojej klasie. Silniki przekonują wydajnością oraz mocą. Dostępne systemy wspomagania kierowcy jak i rozwiązania multimedialne są wyjątkowe w segmencie premium samochodów kompaktowych.

Stylistyka zewnętrzna
Sylwetka nowego Audi A3 został nakreślona w zwarty sposób, jego wymiary pozostają kompaktowe. W porównaniu do poprzedniego modelu długość (4237 mm) i wysokość (1421 mm) są takie same. Można jednak dostrzec sportowe proporcje: rozstaw osi zwiększył się o 23 mm do 2601 mm. Odpowiednio krótszy jest teraz przedni zwis. Szerokość zwiększyła się o 12 mm do 1777 milimetrów.

Dynamiczna stylistyka uwidacznia całą pasję, z jaką Audi projektuje i produkuje swoje samochody. Dominującym elementem przodu jest plastycznie ukształtowana osłona chłodnicy „singleframe” z sześcioma narożnikami; maska silnika jest jej przedłużeniem. Duże wloty powietrza z przodu podkreślają moc silnika.

Reflektory są płaskie i mają charakterystyczną falistą krawędź dolną. Na życzenie klienta, Audi oferuje reflektory ksenon plus. Wstęga diodowych świateł do jazdy dziennej powoduje, że Audi A3 nie pozostanie niezauważony, szczególnie nocą.

Ostro poprowadzona z boku pojazdu linia „tornado” dzieli powierzchnię poniżej okien. Jest to kolejny klasyczny element stylistyki Audi. Dynamiczna linia biegnąca nad progami skierowana jest mocno w górę.

Dzięki wypukłym powierzchnią oraz dużym nadkolom nowe A3 wyraża swoją moc. Płaskie, wąskie słupki C oraz dach, który w subtelny sposób przechodzi w spojler nadają pojazdowi sportowy wygląd.

Stylistyka tylnej części wraz z krawędzią nad dyfuzorem podkreśla szerokość nowego kompaktowego Audi. W opcji z reflektorami ksenonowymi plus, podzielone diodowe światła tylne nawiązują do formy reflektorów przednich. Pokrywa bagażnika jest wymodelowana trójwymiarowo. W zależności od silnika, nowe A3 posiada po lewej stronie jedną lub dwie rury wydechowe zintegrowane z dyfuzorem.

Nowe A3 oferowane jest w 13 kolorach lakieru. Szczególne atrakcyjnie przedstawia się opcjonalny pakiet zewnętrzny „aluminium”. Pakiet stylistyczny „S line” jest skierowany do klientów ze sportowymi upodobaniami.

Technologia Audi ultra oparta na wykorzystaniu lekkich materiałów
Zasada konstruowania pojazdów z lekkich materiałów jest od dawna przepisem na sukces oraz fundamentem marki Audi. Zasada ta nie ogranicza się do konkretnego materiału. Jej motto brzmi raczej: „Odpowiedni materiał w odpowiednim miejscu, w celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania”. Wierni tej maksymie inżynierowie, skonstruowali dla nowego A3 karoserię złożoną z wielu materiałów.

Używane do konstrukcji podłogi, słupków A i B oraz łuku dachu elementy utwardzanej oraz obrabianej na gorąco stali są mocno zespolone. W wielu innych elementach karoserii użyto gatunków stali o dużej oraz największej wytrzymałości. Maska silnika i błotniki wykonane są z aluminium, dzięki temu ich waga jest mniejsza o ponad dziewięć kilogramów.

Lekka karoseria i silniki w technologii downsizingu powodują duże zmiany w całym pojeździe; wiele elementów podwozia, układu wydechowego i wnętrza straciło na wadze. Audi A3 1.4 TFSI waży zaledwie 1175 kg – o 80 kg mniej niż jego poprzednia wersja i najlepszy wynik wśród kompaktowych samochodów segmentu premium.

