MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz CLS Shooting Brake – piękno niezależności

02 lipca 2012

Kategoria | Rynek Premium
Mercedes CLSShootingBrake10

Idea czterodrzwiowego coupe narodziła się w 2004 roku, wraz z prezentacją pierwszej generacji modelu CLS, i znalazła dotychczas wielu naśladowców. Dzisiaj wkracza w kolejny, innowacyjny wymiar.

Nowa, piękna twarz motoryzacyjnej niezależności

Zaskakujące proporcje CLS Shooting Brake wyraźnie nawiązują do coupé. Długa maska, muskularny profil, niewielka powierzchnia pozbawionych obramowania bocznych szyb i dynamiczna linia dachu – ten model jeszcze na postoju wygląda, jakby był w ruchu.

W istocie, CLS Shooting Brake to sportowy samochód z miejscem dla pięciu osób oraz funkcjonalną tylną klapą. Samochód dla tych, których nie interesują kompromisy w dziedzinie stylu, przestrzeni i dynamiki. Po raz kolejny Mercedes-Benz prezentuje wzorzec dla nowego segmentu luksusowych aut.

– CLS Shooting Brake korzysta z naszych najlepszych tradycji i wytycza nowe granice, gdy idzie o sportowy styl i charyzmę Mercedes-Benz – wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. – Ta estetyczna awangarda ma swoje odbicie w modelach, które stały się początkiem nowych klas. Dość wspomnieć o pierwszym roadsterze ze składanym, stalowym dachem (SLK, 1996 rok), pierwszym SUV-ie premium (ML, 1998 rok) czy pierwszym czterodrzwiowym coupé (CLS, 2004 rok).

Ekskluzywna innowacja: drewniana podłoga przestrzeni bagażowej
Elegancki design i perfekcyjna jakość – we wnętrzu CLS Shooting Brake panuje ta sama atmosfera, co w wersji coupé. Ekskluzywna natura modelu nie kończy się za tylnymi fotelami. Przestrzeń bagażową pokrywa wysokiej jakości, ręcznie szyta wykładzina. Opcjonalne, aluminiowe szyny tylko podkreślają wytworny styl CLS Shooting Brake, podobnie jak drewniana podłoga designo, przywodząca na myśl wnętrza luksusowych jachtów.

Warstwy starannie wyselekcjonowanych, cienkich płatów z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone i prasowane. Krawędzie frezuje się za pomocą precyzyjnej obrabiarki CNC, a powierzchnie szlifuje i zabezpiecza przed wilgocią, aby zachować naturalne piękno drewna. Jego efekt potęgują intarsje z laserowo przyciętych, trzymilimetrowych pasków wędzonego dębu. Szyny ze szczotkowanego aluminium, wzbogacone o gumowe nakładki, chronią drewnianą podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem.
Podobnie jak CLS coupé, tak i Shooting Brake oferuje niedoścignione możliwości indywidualizacji kabiny: pięć tonacji tapicerki, pięć wersji wykończenia oraz trzy typy skórzanej tapicerki. Klienci mają do wyboru trzy ekskluzywne gatunki drewna: lśniący, brązowy orzech, lśniący, czarny jesion oraz satynową, jasnobrązową topolę, a także lakier fortepianowy lub łączone z nim w pakiecie AMG włókno węglowe. Zupełnie nowy, luksusowy wyraz nadają wnętrzu elementy porcelanowe.

Styl i praktyczność: czterodrzwiowe nadwozie Shooting Brake
Nowy CLS Shooting Brake mierzy 4956 mm długości, 1881 mm szerokości i 1413 mm wysokości, a jego przestrzeń ładunkowa – mimo płaskiej, sportowej linii nadwozia – mieści od 590 do 1550 l bagażu. Korzystanie z bagażnika ułatwiają składane tylne fotele oraz automatycznie otwierana tylna klapa, oferowana seryjnie. Standardowo montowane jest również tylne zawieszenie pneumatyczne, zapewniające optymalną przyczepność bez względu na obciążenie. W tylnym rzędzie może podróżować do trzech pasażerów; dwaj skrajni mają do dyspozycji indywidualne fotele. Trzy zagłówki w nieznacznym stopniu wpływają na widoczność do tyłu, a ich pozycja może zostać obniżona przez kierowcę za naciśnięciem przycisku. Lista opcji obejmuje hak holowniczy.

