MotoNews.pl

Ford prezentuje nową generację SUV-a Kuga

22 lutego 2016

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Ford Kuga 7

Ford Motor Company zaprezentował w sobotę nowe wcielenie modelu Kuga, wyrafinowany technicznie i technologicznie, bardziej sportowy w charakterze, nowy wariant jednego z najpopularniejszych SUV-ów w Europie.

Nowy, usprawniony model Kuga wykorzystuje nowe techniki, technologie i rozwiązania, które czynią prowadzenie auta prostszym, bezpieczniejszym, przyjemniejszym i tańszym. Wśród nowych rozwiązań należy wymienić system multimedialno-komunikacyjny SYNC 3, innowacyjne systemy wsparcia kierowcy, ergonomiczną i komfortową kabinę oraz nowy, 120-konny, 1,5-litrowy silnik TDCi.

Cechujący się śmiałą, sportową stylistyką nowy model Kuga zadebiutował na barcelońskim Mobile World Congress. Nowy Ford Kuga będzie mógł być wyposażony w system automatycznego parkowania prostopadłego Ford Perpendicular Parking, nową wersję systemu unikania kolizji Active City Stop oraz adaptacyjny system oświetlenia głównego, zapewniający optymalną widoczność. Wśród innych wyrafinowanych technologii znajdziemy także bezdotykową obsługę klapy bagażnika oraz inteligentny napęd na wszystkie koła.

W tym roku Ford wprowadza do sprzedaży SUV-y Kuga i – większy – Edge. Ford rozbudowuje i wzmacnia swą paletę SUV-ów zgodnie z prognozą analityka sprzedaży IHS, że obrót w segmencie SUV wzrośnie w Europie do roku 2020 o 27% na tle wszystkich innych rodzajów aut.

Nowe modele – Kuga oraz Edge – są wśród pięciu nowych lub modernizowanych modeli Forda, które w ciągu najbliższych 3 lat wejdą do walki o klientów w segmencie SUV i crossover.

System multimedialny SYNC 3

Dzięki nowemu systemowi multimedialnemu SYNC 3 nowy Ford Kuga pozwoli kierowcom sterować systemami audio, nawigacji i klimatyzacji oraz połączonymi z autem smartfonami dzięki prostym, zbliżonym do normalnej rozmowy komend głosowych. SYNC 3 opracowano w oparciu o przeszło 22 000 komentarzy i wniosków, jakich dostarczyły ośrodki badawcze i ankiety – by nowa wersja systemu łączności stała się najnowocześniejszym i najbardziej przyjaznym systemem na świecie.

SYNC 3 to szybsze działanie, uproszczone sterowanie i wsparcie pięciu dodatkowych języków**. Wystarczy wcisnąć przełącznik i powiedzieć „Chcę kawę”, „Muszę zatankować” albo „Szukam parkingu”, by system wspomógł kierowcę w znalezieniu kawiarni, stacji paliw czy parkingów, pobliskich stacji kolejowych, lotnisk lub hoteli.

Użytkownik Kugi może sterować systemem SYNC 3 przez ekran o przekątnej 8 cali w taki sam sposób, w jaki używa swego smartfonu. Nowy interfejs to większe i łatwiejsze do zidentyfikowania przyciski na ekranie, a także po raz pierwszy funkcjonalność gestów (zsunięcie/rozsunięcie palców, przesunięcie palców po ekranie itp.). Użytkownicy iPhone’ów mogą aktywować funkcję Apple CarPlay, wygodniejszy i bezpieczniejszy sposób korzystania z iPhone’a za kierownicą: telefonowania, przeszukiwania zasobów muzyki, odbierania i wysyłania informacji, wybierania optymalnej drogi do celu z pominięciem korków, użytkownicy zaś telefonów działających pod kontrolą systemu Android, mogą skorzystać z funkcji Android Auto™. Android Auto sprawia, że kierowca może podczas jazdy korzystać bezpiecznie ze znanych i lubianych aplikacji i usług, w tym Google Search, Google Maps i Google Play. Oprogramowanie można aktualizować bezprzewodowo – za pośrednictwem sieci GSM lub WiFi.

SYNC 3 to również łącze SYNC AppLink – pozwalające aktywować głosem z miejsca kierowcy cała paletę aplikacji smartfonowych, a wśród nich po raz pierwszy takie jak MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather, Cadena Ser czy Los 40 Principales.

