MotoNews.pl

Kia Sorento trzeciej generacji gotowa do polskiej premiery

26 stycznia 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Kia Sorento 6

Europejska premiera nowej Kia Sorento odbyła się 2 października na paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2014. W najbliższych tygodniach auto trafi już do polskich salonów.

Flagowy model Kia w wersji podstawowej napędzany jest 2- litrowym silnikiem diesla o mocy 185KM, który współpracuje z napędem 4WD oraz automatyczną skrzynią biegów. Na pokładzie wersji bazowej znalazły się takie elementy wyposażenia jak : wspomniana wcześniej konfiguracja 7-miescowa, nawigacja z wyświetlaczem 7” z kamerą cofania oraz 7 letnim darmowym planem aktualizacji map, 18” felgi aluminiowe, czujniki cofania przód/tył, przyciemniane szyby tył, elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto-Hold”, automatyczna klimatyzacja, elektryka szyb lusterek, skórzane wykończenie kierownicy oraz drążka zmiany biegów a także ISG.

Cena wersji podstawowej została ustalona na poziomie 144.900 PLN.

Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk). Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013.

Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii potęguje wrażenie muskularnego wyglądu na drodze. W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spoiny na klapie tylnej. Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego długości o 95 mm (do 4780 mm)* i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm). Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).

„Nowoczesność i szerokość” motywem stylizacji wnętrza
Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Stylizacja przestrzeni pasażerskiej należy do europejskiego zespołu designerów Kia (atelier we Frankfurcie), który zaprojektował bardziej wyszukany i luksusowy wystrój wnętrza, z zastosowaniem materiałów o znacznie wyższej niż kiedykolwiek jakości.
Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw ‘Nowoczesności i Szerokości” – a więc solidnego optycznie i ustabilizowanego w poziomie wystroju wnętrza. ‘Szerokość’ wyraża się rozbudową panelu wskaźników, nową ornamentacją oraz owalnym kształtem tablicy przyrządów, sięgającej boczków drzwi. Bogatszy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry tworzy poczucie luksusu i nadaje nowej Kia Sorento atmosfery samochodu klasy Premium.

Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w chromowanej oprawie.

Nabywca Sorento III będzie miał do wyboru wystrój wnętrza w jednobarwnym kolorze czarnym lub dwutonowym czarno-szarym – z tapicerką materiałową albo skórzaną.

Komfort, wygoda i nowe technologie
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie.

Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5%). Nowy jest także w Sorento III zakrywany podpodłogowy sortownik na drobne przedmioty.

Dostępna w wersji 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.

W Sorento trzeciej generacji ‘debiutuje’ kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych, służących zwiększeniu wygody i przyjemności użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ na wyświetlaczu w desce rozdzielczej Around-View Monitor wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy, ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów wprost do bagażnika.

Więcej wyrafinowania
W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji) pod kątem wyrafinowania komfortu jazdy i wyciszenia wnętrza – podążając niejako śladem wyszukanego image pojazdu.

Fundamentalne znaczenie w tym przypadku ma znaczące zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 procent w porównaniu z modelem schodzącym), oddziaływujące również na wzrost bezpieczeństwa biernego.

Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29% grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów (z 0,7 do 0,9 mm), wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a silniki otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu. Efektem wprowadzonych zmian jest spadek poziomu hałasu w kabinie o 3 do 6 procent – w zależności od warunków jazdy.

Zmodernizowane jednostki napędowe, lepsza charakterystyka jezdna i prowadzenie
Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, konstruktorzy Kia „wzięli pod lupę” poprawę przyjemności i satysfakcji konsumenckiej z jazdy nowym Sorento, wprowadzając liczne ulepszenia w konstrukcji jednostek napędowych, układu kierowniczego oraz zawieszenia kół.

Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.
Za swe najważniejsze cele w procesie rozwojowym nowego Sorento zespół konstruktorów podwozia Kia przyjął podwyższenie komfortu podróżowania, zapewnienie stabilności przy znacznych prędkościach oraz precyzję układu kierowniczego na miarę skokowej poprawy jakości wystroju wnętrza i charakterystyki NVH.

W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy.

Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi – jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża, dzięki czemu nowa Kia Sorento zapowiada się na wyjątkowo przyjazną towarzyszkę najdłuższych nawet podróży.

Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w modelu poprzednim. Dzięki lepszemu wyczuciu położenia przednich kół i szybszej reakcji na polecenia kierowcy, nowa Kia Sorento wchodzi do grona najbardziej zwinnych i ‘usportowionych’ pojazdów w swoim segmencie – bez uszczerbku dla komfortu jazdy, którego nabywca oczekuje od pojazdu typu SUV klasy luksusowej.

