MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz Klasa V: ‘Klasa S’ wśród vanów

12 listopada 2013

Kategoria | Auto firmowe
Mercedes klasa V 6

Szlachetnie wykończone wnętrze nowej Klasy V odzwierciedla styl osobowych modeli Mercedes-Benz i ucieleśnia filozofię “zmysłowej przejrzystości”. Płynne linie współgrają tu z kontrastem ciepłych i chłodnych barw, zapewniając poczucie wyjątkowej harmonii. Podkreśla je dyskretne oświetlenie kabiny w jednym z trzech kolorów. Dzięki zaadaptowaniu elementów z aut osobowych, Mercedes-Benz winduje jakość i estetykę kabiny Klasy V na zupełnie nowy poziom, nieznany dotychczas w segmencie vanów.

Design wnętrza: optyczna szerokość i wysoka jakość
Jednym z najbardziej przyciągających wzrok elementów jest kokpit. Dwupoziomowy rozkład deski rozdzielczej potęguje optyczną szerokość kabiny. Górną i dolną część oddziela charakterystyczny, trójwymiarowy pas, oferowany w kilku wariantach wykończenia. Dynamiczne kształty kokpitu podkreślają przestronność kabiny, a jednocześnie zapewniają poczucie lekkości. Na życzenie, po raz pierwszy w klasie, górną część kokpitu może pokrywać sztuczna skóra z kunsztownymi przeszyciami. Te ostatnie zdobią również skórzane fotele, podłokietniki i elementy paneli bocznych.

Koncepcja obsługi nowej Klasy V również wykorzystuje elementy znane z osobowych modeli Mercedes-Benz: wolnostojący wyświetlacz centralny, okrągłe otwory wentylacyjne, wielofunkcyjną kierownicę z 12 przyciskami, dźwignię zmiany biegów DIRECT SELECT z manetkami do ręcznej zmiany biegów (wersje z automatyczną przekładnią) oraz centralny panel z obrotowym kontrolerem i innowacyjnym gładzikiem (touchpad), którym można sterować wszystkimi funkcjami telematycznymi za pośrednictwem gestów, liter lub cyfr, zupełnie jak w przypadku smartfonów. Skórzane koło kierownicy należy do wyposażenia seryjnego – to kolejna nowość w Klasie V.

Inteligentny system wentylacji: niezrównany komfort i dobre samopoczucie
Udoskonalona klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC także ustanawia nowe standardy w zakresie trybów pracy oraz adaptacji do indywidualnych potrzeb pasażerów. Klasa V jako jedyna w segmencie oferuje trzy różne programy wentylacji, automatyczną recyrkulację powietrza podczas jazdy w tunelu oraz nawiew chłodnego powietrza po stronie kierowcy i pasażera z przodu o intensywności automatycznie dostosowanej do położenia słońca.

Osobno otwierane tylne okno
Aby ułatwić załadunek i rozładunek, Klasa V – również jako pierwszy model w segmencie – otrzyma tylną szybę otwieraną niezależnie od klapy bagażnika. Rozwiązanie to przydaje się w szczególności na zatłoczonych parkingach.

Najnowsza generacja COMAND Online i nagłośnienie firmy Burmester®
Nowa Klasa V będzie oferowana z jednym z trzech systemów multimedialnych, dopasowanych do różnych potrzeb: Audio 20 USB (standard), Audio 20 CD oraz topowym COMAND Online z nawigacją zintegrowaną z 80-gigabajtowym dyskiem twardym, odtwarzaczem DVD, dostępem do internetu i dodatkowymi funkcjami. Najnowsza generacja COMAND Online zapewnia dostęp do fotorealistycznych map, użytecznych aplikacji, dodatkowego profilu Bluetooth® umożliwiającego surfowanie po sieci – na przykład za pomocą iPhone’a®, i w czasie rzeczywistym przekazuje informacje o ruchu drogowym.