Karoseria A3 ma też inne atuty. Jest wysoce odporna na uderzenia, sztywna i wyciszona. Izolująca dźwięk przednia szyba, należy do wyposażenia standardowego, a wiele innych konstrukcyjnych innowacji zmniejsza szum wewnątrz nowego A3, nawet przy dużych prędkościach.

Przemyślana aerodynamika, która obejmuje również zabudowę podwozia oraz komorę silnika, przyczyniła się do uzyskania współczynnika oporu powietrza o wartości zaledwie 0,31.

Wnętrze oraz wyposażenie
Sportowo i dynamicznie prowadzone linie zewnętrzne, znajdują odzwierciedlenie we wnętrzu nowego A3. Podobnie jak w przypadku większych modeli Audi, linia kokpitu tzw. “wrap-around” ma kształt odwróconego łuku. Płaska i sprawiająca wrażenie cienkiej tablica rozdzielcza, unosi się niejako w powietrzu, na lekko wyglądającej konsoli środkowej skierowanej w stronę kierowcy.

Doskonałe wrażenie, które wywiera wnętrze nowego A3, wynika z doboru kolorów oraz materiałów, dokonanego pewną ręką projektantów Audi oraz z surowych norm jakości. W zależności od wersji, wnętrze prezentuje się w odmienny sposób – Attraction jest nowoczesne, Ambition sportowe, Ambiente luksusowe.

Wnętrze utrzymane jest w spokojnych odcieniach czerni oraz szarego tytanu. Świeżych akcentów nadają odcienie beżu, kasztanowy oraz pomarańczowy.
Na życzenie klienta fotele obszyte są różnymi gatunkami skóry lub w opcji skórą Alcantara. W całości czarny pakiet sportowy S Line zawiera dużą ilość ekskluzywnych dodatków stylistycznych. Pakiet Audi design selection, oparty o kolor pomarańczowy Capri, oferuje bardzo nowoczesną paletę barw.

Z tyłu nowego Audi A3 jest miejsce dla trzech osób. Funkcja easy-entry umożliwiająca wygodne zajęcie miejsca na tylnej kanapie należy do wyposażenia standardowego. Nowo zaprojektowane przednie fotele, zapewniają doskonałe oparcie. Ich niskie położenie podkreśla sportowy charakter trzydrzwiowego auta. Nową formę ma również kierownica. W zależności od wersji wyposażenia, jest ona trzy- lub czteroramienna. Łopatki zmiany biegów oraz przyciski wielofunkcyjne to elementy wyposażenia dodatkowego.

Cztery duże, okrągłe dysze nawiewu powietrza we wzorze Jet to klasyczne elementy, ale oferujące dodatkową funkcję. Przez pociągnięcie za oś dyszy, strumień powietrza może się zmieniać od szerokiego do wąsko ukierunkowanego. Panel sterowania klimatyzacją utrzymany jest w kolorze fortepianowej czerni.

Nowe, plastycznie uformowane elementy dekoracyjne na tablicy rozdzielczej oraz w drzwiach, dostępne na życzenie, wykonano z aluminium.

Intuicyjna łatwość obsługi, to domena Audi – wszystkie przyciski, przełączniki oraz pokrętła znajdują się tam, gdzie można się ich spodziewać. Wyświetlacz systemu informacji kierowcy umieszczony między dwoma dużymi okrągłymi tarczami (w wersji Ambition i Ambiente wyświetlacz jest kolorowy), pokazuje wszystkie ważne informacje, niektóre w grafice 3D.

Bagażnik nowego Audi A3 ma 365 litrów objętości. Po złożeniu tylnych, dzielonych siedzeń, jego objętość rośnie do 1100 litrów. Podłoga bagażnika ma dwa poziomy. Może być płaska lub głęboka. Na życzenie klienta, Audi oferuje także otwór w tylnej kanapie z pokrowcem na narty, dwustronną matę oraz zestaw schowków w bagażniku pojazdu.

