MotoNews.pl

Nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+

sobota, 02 marca 2019

« poprzedni | news | następny »
Mercedes-AMG-GLE-53-4MATIC 22

Mercedes-AMG wprowadza na rynek GLE 53 4MATIC+, czyli swoją ofertę GLE ukierunkowaną na wysokie osiągi. Bazę dla charakterystycznej dynamiki jazdy AMG zapewniają: 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM), w pełni aktywny napęd na wszystkie koła, błyskawicznie pracująca przekładnia automatyczna o 9 przełożeniach, programy jazdy zarezerwowane dla wersji AMG oraz pneumatyczne zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL oparte na układzie AMG RIDE CONTROL+ z elektromechaniczną stabilizacją przechyłów.

Za sprawą specjalnej osłony chłodnicy AMG z 15 pionowymi poprzeczkami natychmiast widać, że nowy GLE 53 4MATIC+ należy do rodziny AMG. Dodatkowo emocje z jazdy potęgują liczne opcje, takie jak aktywny sportowy układ wydechowy czy przyciski funkcyjne na kierownicy AMG.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+

„Jako wynalazcy SUV-a o wysokich osiągach chcemy, by nowa generacja GLE dalej utrzymywała się na czele swojego segmentu – pod względem innowacji, dynamiki jazdy, indywidualności i designu. Pierwszym krokiem jest tu nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+, który oferuje naszym klientom więcej mocy niż w przypadku poprzednika, a także nasz napęd na wszystkie koła z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Nie mniej istotny jest wyrazisty grill, który wizualnie pokazuje naszego nowego GLE 53 jako pełnoprawnego członka rodziny AMG” – mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.

Zawsze równo w rzędzie: 6-cylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem

Sercem GLE 53 jest zelektryfikowana, 3-litrowa jednostka napędowa z podwójnym turbodoładowaniem i dodatkową elektryczną sprężarką. Rzędowa „szóstka” generuje moc 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost na krótko zapewnia dodatkowe 16 kW mocy plus 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V.

EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w jeden zespół – mocny silnik elektryczny. Umieszczono go pomiędzy silnikiem a przekładnią. To innowacyjne rozwiązanie, podobnie jak inteligentne doładowanie przy pomocy elektrycznej sprężarki i turbosprężarki napędzanej gazami spalinowymi, mają wspólny cel: zapewnienie typowych dla AMG osiągówi dynamiki jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Misja zakończyła się powodzeniem: GLE 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 s i rozpędza się do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej równej 250 km/h.

To naprawdę „podkręca” ciśnienie: pomocnicza, elektryczna sprężarka

Dopóki do akcji nie wkroczy duża turbosprężarka, dodatkowa elektryczna sprężarka bez żadnych opóźnień generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania. W rezultacie 3-litrowy silnik niezwykle spontanicznie odpowiada na ruchy pedału gazu i zapewnia dynamiczną reakcję bez tzw. turbodziury. Dodatkową korzyścią jest wysoka kultura pracy 6-cylindrowego silnika.

Będzie elektryzująco: pokładowa instalacja elektryczna 48 V

Ale prądnico-rozrusznik EQ Boost potrafi jeszcze więcej – dostarcza prąd dla pokładowej 48-woltowej instalacji elektrycznej. Również konwencjonalny układ 12 V jest zasilany z nowej sieci (za pomocą konwertera DC/DC). Akumulator 48 V zwiększa całkowitą pojemność akumulatorów w pojeździe, pozwalając na dostarczenie większej ilości energii elektrycznej. Dodatkowa zaleta: w porównaniu z konwencjonalnym układem ta sama moc wymaga tylko jednej czwartej natężenia prądu. W rezultacie okablowanie może być cieńsze, a przez to lżejsze, co pośrednio przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo. Istniejący układ 12V dostarcza energię do odbiorników takich jak światła, kokpit, wyświetlacze multimediów i jednostki sterujące.

Hybrydowe funkcje EQ Boost

Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost stanowi kluczowy komponent instalacji 48 V i działa nie tylko jako alternator, ale odpowiada również za realizację hybrydowych funkcji napędu. Pozwala to na oszczędzanie paliwa w stopniu, który był wcześniej zarezerwowany dla wysokonapięciowych zespołów hybrydowych. Po raz pierwszy moduł EQ Boost jest także odpowiedzialny za kontrolę obrotów na biegu jałowym.

Funkcje hybrydowe obejmują zwiększenie mocy o 16 kW i dodatkowy „zastrzyk” momentu obrotowego – 250 Nm, odzyskiwanie energii, przesunięcie punktu obciążenia, tryb żeglowania i praktycznie niezauważalne ponowne uruchomienie silnika w ramach funkcji start/stop.