Znakomite doznania akustyczne zapewnia z kolei opcjonalne nagłośnienie przestrzenne firmy Burmester®. Zoptymalizowany pod kątem architektury wnętrza Klasy V system audio składa się z 16 wysokiej klasy głośników, w tym głośnika basowego, oraz 10-kanałowego wzmacniacza DSP o łącznej mocy 640 watów.

Rozbudowana lista systemów bezpieczeństwa
Kolejną unikalną cechą Klasy V jest bogate wyposażenie z zakresu aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, w tym szereg innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę, pozwalających ograniczyć ryzyko zagrożeń takich jak silne podmuchy wiatru czy pojazdy znajdujące się w martwym polu lub zbyt bliskiej odległości. Wykorzystują one zaawansowaną technologię – kamerę, radar i czujniki ultradźwiękowe, po raz pierwszy wprowadzoną w nowej Klasie E i S pod nazwą “Mercedes-Benz Intelligent Drive”. Przy okazji, nowego vana zaparkować jest równie łatwo jak samochód kompaktowy.

Standardowe wyposażenie Klasy V obejmuje układ ATTENTION ASSIST, który ostrzega kierowcę przed sennością i nieuwagą, oraz Crosswind Assist, mogący kompensować skutki wiatru poprzez uruchamianie hamulców z przodu i z tyłu samochodu. Lista dostępnych systemów zawiera także monitor martwego pola Blind Spot Assist, Active Parking Assist, pozwalający na automatyczne parkowanie równoległe i wzdłużne, kamerę 360°, radarowy system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem hamowania Brake Assist oraz Traffic Sign Assist z funkcją ostrzegania przed jazdą pod prąd.

Design wnętrza – Wyrafinowany styl i wysokiej klasy materiały
Design pełen lekkości, połączony z nienagannym wykończeniem i wysokiej próby materiałami – nowa Klasa V czerpie z dynamicznej stylizacji wnętrz osobowych Mercedesów. To wyraźna demonstracja niezależnego stylu życia.

Szlachetnie wykończone wnętrze nowej Klasy V odzwierciedla styl osobowych modeli Mercedes-Benz i ucieleśnia filozofię “zmysłowej przejrzystości”. Płynne linie współgrają tu z kontrastem ciepłych i chłodnych barw, zapewniając poczucie wyjątkowej harmonii. Podkreśla je dyskretne oświetlenie kabiny w jednym z trzech kolorów.

Zaokrąglony kokpit i wyjątkowe poczucie przestrzeni
Jednym z najbardziej przyciągających wzrok elementów jest kokpit nowej Klasy V. Kierowca i pasażer przedniego fotela siedzą tu niczym w osobowym Mercedesie. Deska rozdzielcza ma dwupoziomowy układ, a jej górną i dolną część wykonano z miękkich, odpornych na zużycie materiałów. Po raz pierwszy w klasie na życzenie górna część kokpitu może być pokryta sztuczną skórą z kunsztownymi przeszyciami.

Piętra deski rozdzielczej oddzielono charakterystycznym, trójwymiarowym pasem, potęgującym optyczną szerokość wnętrza i jego wysoką jakość. Pas może być pokryty tworzywem przypominającym lakier fortepianowy, brązowe drewno jesionu lub czarne drewno hebanu, a także metalicznym, matowym wykończeniem w kolorze antracytowym. Dynamiczne kształty kokpitu podkreślają przestronność kabiny, a jednocześnie zapewniają poczucie lekkości.

Wolnostojący ekran centralny i panel z gładzikiem (touchpadem)
Na szczycie konsoli środkowej wznosi się centralny ekran systemu multimedialnego – standardowo o przekątnej 17,8 cm, otoczony lśniącą, czarną ramką. Wersja o przekątnej 21,3 cm z klejonego szkła, w srebrnej, galwanizowanej ramce, dostępna jest na życzenie.

Kolejna nowość zlokalizowana jest poniżej konsoli centralnej – to panel sterowania z obrotowym kontrolerem i innowacyjnym, wielofunkcyjnym gładzikiem (touchpadem; więcej informacji w części pt. “Nowa koncepcja obsługi”). Rozmiar, wygląd i ergonomia panelu zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o Klasie V – jego kształt harmonijnie łączy się z deską rozdzielczą, nadając jej sportowy sznyt i lekkość.

Wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą w standardzie
Elegancki, a zarazem dynamiczny wyraz kokpitu podkreślają okrągłe otwory wentylacyjne – wizytówka osobowych Mercedesów. Inspiracja dla ich kształtu pochodzi ze świata lotnictwa. Wszystkie cztery otwory są galwanizowane i mają srebrny odcień z efektem metalowej powierzchni, kontrastującym z przytulnym wykończeniem przypominającym drewno lub skórę.

Seryjne wyposażenie Klasy V obejmuje również trójramienną kierownicę wielofunkcyjną z 12 przyciskami oraz dźwignię zmiany biegów DIRECT SELECT z manetkami do ręcznej zmiany biegów (wersje z automatyczną przekładnią). Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna umożliwia dobranie optymalnej pozycji kierowcy o dowolnej posturze. Jako jedyna w klasie, Klasa V standardowo występuje z kierownicą obszytą skórą.

Indywidualizacja poprzez światło, materiały i kolory
Trójwymiarowy design elementów ozdobnych deski rozdzielczej ma swój ciąg dalszy na drzwiach i panelach bocznych. W efekcie wnętrze Klasy V sprawia wrażenie wykutego z jednej bryły. Dyskretne oświetlenie LED-owe poniżej listew na przesuwnych drzwiach i panelach bocznych zapewnia przyjemny, domowy nastrój. Ma pięć stopni intensywności działania i trzy odcienie do wyboru: neutralny (biały), słoneczny (bursztynowy) i polarny (błękitny). Panel sterowania w podsufitce z lampkami do czytania dla kierowcy i pasażera z przodu również korzysta wyłącznie z diod LED.

Staranny dobór materiałów i kolorów obić foteli także pozwala na daleko idącą indywidualizację wnętrza. Nowo opracowane, komfortowe fotele Klasy V są standardowo pokryte tkaniną. Na życzenie dostępna jest tapicerka skórzana, w tym po raz pierwszy – najwyższej jakości skóra nappa.

Nowa jest także sportowa, dwutonowa tapicerka, podkreślająca lajfstajlowy charakter wnętrza. Tapicerka skórzana wyróżnia się kontrastującymi przeszyciami, które zdobią również skórzane fotele, podłokietniki i elementy paneli bocznych.
Pod mikroskopem: wygląd i dotyk – “Najprzestronniejszy samochód osobowy Mercedes-Benz”

W porównaniu do poprzednika nowa Klasa V wyróżnia się kabiną udoskonaloną pod każdym względem. Kai Sieber, szef designu Mercedes-Benz Vans & Trucks, oraz Hartmut Sinkwitz, szef designu wnętrz Mercedes-Benz Cars, objaśniają filozofię projektowania i wymagania, którym musi sprostać nowy model.

Wnętrze – Nowy wymiar komfortu i wszechstronności
Wyposażona w liczne innowacje, takie jak wentylacja foteli z odwróconym ciągiem, niezależnie otwierana tylna szyba czy podwójna podłoga, Klasa V ustanawia w swoim segmencie nowe standardy w zakresie komfortu i funkcjonalności. Koncepcja jej wnętrza spełnia oczekiwania zróżnicowanych grup docelowych. Podróże rodzinne, biznesowe czy turystyczne – Klasa V oferuje wyjątkowe możliwości i wyjątkową niezależność.

Siedzenia nowego modelu opracowano z naciskiem na komfort i intuicyjną obsługę. Nowa struktura foteli ze zoptymalizowanym trzymaniem bocznym zapewnia komfortową pozycję na wszystkich miejscach – nawet podczas dłuższych podróży. Pokrycia siedzeń są wyjątkowo odporne na zużycie. Luksusowe, indywidualne tylne fotele składają się w sposób intuicyjny, umożliwiając szybki i łatwy dostęp do tyłu pojazdu. Ich przesuwanie wymaga jedynie niewielkiego wysiłku dzięki zoptymalizowanym szynom, pozwalającym na uzyskanie niemal niezliczonych konfiguracji wnętrza. Dodatkowo, fotele mogą zostać całkowicie wymontowane w celu wygospodarowania dodatkowej przestrzeni na bagaż lub sprzęt sportowy.