We wszystkich wersjach wyposażenia, nowe Audi A3 posiada klimatyzację z manualną regulacją, regulację wysokości przednich foteli, komputer pokładowy z programem wydajnej jazdy oraz pełen pakiet zabezpieczający pasażerów przed skutkami wypadku. Do zestawu siedmiu poduszek powietrznych, należy także poduszka dla kierowcy na wysokości kolan. W wersji Ambition, w wyposażeniu standardowym znajdują się reflektory przeciwmgielne oraz sportowe siedzenia regulowane w wielu płaszczyznach.

Ponadto, Audi oferuje do wyboru wiele atrakcyjnych dodatków. Są to: pakiet diodowego oświetlenia wnętrza (standard w wersji Ambiente), szklany dach panoramiczny, fotele sportowe, fotele podgrzewane, komfortowy kluczyk, klimatyzację automatyczną z trybem economy, ogrzewanie postojowe, system adaptive light dla reflektorów ksenonowych Plus z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, oraz możliwością uzupełnienia o ruchomą regulację zasięgu.

Napęd
W momencie wprowadzenie na rynek Audi oferuje nowe A3 z jednym silnikiem TDI oraz dwoma TFSI. Trzy czterocylindrowe jednostki zostały skonstruowane od podstaw. Łączą one w sobie wiele wydajnych technologii, takich jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie, innowacyjny układ zarządzania temperaturą oraz system start-stop. Koncepcja downsizingu polegająca na zmniejszeniu pojemności skokowej silnika poprzez turbodoładowanie, oznacza dużą moc przy małym zużyciu paliwa. W porównaniu z poprzednim modelem, średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o około 12 procent.

Silnik 1.4 TFSI o pojemności 1395 cm3 generuje 90 kW (122 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny już od 1500 obr/min. A3 z tym silnikiem, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,2 litra na 100 km, a emisja CO2 120 gramów na kilometr.

Silnik 1.8 TFSI o pojemności 1798 cm3 generuje moc 132 kW (180 KM), zapewniając moment obrotowy 250 Nm przy 1250-5000 obr/min. Łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa z dodatkowym wtryskiem do kolektora ssącego, w zależności od wymagań sterując zaworami, poprzez system Audi Valvelift. Wykorzystuje także skomplikowany układ zarządzania temperaturą do szybkiego podgrzewania zimnego silnika. Podstawowe dane: od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, prędkość maksymalna 232 km/h. Średnie spalanie na poziomie 5,6 litra na 100 km, odpowiednio 130 g CO2 na kilometr.

Silnik 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 posiada również wyjątkowo sprawny układ zarządzania temperaturą. Audi A3 z dieslem dysponującym 105 kW (143 KM) mocy i momentem obrotowym 320 Nm przyspiesza do 100 km/h w 8,6 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. Zadowala się średnio 4,1 litrami paliwa na 100 km, a emisja CO2 jest na poziomie 106 g na km.

Audi sukcesywnie będzie poszerzać gamę silników w A3. W fazie projektowej znajdują się bardzo wydajne, emitujące jeszcze mniej spalin silniki, m.in. w wersji CNG, napędzanej gazem ziemnym lub za pomocą e-gas.

Jeszcze w tym roku, na rynek trafi model z bardzo wydajnym silnikiem 1.6 TDI, zużywającym tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 km (99 g/CO2). Ta nad wyraz oszczędna jednostka, dostępna będzie dla wszystkich opcji wyposażenia.

Silniki 1.4 TFSI i 2.0 TDI współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W przypadku jednostki 1.8 TFSI zastosowano siedmiostopniową przekładnię S tronic. Nad wyraz wydajna dwusprzęgłowa skrzynia biegów oferuje w połączeniu z systemem Audi drive select funkcję wolnego biegu. Wszystkie skrzynie biegów przenoszą siły na przednie koła. Stały napęd na wszystkie koła quattro trafi do sprzedaży w ciągu roku. Jego trzon stanowi hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W razie potrzeby może ono w zróżnicowany sposób, w ułamkach sekund, rozdzielić siły na przednią lub tylną oś.