Wyrafinowana technologia dla łatwiejszego parkowania

Nowy Ford Kuga ułatwi użytkownikom parkowanie dzięki wyrafinowanej technologii systemów wsparcia kierowcy. Nowa funkcjonalność – Ford Perpendicular Parking (parkowania prostopadłego) to kolejna funkcja w technologii półautonomicznego aktywnego systemu wsparcia parkowania Active Park Assist, zamówionego w zeszłym roku przez niemal co drugiego nabywcę modelu Kuga. Wykorzystując dodatkowe czujniki ultradźwiękowe, system Perpendicular Parking na życzenie wyrażone wciśnięciem przełącznika, wyszukuje miejsca do parkowania, zarówno równoległe do drogi, jak i prostopadłe, i umie wprowadzić w nie samochód, wyręczając w manewrowaniu kierowcę, który tylko kontroluje pedały gazu i hamulca.

Dodatkowe czujniki umożliwiają także inną funkcjonalność – wsparcie wyjazdu z miejsc parkingowych:

  • Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę wycofującego auto z parkingu o zbliżających się samochodach jadących poprzecznie. Opierając się na odczytach radaru o zasięgu do 40 m, system wysyła trzy ostrzegawcze sygnały dźwiękowe, jeśli wykryje zbliżanie się innego pojazdu.
  • Park-Out Assist pomaga kierowcom wyjeżdżającym z miejsca równoległego parkowania. Kierowca musi tylko wybrać, czy chce wyjechać w lewo, czy w prawo, a system półautonomicznego wyprowadzania auta z miejsca parkowania wymanewruje pojazd samoczynnie – kierowca, jak podczas półautonomicznego parkowania, musi tylko kontrolować pedały gazu i hamulca.

Nowy Ford Kuga oferuje także nową generację systemu zapobiegania kolizji Active City Stop, który teraz funkcjonuje przy prędkości do 50 km/h (przedtem: 30 km/h). Active City Stop wykorzystuje sensory w przednim pasie auta, poszukując stacjonarnych obiektów na drodze przed samochodem i jeśli samochód zbliża się do wykrytego obiektu zbyt szybko, aktywuje wstępne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Jeśli kierowca nie reaguje na zagrożenie kolizją, system redukuje moment obrotowy wytwarzany przez silnik i automatycznie uruchamia procedurę hamowania awaryjnego, by zmniejszyć lub zlikwidować ryzyko kolizji.

Najnowsza generacja technologii Ford MyKey pozwala użytkownikom modelu Kuga zaprogramować kluczyk dla młodych kierowców tak, by wstrzymać odbieranie połączeń przychodzących, ograniczyć prędkość maksymalną, zablokować możliwość dezaktywacji systemów wsparcia kierowcy i ochrony, ograniczyć maksymalną głośność dźwięku systemu audio oraz w ogóle zablokować działanie systemu audio, jeśli pasażerowie nie zapną pasów. Rozszerzona funkcjonalność nowego systemu MyKey oferuje większy wybór możliwości dotyczących ograniczeń prędkości.

Stylowy Ford Kuga

Duży, trapezoidalny główny wlot powietrza oraz mniejszy umiejscowiony poniżej są ograniczone przez wąskie, smukłe nowe lampy główne ze zintegrowanymi światłami dziennymi w technologii LED i dopełnione designerskimi lampami przeciwmgłowymi.

Sportowego charakteru dopełniają tylne lampy zespolone. W ofercie będzie szeroka paleta kół o średnicy 17, 18 i 19 cali. Wykonane z aluminium, dostępne będą w kilku różnych wariantach wykończenia, w tym Luster Nickel. Do palety lakierów nadwoziowych dochodzą dwa nowe kolory – Guard Grey oraz lśniący, intensywny Copper Pulse. Chowany i wysuwany elektrycznym siłownikiem hak holowniczy skryje się pod tylnym zderzakiem, gdy nie będzie potrzebny, by nie zakłócać rasowego wyglądu Kugi.

Bardzo starannie wykończone wnętrze nowego modelu dopracowano, by pasażerowie podróżowali w jeszcze bardziej ergonomicznym , stylowym i komfortowym otoczeniu.