Przednie fotele z regulacją podparcia lędźwiowego w czterech kierunkach i aktywna wentylacją
Po raz pierwszy w segmencie kierowca i pasażer przedniego fotela mają do dyspozycji 4-kierunkową regulację podparcia lędźwiowego, przynoszącą dodatkową ulgę plecom. Na życzenie przednie siedzenia dostępne są też z elektrycznym sterowaniem oraz – to kolejna nowość w zakresie komfortu – z aktywną wentylacją z odwróconym ciągiem, po raz pierwszy wprowadzoną w nowej Klasie S.

Klimatyzacja – inteligentna i zindywidualizowana
Udoskonalona klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, oferowana jako alternatywa dla standardowego systemu TEMPMATIC, także ustanawia nowe standardy w zakresie trybów pracy i adaptacji do indywidualnych potrzeb pasażerów.

Klasa V jako jedyna w segmencie oferuje trzy różne programy wentylacji: “FOCUS”, “MEDIUM” oraz “DIFFUSE”. W przypadku “DIFFUSE” przepływ powietrza został ograniczony i skierowany do kanałów przy szybach oraz w obszarze stóp, aby uniknąć bezpośredniego nadmuchu na twarze podróżnych. “FOCUS”, dla odmiany, pracuje z większą intensywnością i kieruje powietrze głównie do otworów wentylacyjnych w desce rozdzielczej. “MEDIUM” kontroluje temperaturę w sposób zrównoważony, wykorzystując nadmuch powietrza o umiarkowanej intensywności.

Kolejną nowością jest dwukwadrantowy czujnik nasłonecznienia, służący do automatycznej regulacji temperatury w kabinie. Monitoruje on poziom nasłonecznienia i dostosowuje do niego poziom oraz temperaturę nadmuchu. Przykładowo, jeśli słońce świeci bardziej intensywnie po stronie kierowcy, klimatyzacja zwiększy nadmuch tylko w jego obszarze, a po stronie pasażera pozostaje zgodna z pierwotnymi ustawieniami. Rozwiązanie to zwiększa komfort klimatyczny zwłaszcza podczas jazdy w korku.

Automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC wzbogaciła się również o funkcję zdalnej kontroli układu wentylacji, jeśli pojazd został zaparkowany na słońcu, a także zintegrowany czujnik zaparowania oraz automatyczną recyrkulację powietrza. Czujnik zaparowania kontroluje wilgotność powietrza i, gdy tylko wystąpi ryzyko zaparowania przedniej lub bocznych szyb, automatycznie skieruje na nie świeże powietrze, eliminując problemy z widocznością. Kiedy kierowca Klasy V wjedzie do tunelu lub skorzysta ze spryskiwaczy przedniej szyby, układ THERMOTRONIC automatycznie uruchomi obieg zamknięty, aby nieprzyjemne zapachy i zanieczyszczenia nie mogły dostać się do kabiny.

Trójstrefowy układ klimatyzacji THERMOTRONIC może być obsługiwany za pośrednictwem panelu sterowania wentylacją lub centralnego panelu z gładzikiem, o ile wyposażenie samochodu obejmuje system Audio 20 CD lub COMAND Online.

Osobno otwierana tylna szyba ułatwia załadunek
Aby ułatwić załadunek i rozładunek, Klasa V – jako pierwsza w segmencie – jest wyposażona w niezależnie otwierane tylne okno, przymocowane do górnej ramy tylnej klapy. Rozwiązanie to przydaje się na przykład podczas pakowania zakupów, zwłaszcza na ciasnych parkingach, gdzie otwieranie pokrywy bagażnika może być utrudnione.