Ponieważ napęd pasowy pomocniczych komponentów z przodu silnika stał się zbędny, długość montażowa nowej 6-cylindrowej jednostki jest znacznie mniejsza niż w przypadku konwencjonalnych motorów o 6 cylindrach. Pozwoliło to wygospodarować przestrzeń dla zamontowania układu oczyszczania spalin w pobliżu silnika, co szczególnie podnosi jego skuteczność. Jedyną częścią układu kontroli emisji spalin, która znajduje się pod podłogą pojazdu, jest filtr cząstek stałych.

Opcjonalny, aktywny układ wydechowy AMG Performance zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne. W zależności od wybranego programu jazdy lub za naciśnięciem przycisku regulowane klapy wydechowe zmieniają charakterystykę jego brzmienia z dyskretnie komfortowej na donośną, budzącą sportowe emocje.

Szybka zmiana biegów dzięki przekładni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

9-stopniowa skrzynia automatyczna AMG SPEEDSHIFT TCT (TCT = Torque-Clutch Transmission, przekładnia z przetwornikiem momentu obrotowego) zmienia biegi w emocjonalnym stylu i w bardzo krótkim czasie. Została optymalnie dostrojona do charakterystyki silnika, pozwala na typowe dla AMG energiczne ruszanie z miejsca i szybką zmianę przełożeń – niezależnie od tego, czy kierowca korzysta z trybu automatycznej, czy też ręcznej zmiany biegów za pomocą manetek przy kierownicy. Załączanie wyższych przełożeń i redukcje odbywają się błyskawicznie – zwłaszcza w trybach Sport+ i manualnym, kiedy skrzynia jest wyjątkowo responsywna. Wielokrotne redukcje zapewniają szybkie przyspieszenia, a funkcja podwójnego wysprzęglenia sprawia, że zmiany biegów są jeszcze bardziej emocjonujące.

Nieograniczona przyczepność: napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Nowy GLE 53 4MATIC+ został kompleksowo przygotowany do zapewnienia maksymalnej przyczepności i dynamiki – to zasługa napędu na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem napędu na cztery koła. Inteligentny układ aktywnie łączy stale napędzaną oś tylną z osią przednią i w trybie ciągłym oblicza optymalny rozkład siły napędowej w zależności od sytuacji na drodze i stylu jazdy kierowcy. W ten sposób napęd na wszystkie koła poprawia dynamikę wzdłużną, a także przyczepnośći dynamikę boczną. Wynik: jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego i podczas krótkich sprintów.

Pełna stabilizacja: zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL

Podstawę dla zapewnienia wysokiej zwinności, neutralnego zachowania w zakrętach i optymalnej trakcji stanowi przeprojektowane w Affalterbach zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL, oparte na zawieszeniu pneumatycznym AMG RIDE CONTROL+. Do typowego dla AMG zestrojenia z myślą o wysokiej dynamice jazdy znacząco przyczynia się nie tylko całkowicie zmienny rozkład momentu obrotowego, ale i nowa funkcja: aktywna stabilizacja przechyłów z dwoma pracującymi niezależnie od siebie elektromechanicznymi siłownikami – na przedniej i tylnej osi. Układ ten nie tylko zmniejsza przechyły boczne w trakcie pokonywania zakrętów, ale pozwala także na precyzyjniejszy dobór toru jazdy i obciążenia. Ponadto zwiększa komfort podróżowania podczas jazdy na wprost – kompensuje bowiem ruchy nadwozia wywołane na przykład przez wyboje po jednej stronie drogi. Efekt: przechyły poprzeczne mogą być aktywnie, w optymalny sposób, dostosowywane do warunków jazdy. Oznacza to, że kierowca ma okazję jeszcze intensywniej doświadczać typowej dla AMG charakterystyki jazdy, wyróżniającej się wysoką dynamiką, precyzją i responsywnością.

Kolejną zaletą na tle konwencjonalnych systemów hydraulicznych jest znacznie niższa masa komponentów oraz szybsza reakcja układu stabilizacji – sterowanie AMG może dostosować jego działanie do warunków jazdy nawet 1000 razy na sekundę. Częstotliwość próbkowania wynosi zatem zaledwie 1/1000 s.

