MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Nissana X-Trail

12 września 2013

Marka, model | ,
Nissan X-Trail 16

Atletyczny, nowoczesny i pełen nowych technologii Nissan X-Trail został po raz pierwszy zaprezentowany podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Łącząc legendarną technologię 4×4 Nissana z najlepszym na świecie know-how z dziedziny crossoverów, nowy X-Trail na nowo definiuje segment kompaktowych samochodów typu SUV.

Wersja amerykańska Nissana X-Trail, Nissan Rogue, również została przedstawiona światu po raz pierwszy. Jako model mający osiągnąć wysokie wyniki sprzedaży, powstały na bazie opracowanej wspólnie z Renault platformy, X-Trail ma być sprzedawany w 190 krajach na całym świecie.

Nowy Nissan X-Trail jest jeszcze bardziej wszechstronny niż poprzednik, a jego nadwozie inspirowane jest wiodącymi na rynku crossoverami Nissana – Qashqai, Juke i Murano. W ten sposób powstał nowoczesny samochód rodzinny o naprawdę dużych możliwościach.

Nowy Nissan X-Trail zachował wytrzymałość i poziom dopracowania poprzednika. Nowa generacja zyskała styl i funkcjonalność crossovera, emocjonujące wzornictwo, innowacyjne technologie i wyjątkowy komfort, tak aby zaprezentować nowy standard w niezwykle konkurencyjnym segmencie kompaktowych aut typu SUV.

X-Trail jest dla Nissana niezwykle ważnym modelem. Będzie on produkowany w dziewięciu fabrykach na całym świecie i dostępny na wielu rynkach w szerokiej gamie wersji. Po światowej premierze nowy Nissan X-Trail zostanie wprowadzony do oferty w pierwszym kwartale 2014 roku, a jego sprzedaż na całym świecie rozpocznie się w lipcu 2014 r. Poprzednia wersja Nissana X-Trail była jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki na całym świecie. Oczekuje się, że X-Trail nowej generacji znacząco przyczyni się do realizacji programu Nissan Power 88, czyli średniookresowego planu biznesowego Nissana na lata obrotowe 2011-2016.

Wygląd zewnętrzny

Wzornictwo nowego Nissana X-Trail to połączenie eleganckich i stylowych linii nowoczesnego crossovera z atletyczną sylwetką typowego SUV-a. Ostre, kanciaste linie poprzedniej generacji modelu zastąpiono eleganckim i dynamicznym wyglądem.

Rzeźbione, muskularne linie tworzą wyjątkową sylwetkę, a całości dopełniają stylowe zaokrąglenia i wysoko poprowadzona linia nadkoli. Do tego dochodzą charakterystyczne elementy Nissana, takie jak tylne światła w kształcie bumerangu, specjalny profil reflektorów ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej oraz charakterystyczny kształt słupka D. Diodowe światła przednie – zarówno mijania, jak i drogowe – stanowią standardowe wyposażenie wszystkich wersji. Nowe 19-calowe felgi ze stopów metali lekkich sprawiają, że nowy X-Trail wygląda jeszcze bardziej imponująco.

Nowy X-Trail ma taką samą długość jak poprzednik, natomiast zwiększono w nim rozstaw osi oraz poszerzono i nieco podwyższono nadwozie.

We wnętrzu dostępne są trzy kolory elementów wykończenia – chromowane, metaliczne i czarne (Piano Black). Wśród opcji znaleźć można tapicerkę z wyrafinowanej, eleganckiej tkaniny oraz skórzaną z przeszyciami w kontrastowym kolorze. Siedzenia w przestronnym wnętrzu mają układ niczym w teatrze. Opcjonalnie można dokupić dwa dodatkowe fotele, tak aby nowym Nissanem X-Trail mogło podróżować nawet siedem osób.

Praktyczne rozwiązania obejmują tylne drzwi boczne otwierane pod kątem prawie 80 stopni – to o wiele szerzej niż w przypadku innych modeli – tak aby zapewnić łatwość dostępu, a także montażu i demontażu fotelika dziecięcego. Zwiększono komfort siedzeń kanapy tylnej dzięki większej ilości miejsca na nogi uzyskanej za sprawą wydłużenia rozstawu osi. Nowe fotele przednie mają ponadto specjalnie wyprofilowane oparcia.

Tylna kanapa jest składana i przesuwana, a opcjonalny trzeci rząd można złożyć, aby powiększyć przestrzeń bagażową.

