MotoNews.pl

Pierwszy elektryczny SUV typu coupe Volkswagena – ID.5

04 listopada 2021

Volkswagen-ID5

Prezentując model ID.5 Volkswagen powiększa cieszącą się dużą popularnością rodzinę modeli ID. Przyspiesza w ten sposób elektryfikację nowych samochodów, a także wkracza do nowego segmentu aut. Elegancki i wyróżniający się wyrazistą stylistyką elektryczny SUV typu coupé wyposażony jest w nowe oprogramowanie ID.Software 3.0, pozwalające m.in. na ładowanie akumulatorów energią elektryczną o większej mocy oraz zawierające zmodyfikowany system obsługi głosowej.

Produkowany z neutralnym bilansem węglowym samochód łączy topowe technologie z ekspresyjnym designem. Dzięki wykorzystaniu w ID.5 systemów asystujących najnowszej generacji Volkswagen wykonuje kolejny krok na drodze ku technologii autonomicznej jazdy.

„ID.5 jest elektryczny, sportowy i elegancki. SUV typu coupé wyposażony w elektryczny napęd stanowi kolejny krok w realizacji strategii ACCELERATE” – stwierdził Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen. „Daje on wymagającym klientom możliwość jazdy autem, które nie emituje dwutlenku węgla w czasie jazdy. Dzięki niemu wkraczamy do zupełnie nowego segmentu samochodów”.

Volkswagen ID.5 i sportowy ID.5 GTX

Elegancka i dynamiczna stylistyka, bardzo dobre właściwości aerodynamiczne, zasięg pozwalający swobodnie poruszać się także na dalekie odległości – ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwoma silnikami i napędem na cztery koła to nowe topowe modele z rodziny ID. Pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena został skonstruowany, jak wszystkie modele ID., na modułowej platformie MEB, przygotowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym.

„ID.5 pokazuje jak będą wyglądały samochody przyszłości – aerodynamiczne, o ekspresyjnej stylistyce, sportowe i, dzięki zastosowaniu platformy MEB, z małymi zwisami nadwozia” – powiedział Josef Kaban, szef działu stylistycznego Volkswagena. „Dlatego, mimo że linia dachu została poprowadzona bardzo dynamicznie, mogliśmy zaprojektować przestronne wnętrze. Dotąd nie było to możliwe”.

Zastosowanie w ID.5 oprogramowania generacji 3.0 umożliwia zdalną aktualizację i aplikację nowych funkcji. Dzięki temu ID.5 zostaje autem na najnowszym poziomie technicznym w gamie elektrycznych Volkswagenów. Innowacyjne systemy asystujące, jak Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej, pozwalają na jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Nowy, opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry.

Elektryczny SUV typu coupé Volkswagena, z nadwoziem o długości 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm), pojawi się na rynku w 2022 roku i będzie sprzedawany z akumulatorem o pojemności 77 kWh, w trzech wersjach różniących się mocą silników. W ID.5 elektryczny silnik będzie umieszczony z tyłu, z kolei w ID.5 GTX przy przedniej i tylnej osi znajdzie się po jednej jednostce napędowej, model ten będzie miał napęd na cztery koła.

„Elektroniczny menedżer dynamiki jazdy to przełomowe rozwiązanie dla Volkswagena” – stwierdził Thomas Ulbrich, Członek Zarządu Marki ds. Rozwoju Technicznego. „Współdziała on z innymi ważnymi systemami, w ID.5 również z regulacją napędu na cztery koła. Dzięki temu sportowe właściwości jezdne, trakcja i bezpieczeństwo są na nieznanym dotąd, najwyższym poziomie”.

Wszystkie wersje silnikowe ID.5 są wyposażone w akumulator o dużej pojemności energii. Niskie współczynniki oporu powietrza, wynoszące 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), zwiększają wydajność i zasięg. Przyczynia się do tego również zintegrowany spojler w otwieranej wysoko, aerodynamicznie ukształtowanej pokrywie bagażnika. Elektrycznie sterowane listwy z przodu samochodu, które zapewniają chłodzenie powietrzem, otwierają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.

