MotoNews.pl

Nowy Ford S-MAX drugiej generacji

29 kwietnia 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
FordS MAX 8

Firma Ford of Europe ogłosiła, iż nowy Ford S-MAX będzie pierwszym modelem Forda na świecie, który zostanie wyposażony w inteligentny ogranicznik prędkości. Nowy system skanuje znaki drogowe i dostosowuje pracę przepustnicy w taki sposób, aby kierowca nie przekroczył dozwolonej prędkości jazdy, niwelując tym samym prawdopodobieństwo zapłacenia mandatu.

Nowy Ford S-MAX – będący stylową i innowacyjną reinterpretacją wyznaczającego trendy siedmioosobowego auta typu SAV – oferuje ponad 20 nowych rozwiązań technicznych, w tym światła drogowe z układem zapobiegającym oślepianiu innych kierowców oraz opracowany przez Forda adaptacyjny układ kierowniczy. Po raz pierwszy w historii Ford S-MAX będzie również dostępny z opracowanym przez Forda inteligentnym napędem na wszystkie koła iAWD.

„Nowy Ford S-MAX jest doskonałym przykładem na to, iż siedmiomiejscowy samochód rodzinny może być stylowy, zaawansowany technicznie i pewny w prowadzeniu,” powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Inteligentny ogranicznik prędkości to jedno z rozwiązań, po użyciu którego klienci będą się zastanawiać, jak sobie dawali radę bez niego. Nie chodzi tu wyłącznie o kwestię unikania konieczności płacenia mandatów, ale przede wszystkim o obniżenie stresu za kierownicą.”

Nowy Ford S-MAX jest już dostępny w sprzedaży. Ceny rozpoczynają się od 106.600 złotych, a pierwsze dostawy będą realizowane latem tego roku. Ford S-MAX pierwszej generacji zdobył tytuł europejskiego „Samochodu Roku 2007” i sprzedał się w Europie w liczbie ponad 400 000 egzemplarzy.

Inteligentny ogranicznik prędkości
Przekraczanie dozwolonej prędkości niesie za sobą szereg negatywnych skutków takich, jak konieczność uiszczenia mandatu, utrata prawa jazdy lub w najgorszym wypadku, doprowadzenie do kolizji lub wypadku. Na drogach całej Europy znajduje się obecnie ponad 35 000 fotoradarów, a w niektórych krajach władze wprowadzają zaostrzone ograniczenia prędkości.

Ford Motor Company wprowadza na rynek nowatorskie rozwiązanie techniczne, którego zadaniem jest powstrzymywanie kierowców od łamania przepisów dotyczących dozwolonej prędkości. System ma działać nie tylko na terenie kraju, ale i za granicą.

Inteligentny ogranicznik prędkości łączy zalety dwóch systemów:

  • Regulowany ogranicznik prędkości – umożliwia kierowcom ręczne ustawienie maksymalnej prędkości jazdy.
  • System rozpoznawania znaków drogowych – pokazuje na wyświetlaczu informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.

Przy pomocy przycisków umieszczonych na kole kierownicy, kierowca może wybrać preferowany system ograniczania prędkości i aktywować go z wykorzystaniem przełączników systemu kontroli prędkości. Inteligentny ogranicznik prędkości pozwala na podwyższenie lub zmniejszenie prędkości jazdy w odstępach wynoszących 5 km/h. W zakresie od 30 do 200 km/h układ wykorzystuje informacje o ograniczeniu prędkości przekazywane przez system rozpoznawania znaków drogowych. W modelach wyposażonych w pokładowy system nawigacji, inteligentny ogranicznik prędkości korzysta również z map w celu zapewnienia wyższej precyzji działania.

Inteligentny ogranicznik prędkości pozwala kierowcy na ustawienie tolerancji prędkości wynoszącej do 10 km/h powyżej wykrytego ograniczenia. System nie uruchamia układu hamulcowego, ale elektronicznie ogranicza ilość paliwa trafiającą do silnika, kontrolując tym samym moment obrotowy. W sytuacjach gdy zjazd ze wzniesienia mógłby skutkować przekroczeniem zadanej prędkości maksymalnej, system uprzedza kierującego wysyłając mu stosowne komunikaty ostrzegawcze. Kierowca ma również możliwość czasowej dezaktywacji systemu poprzez wywarcie większego nacisku na pedał przyśpieszania.