We wnętrzu znalazło się mnóstwo schowków na drobiazgi, a cały kokpit jest przejrzysty i uporządkowany. Standardowy i zajmujący dużo miejsca hamulec postojowy zastąpiono kompaktową i wydajną odmianą elektryczną.

Pomiędzy siedzeniami umieszczono duży praktyczny schowek z wbudowaną tacką. Jest on na tyle obszerny, że można zmieścić w nim iPad lub 10-calowy tablet, a na dostępnej tacce zmieści się smartfon, który można podłączyć do gniazdka znajdującego się wewnątrz schowka.

Wyjątkowa wszechstronność, znana z poprzedniego modelu, w nowym Nissanie X-Trail poszła jeszcze dalej, między innymi za sprawą innowacyjnej podwójnej podłogi bagażnika, która zapewnia szerokie możliwości przewożenia różnorodnych przedmiotów. Przestrzeń bagażową można podzielić na strefę górną i dolną prostym ruchem ręki. Przegroda umieszczona na najwyższym poziomie ma nośność 10 kg, a na niższym – 75 kg. Możliwość podziału przestrzeni bagażowej pozwala na przewożenie wózka dziecięcego i dużych przedmiotów w dolnej części, pozostawiając miejsce na mniejsze i lżejsze bagaże na górze.

Ponadto ułatwiono również dostęp do przestrzeni bagażowej za sprawą zdalnego otwierania klapy tylnej. W efekcie uzyskano dynamiczne połączenie nowoczesnego nadwozia z przestronnym, funkcjonalnym wnętrzem o wysokiej jakości wykonania.

Nowoczesna technologia

W momencie wprowadzenia do sprzedaży, nowy Nissan X-Trail będzie jednym z najbardziej zaawansowanych pojazdów na rynku. Nowy X-Trail zapewnia pełną łączność i jest pierwszym modelem wyposażonym w system nawigacji, informacji i rozrywki NissanConnect najnowszej generacji. Kierowcy mają również do dyspozycji całą gamę pomocnych systemów wchodzących w skład pakietu Nissan Safety Shield.

Podobnie jak w innych modelach Nissana, wszystkie elementy mają swoje praktyczne zastosowanie, ułatwiając życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

Nowy NissanConnect jest jednym z najlepszych przykładów innowacyjnych rozwiązań marki. Najnowsza wersja systemu oferuje możliwość integracji ze smartfonem, zapewniając posiadaczom łączność ze światem zewnętrznym w dowolnym miejscu. Dostęp do platform serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter) i rozrywki (Eurosport czy Tune-in) za pośrednictwem różnorodnych aplikacji i dużego kolorowego ekranu dotykowego o przekątnej 7 cali sprawia, że nowy NissanConnect doskonale wpisuje się w koncepcję nowego Nissana X-Trail.

System nawigacji satelitarnej najnowszej generacji jest kompatybilny z usługami Google®, zapewniając dostęp do wielu przydatnych informacji, takich jak prognoza pogody czy lokalizacja interesujących kierowcę miejsc jak stacje benzynowe, hotele czy restauracje. Coraz bardziej popularna funkcja Send-to-Car umożliwia wytyczanie tras w domu, a następnie przesyłanie ich bezpośrednio do systemu NissanConnect jednym kliknięciem przycisku. Kolejną opcją jest możliwość strumieniowego przesyłania dźwięku za pośrednictwem łącza Bluetooth oraz obsługa telefonu komórkowego. System jest również wyposażony w wejście Aux-in oraz port USB.

Kierowca ma również do dyspozycji zestaw zaawansowanych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 5 cali, na którym rotacyjnie pokazywanych jest 12 ekranów z informacjami i ostrzeżeniami. Znaleźć tam można między innymi informacje na temat prędkości średniej i chwilowej, wskazówki z systemu nawigacji, informacje o aktualnie odtwarzanej muzyce, wskazówki dotyczące ekonomicznej jazdy oraz ustawienia rozdziału momentu obrotowego w trybie 4×4.

Zawieszenie zgodne z najlepszymi standardami w swojej klasie

Zgodnie z najlepszymi standardami w swojej klasie, ustanowionymi przez poprzednią generację tego modelu, nowy Nissan X-Trail wyposażony jest w zaawansowany elektroniczny system napędu ALL MODE 4x4i. Sterowany przy użyciu okrągłego przełącznika na konsoli środkowej, system ten umożliwia wybór trybu z napędem na jedną oś, trybu automatycznego (Auto) lub trybu blokady (Lock) ze stałym napędem 4×4.

