MotoNews.pl

Genewskie premiery Mitsubishi!

czwartek, 25 lutego 2016

« poprzedni | news | następny »
Mitsubishi GEOSEEK Concepts

Podczas osiemdziesiątego szóstego salonu Geneva International Motor Show, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentuje model Mitsubishi eX Concept Auto świętujące swoją europejską premierę przybrało formę kompaktowego SUV-a napędzanego systemem EV nowej generacji, który zapewnia zasięg nawet 400 kilometrów. Koncept ucieleśnia hasło MMC, które brzmi Driving Beyond – Another Step Forward with SUVs and Electric Power (Transport przyszłości – kolejny krok w rozwoju SUV-ów i zasilania elektrycznego). Oprócz modelu Mitsubishi eX Concept, na genewskim stoisku MMC znajdzie się łącznie 13 aut (10 podczas dni prasowych), w tym świętujące światową premierę modele L200 GEOSEEK Concept i ASX GEOSEEK Concept – oba samochody oferują akcesoria nawiązujące do stylu życia pełnego przygód – a także zmodernizowany ASX 2017.

Wśród atrakcji wystawianych przez firmę MMC w Genewie znajdzie się również podwozie modelu Outlander PHEV plug-in hybrid EV oraz panel z ekranami prezentującymi 50 lat doświadczenia Mitsubishi w pracach badawczo-rozwojowych nad samochodami elektrycznymi.

Mitsubishi eX Concept
Mitsubishi eX Concept jest wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji, zapewniającego wysoką wydajność ekologiczną, świetne przyspieszenie i cichą pracę. Zastosowanie dwusilnikowego układu napędowego Twin Motor 4WD i zintegrowanego systemu kontroli jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności. W modelu tym zastosowano technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Wszystko to gwarantuje możliwość pracy w trybie częściowo autonomicznym na drogach ekspresowych, jak również pozwala zaparkować auto w sposób automatyczny.

Design nadwozia
W tętniącym życiem projekcie Mitsubishi eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która bardzo wyróżnia samochód. Bryła samochodu sprawia wrażenie, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku materiału, jednocześnie łącząc elegancję i styl nadwozia „shooting brake” z linią kompaktowego SUV-a, którego bagażnik zapewnia wystarczającą ilość miejsca na sprzęt sportowy podróżnych. Stylizacja Mitsubishi eX Concept przywołuje obraz sportowego crossovera szybko i zwinnie poruszającego się po mieście.

Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy (Dynamic Shield). W Mitsubishi eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych. Oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami.

Design wnętrza
Brak środkowego słupka między przednimi i tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do wnętrza.
Do wykończenia deski rozdzielczej i paneli drzwiowych po stronie kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach, aby zaproponować przestrzeń, która kojarzy się ze sportem, ale zachowując rozświetlony, wyrafinowany i przestronny charakter wnętrza.

Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu.
W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa przenośne akumulatory, co jest wsparciem dla aktywnego stylu życia energicznych i ciekawych świata ludzi.

Mitsubishi eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality – AR) oraz w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, który jest podłączony do smartfona kierowcy i systemów AI w chmurze, co pozwala podawać kierowcy rekomendacje uzależnione od jego zainteresowań i preferencji. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą samochodowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, przyczyniając się do zwiększenia poziomu komfortu i wygody korzystania z samochodu.

Wśród innowacji znalazły się wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne, które umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników, oraz wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne, który zamontowano w konsoli górnej samochodu. Wyświetlacze współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia wyświetlają obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek.

System EV nowej generacji
Mitsubishi eX Concept dysponuje systemem EV nowej generacji, który oferuje powiększony zasięg i znakomite osiągi. Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, Mitsubishi eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.

Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła. Dzięki kontroli nad rozdziałem momentu także pomiędzy tylne koła poprzez system AYC, Mitsubishi eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca.

Układy autonomiczne
Korzystając z kamer i czujników zamontowanych na pokładzie, Mitsubishi eX Concept jest w stanie działać w sposób częściowo autonomiczny, analizując sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy, a także utrzymać się na wybranym pasie ruchu lub go zmienić.

Projekt samochodu przyłączonego do sieci i aktywnych systemów bezpieczeństwa zapewniających bezpieczną i komfortową podróż zawiera w sobie rozwiązania autonomiczne w postaci systemu Valet Parking Assistant. Łączy on systemy parkowania przy hotelu lub restauracji z pokładowym systemem autonomicznego manewrowania, dzięki czemu pojazd sam odnajduje miejsce parkingowe, parkuje w nim i wyjeżdża z niego.

Koncepty Geoseek
Koncepty Geoseek dodają modelom L200 i ASX atrakcyjnego charakteru za sprawą akcesoriów nawiązujących do stylu życia pełnego przygód. Nowe modele o muskularnym wyglądzie przypadną do gustu miłośnikom spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Nadwozie
Dwa koncepty Geoseek, podkreślające solidność obu aut, zostały pokryte szarym lakierem, natomiast elementy symbolizujące funkcjonalność SUV-a (obudowy lamp przeciwmgłowych, akcenty dekoracyjne na nadkolach, ranty obręczy aluminiowych, boczne elementy dekoracyjne, spoiler dachowy, tylny zderzak), jak również lusterka zewnętrzne zostały zaakcentowane kolorem jasnopomarańczowym.

W celu podkreślenia nietypowej stylizacji pojazdów, w przednim pasie znalazła się osłona chłodnicy o strukturze siateczki, a pod przednim zderzakiem umieszczono osłonę. W obu modelach zastosowano też bagażnik dachowy do transportu rowerów lub sprzętu biwakowego. Ponadto, model L200 posiada reflektory robocze i specjalne uchwyty zamocowane przy relingach dachowych, natomiast ASX wykorzystuje LED-owe lampy przeciwmgłowe.

Wnętrze
We wnętrzu, w którym dominuje czarny kolor znalazły się jasnopomarańczowe akcenty dekoracyjne, zdradzające sportowy, aktywny charakter obu modeli.

Siedzenia zostały pokryte nowoczesnymi materiałami – w środkowej części zastosowano panele siateczkowe zapewniające doskonałą wentylację, a po bokach znalazły się antypoślizgowe materiały nawiązujące wyglądem do zamszu.

Zdjęcia: Mitsubishi