MotoNews.pl

Światowa premiera Nowego Multivana

11 czerwca 2021

Volkswagen-Multivan-2021

Światową premierą kolejnej generacji legendarnego Multivana, Volkswagen Samochody Dostawcze zwiastuje wejście w nową erę. Ta dekada będzie charakteryzowała się elektryfikacją układów napędowych i wprowadzeniem jazdy automatycznej. Na tym tle asortyment Bulli poszerza się i w przyszłości zostanie podzielony na trzy piony: linie modeli Multivan, Transporter 6.1 oraz różne wersje ID.BUZZ, które zostaną wprowadzone w 2022 r.

Nowy Volkswagen Multivan

Nowy Multivan, którego premierę dziś świętujemy, to pojazd najbardziej wszechstronny — w wersji Multivan eHybrid z napędem hybrydowym plug in staje się również pojazdem z zerową emisją. Jednocześnie jego imponujący zasięg sprawia, że jest doskonałym pojazdem wielozadaniowym odpowiednim na dalekie podróże.

Pojazd wielu zastosowań — jeden samochód, niezliczone możliwości

Dzięki temu nawet 7-miejscowemu pojazdowi, dostępnemu w wersjach Multivan, Life i Style, Volkswagen Samochody Dostawcze przenosi wyjątkowy, motoryzacyjny styl życia do scyfryzowanej i skomunikowanej teraźniejszości oraz do przyszłości. Wielofunkcyjny samochód zaprojektowany przede wszystkim z myślą o rodzinach i aktywnych miłośnikach sportu, dzięki zupełnie nowemu systemowi foteli i przestrzeni bagażowej, rysuje przed nami wiele scenariuszy mobilności. Równolegle z modelem podstawowym, Volkswagen Samochody Dostawcze będzie również oferować Nowego Multivana w wersji przedłużonej, ze znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Ponadto przewiduje się, że dzięki elastycznemu w aranżacji, wysokiej jakości wnętrzu przypominającemu pomieszczenie wypoczynkowe, Nowy Multivan zwiększy swój udział w rynku jako biznesowy MPV i ekskluzywny mikrobus.

Zerowa emisja na drodze — pierwszy Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in

Jednym z najważniejszych stałych parametrów specyfikacji konstrukcyjnej Nowego Multivana, było wyposażenie go w napęd hybrydowy typu plug-in. Tylko ten rodzaj napędu zapewnia kompatybilność bezemisyjnej jazdy miejskiej z dużym zasięgiem i niskim zużyciem całkowitym paliwa. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in otrzymał w nazwie przyrostek eHybrid. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego z turbosprężarką (TSI) to 160 kW / 218 KM.

Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh, Nowy Multivan eHybrid najczęściej pokonuje dzienne dystanse korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Badanie przeprowadzone przed niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej pokazuje, że 95% wszystkich codziennych przejazdów samochodowych w Niemczech odbywa się na dystansach krótszych niż 50 km. Hybrydowy układ napędowy plug-in został pomyślany w taki sposób, że Nowy Multivan eHybrid uruchamia się domyślnie w trybie zasilania wyłącznie energią elektryczną i dzięki temu zwłaszcza krótkie trasy pokonuje nie generując emisji dwutlenku węgla. Dopiero przy prędkości ponad 130 km/h włącza się oszczędny silnik benzynowy TSI.

Trzy czterocylindrowe silniki — 2 benzynowe i jeden wysokoprężny, wszystkie turbodoładowane

Nowy Multivan zostanie w tym roku wprowadzony na rynek z dwoma turbodoładowanymi silnikami benzynowymi (TSI) oraz w nowej wersji z napędem hybrydowym typu plug-in. Silniki TSI zapewniają moc 100 kW / 136 KM i 150 kW / 204 KM. Multivan eHybrid gwarantuje systemową moc wyjściową 160 kW / 218 KM. Wszystkie Multivany mają napęd na przednie koła. Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. Sześciobiegowa skrzynia biegów DSG modelu eHybrid to skrzynia specjalnie opracowana z myślą o układzie hybrydowym typu plug-in. Wraz z silnikiem elektrycznym stanowi jeden moduł. Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI to skrzynia siedmiobiegowa. Po raz pierwszy w Multivanie, wybór biegu odbywa się elektronicznie, a tym samym w bardzo prosty sposób — za pomocą niewielkiego przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej. W przyszłym roku dostępny będzie silnik wysokoprężny TDI z wtryskiem bezpośrednim o mocy wyjściowej 110 kW/150 KM.