Przy okazji osobno otwierana tylna szyba zapewnia dostęp do drugiego poziomu załadunku. Przestrzeń bagażową rozdziela ważący 18 kg organizer o dopuszczalnym obciążeniu 50 kg. Organizer ma dwa wgłębienia, a w każdym z nich kryje składany kosz na zakupy. Jest łatwy w montażu i pokryty wytrzymałą wykładziną.

Nowa koncepcja obsługi – Wielofunkcyjny gładzik (touchpad) z obsługą gestów
Nowa Klasa V korzysta z najnowszej koncepcji obsługi rozbudowanych multimediów. Główną innowacją jest wielofunkcyjny gładzik (touchpad), umożliwiający sterowanie wszystkimi funkcjami telematycznymi poprzez wprowadzanie liter lub cyfr, a także za pośrednictwem gestów, zupełnie jak w przypadku smartfonów. Ponadto, w segmencie MPV świętują swoją premierę elementy sprawdzone w osobowych Mercedesach: system COMAND Online z obrotowym kontrolerem COMAND, dźwignia zmiany biegów DIRECT SELECT na kolumnie kierownicy, centralny wyświetlacz oraz kolorowy ekran na panelu wskaźników.

Nowa koncepcja sterowania jest intuicyjna i ergonomiczna, a jej elementy – w tym wybrane przełączniki, m.in. na panelu klimatyzacji, oświetlenia oraz sterowania szybami – pochodzą wprost z nowej Klasy S.

Innowacyjny gładzik (touchpad) i nowa technologia identyfikacji
Gładzik należy do wyposażenia Klasy V zaopatrzonej w systemy Audio 20 CD lub COMAND Online i wraz z kontrolerem COMAND jest zlokalizowany poniżej centralnego wyświetlacza, na centralnym panelu sterowania. Dotykową powierzchnię wykonano z odpornego na zarysowania, lśniącego tworzywa, które wyglądem nawiązuje do tabletów – ma czarny odcień i elegancką, srebrną oprawę. Obsługa wszystkich funkcji telematycznych odbywa się za pośrednictwem gestów lub poprzez ręczne wpisywanie znaków i stanowi alternatywę dla kontrolera COMAND oraz sterowania głosowego LINGUATRONIC.

System czujników rozpoznaje ruch jednego lub dwóch palców, polegający na przykład na zbliżaniu lub oddalaniu ich od siebie, i interpretuje go jako polecenie przewijania, przesuwania lub powiększania. Aby zapobiec błędnym komendom i zwiększyć bezpieczeństwo obsługi, projektanci Mercedes-Benz opracowali nową technologię identyfikacji, analizującą ruch w trzech wymiarach. Szczególną wagę przywiązano do prawidłowej oceny prędkości – kierowca Klasy V może wykonywać wolne lub szybkie gesty, owocujące różnymi, ale równie precyzyjnymi ruchami kursora.

Za pośrednictwem gładzika użytkownicy mogą odręcznie wprowadzać do systemu litery, symbole i cyfry, a system automatycznie rozpozna ich znaczenie. Znacznie przyspiesza to wykonywanie poszczególnych czynności, np. wpisanie adresu do układu nawigacji. Co więcej, zastosowanie gładzika pozwoliło ograniczyć liczbę przycisków na desce rozdzielczej.

Sterowanie funkcjami multimedialnymi ułatwiają trzy dotykowe, podświetlane klawisze szybkiego dostępu, zlokalizowane pod panelem dotykowym o wymiarach 65 x 45 mm: “Back” (powrót do poprzedniego menu), “Favourites” (ulubione funkcje) oraz menu audio. Korzystając z gładzika i przycisków, użytkownik otrzymuje dotykową informację zwrotną.

Uporządkowane centrum dowodzenia: panel wskaźników z kolorowym ekranem wielofunkcyjnym

Kierowca Klasy V ma przed oczami dwa okrągłe, analogowe wskaźniki. Rozdziela je wielofunkcyjny, kolorowy ekran przekazujący komunikaty komputera pokładowego i informujący o działaniu systemów z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, m.in. DISTRONIC PLUS, Traffic Sign Assist oraz Lane Keeping Assist.

