MotoNews.pl

Audi Q5 55 TFSI e quattro z napędem hybrydowym typu plug-in

poniedziałek, 27 maja 2019

« poprzedni | news | następny »
Audi-Q5-55-TFSI-e-quattro

W swej ofensywie elektryfikacji Audi wrzuca najwyższy bieg. Prezentuje Audi Q5 55 TFSI e quattro o mocy systemowej 270 kW (367 KM), pierwsze z serii nowych modeli typu plug-in rodem z Ingolstadt. Koncepcja napędu tego samochodu to połączenie silnika spalinowego i motoru elektrycznego z inteligentnym sterownikiem, co umożliwia pokonywanie większości dziennych przebiegów wyłącznie w trybie elektrycznym. Zgodnie z założeniami cyklu testowego WLTP, elektryczny tryb pozwala na przejechanie ponad 40 kilometrów.

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Nowa koncepcja napędu składa się z dwulitrowego, czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego TFSI wytwarzającego 185 kW (252 KM) mocy i 370 Nm momentu obrotowego oraz z motoru elektrycznego (łączne zużycie paliwa 2,4 – 2,1 l/100 km, łączna emisja CO2: 53 – 46 g/km). Permanentnie wzbudzony synchroniczny motor elektryczny (PSM) ma szczytową moc wyjściową 105 kW oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Motor oraz jego sprzęgło zintegrowane są z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Do transferu momentu napędowego do napędu na cztery koła quattro, S tronic wykorzystuje technikę ultra.

Hybrydowy SUV zachwyca mocą 270 kW (367 KM) oraz łącznym momentem obrotowym 500 Nm dostępnym już od 1250 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera mu zaledwie 5,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 239 km/h. Według norm przewidzianych dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, zużycie paliwa wynosi tu 2,4 – 2,1 l/100 km, a emisja CO2 53 – 46 g/km. Wyłącznie elektryczny zasięg tego samochodu wg. cyklu WLTP to ponad 40 km. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h, wystarczająco nawet na warunki jazdy autostradowej.

Litowo – jonowy akumulator SUV’a umieszczono pod podłogą bagażnika. Akumulator zrobiony jest ze 104 cel pryzmatycznych. Zmagazynować można w nim 14,1 kWh energii elektrycznej, a jego napięcie to 381 volt. Dla optymalnego sterowania temperaturą, jego obieg chłodzący połączony jest zarówno z obiegiem chłodzącym klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym z którym zintegrowany jest silnik elektryczny oraz elektronika mocy. System klimatyzacji wykorzystuje wysokowydajną pompę ciepła, gromadzącą ciepło emitowane przez komponenty wysokonapięciowe. Przy użyciu 1 kW energii elektrycznej, może ona wygenerować nawet 3 kW mocy grzewczej. Sprawia to, że samochód jest bardziej wydajny i stwarza swym pasażerom bardziej przyjazny klimat podróży.

Stały napęd na cztery koła quattro z techniką ultra

Audi Q5 55 TFSI e quattro to pierwszy model spod znaku czterech pierścieni, w którym zoptymalizowany pod względem wydajności napęd na cztery koła z techniką ultra zastosowany został w połączeniu z silnikiem elektrycznym. Inteligentne sterowanie napędem na wszystkie koła funkcjonuje predyktywnie, wyprzedzając wydarzenia na podstawie analizy danych pochodzących z czujników oraz danych dotyczących dynamiki jazdy i zachowań kierowcy. Dzięki temu, napęd na cztery koła quattro jest zawsze gotowy do działania. Przy małych obciążeniach i przy wystarczającej przyczepności, przenoszenie mocy na koła tylne jest dezaktywowane. Układ napędowy jest wtedy wydajnym systemem działającym na przednią oś. Układ napędowy na cztery koła gdy nie jest potrzebny jest wyłączony, ale cały czas pozostaje dostępny. Szybka, automatyczna aktywacja tego napędu odbywa się na podstawie trójstopniowej strategii: proaktywnie, predyktywnie i reaktywnie. Dzięki połączeniu napędu na cztery koła quattro z systemem Audi drive select, kierowca do swoich preferencji dostosować może nie tylko charakterystykę silnika, ale również właściwości napędu na cztery koła.