Światła drogowe z układem zapobiegającym oślepianiu innych kierowców
Ford S-MAX został wyposażony w światła drogowe z układem zapobiegającym oślepianiu innych kierowców. System przyciemnia obszar reflektorów, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi. Układ współpracuje z dynamicznymi reflektorami LED oraz systemem reflektorów adaptacyjnych, który dostosowuje kąt padania oraz natężenie wiązki światła z reflektorów do warunków panujących na drodze. System wybiera jedno z siedmiu ustawień w zależności od prędkości jazdy, warunków atmosferycznych, kąta skrętu kierownicy, odległości do auta jadącego z przodu oraz działania przednich wycieraczek.

Kamera umieszczona za przednią szybą wykrywa nadjeżdżające pojazdy z odległości do 800 metrów, po czym system wykorzystuje specjalne żaluzje, aby zablokować wybrane obszary reflektora.

Adaptacyjny układ kierowniczy
Jeszcze w tym roku Ford wprowadzi do oferty adaptacyjny układ kierowniczy, który ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach jazdy i na ograniczonej przestrzeni oraz zapewnia bardziej precyzyjne i intuicyjne kierowanie przy wyższych prędkościach. System optymalizuje reakcje układu kierowniczego, nieustannie zmieniając jego przełożenie w zależności od prędkości jazdy w następujących sytuacjach drogowych:

  • Jazda z niską prędkością w mieście: silnik elektryczny oraz system przekładni zawartych
    w układzie kierowniczym wspomagają ruchy kierownicą wykonywane przez prowadzącego, aby parkowanie lub pokonywanie ciasnych zakrętów i nawrotów wymagało mniejszej liczby obrotów kierownicą.
  • Jazda ze średnią prędkością: system płynnie reaguje na ruchy kierownicy, oferując bardziej precyzyjne reakcje i większą radość z jazdy.
  • Jazda z autostradową prędkością: system wykorzystuje silnik elektryczny do subtelnego zredukowania czułości układu kierowniczego i zaoferowania kierowcy bardziej płynnych reakcji podczas zmiany pasa ruchu, wzmagając poczucie odprężenia podczas jazdy.

Elektroniczna jednostka sterująca oraz czujnik kąta skrętu zamontowany w układzie pozwalają adaptacyjnemu układowi kierowniczemu na precyzyjne obliczenie impulsów kierowniczych wymaganych w danej chwili. Ustawienia systemu można konfigurować za pośrednictwem pokładowego wyświetlacza oraz przycisków na kole kierownicy, natomiast reakcje układu kierowniczego mogą zostać dostosowane do poszczególnych trybów pracy zawieszenia („comfort,” „normal” i „sport”).

Opracowany przez Forda adaptacyjny układ kierowniczy współpracuje z elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego EPAS, umożliwiając tym samym zastosowanie innych wyrafinowanych rozwiązań technicznych, jak układu TVC poprawiającego stabilność na zakrętach oraz systemów.

Wyrafinowane jednostki napędowe
Nowy Ford S-MAX będzie oferowany z wyrafinowanymi silnikami wysokoprężnymi TDCi i benzynowymi EcoBoost, odznaczającymi się cichą pracą, dobrymi osiągami oraz wysoką wydajnością ekologiczną (emisja CO2 obniżona nawet o 7 procent).

W Fordzie S-MAX-ie debiutuje nowy, opracowany przez Forda silnik bi-turbo TDCi o pojemności 2 litrów. Jednostka generująca 210 KM i 450 Nm – dostępnych już od 2000 obr./min. – współpracuje z sześciobiegową przekładnią automatyczną PowerShift i wykorzystuje sterowany elektronicznie sekwencyjny układ bi-turbo, zapewniając szybsze reakcje na dodanie gazu. Początkowe zapotrzebowanie na doładowanie realizuje niewielka turbosprężarka o mniejszej bezwładności, natomiast większa turbina o wyższej bezwładności pozwala utrzymać wyższe ciśnienie doładowania, zapewniając tym samym doskonałe osiągi.