Wyjątkowo długi oddech: zawieszenie pneumatyczne z płynną regulacją tłumienia

Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn/amortyzatorów i adaptacyjnym, regulowanym tłumieniem ADS+ (Adaptive Damping System) łączy niespotykaną dynamikę jazdy z jej wysokim komfortem. Kierowca ma do wyboru trzy tryby charakterystyki resorowania: Comfort, Sport oraz Sport+, pozwalające na znacznie bardziej odczuwalne zróżnicowanie pomiędzy nienagannym komfortem na dalekich trasach a typowo sportową dynamiką jazdy. Ponadto GLE 53 4MATIC+ oferuje dwa nowe programy do użytku w terenie – Trail (szlak) i Sand (piach).

Dzięki pneumatycznemu samopoziomowaniu na przedniej i tylnej osi nowy SUV Mercedes-Benz o wysokich osiągach utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu. Ogólnie wysokość zawieszenia w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT Sport i Sport+ jest zmniejszona o 15 mm. W programie Comfort pojazd jest obniżany o 15 mm od prędkości 120 km/h, co ogranicza opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Dodatkowo, za sprawą niższego środka ciężkości, poprawia się wówczas stabilność prowadzenia. W celu zwiększenia prześwitu na złej nawierzchni lub na podjazdach, przy uruchomionym silniku poziom nadwozia można podnieść za naciśnięciem przycisku – maksymalnie o 55 mm (zarówno na postoju, jak i w ruchu).

Wszystko pod kontrolą: sportowy układ kierowniczy i wydajny układ hamulcowy

Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem zależnym od prędkości korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu. Wyróżnia się specyficznym dla wersji AMG przełożeniem i dostarcza precyzyjnych informacji zwrotnych na temat kontaktu kół z nawierzchnią. Charakterystyka wspomagania jest regulowana w dwóch trybach: Comfort i Sport, aktywowanych automatycznie w oparciu o wybrany program AMG DYNAMIC SELECT. W dowolnym momencie kierowca może spersonalizować ją samodzielnie, korzystając z trybu jazdy Individual.

Duży, wydajny układ hamulcowy pozwala niezawodnie wytracać prędkość nawet przy większych obciążeniach i krótszych odstępach pomiędzy kolejnymi hamowaniami. Na przedniej osi GLE 53 4MATIC+ zamontowano wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 400 x 36 mm oraz 2-tłoczkowe stałe zaciski polakierowane na kolor srebrny, z czarnym napisem AMG. Z tyłu zastosowano wewnętrzne wentylowane tarcze o wymiarach 345 x 25 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem.

Wybierz swój program: AMG DYNAMIC SELECT

GLE 53 4MATIC+ oferuje siedem programów jazdy. Ustawienia Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual uzupełnia dwa tryby terenowe: Trail i Sand. W każdym przypadku system AMG DYNAMIC SELECT odpowiednio modyfikuje istotne parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów, charakterystyka przepustnicy i układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia, a nawet dźwięk układu wydechowego. Wybierane za pomocą przełącznika w konsoli środkowej lub przycisku na kierownicy AMG, poszczególne tryby są wizualizowane na panelu wskaźników oraz na wyświetlaczu multimediów.

  • Slippery: zoptymalizowany pod kątem jazdy po śliskiej nawierzchni, z obniżoną mocą i spłaszczoną krzywą momentu obrotowego – dla zapewnienia wrażeń z jazdy ukierunkowanych na stabilność.
  • Comfort: komfortowa i oszczędna jazda, np. dzięki wcześniejszym zmianom przełożeń na wyższe. Zawieszenie i układ kierowniczy są zestrojone pod kątem komfortu jazdy.
  • Sport: sportowa charakterystyka dzięki żwawszej reakcji na wciśnięcie pedału gazu, krótszym czasom załączania przełożeń, wcześniejszym redukcjom i znacznie bardziej emocjonalnej zmianie biegów za sprawą funkcji podwójnego wysprzęglenia. Do tego dochodzą dynamiczniejsze ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego.
  • Sport+: ekstremalnie sportowy charakter dzięki jeszcze szybszej reakcji przepustnicy, zwiększony akustyczny nacisk na funkcję podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz selektywna regulacja momentu obrotowego przy załączaniu wyższych biegów – poprzez przerwy w zapłonie – w celu zapewnienia optymalnego czasu zmiany przełożeń. Zwiększona prędkość obrotowa biegu jałowego pozwala na sprawniejsze ruszanie z miejsca, a zawieszenie oraz układy kierowniczy i napędowy mają jeszcze bardziej dynamiczną konfigurację.
  • Individual: indywidualne zestrojenie układu napędowego, przekładni, AMG DYNAMICS, zawieszenia i układu wydechowego.
  • Trail: bezpieczna jazda na miękkim, błotnistym lub śliskim podłożu.
  • Sand: sportowe ustawienie z myślą o zapewnieniu najlepszej możliwej przyczepności i sterowności na piaszczystych stokach i pustynnych wydmach.