Przyciski kontrolne w kierownicy i sterowanie klimatyzacją są jeszcze bardziej intuicyjne. Przełączników jest mniej, łatwiej je odróżnić, przez co identyfikacja przełączników jest łatwiejsza. Kierownica jest dostępna z podgrzewanym, obitym skórą wieńcem, co podnosi komfort użytkowania w zimne dni. Wszystkie wyposażone w automatyczną skrzynię biegów wersje Forda Kuga będą mieć łopatki pod kierownicą do manualnej zmiany biegów bez zdejmowania rąk z kierownicy.

Nowe udogodnienia sprawiają, że Ford Kuga jest jeszcze przyjaźniejszy użytkownikom: elektroniczny hamulec postojowy jest bardzo łatwy w obsłudze i nie zabiera przestrzeni, przez co w konsoli środkowej wygospodarowano więcej miejsca na schowki, zaś specjalny wskaźnik powie kierowcy, czy drzwi są zablokowane.

W nowym modelu Kuga dostępna jest też bezdotykowo sterowana klapa bagażnika (Hands-Free Liftgate), którą można aktywować przez ruch stopy pod tylnym zderzakiem. Ta funkcja, którą zamówił jeden na trzech nabywców tego modelu w zeszłym roku, pozwala kierowcom na łatwy dostęp do bagażnika, kiedy mają ręce zajęte zakupami czy trzymaniem dzieci.

Mocne i oszczędne silniki

Nowy, 120-konny, 1,5-litrowy silnik wysokoprężny TDCi zastępuje jednostkę 2.0 TDCi, która już nie będzie produkowana. Oferowany z przednim napędem, nowy silnik obniża zużycie paliwa o ok. 5%, do 4,4 l/100 km (115 g CO2/km) przy takich samych parametrach mocy i momentu obrotowego.

Dostępne będą także silniki 2.0 TDCi o mocach 150 KM (dla wersji z napędem przednim i na wszystkie koła z Ford Intelligent All Wheel Drive, zużywające 4,7 l/100 km i emitujące 122 g CO2/km) i 180 KM (tylko z Intelligent All Wheel Drive, spalanie 5,2 l/100 km, emisja CO2: 135 g/km).

Stosowany w wersjach z napędem przednim silnik benzynowy 1.5 EcoBoost w wariantach 120- i 150-konnym zużywa średnio 6,2 l/100 km (143 g/km CO2), zaś w wariancie 182-konnym z Intelligent All Wheel Drive – 7,4 l/100 km (171 g/km CO2).

Lepsza widoczność, wyższe bezpieczeństwo

Najnowsze technologie Forda oraz wyrafinowane metody konstrukcyjne wspierają kierowcę, zapewniając mu lepszą widoczność i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Ford Adaptive Front Lighting System (adaptacyjny system oświetlenia głównego) jest po raz pierwszy dostępny w modelu Kuga. Obserwuje on warunki oświetleniowe w otoczeniu i automatycznie optymalizuje widoczność przez dostosowanie strumienia światła nowych biksenonowych lamp głównych w ramach siedmiu nastaw, w zależności od prędkości auta, kąta skręcenia kierownicy oraz odległości od obiektów przed samochodem.

Nowa forma maski nie tylko przyczynia się do muskularności wyglądu, ale też dzięki specjalnej strukturze środkowej części ma cechy elastycznej, kontrolowanej strefy zgniotu, co w przypadku kolizji z pieszym bardziej chroni jego ciało. Zarówno maska, jak i klapa bagażnika mają też specjalną konstrukcję, dzięki której chronią przed najsilniejszymi konsekwencjami kolizji droższe i trudniejsze do wymiany czy naprawy części strukturalne auta.

Nowy Ford Kuga to także inne nowe technologie i funkcje, jak np.:

  • Intelligent All Wheel Drive, napęd na wszystkie koła, który dostosowuje wielkość siły napędowej dostarczanej do każdego z kół do warunków jazdy i przyczepności, optymalizując własności jezdne.
  • Curve Control, system, który przeciwdziała utracie przyczepności, jeśli kierowca wejdzie w zakręt ze zbyt dużą prędkością.
  • Torque Vectoring Control, sterowanie wektorowaniem napędu, podnoszące zdolności trakcyjne i poprawiające własności jezdne na drodze lekkiego przyhamowania kół wewnętrznych w łuku, co wspiera samochód w wypracowywaniu przyczepności.

Zdjęcia: Ford