MotoNews.pl

Ford Shelby GT500 Cobra 2013 – 850 KM w hołdzie Carrollowi Shelby

21 sierpnia 2012

Kategoria | Shelby American  Tuning
Marka, model | ,
Shelby GT500 Cobra 1

Przyjaciele zmarłego niedawno Carrola Shelby, w tym firmy Ford Motor, Shelby American i Ford Racing, postanowiły złożyć hołd tej niezwykłej postaci amerykańskiej motoryzacji przygotowując jedyny w swoim rodzaju model Shelby GT500 Cobra.

Pan Shelby współpracował z Fordem przez ponad 60 lat i miał istotny udział w powstaniu modeli Cobra, GT40 i Mustangów. Inspirował projektantów i inżynierów związanych z Fordem. To u niego pracował jako nastolatek członek zarządu Ford Motor Company Edsel Ford II, wykonując szereg prac, od bardziej skomplikowanych po proste, takie, jak czyszczenie komponentów przekładni. Aż po dzień śmierci Caroll Shelby zajmował się z pasją tworzeniem wyczynowych modeli. Nawet w wieku 88 lat spędzał ponad 5 godzin dziennie prowadząc najmocniejszego produkcyjnego Mustanga, także podczas sesji testowych na torze Sebring pod koniec 2011 roku.

“Nawet w wieku 89 lat Carroll był dla nas wszystkich inspiracją.” – powiedział podczas premierowej prezentacji nowego pojazdu w ramach imprezy Rolex Monterey Motorsports Reunion wiceprezes grupy Forda ds. sprzedaży i marketingu, Jim Farley – “W tym roku przypada pięćdziesiąta rocznica powstania pierwszego egzemplarza modelu Shelby Cobra. Wyjątkowy samochód, który dziś tu pokazujemy został stworzony zgodnie z pierwotnym zamysłem, jaki przyświecał Carrollowi Shelby podczas przeobrażania Shelby GT500 w prawdziwą Cobrę.”

Specjalny model bazuje na Shelby GT500 2013 z silnikiem o mocy 662 KM. Cobra ma jednak poszerzone nadwozie i generuje większą moc – 850 koni mechanicznych, dzięki wykorzystaniu 4-litrowej turbosprężarki Whipple dostarczonej przez Ford Racing. Taka moc wymaga dobrej trakcji, więc samochód zaopatrzono w potężne, wyczynowe opony.

Shelby American podarowało Shelby GT500 Cobra specjalnie zaprojektowaną maskę silnika i nowy zestaw poszerzający tył pojazdu, układ hamulcowy Shelby Wilwood i nowe, 20-calowe obręcze. Nadwozie polakierowano na kolor niebieski z białymi, sportowymi pasami – taki schemat kolorystyczny można było oglądać na roadsterach Cobra z lat 60 XX w.

Zdjęcia: Ford, opracowanie: BM