Szczegółowo o silnikach TSI nowego Multivana:

Punktem wyjścia asortymentu układów napędowych nowego Multivana jest najnowszy turbodoładowany silnik benzynowy EA211evo.

Ta czterocylindrowa jednostka napędowa z wtryskiem bezpośrednim osiąga moc maksymalną 100 kW / 136 KM dzięki pojemności skokowej 1498 cm3. Maksymalny moment obrotowy tego TSI wynosi 220 Nm. Jak w przypadku wszystkich silników Multivana, ten silnik benzynowy o mocy 100 kW również spełnia wymogi normy emisji EU6 AP. Multivan 1.5 TSI jest standardowo wyposażony w siedmiobiegową skrzynię biegów DSG. Napęd jest przenoszony na oś przednią.

Najmocniejszy silnik TSI nowego Multivana charakteryzuje się pojemnością skokową 1984 cm3. Ta 4-cylindrowa jednostka napędowa o mocy 150 kW / 204 KM pochodzi z rodziny silników EA888. Silniki te należą do najmocniejszych silników czterocylindrowych stosowanych w całek Grupie Volkswagen; napędzają między innymi samochody osobowe, takie jak Golf GTI, Golf R, Tiguan R i Arteon R. W Multivanie ten wydajny silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Również w tym przypadku stosowana jest 7-biegowa skrzynia biegów DSG, która przenosi moc silnika na oś przednią.

Automatyczna skrzynia biegów DSG — standardowe wyposażenie nowego Multivana

Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. 6-biegowa skrzynia biegów DSG modelu eHybrid (DQ400E), to skrzynia opracowana specjalnie z myślą o układzie hybrydowym plug-in. Wraz z silnikiem elektrycznym stanowią jeden moduł. Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI, a później z silnikiem TDI, to skrzynia siedmiobiegowa. W Nowym Multivanie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, wybór biegu odbywa się elektronicznie, w bardzo prosty sposób — za pomocą niewielkiego przycisku selektora DSG umieszczonego na desce rozdzielczej.

Jazda półautomatyczna — pierwszy Multivan z asystentem jazdy IQ.DRIVE Travel Assist

W Nowym Multivanie znacząco zwiększyła się liczba systemów wsparcia kierowcy. W zależności od specyfikacji, może ona obejmować ponad 20 układów. Zawsze montowane funkcje standardowe to: Car2X (lokalny system ostrzegania), system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist oraz tempomat. Do innowacyjnych, nowych systemów należy IQ.DRIVE Travel Assist, który ułatwia półautomatyczną jazdę w zakresie od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie nowy predyktywny tempomat adaptacyjny ACC (kontrola wzdłużna) i asystenta toru jazdy Lane Assist (kontrola boczna), tworząc nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo w drodze.

Przegląd wszystkich systemów wsparcia w nowym Multivanie:

  • tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop & Go
  • system obserwacji otoczenia Area View (widok obszaru wokół pojazdu dostarczany z czterem kamer)
  • ostrzeganie o pojeździe nadjeżdżającym z tyłu Rear Traffic Alert wraz z asystentem zmiany pasa ruchu
  • wspomaganie wjazdu pod górę Hill Start Assist
  • system Car2X (lokalny system ostrzegawczy)
  • asystent w nagłych wypadkach Emergency Assist (wspomagane zatrzymanie w sytuacjach awaryjnych)
  • ESC z ABS, ASR i EDS
  • ochrona boczna
  • system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking
  • tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • asystent jazdy IQ.DRIVE Travel Assist (jazda automatyczna, poziom 2)
  • asystent pasa ruchu Lane Assist (system zapobiegający zjeżdżaniu z pasa ruchu)
  • asystent świateł Light Assist (sterowanie światłami drogowymi)
  • system ostrzegania kierowcy Driver Alert System
  • system automatycznego hamowania po kolizji
  • asystent parkowania
  • system ParkPilot (ostrzeżenia o odległości)
  • proaktywny system ochrony kierowcy i pasażerów
  • widok otoczenia z tyłu pojazdu (kamera cofania)
  • system monitorowania ciśnienia w oponach
  • asystent jazdy przy bocznym wietrze Cross Wind Assist
  • asystent zmiany pasa ruchu Side Assist wraz z systemem ostrzegania podczas wysiadania
  • asystent manewrowania z przyczepą Trailer Assist
  • dynamiczne wyświetlanie znaków drogowych

