MotoNews.pl

Nowy Volkswagen Golf GTI

05 lipca 2013

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
VW Golf GTI 12

Prawie 1,9 mln Golfów GTI zostało dotychczas wyprodukowanych w fabryce w Wolfsburgu i sprzedanych na całym świecie. Przed laty, w 1976 roku, gdy GTI został stworzony, nikt nie liczył na taki sukces. Zaplanowanych było 5000 egzemplarzy samochodu, który dzisiaj jest najpopularniejszym na świecie hot-hatchem. Ten Volkswagen sprawił, że samochód o sportowym charakterze stał się dostępny dla szerszego grona nabywców. Wszystko w nim po prostu było takie, jakie powinno być: bezpieczne i sportowe zawieszenie, dynamiczny i oszczędny silnik oraz niepowtarzalna, ponadczasowa stylistyka. To wszystko połączone z symbolami przyszłej ikony – czerwonym paskiem na osłonie chłodnicy, czarnym obramowaniem tylnej szyby, sportową kierownicą jak w coupé Scirocco, piłeczką golfową jako gałką dźwigni zmiany biegów, perfekcyjnymi pod względem ergonomii sportowymi siedzeniami z charakterystyczną tapicerką w kratę i nazwą, której się nie zapomina: GTI. W maju rozpoczęto przyjmowanie zamówień na siódmą generację GTI. Pierwsze samochody są już w salonach.

100 procent więcej mocy
Silnik pierwszego Golfa GTI rozwijał moc 81 kW/110 KM. Na przednią oś siódmego Golfa GTI przenoszone jest co najmniej 162 kW/220 KM, czyli dokładnie dwa razy więcej. Volkswagen oferuje także fabryczne zwiększenie mocy o kolejne 10 KM (169 kW/230 KM) w Golfie GTI Performance.

2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem
Silnik GTI należy do trzeciej generacji serii EA888 i ma całkowicie nową głowicę cylindrów. Jako nowość w tej klasie mocy, chłodzony wodą kolektor wydechowy został w pełni zintegrowany z głowicą cylindrów. Taki sposób chłodzenia spalin ma duży wpływ na obniżenie zużycia paliwa przy pełnym obciążeniu nowego Golfa GTI. Silnik TSI o pojemności 1984 cm3 posiada regulowany układ sterowania zaworami z podwójną regulacją faz rozrządu. Dodatkowo po stronie wylotu skok zaworów ma dwustopniową regulację. Dzięki temu możliwe jest optymalne pod kątem mocy, spalania i emisji sterowanie wymianą ładunku.

O 18 procent mniejsze spalanie z manualną skrzynią biegów
Oba warianty GTI, wyposażone seryjnie w system Start-Stop i 6-biegową, manualną skrzynię biegów, mają niewielkie zużycie paliwa w cyklu NEFZ, wynoszące 6 litrów na 100 km (CO2: 139 g/km). Średnie spalanie Golfa GTI zostało zatem obniżone w porównaniu z poprzednikiem (155 kW/210 KM) o 1,3 litra, czyli o 18 procent.

O 14 procent mniejsze spalanie z DSG
Jako opcja dostępna jest dla obu stopni mocy nowego Golfa GTI 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG), zmieniająca biegi w sposób prawie niewyczuwalny, pasująca idealnie do sportowego charakteru tego auta. Zużycie paliwa w wersji 220 KM wynosi w tym przypadku 6,4 l/100 km (149 g/km CO2), w wersji 230 KM jest to 6,5 l/100 km (150 g/km CO2). W porównaniu z 210-konnym poprzednikiem, GTI o mocy 220 KM z DSG zużywa o 1 litr na 100 km mniej paliwa (14 procent).

Lżejszy o 42 kg
Znaczna redukcja wartości spalania nowego Golfa GTI wynika z walki o każdy mililitr paliwa. Sportowe auto, podobnie jak model podstawowy, opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Dlatego także w GTI udało się obniżyć masę w porównaniu z poprzednikiem – z 1393 kg do 1351 kg (minus 42 kg), udoskonalona została również aerodynamika. Iloczyn współczynnika oporu powietrza i powierzchni czołowej (cw x A) zmniejszył się z wartości 0,73 m2 u poprzedniej generacji do 0,70 m2. W ruchu miejskim i w korkach na niskie spalanie GTI ma wpływ także seryjny system Start-Stop. Ze względu na znacznie wyższy moment obrotowy, wynoszący teraz 350 Nm (zamiast 280 Nm u poprzednika), możliwa była zmiana przełożenia przekładni pozwalająca na obniżenie poziomu prędkości obrotowej silnika, co również ma wpływ na redukcję spalania. Warto wspomnieć o rozwiązaniach wprowadzonych do samego silnika, jak na przykład nowy system zarządzania temperaturą, który w 2.0 TSI przyczynił się do obniżenia zużycia paliwa.