Nowy SUV typu coupé Volkswagena

Niezależnie od tego, z jakiej perspektywy się na niego patrzy, wygląda niepowtarzalnie. Charakterystyczne diodowe listwy z przodu (opcja) i z tyłu nadwozia wskazują, że ID.5 jest bez wątpienia członkiem rodziny ID. Kształt zderzaka i charakterystyczna linia dachu odróżniają go od produkowanego na różnych kontynentach modelu ID.4. Wyrazisty design coupé jest tu naprawdę niepowtarzalny. ID.5 GTX z jeszcze większym otworem zapewniającym dopływ powietrza chłodzącego, seryjnymi matrycowymi LED-owymi reflektorami IQ.Light z funkcją świateł drogowych oraz z tylnymi diodowymi lampami w technologii 3D ma jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę. W aucie tym menedżer dynamiki jazdy współdziała z systemami zarządzającymi układem napędowym i zawieszeniem. Znakomitą dynamikę zapewnia opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC. W trybie jazdy D Volkswageny ID.5 i ID.5 GTX korzystają z funkcji żeglowania, w trybie B natomiast następuje odzysk energii.

Nowoczesna sylwetka i przestronne wnętrze nowych modeli świadczą o kreatywności Volkswagena i innowacyjności aut z rodziny ID. Mimo sylwetki przypominającej samochody coupé, pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach w ID.5 mają tylko o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w Volkswagenie ID.4. Duży rozstawo osi wynoszący 2766 mm pozwalał na zaprojektowanie kabiny tak przestronnej, jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej niż ID.5. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów. Materiały wykończeniowe i jakość wykonania są na najwyższym poziomie. Zależnie od wersji wyposażenia wnętrza zastosowano różne rodzaje tapicerki. Perforowane logo ID. w górnej części oparć to wyróżnik opcjonalnych foteli o najwyższym standardzie.

Nowoczesny cyfrowy kokpit

Nadzwyczaj nowoczesny cyfrowy kokpit wyposażono w nowy system obsługi pokładowych funkcji. Ekran znajdujący się przed kierowcą oraz monitor systemu multimedialnego o wysokiej rozdzielczości zapewniają doskonały obraz. Dodatkowe informacje dostarcza kierowcy wyświetlacz ead-up w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Nowe oprogramowanie ID.Software 3.0 zapewniło nową jakość działania systemu naturalnego sterowania głosem („Cześć ID.”). Teraz system ten potrafi się uczyć i umożliwia dostęp online do informacji zgromadzonych w chmurze. We wnętrzu zastosowano oświetlenie ambiente w 30 kolorach do wyboru. Z kolei w ramach usług We Connect kierowcy mogą korzystać online z informacji na temat natężenia ruchu drogowego w danej chwili, z aktualizacji map nawigacyjnych, danych na temat stacji ładowania akumulatorów czy z radia internetowego, a także z wielu innych funkcji.

Za sprawą komunikacji Car2X Volkswagen zapewnia nowy poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dane przekazywane przez inne samochody Volkswagena oraz sygnały z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m są odbierane w ułamku sekundy ostrzegając o niebezpieczeństwie, wypadkach czy korkach drogowych. Pas świetlny ID.Light w kokpicie nadaje tym ostrzeżeniom formę wizualną.

Prezentując ID.5 i ID.5 GTX Volkswagen wkracza do nowego segmentu aut i w ramach strategii ACCELERATE zwiększa tempo prowadzonej we wszystkich klasach ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Do 2030 roku co najmniej 70 procent aut sprzedawanych przez Volkswagena w Europie będzie miało wyłącznie elektryczny napęd, co oznacza, że będzie ich ponad milion. W Ameryce Północnej i w Chinach udział aut elektrycznych ma wynosić co najmniej 50 procent. Aby osiągnąć te cele, Volkswagen będzie każdego roku wprowadzał na rynek przynajmniej jeden nowy model z tego rodzaju układem napędowym. Najpóźniej w 2050 roku Volkswagen zamierza stać się producentem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Nowy ID.5 i sportowa, najmocniejsza wersja ID.5 GTX z napędem na cztery koła realizowanym przez dwa silniki elektryczne, będą produkowane w zakładzie Volkswagena w Zwickau i dostarczane klientom jako modele neutralne pod względem emisji CO2. Jeśli użytkownik będzie je zasilał tylko tzw. zielonym prądem, już dzisiaj będą one mogły być użytkowane w sposób niemal zupełnie nieuciążliwy dla klimatu. W postaci We Charge Volkswagen oferuje najszybciej rozwijający się system wygodnego i zrównoważonego ładowania akumulatorów. W Europie obejmuje on dzisiaj około 250.000 punktów ładowania „baterii”. Za pomocą seryjnego przewodu Mode 3, elektryczny SUV coupé Volkswagena może być zasilany prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW. Na stacji szybkiego ładowania moc ta może wynieść do 135 kW (standard).

Zdjęcia: Volkswagen