MotoNews.pl

Zrzuć opony na wiosnę

15 kwietnia 2015

Kategoria | Rynek
Skoda 1

Koniec sezonu zimowego na drogach nie oznacza, że nic już nas nie zaskoczy. Tak jak przygotowujemy samochód do zimy, powinniśmy po zimie przejrzeć go i przygotować na pozostałą część roku. Bardzo ważnym elementem dbania o samochód jest sezonowa zamiana opon i kontrola ich stanu.

Zrzuć opony na wiosnę
O oponach mówi się i pisze bardzo dużo. Jest to uzasadnione, ponieważ to opony zapewniają bezpieczeństwo, będąc jedynym łącznikiem między samochodem, a drogą po której się poruszamy. Cały czas warto uświadamiać i przypominać, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia 4 opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4.

Budowa opony to szukanie kompromisu. Trudno jest stworzyć oponę, która będzie doskonale działała zarówno zimą, jak i latem, na suchej nawierzchni i na mokrej. Nie jest możliwe również zmienianie opon w zależności od pogody, tak jak robi się w sporcie motorowym, gdzie mamy do czynienia z różnymi oponami zależnie od warunków pogodowych.

Jak zatem dbać o opony i o czym pamiętać?

„Przede wszystkim powinniśmy sezonowo wymieniać opony. Budowa opon letnich różni się od opon zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach.

Gdyby taką konstrukcję zastosować w oponach zimowych, to podczas jazdy w śniegu mielibyśmy kłopot z przyczepnością. Opona letnia to również mniej lamelek i dzięki temu większa sztywność bieżnika” – tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

Wymiana opon to krok w dobrym kierunku. Niezbędne jest również ich doglądanie podczas codziennej eksploatacji. Szczególnie należy zwrócić uwagę na kilka elementów.

  • Ciśnienie – według badania przeprowadzonego w 2013 roku przez firmę Michelin, aż 64,1% samochodów ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa, a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.
  • Geometria podwozia – nie zrobimy jej sami, warto ją jednak zrobić przed każdym przeglądem technicznym. Nieprawidłowa geometria będzie wpływała na sterowalność pojazdem i obniżała trwałość opon. Pamiętajmy, że jej ustawienie może się zmienić nawet po pozornie błahym uderzeniu w krawężnik.
  • Głębokość bieżnika – przepisy określają minimalną wysokość bieżnika na 1,6 mm, nie oznacza to jednak, że jest to wysokość bieżnika gwarantująca bezpieczeństwo. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie, wysokość bieżnika powinna wynosić około 4-5 mm.
  • Wyważanie kół – profesjonalny serwis podczas wymiany opon powinien wyważyć nam koła. Prawidłowo wyważone gwarantują komfort jazdy oraz nie będą niszczyć układu zawieszania i kierowniczego.
  • Amortyzatory – nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Samochód to system naczyń połączonych. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

Dbanie o stan opon to nie wybór, to konieczność, jeśli chcemy podróżować bezpiecznie. Jeśli opony są w dobrym stanie, zawsze będą naszym sprzymierzeńcem.

Zdjęcia: Skoda