MotoNews.pl

Nowe Audi A5 Sportback – spotkanie stylistyki z funkcjonalnością

środa, 22 lutego 2017

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Premiery, Rynek Premium
Marka, model | ,
Audi-A5-Sportback 13

Siedem lat po narodzinach modelu Audi A5 Sportback, na drogi wyjeżdża jego nowa wersja. Pięciodrzwiowe coupe łączy elegancką, pełną emocji stylistykę, z funkcjonalnością i dużym komfortem we wnętrzu. Rodzinne auto jest świetnie skomunikowane z otoczeniem i oferuje najnowsze funkcje systemów infotainment. Drugą generację A5 wyposażono w podwozie nowej konstrukcji, mocne jednostki napędowe oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy. W modelu S5 zamontowano sześciocylindrowy silnik turbo o mocy 354 kW i momencie obrotowym 500 Nm.

Audi A5 Sportback – stylistyka zewnętrzna

Podczas projektowania nowego Audi A5 Sportback, styliści postawili sobie zadanie połączenia pełnych emocji linii pojazdu z atletycznie napiętymi powierzchniami. Wydłużony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, pełna maska silnika typu power dome, podkreślają dynamikę modelu. Trójwymiarowa osłona chłodnicy Singleframe jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika.

Płynnie przebiegająca linia ramion nadaje Audi A5 Sportback emocjonalnej elegancji. Linia jest trójwymiarowa i jeszcze bardziej wyrazista niż w poprzednim modelu. W ten sposób, na powierzchniach auta pojawia się charakterystyczna gra świateł i cieni. Widoczne na pierwszy rzut oka przetłoczenia błotników nad wnękami kół dają do zrozumienia, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro. Linie w tyle pojazdu są również bardzo precyzyjnie poprowadzone. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystycznym przetłoczeniem w formie małego spojlera.

Audi A5 Sportback – wnętrze

Długość wnętrza zwiększyła się o 17 mm, strefa ramion kierowcy i pasażerów o prawie 11 mm, a strefa kolan z tyłu o 24 mm. We wnętrzu znajdziemy typowe dla Audi wysokiej wartości materiały, precyzyjne spasowanie i doskonale dobrane kolory. Pozioma architektura deski rozdzielczej daje duże odczucie przestrzeni. Opcjonalny system oświetlenia Ambiente oferujący trzydzieści różnych odcieni światła, rozświetla wnętrze w dopasowany do całości sposób.

480 litrów pojemności bagażnika plasuje Audi A5 Sportback pośród najlepszych w swojej klasie, biorąc pod uwagę ten wymiar. Na życzenie, Audi dostarcza układ sterowania gestami do otwierania i zamykania pokrywy bagażnika, standardowo posiadającej elektryczny napęd.

Audi A5 Sportback – wskaźniki i obsługa

Zupełnie nowa koncepcja obsługi i wskaźników, uzupełniona m.in. o swobodne wyszukiwanie tekstowe, pozwala kierowcy nowego Audi A5 Sportback łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami. Alternatywą dla standardowych, okrągłych wskaźników analogowych, jest Audi virtual cockpit. Nabywca nowego Audi A5 Sportback wybrać może różne opcje wyświetlaczy. Duży ekran TFT (12,3 cala) o wysokiej rozdzielczości wyświetla bardzo szczegółowe grafiki. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie head-up display pokazuje wszystkie ważne informacje w postaci łatwo zrozumiałych symboli i cyfr rzucanych na przednią szybę i w ten sposób redukuje konieczność odrywania uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.

Audi A5 Sportback – infotainment i Audi connect

Najbardziej rozbudowaną wersją oferowanych przez Audi opcji infotainment, jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez okres trzech lat oraz monitor o przekątnej 8,3 cala i rozdzielczości 1024 x 480 pikseli. Maksymalnie pięć uaktualnień nawigacji jest również bezpłatnych. System MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.