Wyświetlacz centralny: wysoka rozdzielczość i kontrast

Informacje systemu telematycznego pojawiają się na centralnym wyświetlaczu o wysokiej rozdzielczości. Tak jak w wielu osobowych Mercedesach, unosi się on swobodnie nad konsolą środkową.

Dostępne są dwa warianty wyświetlacza, zależnie od wersji wyposażeniowej: w połączeniu z systemami Audio 20 USB oraz Audio 20 CD występuje ekran o przekątnej 17,8 cm, otoczony lśniącą, czarną ramką. Wersja o przekątnej 21,3 cm z klejonego szkła, w srebrnej, galwanizowanej ramce, współpracuje z systemem COMAND Online. Antyodblaskowa powłoka szkła mineralnego jest bezpośrednio połączona z powłoką wyświetlacza TFT w procesie klejenia i laminowania, aby uniemożliwić dostanie się pomiędzy ekran a szkło pyłków kurzu lub pęcherzyków powietrza. Przy okazji do minimum ograniczono refleksy i zniekształcenia obrazu.

Oba wyświetlacze mają wbudowany czujnik nasłonecznienia i automatycznie dostosowują jasność obrazu do warunków oświetlenia. Poza dostępem do funkcji telematycznych, COMAND Online może również wyświetlać zdjęcia w formie podobnej do ręcznego pokazu slajdów. Nowy interfejs zapewnia także łatwą obsługę systemu audio – na przykład funkcja Coverflow układa okładki albumów w formie karuzeli, ułatwiając przeglądanie zasobów muzycznych. A te mogą być wyjątkowo obszerne – na pliki MP3, WMA oraz AAC przewidziano aż 10,8 GB powierzchni dyskowej.

Informacje i rozrywka – Unikalna kolekcja zaspokaja wszystkie potrzeby
Nowa Klasa V będzie dostępna z jednym z trzech systemów multimedialnych, dopasowanych do różnych potrzeb. Na szczycie oferty plasuje się opcjonalny system multimedialny COMAND Online oraz nagłośnienie firmy Burmester®. W ten sposób najpojemniejszy z osobowych Mercedesów po raz kolejny podnosi poprzeczkę – także w kwestii nawigacji, dostępu do internetu i korzystania z multimediów.

Najnowsza generacja COMAND Online dysponuje nawigacją z 80-gigabajtowym dyskiem twardym, odtwarzaczem DVD, dostępem do internetu i dodatkowymi funkcjami. System zapewnia dostęp do fotorealistycznych map, użytecznych aplikacji, dodatkowego profilu Bluetooth® umożliwiającego surfowanie po sieci – na przykład za pomocą iPhone’a®, i w czasie rzeczywistym przekazuje informacje o ruchu drogowym. Za jego obsługę odpowiada innowacyjny gładzik, kontroler COMAND lub układ sterowania głosowego LINGUATRONIC.

Raporty o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i dostęp do internetu
Samochody wyposażone w COMAND Online na bieżąco pobierają i przekazują za pośrednictwem Mercedes-Benz Live Traffic informacje o ruchu drogowym. Specjalny moduł komunikacyjny, zapewniający bezpośrednią łączność z danymi w chmurze, dostarcza kierowcy Klasy V informacje o aktualnych utrudnieniach, takich jak korki czy roboty drogowe, i pozwala reagować na nie z odpowiednim wyprzedzeniem.

COMAND Online umożliwia swobodne korzystanie z internetu podczas postoju, a podczas jazdy pozwala korzystać z błyskawicznie ładujących się aplikacji Mercedes-Benz, np. Google™ Streetview, Google™ Panoramio, Google™ Local Search i Weather, a także z opcji ściągnięcia trasy uprzednio skonfigurowanej na domowym komputerze przy użyciu Google Maps.