Zmodernizowany diesel 2,0 litra TDCi z turbosprężarką o zmiennej geometrii generuje 120, 150 lub 180 KM. W połączeniu z sześciobiegową przekładnią manualną, wszystkie trzy warianty będą zużywały średnio 5,0 litrów na 100 kilometrów i emitowały 129 gramów CO2 na kilometr*. Jednostka została wyposażona w zmodernizowany blok, nową głowicę cylindrów i nowy system wtrysku paliwa oraz opracowany przez Forda pochłaniacz tlenków azotu z mieszanki ubogiej, zapewniający mniejszą emisję zanieczyszczeń.

Jednostki wysokoprężne 2,0 l TDCi o mocy 150 i 180 KM będą oferowane z sześciobiegową przekładnią automatyczną PowerShift oraz opracowanym przez Forda inteligentnym napędem na wszystkie koła iAWD, który poprawia trakcję i przyczepność, przenosząc w płynny sposób moment obrotowy z przednich kół do wszystkich czterech kół. System co 16 milisekund bada przyczepność kół do nawierzchni, aby w ciągu zaledwie 100 milisekund dostarczyć moc do odpowiedniego koła. Ponadto, system może wysłać do 100 procent dostępnego momentu obrotowego do kół tylnej osi.

W gamie nowego Forda S-MAX-a oferowany będzie również nowy, oszczędny silnik benzynowy 1,5 litra EcoBoost o mocy 160 KM, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną. Jednostka została wyposażona w zintegrowany kolektor wydechowy. Dzięki temu rozwiązaniu silnik szybciej osiąga optymalna temperaturę pracy, natomiast zmniejszenie odległości, jaką muszą pokonać gazy wydechowe pomiędzy cylindrami i turbosprężarką zaowocowało bardziej bezpośrednim dostarczaniem momentu obrotowego.

Silnik wykorzystuje najważniejsze rozwiązania techniczne EcoBoost, jak układ turbodoładowania, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT), układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz nowy aluminiowy blok. Ponadto, chłodzona cieczą chłodnica powietrza doładowującego odznacza się wyższą wydajnością pracy, a system sterowania został przeprogramowany w taki sposób, aby zapewnić wyższą kulturę pracy.

W nowym Fordzie S-MAX-ie oferowany będzie również 2-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocy 240 KM, współpracujący z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Wszystkie silniki dostępne w nowym modelu spełniają normy emisji Euro VI i wyróżniają się wyższą wydajnością paliwowo-ekologiczną, wykorzystując:

  • inteligentny system ładowania z odzyskiem energii, który w sposób selektywny włącza alternator i ładuje akumulator, gdy samochodów porusza się przy rozłączonym napędzie i hamuje w celu odzyskania energii,
  • układ Auto-Start-Stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju pojazdu i ponownie go włącza, gdy kierowca chce ruszyć z miejsca,
  • aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika, która poprawia wydajność aerodynamiczną i optymalizuje przepływ powietrza w celu uzyskania lepszego chłodzenia silnika.

Wysoka wydajność aerodynamiczna nadwozia to zasługa testów w tunelu aerodynamicznym, które trwały łącznie aż 400 godzin, a także zastosowania specjalnej osłony podwozia.

Najwyższa jakość wykonania i komfort
Nowoczesna konstrukcja podwozia i nadwozia oraz najnowsze technologie sprawiają, iż nowy Ford S-MAX wyróżnia się ponadprzeciętną jakością wykonania oraz oferuje siedmiorgu pasażerom najwyższy komfort jazdy i użytkowania.

Dzięki nowoczesnej konstrukcji zawieszenia typu „integral link” Ford S-Max dorównuje mniejszym, osobowym modelom Forda pod względem jakości, dynamiki i charakterystyki prowadzenia. Ponadto zastosowanie innowacyjnego zawieszenia, w którego skład wchodzą podzespoły wykonane ze stopu aluminium, pozwoliło obniżyć masę własną całego układu oraz wyraźnie poprawiło komfort jazdy – co jest szczególnie zauważalne przez pasażerów tylnych rzędów – bowiem nowy układ umożliwia szerszy skok koła podczas najeżdżania na nierówności i ubytki w asfalcie. Układ zawieszenia samopoziomującego, niezależnie od obciążenia pojazdu, automatycznie utrzymuje optymalną wysokość podczas jazdy.

