MotoNews.pl

Opel Insignia Grand Sport

08 grudnia 2016

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
opel-insignia-grand-sport-304401

Z drogi, bo nadjeżdża Opel Insignia Grand Sport! Już pierwsze spojrzenie na nowy flagowy model Opla nie pozostawia wątpliwości, że w pełni zasługuje on na swoją nazwę. Opel Insignia Grand Sport — następca udanej Insignii pierwszej generacji, Samochodu Roku 2009, sprzedanego dotychczas w liczbie ponad 900 000 egzemplarzy — opiera się na zupełnie nowej architekturze pojazdu.

Opel Insignia Grand Sport w skrócie

Rozstaw osi wydłużono o 92 mm, co przekłada się na znacznie przestronniejsze wnętrze. Odczują to zwłaszcza pasażerowie podróżujący z tyłu. Projektanci nadali nowej Insignii Grand Sport znakomite, sportowe proporcje, dzięki którym samochód doskonale sprawdza się w roli flagowego modelu. Optycznie wydaje się jeszcze dłuższy i szerszy niż jest w rzeczywistości. Ma smukłą i dynamiczną sylwetkę coupe, a przy tym nie brakuje mu dostojności charakterystycznej dla pojazdów klasy wyższej. Na uwagę zasługuje także najlepszy w tej klasie współczynnik oporu aerodynamicznego CD wynoszący zaledwie 0,26. We wnętrzu Insignia Grand Sport zachwyca oszczędną w detalach deską rozdzielczą, która otacza kierowcę. Pozycja fotela obniżona o 3 centymetry zapewnia bardziej intensywne i bezpośrednie wrażenia z jazdy.

Wygląd

Nowy Opel Insignia Grand Sport nie tylko wygląda bardziej dynamicznie, lecz jest też taka w rzeczywistości. Podobnie jak w przypadku Opla Astry przy projektowaniu nowej Insignii wiele uwagi poświęcono wydajności. Zoptymalizowana konstrukcja nadwozia oraz zastosowanie lżejszych materiałów pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu aż o 175 kilogramów, z pożytkiem dla precyzji prowadzenia i zwrotności. Nowe rozwiązania techniczne, takie jak napęd na wszystkie koła z najnowocześniejszym w tym segmencie systemem wektorowania momentu obrotowego czy nowa ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, pozwalają kierowcy w pełni wykorzystać atuty samochodu.

Technologie

Ponadto Opel Insignia Grand Sport jest wyposażona w szereg technologii najwyższej klasy. Dzięki nim prowadzenie pojazdu jest znacznie bezpieczniejsze oraz jeszcze bardziej relaksujące i komfortowe. Wykorzystując doświadczenia z wysoko ocenianym matrycowym systemem oświetlenia adaptacyjnego LED zastosowanym w Astrze, inżynierowie firmy Opel opracowali drugą generację systemu LED IntelliLux® przeznaczoną do Insignii. Reflektory w tym samochodzie reagują jeszcze szybciej, działają z jeszcze większą precyzją i świecą z jeszcze większą mocą. Wiązka świateł drogowych ma zasięg do 400 metrów.

Asystent pasa ruchu z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, nowy wyświetlacz Head-up oraz kamery obserwujące otoczenie pojazdu, zapewniające widok 360°, wraz z funkcjami podnoszącymi komfort, takimi jak unikatowe fotele premium z atestem AGR, maty grzejne w przednich i tylnych fotelach czy podgrzewana szyba czołowa, dodatkowo zwiększają wygodę użytkowania nowej Insignii. Na pokładzie nie mogło oczywiście zabraknąć systemu multimedialnego i opcji łączności dostępnych za pośrednictwem systemu IntelliLink najnowszej generacji oraz osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar. Wraz z pojawieniem się na rynku nowej Insignii doradcy OnStar zaczną też świadczyć nową usługę osobistego asystenta. Nowy Opel Insignia Grand Sport to samochód, który dba o bezpieczeństwo nie tylko pasażerów, ale i pieszych. W przypadku kolizji aluminiowa maska silnika w ciągu milisekund unosi się, aby zwiększyć odległość od twardych elementów, które osłania. Ogranicza w ten sposób ryzyko poważnych urazów u pieszego.

Czyste emocje: wzornictwo inspirowane Monzą Concept

Nie bez powodu tak podziwiana Monza Concept była inspiracją dla stylistyki nadwozia i wnętrza nowej Insignii Grand Sport. Monza towarzyszyła projektantom przez cały czas pracy nad nowym flagowym Oplem. Ich zadaniem było zaprojektowanie Insignii w taki sposób, by pod względem ekskluzywności, smukłości i sportowego charakteru dorównywała samochodowi koncepcyjnemu.