Zawieszenie
Zawieszenie nowego Audi A3 jest dobrze wyważone i sportowe. Przednia oś wyposażona jest w kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi. Wielowahaczowe zawieszenie z tyłu pochłania oddzielnie siły wzdłużne i poprzeczne. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy działa precyzyjnie i bardzo wydajnie. Nie musi pobierać energii podczas jazdy na wprost. Jest to ważny wkład w wydajność nowego Audi A3. Przy zawieszeniu sportowym samochód obniżono o 15 mm. W wersji z zawieszeniem S line o 25 milimetrów.

Nowe Audi A3 będzie standardowo wyposażone w koła w rozmiarze 16 lub 17 cali (obręcze ze stopów metali lekkich w wersji Ambiente i Ambition). Na życzenie Audi oferuje koła o średnicy 18 cali. Rozmiary opon to 205/55, 225/45 i 225/40. Wszystkie opony charakteryzują się niskim oporem toczenia bez strat na dynamice.

Za dużymi kołami znajdują się potężne hamulce, przednie tarcze są wentylowane od wewnątrz. Układ stabilizacji toru jazdy ESP zawiera elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Dzięki niej prowadzenie pojazdu w granicznym zakresie na zakrętach ulega poprawie i jest korygowane poprzez minimalne hamowanie wymuszone przez system. Nowy elektromechaniczny hamulec postojowy przejęty z wyższej gamy pojazdów Audi, obsługiwany jest za pomocą przycisku na konsoli środkowej i obejmuje funkcje ruszania oraz hamowania awaryjnego.

Atrakcyjną opcją w nowym A3, jest system dynamiki jazdy Audi drive select (w standardzie w wersji Ambition), który wpływa na przyspieszenie, wspomaganie układu kierowniczego oraz skrzynię S tronic. Naciskając przycisk kierowca wybiera jeden z trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency.

Kolejnym elementem Audi drive select jest opcjonalny system elektromagnetycznej regulacji amortyzatorów Audi magnetic ride z jednym z dwóch ustawień: komfortowym lub sportowym. W ramach tych ustawień system koryguje siły amortyzacji w przeciągu milisekund, w zależności od warunków panujących na drodze oraz oczekiwań kierowcy. W tej opcji, zawieszenie jest obniżone o 15 milimetrów.

Infotainment
W nowym A3, po raz pierwszy pojawi się modułowy system Infotainment. Jest to duży krok w kierunku przyszłej komunikacji mobilnej. Innowacyjna konstrukcja systemu pozwala na aktualizację sprzętu przy niewielkim wysiłku tak, by oprogramowanie było zawsze najnowsze.

Centralny komputer nowego systemu MMI zawiera MMX Board (MMX: Multi-Media eXtension). Jednym z elementów modułu, jest szybki procesor graficzny T 20 z serii Tegra 2, produkowany przez lidera rynku, firmę Nvidia. Procesor obsługuje wszystkie funkcje: sterowanie mową, Internet, media, nawigację oraz telefon.

Monitor systemu MMI wysuwa się elektrycznie z tablicy rozdzielczej przy uruchomieniu systemu. W zależności od wersji ma przekątną 5,8 lub 7 cali. Mając tylko 11 milimetrów grubości i czarną obudowę wykonaną z ultra-lekkiego magnezu, monitor wygląda bardzo elegancko, potwierdzając wysoką jakość.

Również panel na konsoli tunelu środkowego ma nowe funkcje. Stałe przyciski zostały rozmieszczane na nowo. System MMI Navigation plus wyposażony jest w panel dotykowy – Touchpad, na którym kierowca może ręcznie wprowadzać litery i cyfry.