Audio 20 USB oraz Audio 20 CD
Nabywcy Klasy V mają do wyboru dwa dodatkowe systemy: Audio 20 USB (standard) oraz Audio 20 CD (opcja). Pierwszy z nich jest wyposażony m.in. w podwójny tuner radiowy, interfejs Bluetooth i USB oraz gniazdo AUX i SD, umożliwiające podłączenie odtwarzaczy MP3 oraz iPodów®.

Audio 20 CD dysponuje również odtwarzaczem płyt CD i może opcjonalnie współpracować z nagłośnieniem Burmester®, interfejsem telefonicznym i cyfrowym radiem (DAB). Dla systemu nawigacji dostępna jest też instalacja z odbiornikiem GPS i antenami.

Nagłośnienie Burmester® – nowa jakość dźwięku w vanie
Znakomite doznania akustyczne zapewnia opcjonalne nagłośnienie Burmester® Surround Sound. Zoptymalizowany pod kątem architektury wnętrza nowej Klasy V system audio składa się z 16 wysokiej klasy głośników, w tym głośnika basowego, oraz 10-kanałowego wzmacniacza DSP o łącznej mocy 640 watów.

Mercedes-Benz Intelligent Drive – Systemy wspomagające na pokładzie
Podobnie jak wszystkie osobowe Mercedesy, nowa Klasa V oferowana jest z szeroką gamą układów z dziedziny aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Należą do nich innowacyjne systemy wspomagające kierowcę, wykorzystujące wyrafinowaną technologię – radar, kamerę i czujniki ultradźwiękowe, które po raz pierwszy debiutowały w nowej Klasie E i S pod nazwą “Mercedes-Benz Intelligent Drive”. Ograniczają one ryzyko zagrożeń związanych z silnymi podmuchami bocznego wiatru czy pojazdami znajdującymi się w martwym polu lub w zbyt bliskiej odległości. A przy okazji rodzinny Mercedes jest równie łatwy w parkowaniu, co samochód kompaktowy. Inteligentna sieć systemów wspomagających zwiększa zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo – i czyni Klasę V najbezpieczniejszym modelem w klasie.

Standardowe wyposażenie Klasy V obejmuje ATTENTION ASSIST, który ostrzega kierowcę przed sennością i nieuwagą, oraz Crosswind Assist. Ze względu na gabaryty nadwozia, pojazdy MPV są bardziej podatne na działanie bocznego wiatru od innych aut osobowych. Crosswind Assist może kompensować skutki gwałtownych podmuchów poprzez uruchamianie hamulców z przodu i z tyłu samochodu. Na życzenie dostępne są inne systemy wspomagające – większość po raz pierwszy w klasie.

Parkowanie jest proste: Active Parking Assist
Parkowanie Klasy V to bezstresowe zajęcie. Active Parking Assist – rozbudowana wersja systemu PARKTRONIC – przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym i hamulcowym, umożliwiając automatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe. Co więcej, potrafi on samodzielnie wyjechać z równoległego miejsca parkingowego, o ile pojazd wcześniej automatycznie na nim zaparkował.

Wszystko widoczne jak na dłoni, wszystko pod kontrolą: kamera 360°
Kamera 360° – kolejna nowość na pokładzie Klasy V – automatycznie uruchamia się po wybraniu wstecznego biegu. Na podstawie obrazu z czterech kamer powstaje widok samochodu z lotu ptaka, ułatwiający parkowanie i manewrowanie. Widać na nim nawet niewysokie przeszkody, zlokalizowane poza polem widzenia kierowcy. Jedną z kamer zamontowano centralnie na wlocie powietrza, dwie pod bocznymi lusterkami, a ostatnią – w uchwycie tylnej klapy. Wirtualny obraz obejmuje obszar około 3 m przed i za samochodem oraz 2,5 m po bokach.

Obraz może zawierać również linie wizualizujące tor jazdy. Zmieniają one swoje położenie wraz ze zmianą kąta skrętu przednich kół. W wersjach z hakiem holowniczym specjalny podgląd ułatwia dołączenie przyczepy.