Zarys ogólny

Efekt mówi sam za siebie. Dynamicznej sylwetce nowego modelu Opel Insignia Grand Sport towarzyszy niższa masa. Mimo że długość pojazdu (4897 mm) zwiększyła się minimalnie w porównaniu z poprzednikiem, samo nadwozie jest lżejsze o około 60 kilogramów. W sumie nowa generacja waży aż o 175 kilogramów mniej niż poprzednia. Rozstaw osi w zupełnie nowej architekturze podwozia został wydłużony o 92 milimetry. Przednie i tylne zwisy rozsądnie skrócono, a rozstawy kół poszerzono o 11 milimetrów. W ten sposób Opel Insignia Grand Sport zyskał proporcje zbliżone do samochodu wyższej klasy z tylnym napędem. Z rozmachem narysowana linia dachu znajduje się o 29 milimetrów niżej. Podkreśla dynamikę atletycznej i eleganckiej sylwetki typowej dla coupe.

Przód

Wyrazisty grill i wąskie reflektory inspirowane Monzą Concept wizualnie poszerzają przód i nadają mu zdecydowany charakter. Krata wlotu powietrza jest osadzona niżej w porównaniu z dotychczasowym modelem. Podkreśla to solidność sylwetki.

Boki

Kontur szyb bocznych jest zaznaczony tylko górną, chromowaną listwą, bez pełnej oprawy. Typowa dla nadwozia coupe linia dachu optycznie obniża samochód, akcentując jego rozciągniętą sylwetkę. Przetłoczenie w dolnej części drzwi kieruje uwagę w stronę tyłu samochodu. Nowy Opel Insignia Grand Sport jest tak smukły, na jakiego wygląda. Wzorcowy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,26 należy do jednego z najniższych w tej klasie pojazdów.

Tył

Z tyłu przejrzyste i proste linie w połączeniu z charakterystycznymi światłami LED z motywem podwójnego skrzydła również sprawiają, że samochód wygląda na szerszy niż jest w rzeczywistości. Nowo zaprojektowane, centralne światło stop w technologii LED jest zintegrowane z krawędzią dachu. Nadaje ono tyłowi pojazdu bardziej nowoczesny charakter, typowy dla samochodów marek premium.

„Chcieliśmy, aby nowy Opel Insignia Grand Sport był postrzegany, zarówno w proporcjach, jak i w detalach, jako ekskluzywny samochód wyróżniający się jakością” — powiedział Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w europejskim oddziale firmy Opel. „Na jego styl składają się łagodne linie i subtelne powierzchnie połączone z ostrymi, precyzyjnymi krawędziami, uwydatniającymi dynamiczne proporcje nadwozia. Samochód wydaje się dłuższy, niższy i szerszy niż jest w rzeczywistości i zdecydowanie wygląda na ekskluzywny model. Każdy element jego stylistyki kojarzy się z technologią i najwyższą precyzją. Nowa Insignia jest niezwykle atrakcyjną propozycją pod względem relacji ceny do wartości. Daje poczucie posiadania ekskluzywnego samochodu klasy wyższej”.

Wnętrze kabiny

Dbałość o najdrobniejsze szczegóły jest widoczna również we wnętrzu. Kokpit wyraźnie odzwierciedla filozofię projektowania Opla, czyli „połączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją”. Tablicę wskaźników cechują subtelnie rzeźbione powierzchnie, wyodrębniona przestrzeń dla kierowcy i szerokie poziome linie. Cała konstrukcja daje poczucie efektywności, precyzji i przestronności. Nową konstrukcję i zmienione proporcje docenią szczególnie osoby podróżujące z tyłu auta. Wydłużony rozstaw osi oraz zupełnie nowa koncepcja nadwozia zapewniły dodatkowe 32 milimetry miejsca na wysokości ud, 25 milimetrów na poziomie ramion i kolan oraz 8 milimetrów więcej nad głową. Bagażnik o pojemności 490 litrów z możliwością powiększenia do 1450 litów jest równie imponujący.