Wyższy stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego
Nowa Kia Sorento uzyskała maksymalną, pięciogwiazdkową klasyfikację bezpieczeństwa zderzeniowego Euro NCAP we wszystkich czterech kategoriach: (90% ochrona pasażerów dorosłych, 83% ochrona przewożonych dzieci, 67% ochrona osób pieszych oraz 71% za posiadane systemy wspomagające bezpieczeństwo). Jest to wynikiem dalszego wzmocnienia struktury nadwozia oraz wzbogacenia gamy elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Godna szczególnej pochwały jest stabilność kabiny pasażerskiej Sorento w sytuacjach kolizyjnych oraz skuteczność ochrony pasażerów różnej postury – bez względu na zajmowane miejsce w samochodzie. Wszyscy pasażerowie – w tym także trzeciego rzędu siedzeń, chronieni są należycie przed obrażeniami kręgosłupa szyjnego, a efekt uderzenia w osobę pieszą zmniejsza aktywna pokrywa komory silnikowej.

Struktura nadwozia nowej Kia Sorento zyskała istotnie na odporności mechanicznej, m.in. w efekcie szerszego zastosowania stali nadwytrzymałej na rozciąganie. Udział stali UHTS w skorupie karoserii modelu poprzedniej generacji wynosił 24,4 procent, w nowym zaś – już 52,7 procent, podnosząc integralność podstawowej konstrukcji pojazdu i jej sztywność skrętną w przypadkach kolizyjnych (zderzeniowych). Do wzmocnienia przednich i tylnych nadkoli oraz otworu klapy tylnej wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości.

W porównaniu z modelem poprzednim, konstrukcja Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie podwyższoną – z 4,1 do 10,1 procent – zawartością stali nadwytrzymałej tłoczonej na gorąco, co pozwoliło w sposób znaczący zwiększyć wytrzymałość słupków A- i B- nadwozia.

Podczas ostatnich testów zderzeniowych Euro NCAP nowa Kia Sorento uzyskała niezwykle wysoką ocenę w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo. Do wyposażenia standardowego należy obecnie system Vehicle Stability Management, który zapewnia stabilizację pojazdu na nawierzchniach o niskiej przyczepności w warunkach jednoczesnego hamowania i skręcania – z wykorzystaniem systemu stabilizacji ruchu pojazdu (ESC) oraz elektrycznego wspomagania przekładni kierowniczej. Aktywacja obu systemów następuje w momencie wykrycia utraty przyczepności, ułatwiając kierowcy zachowanie bezpiecznego panowania nad pojazdem.

I znów – w zależności od rynku sprzedaży, nabywca nowej Kia Sorento spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego, która obejmować będzie dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).

Nowy program testowy pojazdów
Sorento trzeciej generacji to pierwszy model Kia, który został poddany testom weryfikacyjnym w nowo-otwartym centrum jakości światowej (Global Quality Centre) w celu zapewnienia, iż wszystkie nowe pojazdy produkcji Kia są konstruowane, testowane a następnie wytwarzane pod kątem przekraczania oczekiwań konsumenckich.

Program rozwojowy nowego modelu prowadzony był na skalę globalną i obejmował próby trwałościowe na dystansie ponad 1,1 mln km, a więc 27 okołorównikowych okrążeń Ziemi m.in. po drogach Europy, Bliskiego Wschodu, Azji oraz Północnej i Południowej Ameryki z założeniem ekstremalnych testów klimatycznych i jakościowych wszystkich komponentów Sorrento III. Z myślą o klientach na całym świecie Kia Sorento wystawiona bywała na działanie temperatur wyjątkowo niskich i wysokich czy też znacznych wysokości – w trudnych warunkach pustynnych, zatłoczonych do niemożliwości miast, przełęczy górskich albo obszarów wiecznej zmarzliny. Intensywne testy prowadzono także w szczególnie urozmaiconej sieci dróg europejskich.

Po zakończeniu światowego programu testów trwałościowych samochód powrócił do nowego Global Quality Centre przy zakładach wytwórczych Hwasung w Korei, a więc tam, gdzie powstaje Kia Sorento z przeznaczeniem na rynki zagraniczne, w tym rynki Europy. Ostatni etap testów polegał na kompleksowej ocenie jakości komponentów pojazdu oraz jego ostatecznej weryfikacji w warunkach ekstremalnie wysokich i niskich temperatur otoczenia, wilgotności, porywów wiatru oraz intensywnych wibracji. Z myślą o wyciągnięciu wspólnych wniosków do uczestnictwa zaproszeni zostali praktycznie wszyscy dostawcy i kooperanci Kia.

Wszystkie modele Kia poddawane są licznym testom pod kątem trwałości w zróżnicowanych warunkach eksploatacji, lecz nowy program był przykładem niewątpliwie najszerszej weryfikacji jakościowej pojazdu w historii marki. Dotyczyć to będzie wszystkich nowych modeli Kia pod kątem zapewnienia najwyższej jakości produktu i konsekwentnej budowy image Kia jako twórcy pojazdów wykraczających daleko poza oczekiwania klientów.

Tak, jak każdy samochód marki Kia oferowany w Europie, nowa Kia Sorento objęta jest unikalną 7-letnią lub 150.000-kilometrową gwarancją fabryczną producenta.

Zdjęcia: Kia