Rozbudowane pole widzenia: Blind Spot Assist
Dwa czujniki krótkiego zasięgu w tylnym zderzaku pozwalają systemowi Blind Spot Assist wykrywać pojazdy w tzw. martwym polu – np. podczas zmiany pasa lub wyprzedzania. Kierowca otrzyma w takiej sytuacji ostrzeżenie akustyczne i optyczne. Strefa martwego pola mierzy około 3 m z tyłu pojazdu i po 3,5 m po bokach. System zaczyna działać od prędkości 30 km/h.

Zapobieganie uderzeniom w tył poprzedzającego pojazdu: COLLISION PREVENTION ASSIST
Kolejną nowinką w segmencie aut MPV jest radarowy system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem Brake Assist. Przy prędkościach przekraczających 7 km/h monitoruje on obszar przed samochodem – mierzy dystans od nieruchomych przeszkód do prędkości 70 km/h, a prędkość jadących z przodu pojazdów i dystans do nich monituje do prędkości 200 km/h. Jeśli wystąpi ryzyko uderzenia w nieruchomą przeszkodę lub poprzedzający pojazd, COLLISION PREVENTION ASSIST ostrzeże kierowcę, a następnie zwiększy odpowiednio ciśnienie w układzie hamulcowym. Hamowanie rozpoczyna się w momencie, gdy kierowca Klasy V wciśnie pedał hamulca.

Bezpieczna odległość: DISTRONIC PLUS
Klasa V po raz pierwszy dostępna będzie z adaptacyjnym tempomatem DISTRONIC PLUS, ułatwiającym jazdę w korkach i również zapobiegającym uderzeniom w tył poprzedzającego pojazdu. System utrzymuje prędkość samochodu w zakresie 0-200 km/h, o ile pas ruchu jest pusty. Jeśli w odległości 200 m wykryje wolniej jadący pojazd, automatycznie zwolni, aby utrzymać zaprogramowany dystans, a po ponownym zwolnieniu pasa przyspieszy do zadanej prędkości.

Adaptacyjny tempomat DISTRONIC PLUS w Klasie V może generować opóźnienia rzędu 4 m/s² i w razie potrzeby wyhamować samochód do zera. System używa hamulców w sposób możliwie łagodny; kierowca jest informowany o gwałtownym hamowaniu sygnałem akustycznym i optycznym. Ponowna aktywacja tempomatu odbywa się za pośrednictwem dźwigni lub poprzez delikatne wciśnięcie pedału gazu.

Zapobieganie niezamierzonej zmianie pasa: Lane Keeping Assist

Lane Keeping Assist wykrywa ryzyko nieumyślnego opuszczenia pasa ruchu i ostrzega przed nim kierowcę wibracjami na kierownicy, jeśli ten nie użył kierunkowskazów. System działa w zakresie prędkości 60-200 km/h i wykorzystuje zamontowaną u szczytu szyby czołowej kamerę, która monitoruje poziome oznakowanie jezdni.

Traffic Sign Assist z funkcją ostrzegania przed jazdą pod prąd
Kolejnym systemem Mercedes-Benz zapobiegającym wypadkom drogowym jest Traffic Sign Assist, dostępny w połączeniu z COMAND Online. W oparciu o dane z kamery i z systemu nawigacji wykrywa on ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania oraz ostrzega kierowcę, jeśli ten zamierza złamać zakaz wjazdu. Informacje o mijanych znakach drogowych mogą pojawiać się na panelu wskaźników oraz ekranie systemu COMAND.

Po opuszczeniu obszaru objętego ograniczeniem prędkości wyświetla się dopuszczalna jej wartość. Jeśli system wykryje znak zakazujący wjazdu, kierowca otrzyma akustyczne i optyczne ostrzeżenie – to skuteczny sposób, aby zmniejszyć ryzyko poważnych wypadków powodowanych przez jadących pod prąd.

Zdjęcia: Mercedes-Benz