MotoNews.pl

Europejska prezentacja samochodów Fiat 500 Topolino w Krakowie

26 czerwca 2013

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Fiat 500 Topolino 17

W dniach 20-23 czerwca 2013 do Krakowa zawitało 40 „klasyków światowej motoryzacji„ – Fiatów 500 Topolino, („Myszek”), które przyjechały z Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Włoch (przedstawiciele tamtejszych Topolino Autoklubów) – samochodów wyprodukowanych w latach 1937-1955.
Z Włoch przyjechało Topolino (500A) zarejestrowane 17 czerwca 1939 roku, którego Właściciel mieszka w Neapolu. Topolino po przejechaniu całych Włoch (wyjazd w poniedziałek 17 czerwca), potem Austrii i Słowacji, dotarło do Polski po pokonaniu 1800 kilometrowej trasy, którą musiało również przebyć w drodze powrotnej. Najstarszym zaś wśród obecnych było czerwone Topolino z 1937 r. z Polski (jedyny przedstawiciel naszego kraju).

Wszystkie „Myszki” imponowały wspaniałą „kondycją”, mnogością barw i wersji, w tym m.in. kabrio oraz kombi 500C Belvedere („giardinetta”).
Zlot był wspaniałą okazją, by przekonać się, że prowadzenie Fiata 500 Topolino w zgodzie z jego tempem nadaje podróżowaniu niesamowitego charakteru, zapewniając tu i teraz nieocenione poczucie jedności. Samochód ten ma swój niepowtarzalny styl, i porywa swoją „słodyczą”. Mimo, iż jego silnik generuje „tylko” 13 koni mechanicznych, samochód dziarsko mknie na drodze z prędkością 50 km/h.

Organizator zlotu – Topolino Autoclub Italia – w tym roku zaproponował, by zlot odbył się w Polsce. Jest to pewna nowość, ponieważ w odróżnieniu do przyjętych zasad, żaden Topolino Autoklub nie był tym razem u siebie, lecz wszystkie gościły w kraju, w którym nie istnieje jeszcze oficjalnie zrzeszona grupa pasjonatów tego modelu samochodu. Wybór Polski nie był rzeczą przypadkową: obecność zakładu Fiata w Tychach zrodziła pomysł zorganizowania spotkania właśnie tutaj. Dodatkową motywacją zorganizowania tej europejskiej imprezy w 2013 roku w Polsce jest fakt, że włoski producent wytwarzał Fiata 500 Topolino w fabryce w Warszawie od 1937 roku. Stąd zrodził się pomysł poznania tej historii poprzez zorganizowanie zlotu pod hasłem: THE POLISH ROAD OF FIAT. Bliskość zakładu w Tychach i bardzo bogata historia Krakowa pozwoliła uczestnikom lepiej zapoznać z polską historią i aktualna sytuacją. Patronem przedsięwzięcia było ASI (Automotoclub Storico Italiano) – włoskie stowarzyszenie klubów skupiających się na zabytkowych pojazdach: samochodach, motorach, ciężarówkach, autobusach i samolotach. Dziś w ASI zrzeszonych jest ponad 260 klubów (202 tyś członków).

W piątek 21.06.2013 parada 40 „Myszek” dzielnie przejechała z Krakowa do fabryki Fiat Auto Poland w Tychach, gdzie uczestnicy zlotu po spotkaniu się z jej dyrektorem, p. Antonim Greniem, mieli okazję zobaczyć prowadzoną na poziomie światowym, wg metodologii WCM produkcję samochodów: Fiata 500/500C; Abarth 500/500C, Lancii Ypsilon i Forda KA. Z fabryki kolumna Topolino przejechała ulicami Tychów na Plac Baczyńskiego, gdzie przez kilka godzin samochody były podziwiane przez tysiące mieszkańców miasta. Późnym popołudniem „Myszki” równie dzielnie wróciły do Krakowa.

W sobotę 22.06.2013 imponująco prezentująca się kolumna Topolino w asyście policji przejechała ulicami Krakowa na rynek, wzbudzając po drodze ogromne zainteresowanie tysięcy krakowian. Na rynku samochody były prezentowane i podziwiane przez kilka godzin, przyciągając uwagę mieszkańców i turystów z całego świata. Po południu z członkami Topolino Autoclub Italia spotkał się przedstawiciel władz miasta Krakowa, pan Marcin Kandefer, dyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta.

Zdjęcia: Fiat