Kokpit został w pełni podporządkowany potrzebom kierowcy. Siedzi on o 3 centymetry niżej w porównaniu z pierwszą generacją modelu. Daje mu to poczucie większej integracji z pojazdem i zapewnia bardziej sportowe, bezpośrednie i intensywne wrażenia z jazdy. Obszerna, środkowa konsola jest kolejnym elementem budującym klimat klasy wyższej we wnętrzu nowej Insignii. Przejrzyste linie i wyrzeźbiona faktura powierzchni starannie wykończonych miękkimi materiałami wysokiej jakości we wszystkich strefach dotyku sprawiają, że eleganckie wnętrze sprzyja dobremu samopoczuciu. Całość jest intuicyjna i elegancka w swojej prostocie.

Wiele uwagi poświęcono elementom sterowania i interfejsowi systemu multimedialnego. Bezramkowy ekran dotykowy zaawansowanego systemu IntelliLink wyróżnia się szczególną estetyką. Wieloma funkcjami steruje się właśnie przez ekran dotykowy. Ułatwia współpracę człowieka z pojazdem. Sterowanie jest podzielone na trzy strefy do szybkiej i intuicyjnej regulacji niektórych ustawień. Górna część do sterowania najważniejszymi funkcjami systemu multimedialnego, środkowae do sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem, a dolna do obsługi systemów wspomagających kierowcę. Taki wyraźny podział sprawia, że kierowca i pasażer nie muszą przebijać się przez kolejne poziomy menu na ekranie dotykowym, aby dotrzeć do najczęściej używanych funkcji.

Technologie napędu zwiększające przyjemność z jazdy

Opel Insignia Grand Sport jest tak dynamiczny, na jakiego wygląda. Samochód, którego oficjalną premierę rynkową zaplanowano na przyszły rok, będzie dostępny z szeroką gamą turbodoładowanych silników i skrzyń biegów najnowszej generacji. Nowością w ofercie jest wysoce wydajna, ośmiobiegowa przekładnia automatyczna o zoptymalizowanym tarciu wewnętrznym. To, co ją wyróżnia, to najwyższy w tej klasie komfort zmiany przełożeń. Początkowo będzie ona dostępna tylko w połączeniu z napędem na wszystkie koła. Nowy inteligentny system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego należy do najnowocześniejszych w tej klasie pojazdów. Zestawiono go z zupełnie nowym, pięciowahaczowym, zaawansowanym konstrukcyjnie tylnym zawieszeniem.

Dwa sterowane elektronicznie sprzęgła wielotarczowe w systemie napędu zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy w tylnej osi. Zapewniają znacznie większą precyzję przekazywania mocy na każde z tylnych kół, niezależnie od rodzaju podłoża. W tym na nawierzchni szutrowej, mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej. W trakcie pokonywania zakrętu dodatkowy moment obrotowy trafia do tylnego zewnętrznego koła, aby subtelnie ograniczyć podsterowność i poprawić precyzję prowadzenia. System reaguje w ułamku sekundy na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Gwarantuje zachowanie lepszej stabilności i ułatwiając zapanowanie nad kierunkiem jazdy w każdej sytuacji.

Udoskonalone zawieszenie FlexRide zapewnia optymalne właściwości jezdne w każdych warunkach. System dostosowuje charakterystykę amortyzatorów, układu kierowniczego, przepustnicy oraz punkty zmiany przełożenia (w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów) — niezależnie lub zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem Standard, Sport lub Tour. W zależności od aktywnego trybu układ kierowniczy i przepustnica reagują mniej lub bardziej bezpośrednio, a ESP i system antypoślizgowy interweniują wcześniej lub później. Nowe centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy.

Przede wszystkim bezpieczeństwo: znakomite systemy wspomagania kierowcy

Insignia Grand Sport imponuje nie tylko najnowocześniejszymi rozwiązaniami dotyczącymi zawieszenia, lecz także bardzo zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę, które zwiększają komfort prowadzenia. Żaden inny model w tym segmencie nie oferuje tylu inteligentnych technologii, co nowa edycja flagowego Opla.

Jednym z ważniejszych systemów jest (już) druga generacja innowacyjnych i nagradzanych, adaptacyjnych matrycowych reflektorów LED IntelliLux®, których skonstruowanie było możliwe dzięki postępowi w technologii LED oraz dzięki kolejnym rozwiązaniom opracowanym przez inżynierów firmy Opel. Moduł świateł drogowych składa się teraz z 32 segmentów LED — to dwukrotnie więcej niż w Astrze — ułożonych w poziomie wzdłuż bardzo wąskich reflektorów Insignii. Większa liczba diodowych segmentów umożliwia jeszcze bardziej precyzyjne dostosowanie kształtu wiązki światła do sytuacji na drodze oraz szybsze i bardziej płynne przechodzenie między poszczególnymi trybami świecenia. Przekłada się to na poprawę jakości rozłożenia strumienia światła i jego intensywności oraz na szybszą reakcję.