Tryby kierowcy i uaktualniony predyktywny asystent wydajności

Ciche i nie emitujące lokalnie zanieczyszczeń w mieście, z dużym zasięgiem podczas długodystansowych podróży, sportowo dynamiczne i łączące siłę silników: spalinowego i elektrycznego. Audi Q5 55 TFSI e quattro inteligentnie zarządza wieloma różnymi stylami jazdy. Samochód ten został zaprojektowany w ten sposób, by klienci większość swoich dziennych operacji transportowych mogli wykonywać w trybie elektrycznym.

Predyktywny asystent wydajności natychmiastowo dopasowuje poziom rekuperacji do bieżącej sytuacji drogowej. Wykorzystuje dane dotyczące sytuacji drogowej pochodzące z bazy danych nawigacji i przy pomocy kamery i radaru monitoruje odległość do poprzedzającego samochodu. W zależności od sytuacji, system predyktywnie wybiera pomiędzy opcją jazdy na luzie z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją podczas żeglowania – odzyskiwaniem energii kinetycznej i jej przekształceniem w energię elektryczną.

Gdy aktywny jest adaptacyjny tempomat – adaptive cruise control (ACC), asystent wydajności wspiera kierowcę automatycznie hamując lub przyspieszając w celu zwiększenia wydajności i komfortu. Kiedy natomiast kierowca prowadzi bez ACC, sygnał haptyczny pochodzący spod pedału przyspieszenia oraz sygnał wizualny pojawiający się w kokpicie i na wyświetlaczu head-up display, wskazują odpowiedni czas do puszczenia pedału gazu, tak by wykorzystać tak wiele energii kinetycznej jak to tylko możliwe. Jednocześnie symbole w kokpicie wskazują przyczyny zmniejszenia prędkości. Są to symbole dotyczące ograniczeń prędkości, oznaczeń terenu zabudowanego, zakrętów i zjazdów, skrzyżowań i rond, zjazdów z autostrady i ruchu drogowego przed naszym samochodem.

Kierowca ma swobodę wyboru czy i jak ingerować we współpracę silnika spalinowego z elektrycznym. Do wyboru są trzy tryby jazdy:

Tryb hybrydowy jest aktywowany automatycznie wraz z wyznaczaniem drogi w systemie nawigacji. Może być również załączony ręcznie, przy pomocy przycisku „Mode”. W tym trybie proces ładowania akumulatora jest optymalnie rozłożony na całą długość trwania podróży. W ten sposób – jeżdżąc po mieście głównie w trybie elektrycznym oraz używając systemu stop – and – go, wpływamy na zmniejszenie zużycia paliwa. System sam wybiera pomiędzy jazdą na luzie z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją w trybie żeglowania. Rekuperacja w trybie żeglowania odzyskać może nawet 25 kW mocy. Za wszystkie hamowania przed sygnalizacją świetlną do 0,1 g, czyli za większość operacji hamowania w ciągu codziennej eksploatacji, odpowiada motor elektryczny.

Podczas rekuperacji z hamowania do 0,2 g, generowane jest maksimum 80 kW energii elektrycznej. Dla jeszcze większej mocy hamowania wykorzystywane są hamulce tarczowe. Jeśli w systemie nawigacji MMI aktywna jest funkcja prowadzenia do celu, predyktywna strategia operacyjna dąży do tego, by samochód ostatni odcinek miejski przejechał w pełni elektrycznie, a na miejsce dojechał z niemal pustym akumulatorem. Funkcja sterowania bazuje na pobieraniu dużych ilości danych. Są wśród nich informacje online dot. ruchu drogowego, odległości do celu, jakości wybranej drogi i dokładne informacje o najbliższym otoczeniu, np. o ograniczeniach prędkości, typach dróg, wzniesieniach i zjazdach w dół oraz najnowsze informacje pobierane z czujników pokładowych.