Lekka konstrukcja i aerodynamika: w służbie efektywności

Inteligentna, lekka konstrukcja odegrała decydującą rolę w osiągnięciu niewielkiej masy własnej i wysokiej wytrzymałości CLS Shooting Brake. Model posiada wykonane z aluminium, pozbawione ram okiennych drzwi – o 24 kg lżejsze od konwencjonalnych, stalowych. Tylną klapę, maskę, przednie błotniki, liczne wzmocnienia oraz elementy zawieszenia również wykonano z aluminium.

Istotny wpływ na wydajność nowego modelu ma znakomita aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza wersji Shooting Brake wynosi 0,29 (powierzchnia czołowa – 2,30 m2).

Układ napędowy: moc i wydajność
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake dostępny jest z jednym z czterech silników (dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne). Każdy z nich współpracuje z funkcją ECO start/stop oraz automatyczną przekładnią 7G-TRONIC PLUS. Dodatkowo, dwie jednostki oferowane są z napędem na wszystkie koła: CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY oraz CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY.

Podstawowy wariant CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY z czterocylindrowym turbodieslem generuje moc 150 kW (204 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km. Mocniejsze wersje zasilane są jednostkami sześciocylindrowymi. Wysokoprężna pod maską CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY osiąga 195 kW (265 KM), a benzynowa w CLS 350 BlueEFFICIENCY – 225 kW (306 KM). Topowa odmiana CLS 500 BlueEFFICIENCY z podwójnie doładowanym silnikiem V8 dysponuje mocą 300 kW (408 KM).

Jeszcze lepszą wydajność zapewnia także elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy EPS (Electric Power Steering). To radykalny krok w kierunku zacieśnienia relacji pomiędzy kierowcą, samochodem i drogą. Poza wrodzoną precyzją, EPS wpływa również na niższe zużycie paliwa oraz współpracuje z systemem Active Park Assist. CLS Shooting Brake jest w stanie nie tylko wykryć wolne miejsce parkingowe, ale i automatycznie zaparkować.

Kolejna światowa innowacja: przednie reflektory LED
CLS to pierwszy na świecie samochód osobowy oferowany opcjonalnie z dynamicznymi reflektorami przednimi w pełni opartymi na diodach LED. Wyposażenie to padło wyborem około 95 procent klientów, a teraz będzie dostępne w wersji Shooting Brake. Główne lampy, zaopatrzone w 71 diod LED, wyglądają olśniewająco i podkreślają unikalną ekspresję modelu. Po raz pierwszy specjaliści z Mercedes-Benz zastosowali diody LED w kombinacji z innowacyjnym asystentem adaptacyjnych świateł drogowych, zapewniającym wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy nocą.

Za oświetleniem LED przemawiają liczne argumenty: średnia żywotność diody wynosi około 10000 godzin, czyli pięć razy dłużej od żarnika ksenonowego, a z temperaturą barwową 5500 K, światło diodowe ma barwę bliższą dziennemu (6500 K) niż światło ksenonowe (4200 K). Badania wykazały, że im barwa oświetlenia bliższa światłu dziennemu, tym mniejsze zmęczenie oczu.

Rozwinięty instynkt bezpieczeństwa
CLS Shooting Brake uzbrojony jest w liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa, pozwalające uniknąć lub ograniczyć skutki wypadku: Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist, DISTRONIC PLUS, BAS PLUS oraz PRE SAFE®. Nie tylko wykrywają one niezamierzoną zmianę pasa czy pojazdy w “martwym polu”, ale mogą również skorygować tor jazdy poprzez subtelną interwencję układu hamulcowego lub ostrzec o niebezpieczeństwie za pośrednictwem komunikatów wizualnych i dźwiękowych.

Skąd wzięła się nazwa “Shooting Break”?
Pierwotnie terminem “break” (albo “brake”) określano powozy używane do okiełznania dzikich koni. Te same powozy służyły później do wypraw na polowania i przewozu broni, stąd przydomek “Shooting Brake” lub “Shooting Break”. Samochody z nadwoziami typu “shooting brake” – połączenie dwudrzwiowego, luksusowego coupé z funkcjonalnym kombi – popularne były w latach 60. i 70. w Wielkiej Brytanii.

 

Zdjęcia: Mercedes-Benz