Z trybami jazdy napędowymi AMG DYNAMIC SELECT zintegrowano kontrolę dynamiki pojazdu AMG DYNAMICS. Przy wyborze poziomów Basic, Advanced i Pro wpływa ona np. na strategię sterowania ESP® (elektroniczna kontrola stabilności) lub działanie napędu na wszystkie koła. W oparciu o zachowanie kierowcy i dane z czujników inteligentne sterowanie przewiduje pożądane zachowanie pojazdu. Spektrum ingerencji waha się od ekstremalnej stabilności aż po wysoką dynamikę. Dodatkowo, w programach terenowych Trail i Sand, do wyboru są poziomy Traction i Slide, w których zdezaktywowany zostaje system ESP®.

Zdecydowanie przyciąga wzrok: nadwozie ze specjalną osłoną chłodnicy AMG

Z zewnątrz GLE 53 4MATIC+ zwraca uwagę swoją ekskluzywnością i silnym, sportowym charakterem. Dzięki charakterystycznej dla AMG osłony chłodnicy z 15 pionowymi, chromowanymi poprzeczkami natychmiast staje się oczywiste, że model należy do rodziny z Affalterbach. Nie mniejsze wrażenie robi trójramienna gwiazda otoczona podwójnym pierścieniem, smukłe reflektory i dominujący w przednim zderzaku wlot powietrza w kształcie litery „A”. Poprzeczki bocznych wlotów powietrza, element ozdobny zderzak i dolny spojler mają chromowane, srebrne wykończenie. Lakierowane pod kolor karoserii nadkola zapewniają przestrzeń dla dużych kół – standardowo montowane są 20-calowe obręcze z lekkich stopów, ozdobione napisem AMG. Nabywcy mają do wyboru siedem wariantów obręczy, o średnicy od 20 do 22 cali.

Z tyłu mocarną prezencję i optyczną szerokość GLE 53 4MATIC+ podkreślają: chromowana oprawa dyfuzora, wyraziście wyprofilowany zderzak i specjalny układ wydechowy z dwiema chromowanymi, podwójnymi końcówkami. Na życzenie oferowany jest pakiet AMG Night, obejmujący szereg dodatków w wyrafinowanej, czarnej tonacji (przedni spojler, elementy ozdobne w przednim zderzaku, osłony lusterek bocznych, obramowanie szyb, relingi dachowe, dyfuzor i wykończenie rur wydechowych), a także przyciemniane szyby o zwiększonej izolacji termicznej.

Wystrój wnętrza: czerwone akcenty

W kabinie GLE 53 4MATIC+ można rozpoznać m.in. za sprawą charakterystycznych czerwonych akcentów – począwszy od foteli, standardowo pokrytych syntetyczną czarną skórą ARTICO i mikrofibrą DINAMICA z czerwonymi, kontrastowymi szwami. Zapewniają one nie tylko optymalne podparcie boczne, ale mają również charakterystyczny dla AMG wzór i emblemat „AMG” na przednich oparciach. Także górna część deski rozdzielczej została pokryta syntetyczną skórą ARTICO. Sportowy wygląd podkreślają czarna podsufitka i elementy ozdobne ze szczotkowanego aluminium z lekkim, podłużnym szlifem.

Paleta opcji indywidualizacji obejmuje m.in. szereg tapicerek ze skóry i wysokiej próby elementy ozdobne. Wyjątkowo sportową atmosferę nadaje kabinie SUV-a karbonowe wykończenie AMG.

Jedną ze szczególnych cech GLE 53 4MATIC+ jest opcjonalny, składany trzeci rząd siedzeń, dzięki któremu w kabinie może podróżować siedem osób. Funkcja łatwego wejścia – Easy Entry – regulowanego całkowicie elektrycznie drugiego rzędu foteli sprawia, że pasażerowie ostatnich miejsc mają do nich wygodny dostęp.

Szykowny styl: specjalne ekrany AMG w systemie MBUX

GLE 53 4MATIC+ standardowo oferuje innowacyjną koncepcję obsługi i wyświetlania informacji MBUX, wzbogaconą jednak o liczne treści zarezerwowane tylko dla modeli AMG. Za sprawą panoramicznego kokpitu zestaw wskaźników i dotykowy ekran systemu multimedialnego optycznie łączą się w jedną całość. Wiele funkcji można aktywować również za pomocą inteligentnego sterowania głosowego reagującego na hasło „Hej Mercedes”. Opcjonalny asystent wnętrza MBUX pozwala z kolei na intuicyjną, komfortową obsługę różnych funkcji z zakresu komfortu oraz multimediów dzięki rozpoznawaniu ruchów i gestów kierowcy oraz pasażera z przodu.