We wnętrzu Forda S-MAX zrobiło się także ciszej. A to za sprawą wygłuszających materiałów i udoskonalonego systemu uszczelek drzwiowych. Poziom hałasu drogowego udało się obniżyć o 2,5 decybela z przodu oraz 3 decybele z tyłu. Jednocześnie, optymalizacja stylistyki nadwozia przyniosła dodatkową korzyść w postaci ograniczenia szumu powietrza podczas jazdy.

Osoby zasiadające w przednim rzędzie z pewnością docenią zalety foteli wielokonturowych z funkcją masażu. Fotele te mają przeciwdziałać zmęczeniu oraz bólom mięśni podczas długotrwałych podróży. Prace nad konstrukcją foteli objęły konsultację medyczną, a poza regulacją w 8 płaszczyznach oferują one również system podgrzewania i wentylacji, oraz funkcję dyskretnego masażu ud, pośladków oraz odcinka lędźwiowego, która realizowana jest przez 11 poduszek napełnianych powietrzem.

Przednie zagłówki posiadają czterokierunkowy zakres regulacji (góra-dół, przód-tył), a kierowca ustawienia swojego zagłówka może idealnie dopasować do położenia kolumny kierowniczej, która teraz regulowana jest elektrycznie. Wszystkie nastawy można również zapisać w pamięci fotela. Kolejnym nowym rozwiązaniem w Fordzie S-MAX będzie system ogrzewania koła kierownicy.

Ponadto zmodyfikowano kształt i sprężystość tylnych foteli aby zapewniały jeszcze większą wygodę. „Stadionowe” fotele w drugim i trzecim rzędzie zapewniają wysoki komfort podróżowania i znakomitą widoczność. Dodatkowo, każdy z foteli w drugim rzędzie posiada osobną regulację położenia siedziska i kąta pochylenia oparcia, dzięki czemu pasażerowie o różnej posturze mogą dostosować je idealnie do swoich potrzeb. Więcej miejsca na nogi udało się również wygospodarować dzięki „odchudzeniu” oparć foteli.

Nowy Ford S-MAX oferuje dwustrefowy układ klimatyzacji w przedniej części kabiny oraz możliwość ustawienia osobnych parametrów temperatury i nawiewu dla tylnych foteli. Czujnik wilgotności powietrza zapobiega zaparowywaniu szyb, a system monitorowania jakości powietrza potrafi wykryć tlenek węgla oraz dwutlenek azotu w powietrzu napływającym z zewnątrz i przełączyć układ wentylacji w tryb obiegu zamkniętego. W razie konieczności system może również przełączyć się tryb recyrkulacji połączonej z intensywną filtracją powietrza, co pozwala zatrzymać 99% pyłków oraz niemal całkowicie wyeliminować dwutlenek azotu, czyli główne czynniki wywołujące astmę.

Szósty zmysł
Nowy Ford S-MAX wykorzystuje rozwiązania technologiczne wspomagające kierowcę w sytuacjach, gdy musi on pokonać skrzyżowanie w warunkach ograniczonej widoczności lub istnieje ryzyko nagłego wtargnięcia pieszego na drogę.

W Fordzie S-MAX debiutuje technologia przedniej kamery z kątem widzenia wynoszącym 180 stopni zainstalowaną w przednim grillu. Zabrudzeniu kamery zapobiega spryskiwacz ciśnieniowy, który działa wraz ze spryskiwaczami przednich reflektorów.

W Fordzie S-MAX debiutuje również system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, który ma za zadanie wykrywać obecność pieszych na drodze lub w jej pobliżu i ostrzegać kierowcę o możliwości ich wtargnięcia na jezdnię. Jeśli system wykryje wysokie ryzyko potrącenia, a kierowca w porę nie zareaguje na wysyłane mu ostrzeżenia, system potrafi sam zatrzymać samochód.

