MotoNews.pl

Nowy crossover Fiat 500X

24 listopada 2014

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Fiat 500 8

Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Fiata, nowy 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnej 500-ki, w którym kultowy styl spotyka się z nowoczesną koncepcją crossovera i dodatkowo z właściwościami terenowymi, zapewnionymi przez wersję najlepiej nadającą się do poruszania w terenie.

Styl i wymiary
Niezaprzeczalnie „Made in Fiat”, 500X charakteryzuje się elastycznością, inteligencją i jakością wkomponowaną w jej kompaktowe rozmiary, przestronną kabiną pasażerską i wyborem materiałów i tkanin premium, jak też wyszukaną technologią, zapewniającą bezpieczeństwo, komfort i dobre samopoczucie wewnątrz samochodu. Tak więc, Fiat 500X to samochód, w który można się „ubierać” każdego dnia śmiało i z przyjemnością, to oryginalny strój o miękkich kształtach, dający maksymalną swobodę ruchu, a dzięki niezliczonym możliwościom personalizacji, odzwierciedla osobowość kierowcy.

Solidny i mocny wygląd samochodu znajduje swoją doskonałą równowagę stylistyczną w harmonijnej linii, która wyraża się w rozmiarach idealnych dla klientów, którzy poszukują komfortu, przestrzeni oraz wyposażenia typowego dla kompaktowych sedanów. Jednocześnie, nowa 500X robi ukłon w stronę tych, którzy codziennie muszą zmagać się z ruchem miejskim, dzięki swoim ograniczonym rozmiarom: jej długość to 4 metry i 25 centymetrów, szerokość 180 centymetrów i wysokość 160 centymetrów (w przypadku występowania relingów dachowych lub napędu 4×4, wymiary to odpowiednio 161 i 162 cm).

„500X” jest kompaktowa na zewnątrz, przytulna wewnątrz: dowodzi tego przestronne i bezpieczne wnętrze, wykorzystujące na szeroką skalę szlachetne materiały, wysokiej jakości wykończenia i przydatne schowki na drobne przedmioty. Komfortowa kabina pasażerska o wyraźnym, włoskim stylu, oferuje siedem kombinacji wnętrz, łączących różne rodzaje tkaniny, skóry, wykończenia i kolorów. Całość zyskuje jeszcze bardziej na praktyczności, dzięki niezliczonym regulacjom foteli oraz pojemnemu bagażnikowi (350 litrów).

Wreszcie, klient może wybrać spośród 12 różnych kolorów nadwozia, które wydobywają zmysłowe kształty Fiata 500X, podkreślone dodatkowo 8 różnymi wzorami aluminiowych felg 16, 17 i 18-calowych.

Wersje silnikowe
W zależności od rynku EMEA, nowy Fiat 500X oferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów, aby zaspokoić wszelakie potrzeby związane z przeznaczeniem auta, zawsze z poszanowaniem dla środowiska i przy maksymalnej efektywności pod względem osiągów, spalania i emisji spalin.

Podczas wprowadzenia na rynek dostępny będzie silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4×4).

W późniejszym czasie gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ” o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4).

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM będzie również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Innowacyjny, automatyczny i sekwencyjny napęd z podwójnym sprzęgłem zapewnia komfort jazdy oraz sportowe emocje, dzięki szybkości zmiany biegów, oferując dużą efektywność oraz optymalizację spalania. Składa się z dwóch równoległych napędów, które umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.

Do dyspozycji będą również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4×4).

Dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów

Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata, który oferuje automatyczny, dziewięciostopniowy napęd. Ta skrzynia biegów w połączeniu z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 170 KM oraz turbodieselem 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM, oferuje liczne korzyści, takie jak świetne przyspieszenie oraz płynne dostarczanie mocy. Kontrolowany elektronicznie, nowy dziewięciostopniowy, automatyczny napęd posiada możliwość przejścia do trybu manualno- sekwencyjnego.

Napęd 4×4 oraz system odłączania osi tylnej
Nowy Fiat 500X jest dostępny zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Cechą szczególną napędu 4×4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania osi tylnej, który umożliwia zredukowanie strat energii, kiedy nie jest konieczne wykorzystanie trybu 4×4, gwarantując w ten sposób większą oszczędność spalania. Jest to jedyny samochód z tego segmentu (oprócz Jeepa Renegade), który oferuje odłączanie osi tylnej, pozwalając płynnie przejść z napędu na dwa koła na napęd na cztery koła i zapewnić prawidłowe zarządzanie momentem pomiędzy osiami, bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.

“Mood Selector” oraz system “Traction Plus”
Nowa 500X oferuje selektor jazdy „Mood Selector”, który reaguje na silnik, hamulce, układ kierowniczy oraz skrzynię biegów (w przypadku automatycznego napędu), udostępniając trzy różne tryby, w zależności od sposobu jazdy – najbardziej odpowiedni do sytuacji czy warunków nawierzchni drogowej: Auto (najlepszy tryb pod względem komfortu, spalania i emisji CO2), Sport (w przypadku jazdy, która stawia na pierwszym miejscu osiągi) i All weather (maksymalne bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).