Na pokładzie nowego Audi A3 seryjnie montowany jest system Audi Radio. W kolejnej opcji rozbudowy tj. systemie MMI Radio, klient ma do dyspozycji panel obsługi oraz elektrycznie wysuwany monitor o przekątnej 5,8 cala.
Ponadto system można uzupełnić o pakiet łączności. Obejmuje on opcję Audi music interface, pozwalającą na integrację przenośnego odtwarzacza muzyki za pomocą Bluetooth oraz przygotowanie do nawigacji. Jeśli właściciel A3 zakupi w późniejszym czasie kartę SD z danymi nawigacji system MMI Radio zmieni się w system nawigacji.

Najbardziej rozbudowana wersja systemu nawigacji to MMI Navigation plus z MMI touch. Jest to centrum multimedialne z pamięcią 60 GB i napędem DVD, które można obsługiwać głosowo. Wysokiej rozdzielczości 7-calowy monitor wyświetla mapy w wersji 3D. Poprzez zintegrowany interfejs Bluetooth system MMI Navigation plus łączy się z telefonami komórkowymi oraz przenośnymi odtwarzaczami.

Ofertę uzupełniają atrakcyjne dodatki. Należą do nich moduł służący do cyfrowego odbioru radia oraz system Audi Phone Box, umożliwiający wygodne połączenie telefonu komórkowego z anteną pojazdu. Oprócz systemu Audi Sound System, klienci mogą wybrać system nagłośnienia Bang & Olufsen, wyposażony we wzmacniacz o mocy 705 watt sterujący dźwiękiem 5.1 na dwunastu kanałach oraz 14 głośnikach. Obramowania głośników niskotonowych w drzwiach są podświetlane diodami LED.

Audi connect
System Audi connect obejmuje wszystkie technologie Infotainment, dzięki którym właściciel pojazdu, Internet, infrastruktura oraz inne pojazdy połączone są w jedną sieć. Centralnym elementem jest telefon samochodowy z Bluetooth, jako uzupełnienie systemu MMI Navigation plus. Za pośrednictwem modułu UMTS łączy się on z Internetem. Dzięki wbudowanemu hotspotowi WLAN pasażerowie mogą surfować w Internecie oraz wysyłać e-maile, na maksymalnie ośmiu urządzeniach mobilnych.

Telefon samochodowy online z Bluetooth oferuje kierowcy nowego Audi A3 usługi internetowe. Poczynając od nawigacji ze zdjęciami z Google Earth, przez nowe funkcje radia internetowego Audi music stream, wyszukiwanie punktów POI (punkty szczególnie interesujące) za pomocą głosu, aż po usługę Google Street View.

Szczególnie atrakcyjna jest usługa „Informacje drogowe Audi online”. Wykorzystuje ona profile ruchu setek tysięcy smartfonów oraz urządzeń nawigacyjnych, które są w drodze w danej chwili. Aktualna sytuacja na drogach, również tych lokalnych i miejskich, zostaje przetworzona centralnie i przedstawiona w animowany sposób. Kierowca, na ekranie MMI widzi swoją trasę, która w zależności od obciążenia ruchem zaznaczona jest w kolorze zielonym, żółtym, pomarańczowym lub czerwonym. Z usługi można już korzystać w niektórych krajach Europy.

Systemy wspomagania kierowcy
Także w przypadku systemów wspomagania kierowcy Audi A3 wyznacza nowe standardy w segmencie premium samochodów kompaktowych. Najważniejszym z nich jest adaptacyjny tempomat Audi Adaptive Cruise Control, który przy prędkości do 150 km/h, utrzymuje samochód w bezpiecznej odległości do pojazdu poprzedzającego, odpowiednio zwalniając lub przyspieszając. Jeśli kierowca Audi A3 zdecyduje się na pakiet wspomagania, skupiający w sobie wiele systemów, pojazd będzie mógł być kontrolowany do prędkości 200 km/h.

W przypadku ryzyka wjechania w samochód poprzedzający tempomat adaptacyjny ostrzeże kierowcę w kilku etapach. W razie potrzeby zainicjuje hamowanie częściowe, by zmniejszyć prędkość uderzenia.