Oprócz trybu hybrydowego, kierowca może wybrać również tryb EV lub tryb Battery Hold. W trybie EV samochód jeździ wyłącznie elektrycznie, ale tylko do momentu, w którym kierowca wciśnie pedał przyspieszenia ze zmiennym, wyczuwalnym punktem przełamania. Tryb EV jest ustawieniem podstawowym przy każdym uruchomieniu pojazdu. W trybie Battery Hold pojemność akumulatora utrzymywana jest na stałym poziomie.

Zindywidualizowane: wyposażenie i stylistyka

W Audi Q5 55 TFSI e quattro znajdziemy bardzo bogatą listę wyposażenia standardowego. Diodowe reflektory, sportowe fotele, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, komfortowy kluczyk, system informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem, wyświetlacze charakterystyczne dla samochodów typu PHEV oraz 18-calowe koła w stylistyce pięcioramiennej turbiny, są tu standardem. Tylne siedzenia mogą być przesuwane do przodu i do tyłu i mają regulowane oparcia. Sportowe detale pochodzące z pakietu stylistyki zewnętrznej S line podkreślają dynamiczny wygląd samochodu. Są to: przedni i tylny zderzak S line, tylny dyfuzor z podwójną klamrą oraz unikalna stylistyka grilla osłony chłodnicy Singleframe z dodatkowymi elementami utrzymanymi w kolorze ciemnego chromu.

Wygoda: szybie ładowanie w zaledwie kilka godzin

Audi Q5 55 TFSI e quattro standardowo wyposażane jest w kompaktowy system ładowania plus z kablem Mode 3 z wtyczką Typ 2 przystosowaną do wykorzystywania w publicznych stacjach ładowania. Kompaktowy system ładowania (Compact charging system) składa się z kabli przystosowanych do gniazd domowych i do gniazd przemysłowych oraz z jednostki sterującej. Wyposażono go również w diodę sygnalizującą status ładowania oraz funkcje bezpieczeństwa, takie jak ciągły monitoring temperatury. Pełne ładowanie z gniazda przemysłowego 400 V/16 A zajmuje zaledwie 2,5 godziny. Zintegrowana ładowarka ładuje litowo-jonowy akumulator z maksymalną mocą 7,4 kW. Nawet z domowego gniazdka 220 V pusty akumulator może zostać wygodnie w pełni naładowany w ciągu jednej nocy – w niecałe sześć godzin. Ładowanie możliwe jest również w czasie podróży. Usługa Audi e-tron Charging Service zapewnia dostęp do około 100 000 punktów ładowania w całej Europie. Przy pomocy jednej karty można naładować swój samochód – niezależnie od dostawcy prądu.

Zarządzanie ładowaniem z poziomu kanapy: aplikacja myAudi

Aplikacja myAudi umożliwia klientom korzystanie z gamy usług Audi connect bezpośrednio na ich smartfonach – co jest szczególnie praktyczne w przypadku modeli zelektryfikowanych. Za pośrednictwem aplikacji sprawdzić można stan naładowania akumulatora, dostępny zasięg, rozpoczęcie procesu ładowania, zaprogramować godzinę rozpoczęcia ładowania oraz przeglądać statystyki ładowania i zużycia energii. Dodatkowo, stacje ładowania pokazywane są w planerach trasy zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji pokładowej MMI navigation.

Kolejną funkcją dostępną w aplikacji myAudi jest funkcja wstępnego nagrzania lub ochłodzenia wnętrza pojazdu przed ruszeniem w trasę. W tym przypadku sprężarka systemu klimatyzacji i ogrzewanie pomocnicze w samochodzie są zasilane elektrycznie. Klient może dokładnie określić, w jaki sposób wnętrze powinno być ogrzewane lub chłodzone podczas ładowania akumulatora. W zależności od wybranego wyposażenia opcjonalnego, to samo dotyczy ogrzewania foteli i kierownicy, ogrzewania przedniej szyby, tylnej szyby i lusterek oraz chłodzenia foteli.

Zdjęcia: Audi