W poziomach wyposażenia najbardziej odpowiednich do spędzania wolnego czasu, tryb All weather jest zastąpiony funkcją „Traction”, która w przypadku wersji 4×4 przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na oś tylną. Natomiast w wersjach z napędem na przód, uruchamia system kontroli „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, a z drugiej strony jest bardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem niż tradycyjne 4×4, zwiększając efektywność podczas codziennej, umiarkowanej eksploatacji terenowej samochodu.

Obsługa i bezpieczeństwo

Wyposażony we wszystkich wersjach w niezależne tylne zawieszenie typu MacPherson, Fiat 500X zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy obsługą, a komfortem samochodu. Poza tym, gwarantując ochronę pasażerów, nowy crossover Fiata łączy nadwozie o doskonałych właściwościach zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów z uwzględnieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.

W całej gamie w standardzie montowane są tak istotne elementy wyposażenia, jak: 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny), reflektory przednie z funkcją świateł dziennych (Daytime Running Lights) oraz światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, jak również system ESC (Electronic Stability Control). Ponadto, w zależności od wersji i rynku, w standardzie lub na zamówienie montowane są nowoczesne urządzenia Lane Assist (system ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu) oraz Blind Spot Assist (monitoring „martwego pola” lusterek bocznych). Ponadto, na zamówienie można wyposażyć swoją 500X w nową kamerę cofania ParkView oraz system „Brake Control” (system wspomagania hamowania).

Systemy Multimedialne UconnectTM
Pod względem komfortu i udogodnień, Fiat 500X jest liderem w swojej kategorii, dzięki wyszukanym systemom Uconnect z ekranami dotykowymi 5 i 6.5 cala, które umożliwiają obsługę do radia, mediów, telefonu i usług UconnectTM LIVE. W obydwóch wersjach jest przewidziany interfejs Bluetooth, gniazdo Aux-in, wejście USB i sterowanie głosowe. Dodatkowo, urządzenie Uconnect Radio Nav 5” oferuje nawigację TomTom 2.5D, natomiast Uconnect Radio Nav 6.5″ jest wyposażony w nawigację satelitarną z mapami 3D ze wskazówkami na temat trasy oraz funkcję „One Shot Voice Destination Entry” do wprowadzania adresu poprzez polecenia głosowe.

Z kolorowego ekranu dotykowego, kierowca może uzyskać dostęp do wszystkich głównych funkcji: od radia analogowego i cyfrowego (DAB) aż po wszelkie, najważniejsze nośniki multimedialne (mediaplayer, iPod, iPhone, smartphone), które można podłączyć za pośrednictwem wejścia USB i gniazda Aux-in lub poprzez streaming audio Bluetooth. Całość jest obsługiwana za pośrednictwem przycisków na kierownicy tak, aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od jezdni, a rąk od kierownicy.

Poza tym, nowy system Uconnect LIVE pozwala klientowi – dzięki integracji z osobistym smartphonem – korzystać z licznych aplikacji systemu i być w stałym kontakcie ze znajomymi na Facebooku i Twitterze; słuchać milionów utworów muzycznych przez Deezer i ponad 100 tysięcy internetowych stacji radiowych poprzez TuneIn; otrzymywać na bieżąco informacje Reuters i uzyskiwać informacje na temat ruchu drogowego, kamer pomiaru prędkości, punktów pomiaru prędkości autovelox i prognozy pogody, dzięki usługom Live TomTom.

Wreszcie, Fiat 500X oferuje eco:DriveTM, który pozwala zaoszczędzić nawet do 16% paliwa i zredukować emisję CO2, jak również usługę my:CarTM, która ułatwia utrzymanie samochodu i radzenie sobie w awaryjnych sytuacjach, dzięki interaktywnej instrukcji użytkownika.

Na życzenie dostępna jest również ekskluzywna instalacja Hi-Fi Beats Audio – opracowana we współpracy z Beats by Dr. Dre i po raz pierwszy wykorzystana w modelu 500L, która rewolucjonizuje sposób, w jaki muzyczne doznania mogą być przeżywane w nowym Fiacie 500X.

Gama (EMEA)
W momencie wprowadzenia na rynek dostępne są 2 wersje (jedna bardziej „miejska”, druga bardziej do korzystania w wolnym czasie), 5 wersji wyposażenia (Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus), 3 wersje silnikowe (1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM, 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM i 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM), 3 rodzaje napędu (na przód, na przód z systemem „Traction Plus” i 4×4), 2 skrzynie biegów (sześciostopniowa manualna i dziewięciostopniowa automatyczna), 12 kolorów nadwozia, 8 różnych wzorów felg aluminiowych (16″, 17 “i 18”) oraz 7 różnych konfiguracji wyposażenia wnętrza.

Zdjęcia: Fiat