Charyzmatyczny wygląd zewnętrzny

Stylistyka jest nowa, ale „jednoznacznie charakterystyczna dla Multivana”. Pozostaje unikatowa, ponieważ pochodzenie tej linii modeli jest unikatowe. „Nowy Multivan nosi charakterystyczne geny najbardziej na świecie znanego pojazdu wielozadaniowego” — mówi Albert Kirzinger, główny projektant marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Bardzo wyraźne jest to, że DNA poprzedników odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu stylistyki Nowego Multivana. Kirzinger mówi: „Robiąc duży krok naprzód, jeszcze bardziej wzmocniliśmy niepowtarzalny charakter tego kultowego pojazdu, pozostając jednocześnie wierni typowej linii Bulli. Świadomie przywołujemy na przykład poziomą linię, która biegnie wokół nadwozia T3”. W nowym Multivanie w wersji Style, linia ta jest wzmocniona chromowanym wykończeniem. Kontrast kolorystyczny z lakierem nadwozia podkreśla linię charakteru jeszcze mocniej niż w T3 — trzeciej generacji Bulli, a jednocześnie pierwszej generacji Multivana. Jeżeli klient zamówi nowego Multivana z lakierem w dwóch barwach, chromowana listwa oddziela od siebie dwa obszary kolorystyczne.

W nowym Multivanie zastosowano też element stylistyczny z modelu T4, a więc z drugiej generacji: maskę silnika wyciągniętą mocno do przodu pod przednią szybą. Główny projektant, Albert Kirzinger, wyjaśnia tutaj: „Genotyp zróżnicowanej historii serii T żyje nadal w tym modelu – w zupełnie nowym Multivanie, który na pierwszy rzut oka jest mimo wszystko typowym Bulli, z jego wyrazistym, ujmującym wyglądem i przejrzystą, ponadczasową stylistyką.”

Imponujące wymiary — zwiększony rozstaw osi, szerokość i długość

W proporcjach Nowego Multivana widoczne są zmiany. W porównaniu do poprzedniego modelu, wersja podstawowa jest teraz dłuższa i szersza. Jednocześnie Volkswagen Samochody Dostawcze nieco zmniejszył wysokość pojazdu, zapewniając praktycznie identyczną lub — z nowym panoramicznym szklanym dachem — nawet większą wysokość kabiny. Dokładne wymiary Nowego Multivana to: szerokość 1941 mm nie wliczając składanych bocznych lusterek (opcjonalnie elektrycznych) (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość nawet 1903 mm (-47 mm). Rozstaw osi wynosi 3124 mm (+124 mm). Multivan dostępny jest również w wersji przedłużonej. Przy identycznym rozstawie osi, od zderzaka do zderzaka ma 5173 mm, czyli jest o 131 mm bardziej kompaktowy niż poprzedni model.

Automatyczne otwieranie i interaktywne światła

Karoseria Multivana została nie tylko na nowo zaprojektowana, ale również na nowo przemyślana w kategoriach technicznych. Po raz pierwszy w tym modelu jest teraz opcjonalnie dostępne otwieranie elektrycznej klapy tylnej gestem (funkcja Easy open & close) — prostym ruchem stopy. Tak samo działa nowa funkcja otwierania drzwi przesuwnych, otwieranych i zamykanych elektrycznie (standard w wersji Style). W przypadku wersji Multivan i Life — standardowo wyposażanych w dwoje ręcznie otwieranych drzwi przesuwnych (w wersji Life z wspomaganiem zamykania drzwi przesuwnych i klapy tylnej) — ta funkcja dostępna jest opcjonalnie. Elektrycznie uruchamiane drzwi przesuwne można również otworzyć od zewnątrz ruchem stopy (funkcja Easy open). Od wewnątrz, tak samo jak za pomocą odpowiednich przełączników na klamce, można je również otworzyć i zamknąć korzystając z przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej.