W przypadku kolizji w A3 włączy się innowacyjny system. Zapobiega on niekontrolowanemu toczeniu się pojazdu, aktywując jednocześnie oświetlenie wnętrza. Jeśli pojazd wyposażony jest w telefon samochodowy z Bluetooth, dodatkowo zostanie wysłany sygnał wzywania pomocy. Poniżej prędkości 30 km/h system inicjuje pełne hamowanie. W wielu przypadkach można w ten sposób uniknąć wypadków z udziałem pieszych.

Ofertę uzupełniają kolejne systemy. Asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist obserwujący obszar z tyłu pojazdu za pomocą radaru, ułatwia kierowcy zmianę pasa. Asystent toru jazdy Audi active lane assist, wspomaga trzymanie kursu na pasie korygując delikatnie tor jazdy. System rozpoznawania znaków drogowych korzysta z kamery wideo. W połączeniu z opcją MMI Navigation plus, prezentuje na ekranie ograniczenia prędkości oraz inne znaki. System informacji kierowcy wykrywa zmęczenie i ostrzega kierowcę.

By komfortowo móc zaparkować samochód, Audi oferuje do wyboru kilka systemów z asystentem parkowania na czele. Pomaga on kierowcy podczas parkowania wyręczając go w kierowaniu, jeśli to konieczne wykonuje manewr parkowania w kilku etapach. Dwanaście czujników ultradźwiękowych rozpoznaje przeszkody wokół samochodu. Nowości w A3: asystent parkowania może zostać uzupełniony o kamerę cofania.

Kolejną nowością w samochodzie tej klasy jest system kontroli parkowania plus oraz kamery monitorujące otoczenie. Cztery małe kamery znajdujące się w osłonie chłodnicy „singleframe”, z tyłu oraz w obudowach lusterek zewnętrznych, rejestrują obraz z bezpośredniego otoczenia samochodu.

Komputer łączy obrazy ze wszystkich kamer w całość. Kierowca może wybrać na dużym monitorze pokładowym widoki z różnych perspektyw, m.in. widok z góry.

System kontroli parkowania plus oraz kamery otoczenia zwiększają bezpieczeństwo podczas manewrowania oraz w ciasnych wyjazdach.

Kolejną opcją z najwyższej półki, jest system bezpieczeństwa Audi pre sense basic. Jeśli za pomocą czujników elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP wykryje niestabilne warunki jazdy, napina przednie pasy bezpieczeństwa oraz zamyka elektryczny szklany dach oraz szyby boczne.

Historia sukcesu A3
Patrząc na Audi A3 inżynierowie z Ingolstadt spoglądają na 16-letnią historię sukcesu. Pierwsza generacja serii, która zadebiutowała w 1996 roku jako pojazd trzydrzwiowy, stworzyła całkowicie nową jakość na rynku – segment premium samochodów kompaktowych. Swoim sportowym charakterem, jakością wykonania oraz opcjonalnym napędem na wszystkie koła quattro, A3 zdefiniowało nowe standardy. Wersje pięciodrzwiowa oraz sportowa S3 uzupełniły rodzinę w roku 1999. Audi sprzedało około 880 tys. egzemplarzy pierwszego modelu.

Druga generacja, która ukazała się w roku 2003 roku, cieszyła się jeszcze większą popularnością, czego dowodem było 1,8 miliona sprzedanych aut. W nowo powstałej kategorii – segmencie premium samochodów kompaktowych, Audi A3 pewnie zajmuje pozycję lidera. Dzięki wszechstronnemu modelowi Sportback (2004), dynamicznemu S3 (2006), budzącemu emocje Cabrioletowi (2008) i wyścigowemu RS 3 (2011), marka z czterema pierścieniami znacznie poszerzyła ofertę modeli samochodów. Na przestrzeni lat produkcja pojazdów z rodziny A3 stanowi ponad 20 procent całkowitej sprzedaży Audi i przez to model A3 ugruntował sobie pozycję jednego z filarów sukcesu marki.

Zdjęcia: Audi, newspress