O 10 km/h szybszy
Niskie wartości zużycia paliwa i emisji nowego GTI połączone są z doskonałymi osiągami jezdnymi. Golf GTI 220 KM przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy i rozwija prędkość 246 km/h (DSG: 244 km/h). Wersja Performance o mocy 230 KM potrzebuje na przyspieszenie do setki 6,4 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 250 km/h (DSG 248 km/h), jest zatem o 10 km/h szybsza, niż poprzednik. Nowy Golf GTI ze względu na właściwości jezdne wyraźniej niż kiedykolwiek przynależy do klasy wyższej. Dotyczy to w szczególności Golfa GTI Performance ze skonstruowaną specjalnie dla niego blokadą mechanizmu różnicowego przedniej osi. Pakiet Performance to nie tylko większa moc i blokada mechanizmu różnicowego, lecz także mocniejszy układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami wszystkich czterech kół.

Wygląd zewnętrzny GTI
Nowy Golf GTI różni się od pozostałych modeli tej serii dodatkowymi elementami wyposażenia oraz klasycznymi elementami GTI. Na zewnątrz należą do nich czerwone zaciski hamulców, przyciemnione diodowe światła tylne o specyficznej formie oraz chromowane rury wydechowe z lewej i prawej strony. Charakterystyczne od czasów pierwszego Golfa GTI są seryjne kolory: czerwony (Tornado), czarny oraz biały Pure. Do seryjnego wyposażenia najmocniejszego, najszybszego i najoszczędniejszego Golfa GTI w historii należą także nowe, 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Brooklyn z oponami 225/45.

Wnętrze GTI
We wnętrzu nie zrezygnowano z typowych elementów GTI. Przykładem może być tapicerka: już pierwszy GTI miał siedzenia pokryte legendarną tkaniną w kratę. Choć tapicerka GTI siódmej generacji została zmodyfikowana i nosi nazwę Clark klasyczny wzór kraty pozostał. Nowością są opcjonalne siedzenia sportowe pokryte tkaniną, z bokami i zagłówkami obszytymi Alcantarą. Dostępne są także siedzenia i poszycie drzwi ze skóry Vienna. Niezależnie od tapicerki wysokiej klasy fotele sportowe gwarantują wyjątkowo wysoki poziom ergonomii. Wzrok przyciąga także zestaw wskaźników GTI z kolorowym wyświetlaczem i niepowtarzalną grafiką. Specyficzny wygląd wnętrza GTI uzupełnia między innymi charakterystyczna sportowa kierownica obszyta skórą (z przyciskami wielofunkcyjnymi), czerwone oświetlenie Ambient (z przodu w listwach dekoracyjnych w drzwiach i listwach progowych ze stali nierdzewnej) oraz nakładki na pedały ze szczotkowanej stali nierdzewnej.

Innowacyjne rozwiązania
Jako pierwszy Golf GTI, siódma generacja tej sportowej ikony będzie oferowana z seryjnymi, nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak progresywny układ kierowniczy, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, hamulec multikolizyjny i udoskonalona funkcja dynamiki jazdy XDS+. Nowością są także systemy opcjonalne, które ułatwiają i uprzyjemniają jazdę nowym GTI. Należy do nich aktywny tempomat ACC, system aktywnego nadzorowania odległości Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, asystent toru jazdy Lane Assist lub funkcja wyboru profilu jazdy. Wraz z debiutem GTI, Golf będzie dostępny także z systemem nagłośnieniowym o mocy 400 W, zaprojektowanym specjalnie do tej serii modeli przez duńskiego producenta firmę Dynaudio. Kolejną nowością w Golfie GTI (dostępną jako opcja) jest Car-Net, przekazujący informacje online, takie jak mapy Google Earth™ .

Zdjęcia: Volkswagen