Kolejna nowa funkcja Nowego Multivana to interaktywne reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT, które również można zamówić opcjonalnie, jako alternatywę dla standardowych reflektorów diodowych. Funkcje reflektorów diodowych Matrix IQ.LIGHT obejmują dynamiczną regulację świateł drogowych Dynamic Light Assist (stale włączone światła drogowe nieoślepiające kierowców w pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka) i dynamiczne doświetlanie zakrętów (precyzyjne oświetlenie łuku zakrętu). Z reflektorami diodowymi Matrix IQ.LIGHT łączy się inna nowa funkcja: pozioma listwa LED umieszczona w kratce chłodnicy, będąca elementem świateł do jazdy w dzień. Znajdziemy ją w wersji wyposażenia Style. Wszystkie wersje nowego Multivana są również standardowo wyposażone w diodowe światła tylne.

Wnętrze Multivana — bardziej niż kiedykolwiek cyfrowe i oferujące różne możliwości aranżacji

Pierwsza generacja Multivana miała wpływ na koncepcję wnętrz jego następców. To samo dotyczy również Noego Multivana: silnik T3 znajdował się z tyłu, a nie z przodu jak w modelu T4 i późniejszych. W rezultacie, zwis przedni w T3 był bardzo krótki. Dlatego też kierowca T3 siedzi tuż nad przednią osią . W wyniku zmiany miejsca montażu silnika z tyłu na przód w T4, a potem, dla bezpieczeństwa, w modelach każdej kolejnej generacji, część przednia nieco się wydłużyła, a fotel kierowcy został jednocześnie przesunięty do tyłu. Jednak zachowane zostało odczucie kierowcy typowe dla Multivana: wysoko i, jak się wydaje, mocno do przodu, a tym samym bezpieczniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, zupełnie od nowa zaaranżowano wnętrze. Dotyczy to także deski rozdzielczej — krajobrazu ergonomicznie przemyślanych i połączonych ze sobą wyświetlaczy. Wyposażenie standardowe deski rozdzielczej stanowi kokpit cyfrowy Digital Cockpit 10’’ i system infotainmentu Ready 2 Discover. Stale obecne na pokładzie Nowego Multivana są usługi online We Connect oraz We Connect Plus (ta druga na czas określony, który można za opłatą wydłużyć). Większość elementów sterowania zaprojektowano jako cyfrowe pola dotykowe i przyciski. Istotnym aspektem jest tutaj fakt, że Volkswagen Samochody Dostawcze, w celu dalszego udoskonalania typowej, codziennej użyteczności swych pojazdów, systematycznie wprowadza w nich technologie cyfrowe. Jednym z przykładów takiej użyteczności na co dzień, jest odstęp między fotelami w przodzie, umożliwiający przejście na tył pojazdu. Multivan nigdy nie będzie miał konwencjonalnej konsoli środkowej, ponieważ gdyby ją tam umieścić, praktyczna, ważna i charakterystyczna dla Bulli metoda przechodzenia do tyłu pojazdu nie byłaby możliwa. To właśnie z tego powodu również w nowym Multivanie nie ma konsoli centralnej.

Zamiast tego, jak wspomniano wcześniej, pojazd po raz pierwszy wyposażono w cyfrowy, a tym samym oszczędzający miejsce system zmiany biegów połączony z montowaną standardowo automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DSG. Hamulec postojowy również jest elektryczny. Te dwa rozwiązania sprawiają, że teraz między fotelem kierowcy i pasażera jest jeszcze więcej przestrzeni umożliwiającej przejście do tyłu pojazdu.

Nowy system prowadnic — lekkie fotele tylne i wielofunkcyjny stolik

Miejsca do przechowywania różnych rzeczy w konsoli środkowej są bardzo praktyczne, a należy pamiętać, że nigdy wcześniej w Multivanie ich w tym miejscu nie było. Stolik w tylnej części kabiny, oferowany dotąd w Multivanach wszystkich generacji, jest równie praktycznym rozwiązaniem. A ponieważ tak jest, Volkswagen Samochody Dostawcze po prostu na nowo wymyślił oba te elementy i połączył je w jeden. W ten sposób powstał wielofunkcyjny, przesuwany stolik osadzony w układzie prowadnic foteli. Dzięki innowacyjnemu systemowi blokowania, ten wielofunkcyjny element można wykorzystywać jako konsolę środkową między fotelami kierowcy i pasażera lub jako składany stolik wyposażony w uchwyty na napoje i schowki do przechowywania w drugim lub trzecim rzędzie foteli.