System wykorzystuje dane z kamery przy szybie czołowej oraz radaru w przednim zderzaku porównuje wykryte obiekty ze zbiorem „kształtów osób” zgromadzonych w bazie danych, weryfikując czy wykryty obiekt to człowiek czy część infrastruktury drogowej bądź element otoczenia drogi. Jeśli układ wykryje pieszego poruszającego się przed samochodem i oszacuje, iż może dojść do potrącenia, kierowca otrzyma wstępne ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Jeśli kierujący nie zareaguje w odpowiedni sposób, system skróci czas potrzebny na aktywowanie hamulców, zmniejszając odległość pomiędzy klockami hamulcowymi i tarczami. Jeśli prowadzący nadal nie reaguje, układ automatycznie uruchomi hamulce, aby wytracić prędkość.

Ponadto system Pre-Collision Assist monitoruje drogę przed Fordem S-MAX wykrywając inne pojazdy oraz szacując ryzyko kolizji. Jeśli jest ono wysokie, system potrafi rozpocząć hamowanie awaryjne, pomagając kierowcy uniknąć najechania lub łagodząc jego skutki.

Naturalnie, technologia ta w żaden sposób nie zwalnia kierowcy z obowiązku zachowania należytej uwagi i ostrożności, a skuteczność jej działania jest ograniczona, m.in. podczas jazdy nocą, w trudnych warunkach atmosferycznych oraz przy słabym doświetleniu drogi. Ponadto system może nie wykryć rowerzysty bądź pojazdu poruszającego się w innym kierunku.

Rozwiązania technologiczne dostępne w nowym Fordzie S-MAX ułatwiają również parkowanie:

  • System parkowania prostopadłego pozwala zaparkować samochód prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Podobnie działa system parkowania równoległego,
  • System ułatwiający kierowcom podczas wyjazd z równoległego miejsca parkingowego. System odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedałuj gazu i hamulca,
  • System monitorujący ruch poprzeczny emitujący dźwiękowe ostrzeżenia oraz wyświetlający na monitorze odległość do przeszkód znajdujących się wokół pojazdu,
  • System ostrzegający kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.

Inne technologie wspomagające kierowcę oferowane w nowym Fordzie S-Max to: sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, adaptacyjny tempomat oraz funkcja monitorowania koncentracji kierowcy.

Wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego
Ford S-MAX to pojazd oferujący wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony podczas wypadku. Struktura nadwozia obejmuje słupki A i B wykonane ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości oraz relingi dachowe, któro pomimo obniżonej masy własnej, zapewniają lepszą ochronę podczas zderzenia bocznego.

Po raz pierwszy Forda S-MAX wyposażono w boczne poduszki powietrzne dla foteli drugiego rzędu. Stanowią one teraz uzupełnienie standardowego systemu IPS, na który składają się przednie poduszki kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy, oraz boczne kurtyny powietrzne chroniące głowy osób podróżujących we wszystkich trzech rzędach foteli. Dodatkowym zabezpieczeniem podróżnych w drugim rzędzie jest system pasów bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napięcia. Ponadto pojazd wyposażono w system przypominania o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich foteli.

Technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk do Forda S-MAX w taki sposób, aby inne osoby prowadzące samochód – z reguły młodsi kierowcy – nie mogły odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagające jazdę czy ustawiać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda S-MAX powierzył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.

Stabilność auta zapewniają systemy poprawiający stabilność na zakrętach i zapobiegający wywróceniu pojazdu, które dostosowują moment obrotowy silnika i odpowiednio sterują układem hamulcowym, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy.

Funkcje ułatwiające eksploatację
Tradycyjna tablica wskaźników ustąpiła miejsca opcjonalnemu, 10-calowemu ekranowi skierowanemu w stronę kierowcy, na którym wyświetlane są animowane odpowiedniki prędkościomierza i obrotomierza, stworzone w analogowym stylu. Użytkownik może też dostosować ustawienia wyświetlacza oraz grafiki 3D na ekranie cyfrowym do własnych preferencji.

Ośmiocalowy wyświetlacz dotykowy o wysokiej rozdzielczości wkomponowany w deskę rozdzielczą umożliwia sterowanie systemem SYNC 2. Funkcje tego systemu pozwalają w łatwy sposób sterować – za pomocą prostych, naturalnych komend głosowych – ustawieniami telefonu, systemu rozrywkowego, klimatyzacji i nawigacji satelitarnej. Szukając restauracji, kierowca może po prostu powiedzieć: „Jestem godny”, a system przedstawi mu listę pobliskich lokali.