Aplikacja Audi smartphone interface integruje smartfony z systemem operacyjnym iOS i Android ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w Audi MMI. Audi Phone Box łączy smartfona z anteną samochodową i w ten sposób zapewnia lepszy zasięg oraz pozwala na jego bezprzewodowe ładowanie indukcyjne, zgodne z wymaganiami standardu Qi.

System muzyczny Bang & Olufsen Sound System odtwarzający dźwięk w nowatorskim wymiarze 3D, pozwala świetnie usłyszeć przestrzeń dźwięku, dając wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz rozdziela moc do 19 głośników o łącznej mocy 755 W. Rozrywki pasażerom tylnych siedzeń dostarczy system Rear Seat Entertainment, czyli specjalny tablet Audi, dostosowany do użytku zarówno w aucie, jak i poza nim.

Audi A5 Sportback – systemy wsparcia kierowcy

Nowe Audi A5 Sportback wyposażono w szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Inteligentne połączenie różnych rozwiązań technicznych zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Równocześnie Audi czyni kolejny krok w stronę autonomicznej jazdy.

Adaptacyjny tempomat

Najważniejszym z systemów wsparcia kierowcy w nowym Audi A5 Sportback, jest adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go i z asystentem jazdy w korkach. W spowolnionym strumieniu ruchu, gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą wysokiej jakości.

Asystent wydajności, analizując informacje GPS z otoczenia pojazdu pomaga zaoszczędzić paliwo. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w tym segmencie.

Asystent manewru omijania

Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. Asystent w ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane pozyskane z przedniej kamery, z tempomatu ACC i z czujników radarowych.

Ofertę uzupełniają inne systemy wsparcia, takie jak asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist czy asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist.

Audi A5 Sportback – podwozie

Szeroki rozstaw kół i stosunkowo duży rozstaw osi, to baza dla sportowej regulacji podwozia. Rozstaw kół: z przodu 1587 mm i 1568 mm z tyłu. Rozstaw osi: 2824 mm.

Na przedniej osi zastosowano konstrukcję pięciowahaczową, natomiast na osi tylnej, konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła wahacze trapezowe montowane w poprzednim modelu. Adaptacyjne amortyzatory są dostępne opcjonalnie, a ich działanie reguluje się w dostępnym standardowo systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki nim, prowadzenie pojazdu jest wyjątkowo dynamiczne i bardzo komfortowe.

Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy poprawia reakcje pojazdu na nawierzchnię i precyzję manewrów. Opcjonalnie, na pokładzie Audi A5 Sportback znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu koła kierownicy.

Audi A5 Sportback – silniki i układ przeniesienia napędu

Nowe Audi A5 Sportback wyposażane jest w jeden z sześciu silników: trzech benzynowych TFSI i trzech TDI. Generują one moc od 110 kW (150 KM) do 210 kW (286 KM). W porównaniu do poprzednika, zużycie paliwa spadło nawet o 22 procent, a moc wzrosła nawet o 17 procent.

Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic – dla każdej jednostki napędowej dobrano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Standardowo, moc silnika trafia na przednią oś, opcjonalnie jednak można zamówić jedną z dwóch wersji napędu na cztery koła quattro. Napęd na cztery koła quattro montowany jest seryjnie w zestawieniu z silnikiem 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM).

Nowe Audi S5 Sportback z silnikiem V6 turbo, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie tej sportowej wersji znajdziemy napęd na cztery koła quattro i ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic.

Audi A5 Sportback – karoseria i wyposażenie

Karoseria nowego Audi A5 Sportback należy do najlżejszych w segmencie. Inteligentne połączenie użytych materiałów sprawia, że jest o 15 kg lżejsza niż karoseria poprzednika. Masa całkowita modelu nowej generacji zmniejszyła się o nawet 85 kg, do zaledwie 1470 kg bez kierowcy.

Seryjne wyposażenie jest teraz jeszcze bogatsze i uzupełnione o wiele nowych funkcji. Nowa koncepcja linii wyposażenia, z wieloma różnymi pakietami, poszerza możliwości indywidualizacji.

 

Zdjęcia: Audi