Multivan charakteryzuje zdolność mistrzowskiego wykorzystania przestrzeni. W Nowym Multivanie ta przestrzeń może być wykorzystana lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. I dzieje się tak z wielu powodów: po pierwsze, w tylnej części kabiny będą teraz montowane tylko pojedyncze fotele — zniknęła z trzeciego rzędu zajmująca całą szerokość pojazdu kanapa. Po drugie, nowe pojedyncze fotele w drugim i w trzecim rzędzie z praktycznymi, rozkładanymi stolikami, są nawet o 25% lżejsze. W zależności od specyfikacji i położenia w przedziale pasażerskim, ważą od 23 do 29 kg. Dzięki temu, i dzięki ich osadzeniu w zupełnie nowym systemie prowadnic, jeszcze łatwiejsze jest teraz ich wyjęcie, ponowne wstawienie, i elastyczna aranżacja wnętrza.

Ponieważ trzyosobowa kanapa w trzecim rzędzie ustąpiła miejsca pojedynczym fotelom, po raz pierwszy fotele po jednej stronie pojazdu można po prostu wyjąć, aby zrobić miejsce na przykład na przewiezienie rowerów. Można samodzielnie zdecydować, w jaki sposób zaaranżowanych zostanie wszystkich pięć foteli w tylnej części kabiny. Oferowanie odpowiedniego rozwiązania dla każdego zadania związanego z transportem — to najważniejsze zadanie Multivana. Ponieważ prowadnice foteli są wyposażone w przyłącze elektryczne, opcjonalnie, w zewnętrznych siedzeniach tylnych zamontować można ogrzewanie. Dzięki przyłączom realizowana jest też istotna funkcja rozpoznawania zajętości miejsc: pokazuje ona kierowcy, czy wszystkie osoby siedzące z tyłu zapięły pasy bezpieczeństwa. Odpowiedni sygnał jest przekazywany bezprzewodowo.

Ogromna przestrzeń ładunkowa — od 469 do 4053 litrów

Załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń Multivan w wersji bazowej, może zabrać 469 litrów bagażu. Jeżeli zostanie załadowany aż do miejsca za drugim rzędem siedzeń, pojemność bagażowa wzrasta do 1844 litrów (1850 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem). Jeżeli wykorzystana zostanie cała przestrzeń ładunkowa, aż do pierwszego rzędu foteli, pojemność bagażowa wzrasta do 3672 litrów. Pojemności bagażowe dłuższej wersji pojazdu wynoszą odpowiednio 763, 2171 i 4005 litrów (4053 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem).

Zalany światłem — pierwszy Multivan z panoramicznym szklanym dachem

Opcjonalnie, w nowym Multivanie zamówić można dwuczęściowy, panoramiczny szklany dach, umożliwiający w nocy obserwację gwiazd czy świateł wielkich miast. Z kolei w dzień, słońce zalewa wnętrze światłem. Powłoka LowE (o niskiej emisyjności/odbijająca światło) na laminowanym bezpiecznym szkle obniża promieniowanie termiczne o 44 procent.

W przedniej części przezroczysty obszar dachu ma szerokość 913 mm i długość 403 mm. Nad drugim rzędem siedzeń ma od 900 do 910 mm szerokości i aż 1284 mm długości. Multivan z panoramicznym szklanym dachem osiąga maksymalną wysokość kabiny, która jest nawet większa niż w poprzednich modelach. Funkcja oświetlenia konturowego ambiente – dostępna opcjonalnie i w zależności od wersji modelowej – zapewnia specjalną atmosferę we wnętrzu pojazdu.

Jedyny w swoim rodzaju — Multivan przenosi swój charakterystyczny styl życia wprost do nowoczesności

Nowy Multivan jest najbardziej progresywnym Multivanem spośród dotychczasowych. Skonstruowany dla kierowców, którzy lubią charyzmatyczną stylistykę, elastyczność aranżacji, inteligentne rozwiązanie detali, rozrywkę i łączność, inteligentne systemy wspomagania i najnowocześniejsze techniki napędu. Technika napędu pozwala na ekonomiczne pokonywanie dużych odległości, jest niskoemisyjna, a nawet – w przypadku hybrydy typu plug-in — w ogóle nie generuje emisji na obszarach miejskich. Nowy Multivan przenosi tradycyjny, motoryzacyjny styl życia wprost do nowoczesności. W ten sposób pozostaje pojazdem wielozadaniowym dla ludzi w drodze, dla rodzin, sportowców, osób ciekawych świata i często podróżujących.

Multivan nowej generacji pojawi się na rynku w drugiej połowie tego roku.

Zdjęcia: Volkswagen