Panel wskaźników (lewy ekran) wyróżnia się szeregiem detali, takich jak menu startowe AMG i cztery style wyświetlania informacji: klasyczny, sportowy, dyskretny, a także – dostępny wyłącznie w samochodach AMG – widok supersportowy. Po wybraniu trybu jazdy Trail lub Sand można wybrać i wyświetlić na ekranie parametry charakterystyczne dla jazdy off-roadowej, jak np. nachylenie zbocza, przechył boczny i wysokość terenu. W konsoli środkowej znajdują się przełączniki do sterowania trybami pracy napędu, przekładni, zawieszenia, ESP® oraz układu napędowego.

Pasuje jak ulał: kierownica AMG Performance

Kierownica AMG Performance, obszyta czarną skórą nappa, z czerwonymi kontrastowymi szwami i czerwonym pierścieniem na godzinie 12, łączy maksymalną funkcjonalność, wysokiej jakości wrażenia dotykowe i doskonałą ergonomię. Oprócz aluminiowych manetek zmiany biegów imponuje też intuicyjną obsługą za pomocą paneli dotykowych – całym systemem inforozrywki można sterować niczym smartfonem, za pomocą ruchów opuszków palców.

Na życzenie dostępne są także innowacyjne instrumenty, które dodatkowo usprawniają obsługę funkcji samochodu z poziomu kierownicy: pod prawym ramieniem znajduje się okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem, a pod lewym – dwa pionowe przyciski z kolorowymi ekranami wraz z przełącznikami.

Jeździć lepiej: doskonal swoje umiejętności dzięki AMG TRACK PACE

Dzięki opcjonalnej aplikacji AMG TRACK PACE system MBUX oferuje funkcję wirtualnego inżyniera, który pozwala na zapisywanie i szczegółową analizę nawet 80 specyficznych danych pojazdu, a także czasów przejazdu na zamkniętych torach. Wiele z tych wartości można – w czasie rzeczywistym – wyświetlać na ekranie panoramicznego kokpitu lub dostępnym na życzenie wyświetlaniu przeziernym (head-up). Po pokonaniu kilku szybkich okrążeń kierowca może przeanalizować swoje wyniki i w razie potrzeby, poprawiać własne umiejętności prowadzenia pojazdu. Ponadto AMG TRACK PACE pozwala na mierzenie i zachowywanie czasów przyspieszenia oraz opóźnienia (np. 0-100 km/h, 1 mili, 100-0 km/h).

Kierowca może samodzielnie zapisywać dowolne tory, w tym otwarte obiekty, w celu późniejszej rejestracji danych samochodu. Nowo opracowany algorytm określa jego pozycję na tyle precyzyjnie, że AMG TRACK PACE wykrywa nawet, kiedy kierowca zjechał z toru lub skrócił sobie trasę przejazdu. Korzysta przy tym z danych GPS, a także z zamontowanych w pojeździe czujników (przyspieszenia, kąta skrętu, kąta przechyłu oraz prędkości kół).

Funkcjonalność AMG TRACK PACE zwiększa aplikacja na smartfony – oferuje ona m.in. możliwość nagrywania filmów wideo z podróży, indywidualizacji nagranych filmów i zdjęć oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami na portalach społecznościowych.

Sportowy zapach: paliwo dla zmysłów

W ramach pakietu AIR BALANCE oferowany jest ekskluzywny zapachdo wnętrza GLE 53 4MATIC+, nazwany „AMG#63”. Jego inspirujące, sportowe nuty doskonale pasują do ducha marki sportowych aut o wysokich osiągach.

Dane techniczne Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+

  • Układ i liczba cylindrów -R6
  • Pojemność (ccm) -2999
  • Moc silnika spalinowego (kW/KM) -320/435 przy obr./min 6100
  • Moc z EQ Boost (kW/KM) -16/22 KM
  • Maks. momentsilnika spalinowego (Nm) -520 przy obr./min 1800-5800
  • Maks. moment EQ Boost (Nm) -250
  • Zużycie paliwa, cykl łączony (l/100 km) -9,3*
  •  Emisje CO2, cykl łączony (g/km) -212*
  • Klasa efektywności – C
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 5,3
  • Prędkość maksymalna (km/h) -250**

* Podane wartości określono zgodnie z ustanowioną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.

** Ograniczona elektronicznie

Zdjęcia: Mercedes-AMG

Dodaj komentarz