Aby poprawić widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie firmy Opel zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux® nowej Insignii w innowacyjną funkcję aktywnego doświetlania łuku drogi. W zależności od kąta skręcania pojazdu intensywność światła emitowanego przez segmenty LED oświetlające wewnętrzną stronę łuku rośnie, aby lepiej doświetlić tor jazdy, natomiast światła po zewnętrznej stronie łuku są przyciemniane. Ponadto specjalny punktowy reflektor LED w module świateł mijania zapewnia dodatkowe oświetlenie przy włączonych światłach drogowych o zasięgu do 400 metrów. W porównaniu z laserowymi światłami drogowymi jest to rozwiązanie bardziej przystępne cenowo, a także bardziej funkcjonalne, ponieważ reflektora punktowego można używać znacznie częściej.

Dodatkowe systemy wspomagające kierowcę:

  • Wyświetlacz Head-up: informacje o prędkości, znakach drogowych, ustawieniach ogranicznika prędkości i wskazówki nawigacji są wyświetlane na szybie czołowej, na linii wzroku kierowcy, który nie musi przerywać obserwacji jezdni.
  • Kamera 360°, a dokładnie system czterech kamer umieszczonych z każdej strony pojazdu. System umożliwia wyświetlenie widoku 360 stopni z góry, co znacznie ułatwia parkowanie.
  • Adaptacyjny tempomat (ACC), który mierzy odległość od pojazdu poprzedzającego i dostosowuje prędkość jazdy. W przypadku gwałtownego zmniejszenia się tej odległości ACC inicjuje hamowanie awaryjne.
  • Asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy i ostrzeżeniem o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW). Łagodne ruchy kierownicą (i alarm LDW w razie potrzeby) informuje kierowcę, kiedy ten bezwiednie zaczyna opuszczać pas ruchu.
  • System ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu. Czujniki radarowe w tylnym zderzaku wykrywają obiekty zbliżające się do samochodu w promieniu do 20 metrów i 90 stopni z lewej lub prawej strony. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w trakcie cofania na parkingu przy ograniczonej widoczności.

Po prostu znakomity: komfort i system multimedialny na najwyższym poziomie

Insignia Grand Sport wyznacza standardy także pod względem komfortu. Opel jest jednym z wciąż nielicznych producentów oferujących fotele z atestem „Aktion Gesunder Rücken” (Kampanii na rzecz zdrowych pleców) i firmą, która bez wątpienia najbardziej przyczyniła się do ich popularyzacji. W ekskluzywnych i ergonomicznych przednich fotelach Insignii zastosowano wyjątkowe połączenie elektrycznego ustawiania bocznych segmentów fotela oraz funkcji masażu, pamięci i wentylacji. Wszystkie te elementy można regulować na wiele sposobów. Pasażerowie podróżujący z tyłu również mogą liczyć na wyższy komfort dzięki opcjonalnemu ogrzewaniu skrajnych siedzeń. Z kolei elementy grzejne w przedniej szybie ułatwiają szybkie usunięcie szronu i lodu. Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji jest bezkluczykowy system „Open & Start”, który umożliwia łatwy dostęp do wnętrza pojazdu.

Jak każdy model Opla Insignia zapewnia dostęp do rozrywki na wysokim poziomie i kompleksową łączność za pośrednictwem systemów multimedialnych IntelliLink z najnowszymi interfejsami Apple CarPlay i Android Auto. Oprócz integracji smartfona z pokładowym systemem multimedialnym można go teraz także ładować bezprzewodowo. Oczywiście kierowca może korzystać również z przełomowych opcji łączności i wsparcia pokładowego asystenta Opel OnStar, oferującego takie usługi jak automatyczna reakcja na zderzenie i pomoc w przypadku kradzieży pojazdu. Wraz z nową Insignią wprowadzona zostanie także nowa usługa osobistego asystenta, w ramach której doradca OnStar będzie mógł np. pomóc w rezerwacji pokoju w wybranym hotelu. Ponadto moduł OnStar umożliwia ustanowienie punktu dostępowego 4G LTE4 Wi-Fi[2], przez który wszystkie osoby podróżujące Insignią mogą podłączyć swoje urządzenia mobilne do Internetu.

Nowy flagowy model Opla będzie miał światową premierę na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w marcu 2017 roku.

Zdjęcia: Opel