W „domyślnym” trybie Auto system stale monitoruje otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową silnika oraz moment obrotowy, tak aby przewidzieć ewentualny poślizg kół i rozłożyć moment obrotowy odpowiednio na przednią i tylną oś w zależności od potrzeb, przy prędkościach do 80 km/h.

Powyżej tej prędkości system reaguje na poślizg kół, w razie potrzeby dołączając napęd na tylną oś w celu przywrócenia przyczepności. W trudnych warunkach atmosferycznych i przy niskich prędkościach można ustawić tryb Lock, uzyskując tym samym stały napęd na cztery koła. Do wyboru jest także wersja z napęd na jedną oś.

Nowy Nissan X-Trail jest gotów przekraczać oczekiwania kierowców kompaktowych samochodów typu SUV. Jest to możliwe między innymi dzięki czterem elektronicznym systemom zwiększającym komfort i bezpieczeństwo jazdy – dwa z nich to nowości, a trzeci jest obecnie dostępny w luksusowym Infiniti M.

Nowe elementy to system aktywnej kontroli jazdy (Active Ride Control) oraz system aktywnego hamowania silnikiem (Active Engine Brake). Active Ride Control monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności i dostosowując pracę amortyzatorów tak, aby zwiększyć komfort jazdy. Z kolei Active Engine Brake kontroluje moc przekładni Xtronic, intensyfikując hamowanie silnikiem przy pokonywaniu zakrętów oraz podczas zatrzymywania pojazdu. Korzyści płynące z zastosowania tego systemu to skrócenie drogi hamowania, większa kontrola nad układem hamulcowym i lepsze efekty hamowania bez konieczności mocnego wciskania pedału hamulca.

Trzeci system, który do tej pory stosowano wyłącznie w segmencie premium, to Active Trace Control. Wykorzystując pokładowe czujniki do monitorowania prędkości, kąta kierownicy, otwarcia przepustnicy i hamowania, system Active Trace Control hamuje każde koło z osobna, w zależności od sytuacji, zmniejszając podsterowność i pomagając kierowcy bezpiecznie pokonywać zakręty. System ten jest wyjątkowo przydatny na śliskiej, mokrej nawierzchni.

Nowy Nissan X-Trail jest również dostępny z systemami wspomagania ruszania pod górę oraz zjazdu z pochyłości. Oba zostały przeniesione z poprzedniej wersji modelu, przy czym układ wspomagania ruszania pod górę udoskonalono tak, aby zapobiegać staczaniu się pojazdu przy ruszaniu na podjazdach o nachyleniu wynoszącym nawet zaledwie 5% (wcześniej system działał przy nachyleniach od 10%).

Układ napędowy

Przy opracowywaniu nowego Nissana X-Trail przed projektantami postawiono najwyższe cele w zakresie ochrony środowiska i oszczędności.

Aby móc je zrealizować, obniżono masę niektórych elementów, pomimo że nowy Nissan X-Trail ma większą powierzchnię czołową niż jego poprzednik. Przykładowo klapa tylna jest w dużej mierze wykonana z tworzywa sztucznego, co pozwoliło zaoszczędzić aż 7 kg.

Dużo uwagi poświęcono właściwościom aerodynamicznym pojazdu. Zadbano o kształt lusterek bocznych, zastosowano duże osłony podwozia, a nawet spojler, który zakrywa końcówkę układu wydechowego. Z tyłu pojazdu zastosowano również panel, który zapobiega występowaniu „zjawiska spadochronu” polegającego na tym, że powietrze zostaje uwięzione w konstrukcji tylnego zderzaka i wypełnia go, powodując wzrost oporów powietrza.

Wprowadzone innowacje stawiają nowy model X-Trail na pozycji lidera również w zakresie oszczędnych silników. W jednostkach dostępnych z nowym Nissanem X-Trail zmniejszono tarcie, które pochłaniało dużą część mocy, uzyskując tym samym doskonałe osiągi charakterystyczne dla silników o wyższej pojemności, przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa, spotykanym zwykle w niewielkich jednostkach.

Dalsze informacje na temat gamy silników i wersji wyposażenia nowego Nissana X-Trail zostaną ujawnione w terminie późniejszym, przed wprowadzeniem modelu do sprzedaży w Europie.

Zdjęcia: Nissan, newspress.co.uk