Ford S-MAX będzie też po raz pierwszy oferowany z drzwiami bagażnika otwieranymi i zamykanymi elektrycznie i bezdotykowo, które umożliwiają łatwe otwarcie bagażnika bez potrzeby używania rąk. W celu aktywowania systemu wystarczy tylko wykonać odpowiedni ruchu stopą pod tylnym zderzakiem. Dodatkowo nabywca będzie mógł również zamówić elektrycznie składany hak holowniczy z systemem stabilizacji przyczepy (TSC).

Funkcjonalne i stylowe wnętrze
Kabina nowego Forda S-MAX oferuje znakomite właściwości adaptacyjne (32 kombinacje ustawienia foteli i aranżacji przedziału bagażowego) oraz pierwszy w segmencie system składania drugiego i trzeciego rzędu foteli Easy-Fold. System umożliwia składanie każdego z foteli indywidualnie przy pomocy dedykowanych przycisków w panelu obsługi, a dzięki zastosowaniu systemu Easy-Entry w drugim rzędzie foteli, dostęp do ostatniego rzędu jest dziecinnie łatwy, bowiem nowa konstrukcja foteli sprawia, iż można je odsunąć jednym ruchem.

Kabina Forda S-MAX oferuje teraz najlepsze w swojej klasie rozwiązania ładunkowe takie jak nowy zamykany schowek w górnej części panelu instrumentów, schowek na multimedia wkomponowany w konsolę środkową oraz podpodłogowy schowek ukryty za trzecim rzędem foteli.

Dojrzałą stylistykę kabiny Forda S-MAX wyróżnia najwyższa jakość wykonania oraz staranny dobór materiałów. Wewnątrz wzrok przykuwa dynamicznie wyprofilowana konsola środkowa, która harmonijnie łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej, oraz aluminiowe elementy dekoracyjne nad przednim schowkiem. Powtarzającym się elementem stylizacji wnętrza są wyraziste przeszycia tkanin oraz miękkie w dotyku i niezwykle wytrzymałe materiały takiej jak skóra naturalna Salerno oraz tapicerka Miko Suede. Wiele uwagi poświęcono harmonijnemu zestawieniu kolorystyki materiałów. Ponadto przestronna kabina zyskuje dużo dzięki pełnowymiarowemu oknu dachowemu.

Testy wytrzymałościowe pokazały, iż materiały w kabinie nowego Forda S-MAX można bez obaw deptać brudnymi butami i zalewać kawą. Inżynierowie Forda pastwili się na nimi przycinając je suwakami oraz nagniatając ćwiekami. Jeden z testów polegał na 600-krotnym pocieraniu o tkaniny metalową kulą z ostrymi kolcami.

Rewolucyjna stylistyka
Konstruktorzy firmy Ford udoskonalili nowatorski i oryginalny projekt stylistyczny pierwszej wersji modelu S-MAX, tworząc jeszcze bardziej dynamiczne i stylowe nadwozie.

Elegancję wyrażono tu poprzez oszczędny dobór charakterystycznych elementów stylizacyjnych, dzięki czemu udało się uniknąć stylistycznego przesytu. Przedni słupek cofnięto aby wizualnie wydłużyć mocno wyprofilowaną maskę. Umieszczony nieco wyżej niż poprzednio, trapezoidalny chromowany grill oraz smukłe klosze reflektorów nadają przedniej części pojazdu bardziej nowoczesny, technologiczny wygląd.

Oryginalna sylwetka Forda S-MAX zyskała również mocniej zarysowaną linię okien, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED oraz diodowe tylne lampy, które czynią tą część nadwozia masywniejszą wizualnie. Łączy je ozdobna satynowa chromowana listwa dekoracyjna, a tylny dyfuzor oddziela zintegrowane końcówki rury wydechowej, stanowiąc ciekawe uzupełnienie nowoczesnej, dynamicznej stylistyki nadwozia.

Zdjęcia: Ford